Saya Tukar Fikiran Benarkan Kor Ming Pengerusikan Sidang Dewan Rakyat Azhar


suaramerdeka.com
Home

YANG Dipertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Haru n memberitahu beliau menukar fikiran untuk membenarkan Ahli Parlimen Teluk Intan (DAP) Nga Kor Ming untuk mempengarusikan sidang Dewan Rakyat semalam.

Azhar berkata, beliau mengunakan kuasanya untuk menarik balik permintaannya untuk Kor Ming mengantikan dirinya mempengarusikan sidang Dewan Rakyat.

Menjelaskan di Parlimen hari ini, Azhar berkata, dia sebelum itu menggunakan kuasanya di bawah Peraturan 7(3) untuk meminta Kor Ming mempengerusikan sementara sidang Dewan Rakyat sehingga beliau kembali.

“Saya memang beri surat kepada Yang Berhormat Teluk Intan. Saya berterima kasih kepada beliau kerana beliau bersedia untuk menerima permintaan saya.

“Saya menukar fikiran saat akhir dan kemudian, untuk soalan pertama persidangan semalam sah kerana saya pulang semula untuk mempengarusikan mesyuarat.

“Mengenai soalan kedua, saya sebenarnya tidak didorong atau ditekan oleh sesiapa untuk menukar fikiran itu. Saya cuma menggunakan kuasa saya untuk menukar fikiran. Terima kasih,” kata Azhar.

Azhar menjawab soalan yang dilontarkan oleh Ahli Parlimen Puchong Govind Singh Deo berkaitan isu Kor Ming tidak jadi mempengerusikan sidang Dewan Rakyat walaupun telah diberikan surat jemputan daripada Azhar pada 20 Septembar.

Govind bertanya sama ada tindakan tersebut disebabkan Azhar berhadapan sebarang tekanan daripada menteri kanan untuk menarik balik jemputan yang telah diberikan oleh beliau.

Ahli Parlimen Puchong turut melontarkan persoalan sama ada sidang Dewan Rakyat dari pukul 2.30 petang hingga 4.00 petang sah berikutan tidak mematuhi surat jemputan yang diberikan kepada Kor Ming.

“Semalam saya hadir ke Dewan Rakyat, saya lihat antara jam 2.30 hingga jam 4.00 dewan tidak dipengerusikan oleh Yang Berhormat Teluk Intan seperti mana yang telah diarahkan oleh Tuan Speaker melalui surat tersebut.

“Jadi soal adakah prosiding semalam di antara jam 2.30 hingga 4.00 menjadi sah atau tidak kerana ada satu surat daripada speaker,” tanya Gobind.

Sebuah akhbar Cina melaporkan bahawa seorang “menteri kanan kabinet” menghalang anggota parlimen Pembangkang, Nga Kor Ming dihalang daripada mempengerusikan sesi petang persidangan Dewan Rakyat.

Menurut Sin Chew Daily, Nga telah diundang, secara bertulis, untuk mempengersikan sidang itu oleh speaker Dewan Rakyat Azhar Harun.

Laporan itu mendakwa bahawa keputusan berkenaan ditarik balik susulan “tekanan” daripada “menteri kanan kabinet” tersebut yang menghubungi speaker pada jam 1.50 tengah hari ketika wakil rakyat sedang berehat rehat.
-SM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/09/saya-tukar-fikiran-benarkan-kor-ming.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azhar Minta Azalina Pengerusikan Dewan Rakyat Buat Sementara Waktu

Azhar Minta Azalina Pengerusikan Dewan Rakyat Buat Sementara Waktu

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 158 hits
MALAYSIA NOW Beliau mempengerusikan sidang hari ini mengikut Aturan Mesyuarat 7 yang di peruntukkan Azalina Othman Said mempengerusikan Dewan Rakyat buat sementara hari ini Gambar Bernama Speaker Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun hari ini mem...
Kuasa Saya Jelas Azhar Isu Batal Minta Kor Ming Ketuai Sidang Parlimen

Kuasa Saya Jelas Azhar Isu Batal Minta Kor Ming Ketuai Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 132 hits
AGENDA DAILY Yang di Pertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Harun menjelaskan beliau tidak ditekan mana mana pihak untuk membatalkan permintaan Ahli Parlimen Teluk Intan Nga Kor Ming daripada mengetuai sidang semalam Speaker Dewan Rakyat Datuk Azh...
Sidang Dewan Rakyat Tumpu Pemilihan Timbalan Speaker

Sidang Dewan Rakyat Tumpu Pemilihan Timbalan Speaker

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 159 hits
BERNAMA Ahli Parlimen Pontian Ahmad Maslan dan Ahli Parlimen Teluk Intan Nga Kor Ming disebut sebagai calon bagi jawatan itu Sidang Dewan Rakyat bermula dengan titah diraja oleh Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah semalam Gambar Bernama Pemil...
Saya Tak Ditekan Untuk Tukar Fikiran Azhar

Saya Tak Ditekan Untuk Tukar Fikiran Azhar

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 119 hits
Saya tak ditekan untuk tukar fikiran Azhar Speaker Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun menafikan beliau ada menerima panggilan telefon daripada seorang menteri kanan supaya tidak membenarkan Nga Kor Ming mempengerusikan sidang Dewan Rakyat untu...
Rais Saran Gantung Ahli Dewan Rakyat Dewan Negara Hadapi Kes Mahkamah

Rais Saran Gantung Ahli Dewan Rakyat Dewan Negara Hadapi Kes Mahkamah

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 256 hits
freemalaysiatoday com September 12 2021 12 16 AMRais Yatim menyarankan kod etika penjawat awam turut dilaksanakan ke atas Ahli Dewan Negara Dewan Rakyat dan ADUN PETALING JAYA Yang Dipertua Dewan Negara Rais Yatim menyarankan ahli Dewan Neg...
Dewan Rakyat Kecoh Isu Sekatan Masuk Bangunan Parlimen

Dewan Rakyat Kecoh Isu Sekatan Masuk Bangunan Parlimen

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 318 hits
Dewan Rakyat kecoh isu sekatan masuk bangunan Parlimen Hari kedua sidang Parlimen hari ini kecoh dengan pertikaian berhubung sekatan yang dibuat kerajaan terhadap Ahli Parlimen sehingga mencetuskan himpunan dan perarakan wakil rakyat dari D...
Dewan Rakyat Postpones Election Of New Deputy Speaker

Dewan Rakyat Postpones Election Of New Deputy Speaker

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 190 hits
PETALING JAYA The Dewan Rakyat has approved a motion to postpone the election of a new deputy speaker The motion was tabled by Minister in the Prime Minister s Department Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar Our reason for suspending the...
Bung Mohon Maaf Guna Perkataan Bodoh Di Dewan Rakyat

Bung Mohon Maaf Guna Perkataan Bodoh Di Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 256 hits
Bung Mokhtar Radin berkata ketika berucap beliau tidak menyedari wakil rakyat mana yang bangkit mencelah ucapannya menyebabkan beliau membalas celahan berkenaan Bung Moktar minta maaf sebut bodoh dalam Dewan Rakyat KUALA LUMPUR Penggunaan p...
Not For Ag To Dictate Motions In Dewan Rakyat Says Expert

Not For Ag To Dictate Motions In Dewan Rakyat Says Expert

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 242 hits
MPs may introduce any motion and it is left to the Speaker to allow it or not says Shad Saleem Faruqi PETALING JAYA A constitutional expert said it was not for the attorney general to decide on motions that could be tabled in the Dewan Raky...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta