Dua Jenis Penyakit Mata Ini Banyak Berlaku Pada Bayi Kanak Kanak Buatlah Ujian Penglihatan Mata Seawal Yang Boleh


Masih ada individu yang terkeliru atau tertukar di antara kondisi yang dikenali sebagai mata juling dengan mata malas.

Kenyataannya, kedua-dua keadaan kesihatan ini adalah berbeza sama sekali meskipun ia berlaku pada organ mata juga.
Untuk mengetahui apa beza simptom, punca dan risiko mata juling dengan mata malas, teruskan membaca artikel ini.

Definisi mata juling & mata malas
Sebelum pergi dengan lebih mendalam lagi, adalah wajar untuk kita semua berkenalan dengan definisi penyakit mata ini terlebih dahulu.
Sesuai dengan namanya, kedua-dua keadaan kesihatan ini boleh berlaku pada mata serta akan menjejaskan penglihatan penderitanya.
Mata juling
Turut dikenali sebagai Strabismus, ia merupakan kondisi di mana kedua-dua belah mata tidak melihat pada arah yang sama.
Untuk lebih faham, ia akan menyebabkan sebelah mata menunjuk ke sebelah lain manakala sebelah lagi menunjuk ke sebelah lain.
Contohnya, mata kanan sedang menunjuk ke atas tetapi mata kiri pula menunjuk ke bawah.
Bukan sahaja kondisi ini akan menjejaskan penampilan malah penglihatan kerana mata penderita akan fokus kepada 2 imej yang berbeza.
Mata malas
Juga dikenali sebagai Amblyopia, ia merupakan kondisi di mana otak anda mengutamakan satu mata dan mengabaikan mata lain.
Ia berlaku disebabkan wujud satu mata yang ‘lemah’ dan ‘malas’ sekali gus menyebabkan otak tidak menganggapnya berfungsi dengan normal.
Akibatnya, ia akan membuat sebelah mata itu terlihat berbeza dan seakan terapung sahaja.
Bukan sahaja kondisi ini akan menjejaskan penampilan malah penglihatan kerana mata penderita terpaksa bergantung kepada 1 belah sahaja.
Simptom kondisi ini terjadi?
Berikut adalah simptom-simptom kondisi Strabismus & Amblyopia:
Mata juling
Posisi anak mata yang berbeza Penglihatan terjejas Penglihatan berganda Penurunan persepsi kedalaman imej Sering sakit mata Kerap pening kepala Mata malas
Satu mata terlihat berbeza Satu mata seakan terapung Penglihatan terjejas Penglihatan berganda Penurunan persepsi kedalaman imej Cenderung terlanggar objek Punca kondisi ini berlaku?
Berikut pula adalah punca-punca kondisi Strabismus & Amblyopia:
Mata juling
Kondisi mata ini berlaku akibat kerosakan saraf mata ataupun otot mata tidak mampu untuk bekerjasama dalam satu pasukan.
Wujud beberapa faktor risiko lain yang boleh menjadi dalang termasuklah:
Genetik
Golongan kanak-kanak Kecederaan pada mata Kondisi rabun jauh Kondisi mata malas Kondisi cerebral palsy Strok Mata malas
Kondisi mata ini berlaku akibat masalah perkembangan pada otak yang menyebabkan saraf ke mata tidak berfungsi dengan baik.
Ada beberapa faktor risiko lain yang mungkin menjadi dalang termasuklah:
Genetik
Golongan kanak-kanak Kecederaan pada sebelah mata Kekerapan guna sebelah mata Kekurangan ambil vitamin A Kerabunan Glaukoma Persoalannya, apakah risiko penyakit ini pada mata penderita? Adakah benar ia banyak terjadi kepada golongan kanak-kanak?

Risiko penyakit ini pada mata anda
Untuk pengetahuan anda, kedua-dua jenis penyakit mata ini memang benar banyak berlaku kepada golongan kanak-kanak mahupun bayi atau remaja.
Namun itu bukanlah bermakna orang dewasa tidak berisiko terutamanya buat mereka yang mempunyai sejarah ahli keluarga dengan penyakit sama.
Sekiranya tidak dirawat dengan kadar segera, ada kemungkinan besar bahawa kondisi ini akan kekal sehingga anda tua kelak.
Ada juga risiko di mana akan berlaku pelbagai lagi masalah pada aspek penampilan serta penglihatan seperti kerabunan dan kebutaan.
Bolehkah kedua-duanya dirawat?
Sebenarnya, cara untuk merawat 2 kondisi mata yang berbeza ini adalah hampir serupa sahaja. Ia adalah seperti berikut:
#1. Penggunaan cermin mata/kanta lekap
Sekiranya masalah mata juling atau mata malas anda itu adalah didalangi oleh kerabunan, maka cermin mata atau kanta lekap mungkin boleh membantu.
#2. Penyuntikan steroid
Kondisi strabismus yang disebabkan oleh kemerosotan otot mata mungkin boleh diselesaikan dengan menyuntik steroid ke dalam otot yang bermasalah.
#3. Penggunaan eye patch
Kondisi amblyopia mungkin boleh dirawat dengan cara mengenakan eye patch ini pada mata yang dominan untuk melatih penggunaan mata yang lemah.
#4. Penggunaan eye drop
Kondisi amblyopia juga boleh dirawat dengan cara mengenakan eye drop ini pada mata yang dominan untuk melatih penggunaan mata yang lemah.
#5. Pembedahan mata
Sekiranya sudah tiada pilihan lain lagi, maka penderita mungkin terpaksa menjalani pembedahan mata bersama pakar untuk memperbaiki dan membetulkan kondisi mata juling atau mata malas.
Sebaik-baiknya, sila dapatkan konsultasi daripada doktor bagi mengenal pasti masalah mata anda.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Dua Jenis Penyakit Mata Ini Banyak Berlaku Pada Bayi & Kanak-Kanak, Buatlah Ujian Penglihatan Mata Seawal Yang Boleh appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dua-jenis-penyakit-mata-ini-banyak-berlaku-pada-bayi-kanak-kanak-buatlah-ujian-penglihatan-mata-seawal-yang-boleh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penggemar Apam Balik Boleh Buat Sendiri Guna Resipi Mudah Ini Yang Penting Boleh Letak Banyak Jagung Kacang

Penggemar Apam Balik Boleh Buat Sendiri Guna Resipi Mudah Ini Yang Penting Boleh Letak Banyak Jagung Kacang

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 515 hits
Sesiapa yang gemar makan apam balik tu sekarang dah boleh buat sendiri Lagi rangup dan lagi sedap Yang penting boleh letak banyak jagung dan apa apa bahan yang kita suka Ayak tepung bersama baking powder soda bikarbonat dan garam 2 Pukul te...
Nak Bayi Cepat Belajar Seawal 0 3 Bulan Boleh Rangsang Perkembangannya Terlepas Fasa Ni Rugi

Nak Bayi Cepat Belajar Seawal 0 3 Bulan Boleh Rangsang Perkembangannya Terlepas Fasa Ni Rugi

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 166 hits
Alah bayi baru lahir bukan tahu apa nanti dia akan berkembang sendiri Tahukah mak ayah yang sebenarnya kita dah boleh merangsang perkembangan bayi sejak dari lepas lahir lagi Tujuan merangsang perkembangan bayi bukan untuk jadikan bayi kita...
Oyen Paling Banyak Ak4l Dengan Aku Sekali Kena Sc4m Gelagat Oyen Tidur Buka Mata Buat Pemiliknya Cu4k

Oyen Paling Banyak Ak4l Dengan Aku Sekali Kena Sc4m Gelagat Oyen Tidur Buka Mata Buat Pemiliknya Cu4k

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 310 hits
Kalau dah nak4l tu memang nak4l la selalunya si kucing oyen yang selalu dilabel sebagai kucing yang nak4l dan selalu membuat onar Kucing oyen yang dimaksudkan itu adalah seeekor kucing gemuk yang montel dan comel Kucing tersebut diberi nama...
Owhhhh Dia Banyak Reta La Ya Patut Boleh Bayar Jota Jota

Owhhhh Dia Banyak Reta La Ya Patut Boleh Bayar Jota Jota

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 93 hits
Tiada unsur rasuah dalam penyelesaian jutaaan ringgit hutang Rina kata PMSeptember 15 2021 Tiada unsur rasuah dalam penyelesaian jutaaan ringgit hutang Rina Siasatan ke atas Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Rina Harun mend...
Main Campak Campak Dalam Breadmaker Macam Macam Jenis Roti Boleh Buat Resipi Pun Simple

Main Campak Campak Dalam Breadmaker Macam Macam Jenis Roti Boleh Buat Resipi Pun Simple

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 348 hits
Sebut saja nak buat roti anak anak mula teruja lain macam Seronok yang hias dan toppingkan pelbagai jenis roti kesukaan mereka Paling menarik menyediakan roti dengan kecanggihan bread maker jadi mudah semua kerja Tak adalah anak menunggu la...
17 Jenis Pengeluaran Kwsp Yang Anda Boleh Mohon

17 Jenis Pengeluaran Kwsp Yang Anda Boleh Mohon

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 260 hits
Tahukah anda selain pengeluaran i Citra dan i Sinar terdapat beberapa jenis pengeluaran lain yang anda boleh lakukan dengan wang simpanan KWSP anda Secara umumnya anda boleh mengeluarkan wang KWSP anda melalui 17 jenis pengeluaran melalui a...
Kanak Kanak 5 11 Tahun Boleh Diberi Vaksin Pfizer Pakar

Kanak Kanak 5 11 Tahun Boleh Diberi Vaksin Pfizer Pakar

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 196 hits
Vaksin Covid 19 Pfizer 19 dipercayai selamat diberikan kepada kanak kanak berusia 5 hingga 11 tahun menurut pakar AS Foto EPA EFE WASHINGTON Pegawai kanan kesihatan Amerika Syarikat percaya vaksin Covid 19 Pfizer 19 akan diberi kebenaran pe...
Banyak Lagi Unit Kosong Orang Selangor Yang Belum Ada Rumah Boleh Cuba Apply Rumah Selangorku

Banyak Lagi Unit Kosong Orang Selangor Yang Belum Ada Rumah Boleh Cuba Apply Rumah Selangorku

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 228 hits
Memiliki rumah pertama semestinya menjadi impian tambahan pula yang sudah berkeluarga Siapa je tak nak kan ada hartanah sendiri Masa depan keluarga lebih terjamin dengan adanya rumah sendiri sebagai tempat berteduh Berita baik kepada pendud...
9 Jenis Dewan Panggung Wayang Dengan Seat Menonton Berbeza Boleh Cuba Di Malaysia

9 Jenis Dewan Panggung Wayang Dengan Seat Menonton Berbeza Boleh Cuba Di Malaysia

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 355 hits
Selepas beberapa bulan ditutup akibat pandemik Covid19 kini pawagam di seluruh Malaysia sudah boleh dibuka bagi individu yang sudah lengkap dua dos vaksin dan melepasi tempoh 14 hari Pastinya ramai yang teruja dengan berita ini dan merindui...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan

Terimalah Kekurangan Sahabat Kita



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Laporan Produksi Yufid Bulan Maret 2024

Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy

Shapellx Shapewear Your Guide To A Perfect Look

Enhancing Your Pubg Mobile Experience A Guide To Unknown Cash