Ketahui Punca Punca Seseorang Anak Itu Menjadi Degil



Mungkin anda pernah melalui zaman kenakalan semasa kecil-kecil dulu bukan? Jika di fikir-fikir ia menjadi salah satu kenangan yang tidak mungkin kita lupakan. Namun perkara tersebut jika tidak di bendung dengan cepat, kemungkinan ia boleh mendatangkan kesan buruk pada seseorang.

Ketahui Punca-Punca Seseorang Anak Itu Menjadi Degil
Credit Pic : SUMBER
Ibu bapa, kakak, abang atau sesiapa sahaja mungkin pernah membebel jika ada yang salah. Bukan hanya kanak-kanak saja yang mengalami perkara tersebut, pada orang dewasa juga sering dimarahi disebabkan sifat degil dan tidak mendengar kata orang lain.

Ketahui Punca-Punca Seseorang Anak Itu Menjadi Degil
Bahkan ada yang membuat alasan sendiri kenapa kita tidak mahu mendengar kata dan juga degil? Di sini kami kongsikan dengan anda apakah sebab utama yang menyebabkan seseorang menjadi degil dan tidak mendengar kata. Semua pihak harus mengambil peranan diri sendiri tidak kira kanak-kanak, remaja, dewasa ataupun orang tua.

Mari kita lihat sebab utama kenapa seseorang itu mudah menjadi degil dan tidak mendengar kata. Jom kita semak sebabnya di bawah.


1. Masa

Sebab utama seseorang menjadi degil adalah disebabkan oleh masa. Pada mereka yang masih duduk bersama ahli keluarga tambah lagi ibu bapa jarang meluangkan masa dengan anda. 

Jika anda terlihat contoh kakak atau abang yang degil dan tidak mendengar cakap, mungkin itu disebabkan oleh mereka sudah rasa penat dan langsung tidak mempunyai peluang untuk membuat keputusan mereka sendiri. Kadang mereka bersikap acuh tak acuh dan malas nak dengar apa-apa.


2. Tekanan

Sesetengah mereka yang selalu mengalami gangguan dan tekanan dalam kehidupan seharian mereka disebabkan oleh kenkangan masa dan terlalu sibuk menjadi salah satu sebab seseorang menjadi degil dan tidakmendengar kata. Jika sedang dalam keadaan marah, sebaiknya anda diamkan diri dan jangan sesekali melepaskan amarah anda kepada orang lain.


3. Pemakanan

Terlalu banyak makan lepas itu malas buat kerja itulah yang membuat seseorang degil dan tidak mendengar kata. Baik mengaku awal jika anda salah seorang yang mempunyai perangai seperti ini. Oleh itu kita disarankan untuk menjaga pemakanan supaya tidak menjadi malas bila membuat kerja ataupun aktiviti.


4. Selamatkan Diri

Lain pula jika anda mempunyai perangai yang ingin menyelamatkan diri dari sesuatu kerja yang disuruh sehinggakan anda sanggup buat-buat pekak dan tidak dengar. Perangai ini tidak bagus sama sekali. Sebaiknya jika di suruh anda terus lakukan dan tolong kerja yang perlu dibuat itu. Jangan terlalu berkira dan degil. Jika sering di layan itu boleh menjadi kebiasaan sehingga ramai orang tidak menyukai anda.


5. Kurang Perhatian

Sebab utama individu yang kurang perhatian adalah bila anda inginkan kasih sayang dan pada masa yang sama kekurangan perhatian dari orang yang anda harapkan, itu menjadi punca sering tidak mendengar kata dan degil. Pada masa yang sama, anda ingin membalas kembali apa yang telah anda rasakan.

Jadi sekarang sudah pasti anda sudah ketahui apa faktor seseorang bersikap degil dan tidak dengar kata. Paling penting, kedua-dua pihak haruslah faham keadaan semasa sendiri dan jangan sesekali meletakkan salah kepada orang lain. manusia tidak akan dapat mengelak perkara yang boleh mendatangkan amarah dan rasa serabut. Cuba elakkan diri anda dari terpengaruh dengan orang yang sedang dalam mood tidak elok.

SUMBER

Baca Juga : Kesalahan Yang Kerap Dibuat Oleh Ibu Bapa Dalam Menidurkan Anak




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/03/ketahui-punca-punca-seseorang-anak-itu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Elak Bagi Anak Makan Lewat Malam Ia Punca Generasi Muda Obesiti Amp Gangguan Pencernaan

Elak Bagi Anak Makan Lewat Malam Ia Punca Generasi Muda Obesiti Amp Gangguan Pencernaan

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 245 hits
Ahli Pemakanan Malaysia telah berkongsi tentang bahaya makan malam boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius terhadap kanak kanak yang sedang membesar Tidak dinafikan bahawa tabiat kebanyakan rakyat Malaysia sering keluar makan di ked...
Anaknya Wafat Saat Susur Sungai Suraji Saya Sudah Tua Punya Anak Satu Aja Itu Lama Sekali

Anaknya Wafat Saat Susur Sungai Suraji Saya Sudah Tua Punya Anak Satu Aja Itu Lama Sekali

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 259 hits
Siswi SMPN 1 Turi Yasinta Bunga menjadi korban saat mengikuti kegiatan susur sungai di Sleman Yogyakarta Yasinta Bunga hanyut terbawa air bah yang tiba tiba menerjang Sungai Sempor Ditemui TribunJogja Suraji yang mengenakan baju kaus biru b...
Jangan Jengkel Kalo Anak Tak Bisa Diam Itu Tanda Kecerdasan Kinestetiknya Tinggi

Jangan Jengkel Kalo Anak Tak Bisa Diam Itu Tanda Kecerdasan Kinestetiknya Tinggi

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 327 hits
Apakah Anda ingin anak Anda tumbuh sebagai anak yang cerdas Tentu semua orangtua menginginkannya Nah menurut Howard Gardner ada 8 jenis cerdasan Mereka adalah Linguistik matematik visual spasial musik interpersonal intrapersonal naturalis d...
Doa Agar Anak Menjadi Sholeh Berbakti Dan Patuh

Doa Agar Anak Menjadi Sholeh Berbakti Dan Patuh

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 516 hits
Doa Agar anak sholeh berbakti Siapa sih yang tidak maupunya sholeh Mempunyai anak anak yang sholeh sholehah tentu menjadi dambaan semua orang tua Terutama bagi para ibu yang biasanya begitu dekat dengan putra putrinya Anak sholeh akan menja...
Anak Aktif Tapi Sering Alami Kesukaran Bernafas Apakah Itu Tanda Awal Asma Pakar Ini Terangkan Apa Puncanya

Anak Aktif Tapi Sering Alami Kesukaran Bernafas Apakah Itu Tanda Awal Asma Pakar Ini Terangkan Apa Puncanya

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 422 hits
Kanak kanak yang sedang membesar memang kita sedia maklum aktif dan suka meneroka Berlari memanjat dan banyak lagi aktiviti yang dibuat tidak kira dalam rumah mahupun di luar rumah bersama adik beradik ataupun rakan yang seusia mereka Tapi ...
Asyik Buat Mak Ayah Hilang Sabar Rupanya Itu Tanda Anak Nak Kita Pandang Dia

Asyik Buat Mak Ayah Hilang Sabar Rupanya Itu Tanda Anak Nak Kita Pandang Dia

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 470 hits
Letih dan tertekan dengan perkara yang berlaku di sekeliling membuatkan kita ada masanya terlepas marah pada anak anak Bukanlah tidak rasa bersalah tetapi sara stres mengatasi segalanya pada waktu itu Kesannya anak yang menjadi mangsa Anak ...
Kotor Itu Bagus Untuk Anak Mainlah Hujan Lopak Lumpur Rumput Tanah

Kotor Itu Bagus Untuk Anak Mainlah Hujan Lopak Lumpur Rumput Tanah

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 245 hits
Asalnya bayi kecil memang berminat dengan SEMUA benda kotor atau tidak Mereka akan kutip jilat cium gigit makan peluk semua benda yang dijumpai dan dapat di capai KENAPA ANAK SUKA MAIN BENDA KOTOR Soalan utamanya kenapa alam jadikan mereka ...
Anak Yang Bijak Akan Selalu Buat Kita Marah Sebenarnya Itu Cara Dia Nak Perhatian

Anak Yang Bijak Akan Selalu Buat Kita Marah Sebenarnya Itu Cara Dia Nak Perhatian

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 224 hits
Dalam tempoh membesar anak anak mungkin banyak buat perangai Anak yang lasak menunjukkan yang mereka sedang membesar dengan baik Normal untuk mereka berkelakuan begitu kerana itulah lumrah seorang anak Jangan dibentak atau dimarahi apatah l...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm

Umno Pas Bersatu Amanah Mengail Dalam Kolam Yang Sama

Fella Aufiyya Pengalaman Kedua Bersalin Secara Normal

Retrograde Datang Lagi

Lirik Lagu Mati Matian Mahalini