Sebab Apa Kita Jatuh Cinta Kepada Seseorang


Adakah anda pernah terfikir, anda menyayangi pasangan anda sebab apa? Kenapa anda rasa anda mencintai si dia?
Sebab Apa Kita Jatuh Cinta Kepada Seseorang?
Credit Pic : SUMBER
Cinta bagi manusia itu adalah fitrah. Semua manusia itu telah ditanam dengan sifat cinta. Tidak kira lah cinta kepada manusia, benda, perkara dan sebagainya. Tetapi  rasa cinta yang terpahat di dalam jiwa seseorang itu adalah mencintai seseorang yang berada di samping kita.
Sebab Apa Kita Jatuh Cinta Kepada Seseorang?
Rasa cinta serta sayang yang lebih kepada perempuan atau wanita ini akan hadir bila masanya. Kadang kita tak mampu untuk paksa menerima atau tidak mampu untuk menolak. Jika ada timbulnya perasaan sayang maka akan timbul juga rasa cinta kepada mereka.
 

Di dalam Islam,  cinta ini akan terjalin di dalam ikatan yang sah iaitu ikatan Perkahwinan. Tetapi sebelum sampai ke tahap ini, kenapa kita jatuh cinta kepada seseorang tersebut?
Terdapat 3 sebab kenapa kita rasa sayang dan jatuh cinta kepada seseorang

1.   جمال | Jamal
Jamal yang membawa maksud kecantikan. Rasanya ini semua og biasa dengar, kita jatuh cinta kerana pandang pertama. Pandang pertama pastinya kepada paras rupa dan fizikal. Kecantikan ini sebenarnya adalah subjektif kepada semua orang.
Kalau anda bertanyakan pada orang lain, mungkin pandangan dia yang si A itu cantik tetapi pandangan orang lain yang memandang si A itu rupa parasanya biasa sahaja. Jadi berkenaan kecantikan rupa paras pasangan ini adalah atas kita. Usahlah kita minta pendapat orang lain berkaitan pasangan kita.
 
Adakah kita jatuh hati kepada pasangan kita adalah kerana paras rupa? Ini mungkin juga antara sebab yang kita sedar. Kalau untuk perempuan pastinya yang di cari cantik manakala bagi lelaki pula pasti ianya kacak dan hensem bergaya.


2.   كمال | Kamal
Sebab kedua kita jatuh cinta kepada seseorang adalah disebabkan kesempurnaanya. Sebagai contoh kita jumpa seseorang ni, kita tahu rupa parasnya tidaklah hensem atau cantik mana pun tetapi kita tertarik dengan apa yang dia ada.
Sebagai contoh, anda jatuh cinta kerana si dia pandai melukis dan mewarna dan kebetulan pula sama passion seperti anda. Maka disitu timbul perasaan untuk berkenalan dengan lebih rapat. Selain itu, mungkin hobi si dia sama seperti anda tidak kira dalam sukan ke, kumpul setem ke kumpul duit lama. Disebabkan itu, perasaan cinta itu timbul.
 
Ataupun mungkin si lelaki suka bagi pick up line yang romantik. Kerap sangat bergurau dengan  bait ayat-ayat cinta, akhirnya timbul rasa sayang. Dalam memendam rasa sebagai crush akhirnya timbul rasa sayang dan rezeki disambut oleh kedua pihak.


3.   نوال | Nawal 
Dan sebab ketiga kenapa kita jatuh cinta kepada seseorang adalah kerana budi pekerti yang dimiliki olehnya. Kita tahu, si dia ni rupa x ada la sangat, takda keistimewaan lain pun, tetapi disebabkan akhlaknya kita jatuh cinta kepadanya.
Kita melihat cara dia berjalan, cara dia bergaul dengan orang , cara senyum dan bersosial dengan rakan-rakan pun kita boleh jatuh cinta. Akhlak yang elok dan baik pastinya datang daripada pegangan agama yang baik juga. Islam sendiri pun ada mengajar kita supaya memilih pasangan yang berpegang kepada Islam.
 

Tak salah pun kita jatuh cinta sebab paras rupa, sebab kesempurnaan atau latarbelakangnya tetapi janganlah abaikan kriteria utaam dalam agama yang sudah disediakan garis panduan kepada kita.
Contoh yang paling mudah bagaimana cinta itu atas budi pekerti dan akhlak semata adalah bagaimana cintanya umat beliau kepada Nabi Muhammad SAW. Kita tak pernah lihat Rasulullah dan Rasulullah pun tidak pernah melihat kita. Kita tahu bagaimana Rasulullah sangat sayang kepada umatnya kan. Inilah tauladan yang terbaik menggambarkan yang kita jatuh cinta kepada seseorang
Jadi sebab apa kita jatuh cinta kepada seseorang tersebut?
Apapun sebabnya, letakkan agama itu no 1. Kalau jatuh cinta pun atas sebab kecantikan, pastikan kecantikan tersebut dibawa kepada arah kebaikan. Kalau kesempurnaan yang telah menyebabkan kita jatuh hati kepada si dia, jangan abaikan agama.
Hargailah pasangan anda dan sebaiknya bawalah sehingga ke alam perkahwinan. Pastinya kehidupan akan di redhai olehNya.
SUMBER
Baca Juga : Kenapa Lebih Perlu Dengar Nasihat Isteri Berbanding Kawan-Kawan?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2021/02/sebab-apa-kita-jatuh-cinta-kepada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Drama Hari Kita Jatuh Cinta Lakonan Azlee Khairi Dan Intan Ladyana Awesome Tv

Drama Hari Kita Jatuh Cinta Lakonan Azlee Khairi Dan Intan Ladyana Awesome Tv

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 846 hits
JUDUL HARI KITA JATUH CINTAEPISOD 18TARIKH TAYANGAN 1 Januari 2021WAKTU SIARAN Isnin Rabu 9 00 malamSIARAN TV Awesome TVPENULIS SKRIP Syed Mohamad Taufik Syed Abdul JalilPENULIS NOVEL Shera ZulghafarPENGARAH Rahim ZaliPRODUKSI Zeel Producti...
Drama Hari Kita Jatuh Cinta Intan Ladyana Azlee Khairi Oktovia Manrose Dan Gambit Saifullah

Drama Hari Kita Jatuh Cinta Intan Ladyana Azlee Khairi Oktovia Manrose Dan Gambit Saifullah

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 502 hits
Drama bersiri 18 episod Hari Kita Jatuh Cinta diinspirasikan daripada novel karya Shera Zulghafar Menampilkan gandingan pelakon Intan Ladyana Azlee Khairi Oktovia Manrose dan Gambit Saifullah Drama terbitan Zeel Production diarahkan oleh Ra...
10 Quote Cinta Dari Negara Paling Romantis Di Dunia Bahan Caption Kece Untuk Yang Lagi Jatuh Cinta

10 Quote Cinta Dari Negara Paling Romantis Di Dunia Bahan Caption Kece Untuk Yang Lagi Jatuh Cinta

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 431 hits
Cocok nih untuk persiapan Valentine besok Nggak perlu beli kado yang gimana gimana cukup pakai jurus ini aja
Saya Jatuh Cinta Sejak Kali Pertama Ucapan Romantis Awal Ashaari Buat Isteri Sweet Habis

Saya Jatuh Cinta Sejak Kali Pertama Ucapan Romantis Awal Ashaari Buat Isteri Sweet Habis

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 311 hits
Jumaat lepas pasangan selebriti popular Awal Ashaari dan Scha Alyahya telah selamat menimang cahaya mata kedua Difahamkan bayi perempuan seberat 3 2kg itu telah dilahirkan di Prince Court Medical Center sekitar jam 9 15 pagi Mesti Lara Alan...
Cinta Khayalan Wany Hasrita

Cinta Khayalan Wany Hasrita

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 189 hits
Cinta Khayalan Wany Hasrita Verse 1 Pernah kamu merasakan cintaMembuat lelah bila kau dengannyaBagaikan langit kian dirundung awan yang muramVerse 2 Manis kata bisakah terubatDan juga nanti kan di sangga waktuDibiar dingin hingga kan tidak ...
Wany Hasrita Cinta Khayalan

Wany Hasrita Cinta Khayalan

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 779 hits
Hi Korang 2021 adalah tahun KEBAHAGIAAN buat saya kata penyanyi wanita yang pernah meraih Anugerah Bintang Paling Popular ABPBH NURSHAZWANY BINTI HASBULLAH Atau lebih manis di gelar WANY HASRITA 29 tahun yang dilahirkan pada tanggal 24 Dise...
Dia Boleh Jaga Saya Dengan Baik Elisya Sandha Akui Anak Sheila Rusly Ialah Cinta Pertamanya

Dia Boleh Jaga Saya Dengan Baik Elisya Sandha Akui Anak Sheila Rusly Ialah Cinta Pertamanya

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 351 hits
Meskipun tak segan untuk memuat naik gambar bersama di laman media sosial sebelum ini ramai nyata terkejut apabila pelakon Elisya Sandha dan anak sulung Sheila Rusly Uzair Haqimy berkongsi mengenai majlis pertunangan mereka pada hujung ming...
Siri Laksamana Sunan Sunan Cinta Nan Sakti

Siri Laksamana Sunan Sunan Cinta Nan Sakti

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 150 hits
Tajuk Sunan Cinta Nan SaktiPenulis Ramlee Awang Murshid Penerbit Grup Buku Karangkraf Jumlah Mukasurat 662Cetakan 8 2019Genre ThrillerIni merupakan buku ke 7 dalam siri Laksamana Sunan ni Kali ni mengisahkan pengembaraan Saifudin dalam misi...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus