Siri Laksamana Sunan Sunan Cinta Nan Sakti


 Tajuk : Sunan Cinta Nan Sakti
Penulis : Ramlee Awang Murshid 
Penerbit : Grup Buku Karangkraf 
Jumlah Mukasurat : 662
Cetakan 8 - 2019
Genre : Thriller



Ini merupakan buku ke 7 dalam siri Laksamana Sunan ni. Kali ni mengisahkan pengembaraan Saifudin dalam misi menghantar Engku Aminah kembali ke Pagar Ruyung. Tapi dalam perjalanan, mereka diserang Ratna Sang Ratu. Engku Aminah dibunuh Ratna Sang Ratu.
Saifudin dan rakannya diselamatkan oleh sekumpulan orang kenit. Setelah Saifudin beransur sembuh, perjalanan ke Pagar Ruyung diteruskan diiringi anak raja orang kenit, Sirangka. 
Perjalanan mereka ke Pagar Ruyung menempuh pelbagai dugaan dan halangan selain dari dikejar Ratna Sang Ratu dan pendampingnya Gimbaran. Bermula dari kawasan bunga-bunga kuburan, kemudian sesat, seterusnya bertarung dengan Raja Tambuakar di Tanah Mati dan akhirnya diselamatkan oleh wali Sufi dari kejahatan Nyi Burga Kelara.
Wali Sufi telahpun sampai ke Pagar Ruyung terlebih dahulu sebelum Sadik dan Djailuh sampai ke istana untuk menyampaikan berita Engku Aminah telah dibunuh. Tetapi, ketika mereka mendapati Engku Aminah yang sebenar ada di Pagar Ruyung. 
Wali Sufi dan Saifudin mengambil keputusan untuk menghantar Ratna Sang Ratu kepada Maharani Pulau Utara. Dalam perjalanan menghantar Ratna kembali kepada bondanya Maharani, kapal mereka diserang oleh orqng orang Mias Sima. Wali sufi dan Saifudin berjaya mematahkan serangan mereka. 
Wali Sufi menetapkan syarat kepada Maharani Pulau Utara ketika memulangkan Ratna. Maharani perlu berjanji agar tidak menyerang Aceh selama-lamanya. 
Saifudin yang telah jatuh cinta kepada Ratna, mula hanyut dalam perasaannya. Kerapkali mengelamun dan hilang tumpuan. Wali Sufi membawa Saifudin pergi mengerjakan haji dan mengubati Saifudin agar melupakan Ratna. Manakala Ratna yang dihukum penjara di bawah tanah, kemurungan terkenangkan Saifudin.
Maharani mengembalikan sihir dan membutakan hati Ratna agar melupakan Saifudin dengan syarat Ratna tidak boleh ke tanah Aceh sebelum genap 10 tahun dikira dari tempoh hari menanam susuk emas ke tubuh Ratna. Jika tidak, Ratna boleh kembali mencintai Saifudin
Sementara Saifudin di Aceh menerima gelaran Laksaman Sunan oleh sultan, bapa kandungnya di Punggor pula berdepan dengan fitnah orang minyak. 
Kisah kali ni ketara tergantung untuk memberi laluan kepada siri seterusnya. Dengan perancangan Ratna nak menyerang Aceh. Dengan amukan Beragas di sebelah utara. Bapa Laksaman Sunan difitnah menjadi orang minyak. Semuanya buat rasa tak senang duduk selagi tak baca siri seterusnya.
Mama Yan dah 2 kali baca buku ni walaupun kat rak ada lagi buku yang belum dibaca... hehehe.. Kalaulah produksi kat Malaysia hebat macam kat Korea... mesti dapat dramakan siri Laksaman Sunan yang hebat dengan hebatnya kan...




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziankhalil.com/2021/01/siri-laksamana-sunan-sunan-cinta-nan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nota Cinta Yuzer Yazid

Nota Cinta Yuzer Yazid

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 377 hits
Mencari sebuah nota cintaYang telah lama terbiarAntara ku dan dirimu sewaktu dahuluKenangan kita bersama Hanya untuk seketikaJatuh rebahlah diriku bila mengenangnyaMenanti siang yang akan tibaRenung dibalik di jendelaBurung burung berkicaua...
Haik Istikharah Cinta Malam Ni

Haik Istikharah Cinta Malam Ni

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 268 hits
malam ni disebabkan housemate aku mostly takde kat umah sebab ada hal so aku pun ase cam hidup tanpa hala tuju especially roomate aku pun takde huh so setelah puas berbaring memikirkan baki duet yang ada dalam bank P aku pun akhirnya bukak ...
Dari Idola Jadi Calon Partner Hidup Ini Kisah Cinta Ali Syakieb Dan Margin Yang Baru Aja Lamaran

Dari Idola Jadi Calon Partner Hidup Ini Kisah Cinta Ali Syakieb Dan Margin Yang Baru Aja Lamaran

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 176 hits
Ngefans saat masih remaja Margin mungkin nggak menyangka kalau sang idola akan menjadi suaminya
Fara Salleh Buat Pengakuan Hubungan Cinta Dengan Shuk Dah Berakhir

Fara Salleh Buat Pengakuan Hubungan Cinta Dengan Shuk Dah Berakhir

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 1407 hits
Bimbang dengan pelbagai ugutan diterima daripada individu tidak dikenali wanita didakwa menjalin hubungan sulit dengan penyampai radio Shuk Sahar iaitu Fara Salleh tampil membuat laporan polis Wanita berusia 28 tahun itu kesal apabila apabi...
Lirik Lagu Makna Cinta Rizky Febian

Lirik Lagu Makna Cinta Rizky Febian

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 292 hits
Lirik Lagu Makna CintaPagi hari menyapa dengan indahKu tersenyum melihat kau masih lelahSudah dengan berbagai caraAgar tak terlewatkan hari yang indahBanyak hal yang tlah kita lewatiDi setiap harinyaDenganmu ku mengerti arti cintaArti cinta...
Viral Gadis Ini Bisa Lihat Syuting Ikatan Cinta Depan Jendela Ternyata Ini Triknya

Viral Gadis Ini Bisa Lihat Syuting Ikatan Cinta Depan Jendela Ternyata Ini Triknya

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 197 hits
Keren gadis ini bisa lihat syuting dan foto dengan pemain Ikatan Cinta Gadis ini ceritakan saat ia bisa lihat langsung syuting Ikatan Cinta dan juga mengabadikan berbagai momen bersama para pemainnya Terlihat dia juga menunjukkan hotel yang...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak