Sediakan Mainan Gantung Supaya Bayi Boleh Melatih Fokus Mata Antara Langkah Pencegahan Penyakit Mata


Kesihatan si mata adalah perkara yang paling penting bagi setiap ibu bapa di muka bumi ini. Pun begitu, bayi amat mudah dijangkiti penyakit ekoran sistem imun mereka yang masih lagi lemah.

Antara penyakit yang kerap menjangkiti bayi adalah penyakit mata. Ikuti artikel ini untuk mengetahui dengan lebih lanjut berkenaan jenis-jenis penyakit mata bayi berserta rawatannya!
Apakah penyakit mata bayi yang biasa dialami?
Bukan sahaja orang dewasa sahaja yang akan mengalaminya. Sebenarnya, terdapat beberapa jenis penyakit mata yang biasa dialami oleh bayi, antaranya:
#1. Jangkitan mata
Ini merupakan penyakit mata yang paling kerap dialami oleh bayi. Jangkitan ini akan menyebabkan bahagian mata putih berubah menjadi kemerahan. Kondisi ini selalunya disebabkan oleh infeksi bakteria yang mengakibatkan konjuktivitis (pinkeye). Segera bawa bayi anda berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan dan preskripsi ubat mata.

#2. Mata berair dan bertahi
Ini merupakan penyakit mata bayi yang menyebabkan mata bayi anda kerap berair dan bertahi. Ini disebabkan oleh salur air mata bayi yang tersumbat (blocked tear duct/nasolacrimal duct).
Punca ia terjadi adalah salur-salur halus di bahagian tepi mata yang berfungsi menyalurkan air mata ke dalam rongga hidung tersumbat atau tidak terbuka sepenuhnya. Ia menyebabkan air mata terkumpul di dalam mata dan membuatnya kelihatan berair.
Apabila air mata tidak mengalir secara normal, tadahan air mata ini kemudiannya akan dijangkiti kuman lalu menyebabkan tahi mata terbentuk. Antara rawatan yang boleh dipertimbangkan adalah preskripsi ubat mata, urutan lembut serta penggunaan air garam untuk membersihkannya.
#3. Mata juling (strabismus)
Ini merupakan penyakit mata bayi yang berlaku akibat otot yang mengawal mata masih lagi dalam keadaan yang lemah. Namun begitu, jika bayi anda sudah berusia 4 bulan atau lebih dan masih lagi mengalami kondisi mata juling ini, bawa bayi anda berjumpa dengan doktor untuk melakukan pemeriksaan mata.
Sehingga kini, masih tidak terdapat rawatan untuk membetulkan kejulingan mata bayi ini. Namun begitu, ibu bapa boleh mempertimbangkan untuk melakukan pembedahan mata bagi tujuan kosmetik.

#4. Mata malas (ambliopia)
Ini merupakan penyakit mata bayi yang menyebabkan hanya sebelah mata mempunyai fokus berbanding sebelah lagi. Ia disebabkan oleh apa-apa cahaya terang seperti flash kamera atau spotlight.
Kondisi ini boleh dikesan jika anak mata sebelah mata bayi kerap bergerak-gerak dan sukar untuk menumpukan sesuatu. Rawatan bagi kondisi ini adalah dengan bantuan cermin mata atau kanta sentuh jika ia dapat dikesan pada peringkat awal. Sebaiknya, dapatkan khidmat pakar mata dengan segera untuk merawatnya.
Langkah-langkah pencegahan penyakit mata bayi
Walaupun penyakit mata bayi ini sememangnya akan mencetuskan rasa takut dan panik, ibu bapa boleh mengambil langkah-langkah pencegahan mata bayi dengan melatih deria penglihatan mereka untuk menjadi lebih baik.
Ubahsuai lampu di bilik tidur bayi agar ia kelihatan agak malap. Kerap ubah kedudukan bayi untuk menggalakkan mereka melihat sekeliling. Hias bilik bayi dengan mainan yang bergantungan pada siling agar bayi boleh melatih fokus mereka.
Cuba bercakap dengan bayi anda pada arah yang mereka tidak nampak agar mereka tahu ada individu berdekatan mereka lalu menolehkan pandangan.
Suap bayi anda daripada kedua-dua belah arah kiri dan kanak. Ini dapat melatih fokus mereka terhadap segenap sudut.
Bawa bayi anda keluar ke tempat seperti taman permainan atau pusat beli belah untuk membiasakan mereka melihat suasana yang agak sibuk.
Sebagai ibu bapa, sudah menjadi tugas anda untuk memerhatikan setiap perkembangan bayi dalam segenap aspek termasuklah penglihatan mereka. Oleh itu, segera, bawa bayi anda berjumpa doktor atau pakar mata sekiranya mereka mula menunjukkan sebarang tanda penyakit mata.
Konklusinya, ibu bapa sila awasi kesihatan bayi anda sentiasa
Terdapat banyak penyakit mata yang boleh berlaku kepada si manja anda seperti yang tertera di artikel ini. Pun begitu, mungkin terdapat banyak lagi penyakit yang boleh terjadi kepada bayi. Jadi, segera bawa bayi berjumpa doktor sekiranya anda perasan apa-apa yang pelik berlaku kepada mereka ya?
Kredit: Hello Doktor 
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Pa&Ma BF VIP Eksklusif mengalu-alukan ibu yang sedang hamil dan menyusu anak mendaftar sebagai peserta. Harga promosi pendaftaran peserta hanya RM20 sahaja. Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/
The post Sediakan Mainan Gantung Supaya Bayi Boleh Melatih Fokus Mata, Antara Langkah Pencegahan Penyakit Mata appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sediakan-mainan-gantung-supaya-bayi-boleh-melatih-fokus-mata-antara-langkah-pencegahan-penyakit-mata/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Jenis Penyakit Mata Ini Banyak Berlaku Pada Bayi Kanak Kanak Buatlah Ujian Penglihatan Mata Seawal Yang Boleh

Dua Jenis Penyakit Mata Ini Banyak Berlaku Pada Bayi Kanak Kanak Buatlah Ujian Penglihatan Mata Seawal Yang Boleh

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 280 hits
Masih ada individu yang terkeliru atau tertukar di antara kondisi yang dikenali sebagai mata juling dengan mata malas Kenyataannya kedua dua keadaan kesihatan ini adalah berbeza sama sekali meskipun ia berlaku pada organ mata juga Untuk men...
Seawal 2 Tahun Boleh Biasakan Wheelbarrow Walk Bagus Untuk Sensori Fokus Mata Anak

Seawal 2 Tahun Boleh Biasakan Wheelbarrow Walk Bagus Untuk Sensori Fokus Mata Anak

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 335 hits
Pernah tak buat wheelbarrow walk ni dengan anak Kalau pernah bagus sangat Kalau tak pernah haaaa Kena try buat kejap lagi juga tau Kenapa penting wheelbarrow walk ni Menurut Terapis Cara Kerja Aisyah Rozalli ini antara pilihan aktiviti yang...
Susu Badan Terlebih Sampai Basah Baju Ini Langkah Pantas Yang Ibu Boleh Ambil

Susu Badan Terlebih Sampai Basah Baju Ini Langkah Pantas Yang Ibu Boleh Ambil

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 177 hits
Walaupun tidak memiliki susu ibu yang mencukupi adalah sebab utama para ibu berhenti menyusukan anak memiliki susu badan yang berlebihan juga menyebabkan masalah bagi para ibu Mengapakah ia berlaku Bagaimana mengubahnya Baca untuk ketahui d...
Doktor Kontrak Sijil Vaksin Antara Fokus Dewan Rakyat Hari Ini

Doktor Kontrak Sijil Vaksin Antara Fokus Dewan Rakyat Hari Ini

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 144 hits
September 15 2021 Persidangan Dewan Rakyat kali ini akan berlangsung selama 17 hari iaitu sehingga 12 Okt KUALA LUMPUR Perancangan masa depan untuk doktor doktor kontrak maklumat penerima vaksin yang tidak mempunyai kad pengenalan diri sert...
Betul Atau Tidak Air Mata Tidak Boleh Jatuh Sedikit Pun Ke Muka Jenazah

Betul Atau Tidak Air Mata Tidak Boleh Jatuh Sedikit Pun Ke Muka Jenazah

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 373 hits
Setelah mak ayah mati mestilah kita nak cium jenazah arwah mak ayah Betul atau tidak air mata tidak boleh jatuh sedikit pun ke muka jenazah sebab apa Ada orang kata kita cium jenazah mak ayah kita air mata tak boleh jatuh atas mayat Dia tan...
Fokus Pada Jadikan Bisnes Anda Lebih Baik Bukan Kejar Supaya Lebih Besar

Fokus Pada Jadikan Bisnes Anda Lebih Baik Bukan Kejar Supaya Lebih Besar

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 287 hits
Pernah dengar pasal Marketoonist Baca sekali lalu dah dapat agak Ada dua perkataan penting kat Marketoonist Pertamanya Market dan keduanya Cartoon Boleh faham yang nama itu tentu ada kena mengena dengan aktiviti pemasaran dan kartun Kalau b...
Rupanya Cara Mudah Ni Boleh Hentikan Bayi Menangis Bila Duduk Dalam Car Seat Simple

Rupanya Cara Mudah Ni Boleh Hentikan Bayi Menangis Bila Duduk Dalam Car Seat Simple

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 196 hits
Nak biasakan anak duduk dalam car seat memang mengambil masa Kena kental biarkan anak menangis untuk seketika dan teruskan pemanduan macam biasa Ini tip yang biasa kita dengar Namun rupanya ada beberapa tip yang mak ayah tidak tahu dapat re...
Tar Di Antara Bahan Kimia Berbahaya Dalam Asap Rokok Yang Boleh Merosakkan Paru Paru

Tar Di Antara Bahan Kimia Berbahaya Dalam Asap Rokok Yang Boleh Merosakkan Paru Paru

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 426 hits
Tar Di Antara Bahan Kimia Berbahaya Dalam Asap Rokok Yang Boleh Merosakkan Paru Paru Salam semua ketagihan dalam merokok menyebabkan ramai di kalangan kita yang masih tidak sedar bahayanya merokok untuk kesihatan Kesan bahayanya perbuatan m...
Penggemar Apam Balik Boleh Buat Sendiri Guna Resipi Mudah Ini Yang Penting Boleh Letak Banyak Jagung Kacang

Penggemar Apam Balik Boleh Buat Sendiri Guna Resipi Mudah Ini Yang Penting Boleh Letak Banyak Jagung Kacang

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 518 hits
Sesiapa yang gemar makan apam balik tu sekarang dah boleh buat sendiri Lagi rangup dan lagi sedap Yang penting boleh letak banyak jagung dan apa apa bahan yang kita suka Ayak tepung bersama baking powder soda bikarbonat dan garam 2 Pukul te...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally