Sebenarnya Semua Salah Dbp Bukan Dap


 
Pada 4 Mac 2021oleh Izmil Amri
Oleh Izmil Amri
Arakian maka tersebutlah kisah laman media sosial rasmi Munsyi Muda Bahasa di Facebook telah berkongsi dua keping gambar makanan. Kalau ada lebih daripada dua, saya tidak tahu. Kedua-duanya bertujuan untuk membetulkan ejaan makanan terbabit, bertepatan usaha Dewan Bahasa dan Pustaka untuk ‘membetulkan yang biasa, dan membiasakan yang betul’.
Gambar pertama adalah sepinggan ‘mi’ Hokkien, siap dengan lemak babinya berkilat-kilat di tengah. Gambar ini bertujuan memperbetulkan ejaan awam bagi kata ‘mi’ goreng. Bukan ‘mee’ atau lebih teruk lagi ‘mie’.
Kenapa ‘mi’ Hokkien digunakan untuk menggambarkan ‘mi’ goreng, saya kurang periksa. Kita tahu itu ‘mi’ Hokkien kerana ada pembaca yang menegur. Cina, tentunya. Takkan Melayu pula.
Gambar yang kedua pula adalah sepinggan ‘kuetiau’ goreng. Yang ini tak ada babi. Gambar ini juga dipaparkan bagi memperbetulkan kebiasaan awam mengeja ‘kuetiaw’ atau ‘koay teow’ ketimbang ejaannya yang tepat.
Saya terbaca perkongsian lain yang mengulas obsesi membetulkan ejaan picisan begini.
Katanya baik di Malaysia mahupun Singapura, majlis bahasa kebangsaan kedua-duanya masih sibuk dalam pertikaian ejaan. “Padahal tak mati pun kita tanpa rejim ejaan bodoh ni,” ujarnya. “Yang penting semua faham”.
Saya harus bersetuju. Mustahil saya tidak setuju.
Kuetiau, koay teow atau kuetiaw; bendanya sama. Bunyinya juga sama. Tidak ada kekeliruan di situ. Tak pernah lagi saya pesan kuetiau dapat nasi goreng; tidak kira lah betapa pekaknya insan yang mengambil pesanan.
Begitu juga halnya dengan ‘mi’ goreng. Mi, mee, atau mie; semuanya serupa. Seperti definisi Kamus Dewan, ‘sejenis bahan makanan yang rupanya seperti laksa tetapi biasanya berwarna kuning, diperbuat daripada tepung gandum’. Tiada keraguan di situ. Pergi lah ke mana pun, dengan ejaan apa jua, bendanya tetap sama. Bahasa tentunya bukan sekadar soal huruf, tetapi bunyi dan pemahaman.
Apa sebab kita perlu kalut memperbetulkan ejaan makanan ini, saya tidak mengerti. Padahal ada kekeliruan bahasa yang jauh lebih membimbangkan, berbanding ejaan ‘mi’ dan ‘kuetiau’.
‘Bangsa’ Malaysia
Pada tahun 1991, ketika membentangkan Rancangan Malaysia Keenam, Perdana Menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad telah memperkenalkan suatu gagasan yang diberi nama Wawasan 2020.
Wawasan 2020 digagaskan setelah kerajaan Barisan Nasional menang besar dalam pilihan raya umum tahun 1990. Di bawah pimpinan Mahathir, BN memenangi 127 kerusi; dengan Umno kekal dominan berbekalkan 71 kerusi. Umno ketika itu sedang beransur pulih daripada krisis kepimpinan dua tahun sebelumnya yang melahirkan Semangat 46.
Di tengah-tengah kemelut dan perpecahan itu, satu usaha perlu dibuat untuk menyatu-padukan umat Malaysia.
Maka Mahathir pun meletakkan sembilan cabaran strategik yang harus dihadapi rakyat Malaysia bagi mencapai Wawasan 2020. Cabaran yang pertama, adalah:
“Mewujudkan negara Malaysia bersatu yang mempunyai matlamat yang dikongsi bersama: Malaysia mesti menjadi sebuah negara yang aman, berintegrasi di peringkat wilayah dan kaum, hidup dalam keharmonian, bekerjasama sepenuhnya secara adil, dan terdiri daripada satu bangsa Malaysia yang mempunyai kesetiaan politik dan dedikasi kepada negara.”
Lapan lagi cabaran yang digariskan Mahathir pun menarik untuk dilihat, tapi mari kita beri tumpuan kepada yang satu ini. Terutamanya kepada kalimat ‘bangsa Malaysia’ itu.
Definisi ‘bangsa’
Persoalan definisi ‘bangsa’ bangkit semula sepuluh tahun lalu ketika Hannah Yeoh melahirkan anak sulongnya.
Jabatan Pendaftaran Negara, pada tahun 2011 enggan membenarkan Hannah mendaftarkan ‘bangsa’ anaknya sebagai ‘anak Malaysia’; dan menyatakan bahawa ‘bangsa’ si anak mestilah mengikut bapa.
“Betul lah tu. Apa hal bangsa nak jadi ‘anak Malaysia’ pula?” ujar ada sambil mengerutkan dahi. Ada-ada sahaja lah DAP ni.
Kekeliruan tentang kalimat bangsa ini juga timbul ketika cabaran Bangsa Malaysia diajukan oleh Dr Mahathir. Ada yang menyebut bahawa konsep ‘Bangsa Malaysia’ ini samar-samar sifatnya sehingga melampaui batas Perlembagaan dan meninggalkan Dasar Kebudayaan Kebangsaan yang menegaskan entiti etnik Melayu.
Kelakar bukan? Dalam menyerang gagasan bangsa Malaysia itu, ada pula modal Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Kata ‘bangsa’ dalam ‘kebangsaan’ langsung tidak sama maknanya dengan konotasi ‘bangsa’ yang dibantah tadi.
Ternyata, kekeliruan ini berakar daripada hakikat bahawa kata ‘bangsa’ itu ada dua definisinya. Yang pertama ‘bangsa’ yang merujuk keturunan, kaum, jenis; dan yang satu lagi adalah kelompok manusia dalam satu ikatan ketatanegaraan.
‘Bangsa’ dalam faham kebanyakan orang, adalah menurut definisi yang pertama. Padahal, konotasi ‘bangsa’ dalam Bangsa Malaysia, sepertimana Bangsa Johor adalah menurut definisi kedua.
Itu sebabnya kita menterjemah ‘nation state’ sebagai ‘negara bangsa’; ‘national school’ sebagai sekolah kebangsaan, ‘national stadium’ sebagai stadium negara; dan Hari Kebangsaan sebagai ‘National Day’.
Saya tidak hairan kalau ada yang mendesak sistem pendidikan satu aliran dengan alasan ia percaya bahawa sekolah kebangsaan adalah sekolah yang menerapkan identiti ‘bangsa’ Melayu, dan justeru melenting kenapa ada ibu bapa yang lebih berkenan menghantar anak-anak mereka ke Sekolah (Jenis) Kebangsaan.
Kekeliruan ini mewujudkan jurang persefahaman yang melebar, hari demi hari.
Sehinggakan apabila Tun Dr Mahathir dalam wawancara anjuran Sinar Harian baru-baru ini menyebut tentang rasa sayangnya terhadap ‘bangsa’; ada yang melompat menyatakan bahawa mereka tidak sebangsa dengannya.
Ternyata cabaran ‘Bangsa Malaysia’ bukan setakat membentuk kesatuan dan toleransi dalam sebuah masyarakat berbilang latar keturunan, budaya, kepercayaan dan adat resam, bahkan merupakan cabaran mendidik kefahaman dari serendah-rendah tingkatan, untuk membezakan maksud-maksud berbeza sepatah perkataan.
Tidak seperti mangga dan kopek yang meski masing-masing mempunyai lebih daripada satu maksud tetapi tidaklah sebegitu signifikan terhadap usaha membina negara, kata ‘bangsa’ mempunyai kepentingan yang amat tinggi. Salah faham masyarakat terhadap kata ‘bangsa’ tentu sekali boleh membawa binasa.
Maka soalnya kenapa Dewan Bahasa dan Pustaka membiarkan kekeliruan sedemikian menjadi barah pembodohan masyarakat? Sibuk pula dia membetulkan ejaan makanan.
Apa kata sambil-sambil DBP meleraikan kekusutan faham masyarakat tentang kalimat ‘bangsa’ dan konsep ‘bangsa Malaysia’ sebagai sebuah wadah perpaduan; betulkan juga cara masyarakat mengeja kata ‘biadab’.
Sudah terlalu ramai orang menggunakan ejaan propaganda anti-DAP; ‘biadap’. Bukankah masyarakat perlu dididik untuk membetulkan yang biasa, dan membiasakan yang betul? 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/sebenarnya-semua-salah-dbp-bukan-dap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Semua Salah Kan Saya Nelydia Senrose

Kenapa Semua Salah Kan Saya Nelydia Senrose

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 435 hits
Selepas penangan drama Hati Yang Tersakiti kali ini Cinta Sekali Lagi turut mencuri perhatian penonton dengan jalan ceritanya yang memberi tekanan perasaan buat penonton Maka tidak hairanlah sekiranya drama ini juga antara yang menjadi topi...
Kualiti Pendidikan Agama Rendah Antara Faktor Ajaran Salah

Kualiti Pendidikan Agama Rendah Antara Faktor Ajaran Salah

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 156 hits
unable to retrieve full text content 160 BANGI Kualiti pendidikan agama dan akhlak yang rendah antara faktor yang memudahkan perkembangan ajaran salah dalam masyarakat Pengarah Pusat Kajian Syariah Undang Undang dan Politik IKIM Dr Mohd
Gara Gara Tukang Cuci Salah Oper Gigi Mobil Terjun Ke Sungai Mahakam

Gara Gara Tukang Cuci Salah Oper Gigi Mobil Terjun Ke Sungai Mahakam

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 127 hits
Warga Jalan Sukarame di Tenggarong Kutai Kartanegara siang ini dibikin heboh Mobil Mitsubishi dobel kabin Strada terjun bebas ke Sungai Mahakam usai dicuci di tempat pencucian mobil Satu pekerja pencucian mobil Fery ikut tercebur dan tengge...
Cara Melegakan Sakit Leher Dan Bahu Akibat Salah Bantal

Cara Melegakan Sakit Leher Dan Bahu Akibat Salah Bantal

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 360 hits
Cara melegakan sakit leher dan bahu akibat salah bantal Pagi ni bangun tidur terasa sakit sangat sangat kat leher dan bahu sebelah kiri Nak bangun dari tidur tu masha allah sakitnya rasa Sampaikan waktu tengah tidur pun rasa tak boleh nak t...
Bukan Salah Portal Berita Suhakam

Bukan Salah Portal Berita Suhakam

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 141 hits
21 FEBRUARI Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia menghormati keputusan Mahkamah Persekutuan bahawa Malaysiakini didapati bersalah menghina mahkamah menerusi komen pembaca mengenai kehakiman yang diterbitkan di laman beritanya Walau bagaim...
Bekas Pembantu Tadbir Pejabat Kadi Kluang Mengaku Tak Salah Buat Tuntutan Palsu Rm16 800

Bekas Pembantu Tadbir Pejabat Kadi Kluang Mengaku Tak Salah Buat Tuntutan Palsu Rm16 800

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 324 hits
Norazah Abdul Aziz mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen hari ini atas 21 pertuduhan membuat tuntutan palsu kepada Jabatan Agama Islam Negeri Johor JOHOR BAHRU Seorang penjawat awam mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen atas 21 pert...
6 Punca Kolesterol Tinggi Semak Mungkin Itu Salah Satu Penyebabnya

6 Punca Kolesterol Tinggi Semak Mungkin Itu Salah Satu Penyebabnya

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 441 hits
Punca kolesterol tinggi ada bermacam macam Punca atau penyebabnya ada bermacam macam Ada yang mungkin tidak kita sedari dan menduganya sama sekali Kolesterol adalah zat yang diperlukan oleh tubuh Namun jika diambil melebihi had yang sepatut...
Hiburan Kalau Orang Putih Cakap Melayu Salah Kau Kata Comel Siti Sarah

Hiburan Kalau Orang Putih Cakap Melayu Salah Kau Kata Comel Siti Sarah

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 316 hits
Penyanyi yang popular dengan lagu Kesetiaan Siti Sarah mempersoalkan individu yang gemar menegur kesalahan sebutan bahasa Inggeris Menerusi ciapan di Twitter Siti Sarah tidak dapat memahami mengapa wujud orang yang suka mencari salah Menuru...
Wanita Ph Mahu Hukuman Lebih Tegas Anggota Polis Salah Laku

Wanita Ph Mahu Hukuman Lebih Tegas Anggota Polis Salah Laku

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 243 hits
Meskipun menerima baik pengumuman Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard Bukit Aman Zamri Yahya menyatakan 11 pegawai polis yang didapati cuai menjalankan tugas dalam insiden hitam mengakibatkan seorang kanak kanak perempuan diro...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah