Dewan Rakyat Kecoh Isu Sekatan Masuk Bangunan Parlimen



Dewan Rakyat kecoh isu sekatan masuk bangunan Parlimen
Hari kedua sidang Parlimen hari ini “kecoh” dengan pertikaian berhubung sekatan yang dibuat kerajaan terhadap Ahli Parlimen sehingga mencetuskan himpunan dan perarakan wakil rakyat dari Dataran Merdeka ke Dewan Rakyat pada 2 Ogos lalu.
Isu berkenaan mula dibangkitkan RSN Rayer (PH-Jelutong) yang mempersoal mengapa polis menyekat hak ahli Dewan Rakyat untuk ke Parlimen termasuk ingin mengambil barang yang ditinggalkan.
Susulan itu, Anwar Ibrahim (PH-Port Dickson) turut meminta penjelasan mengapa beliau juga disekat untuk pergi ke pejabat ketua pembangkang.
Speaker Dewan Rakyat, Azhar Azizan Harun, kemudian menjelaskan pihaknya tidak menutup Parlimen dan Ahli Parlimen dibenarkan masuk, bagaimanapun isu sekatan jalan raya akan diperjelaskan oleh menteri.
Menteri Dalam Negeri, Hamzah Zainuddin kemudian menjelaskan Parlimen telah ditangguhkan dan tiada keperluan untuk Ahli Dewan Rakyat hadir ke Parlimen lagi.
“Parlimen telah pun ditangguhkan persidangannya. Maka sebab itu apabila arahan untuk tidak dibenarkan masuk, polis mengambil kuasa telah mengarahkannya mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342). Jadi apa yang menjadi masalah kita di sini?
“Masalahnya adalah sama ada kita nak mendengar dari segi keputusan Akta 342 ataupun tak nak mendengar untuk mengelakkan daripada berlakunya perkara-perkara yang lebih menjadi masalah kepada rakyat, iaitu untuk tidak ada berkumpul di mana sebab itu polis melakukan sesuatu demi keselamatan semua pihak,” jelasnya.
Hamzah juga berkata, tindakan tidak membenarkan ahli Dewan Rakyat memasuki Parlimen pada 2 Ogos adalah bagi menjalankan proses sanitasi berikutan penularan Covid-19 pada minggu sebelumnya di premis terbabit.
Katanya, kebenaran tidak diberikan kerana bangunan Parlimen turut mencatatkan kes positif Covid-19 pada ketika itu sehingga mencecah 100 kes.
“Kerajaan nak menjaga Yang Berhormat (YB) supaya dapat hadir pada hari ini. Apabila dimaklumkan kepada pihak polis, tiada yang dibenarkan masuk kerana kita nak pastikan proses sanitasi boleh dilakukan,” katanya di Dewan Rakyat.
Dalam masa yang sama, Hamzah turut menjelaskan bahawa pihaknya bersama Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin kini dalam peringkat perbincangan untuk mengurangkan kompaun kepada Ahli Parlimen yang berkumpul pada 2 Ogos lalu.
“Tidak ada dua darjat antara Ahli Parlimen dengan rakyat lain yang berkumpul sebegitu. Jadi sebab itu kita terpaksa minta maaf, kita bagi kompaun kerana berkumpul yang melanggar undang-undang,” katanya merujuk kepada kadar kompaun RM3,000 akan dikurangkan.
Bagaimanapun, penjelasan tersebut tidak mampu menenangkan keadaan, apabila Mahfuz Omar (PH-Pokok Sena) mempersoal mengapa kerajaan boleh berkumpul pula di kediaman bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin.
Namun, persoalan itu tidak dijawab dan diteruskan dengan sesi Waktu Pertanyaan-pertanyaan Menteri (MQT) yang sepatutnya bermula 10 pagi tadi.
Selepas hampir satu jam isu tersebut menjadi pertikaian di Dewan Rakyat, Azhar kemudian tidak lagi membenarkan mana-mana wakil rakyat mencelah dan meminta sesi MQT diteruskan. FMT
Dewan Rakyat kecoh isu sekatan masuk bangunan Parlimen
Baca Artikel Menarik :
KWSP lancar 2 inisiatif kepada majikan LHDN buru pelari cukai UMNO Perlu Peroleh Mandat Rakyat Pada PRU15, Terajui Negara Kembalikan Kegemilangan Agong ulangi sokongan kepada Ismail Sabri tanpa paksaan Kenapa kerajaan Muhyiddin lapor angka kematian jauh dibawah angka sebenar? Terpadam sudah retorik ‘No Anwar no DAP’ Saya tak reda, datang jumpa saya minta maaf – Imam Masjid Putrajaya Hadiah TMJ kepada Azizulhasni cetus spekulasi Hanya Hantar Kotak, Penjual Ini Dakwa Beg Tangan Bernilai RM35,000 Dicuri Pusat Kurier ‘Tembak Saya, Jangan Biar Taliban Ambil Saya’- Bintang Pop Afghanistan Resepi Roti Jejari Cheese Gebu Layari Laman Facebook MYKMU
Ratusan surat beta terima dari rakyat, rintih penuh duka – Agong

The post Dewan Rakyat kecoh isu sekatan masuk bangunan Parlimen appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/09/14/dewan-rakyat-kecoh-isu-sekatan-masuk-bangunan-parlimen/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sidang Parlimen Kecoh Isu Mp Diugut Tangkap

Sidang Parlimen Kecoh Isu Mp Diugut Tangkap

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 164 hits
FAZLI RADZISetengah jam pertama sidang Parlimen pagi ini kecoh apabila isu larangan terhadap Ahli Parlimen untuk masuk ke Bangunan Parlimen pada 2 Ogos lalu dibangkitkan Beberapa Ahli Parlimen pembangkang bangkit mencelah ketika giliran Men...
Dewan Rakyat Akan Bahas Isu Kanak Kanak Jadi Yatim Akibat Covid 19

Dewan Rakyat Akan Bahas Isu Kanak Kanak Jadi Yatim Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 247 hits
Statistik kanak kanak menjadi anak yatim disebabkan kehilangan ibu bapa yang meninggal dunia akibat Covid 19 merupakan antara isu bakal dikupas pada persidangan Parlimen hari ini Menurut Aturan Urusan Mesyuarat persidangan Dewan Rakyat perk...
Kontroversi Tercetus Dalam Persidangan Dewan Rakyat Selepas Timbul Isu Mangkuk

Kontroversi Tercetus Dalam Persidangan Dewan Rakyat Selepas Timbul Isu Mangkuk

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 291 hits
Persidangan Dewan Rakyat yang berlangsung pagi ini dilihat telah mencetuskan kontroversi selepas perkataan mangkuk menjadi topik utama hari ini Hal itu berlaku semasa Ahli Parlimen Larut YB Dato Seri Hamzah Zainuddin sedang mengulas berkena...
Ahmad Maslan Nominated As Dewan Rakyat Deputy Speaker

Ahmad Maslan Nominated As Dewan Rakyat Deputy Speaker

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 200 hits
Prime Minister Ismail Sabri Yaakob s government has nominated Umno s Pontian MP Ahmad Maslan as its sole candidate for the position of Dewan Rakyat deputy speaker Umno s Padang Rengas MP Mohamed Nazri Abdul Aziz when contacted verified the ...
Rais Saran Gantung Ahli Dewan Rakyat Dewan Negara Hadapi Kes Mahkamah

Rais Saran Gantung Ahli Dewan Rakyat Dewan Negara Hadapi Kes Mahkamah

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 253 hits
freemalaysiatoday com September 12 2021 12 16 AMRais Yatim menyarankan kod etika penjawat awam turut dilaksanakan ke atas Ahli Dewan Negara Dewan Rakyat dan ADUN PETALING JAYA Yang Dipertua Dewan Negara Rais Yatim menyarankan ahli Dewan Neg...
Not For Ag To Dictate Motions In Dewan Rakyat Says Expert

Not For Ag To Dictate Motions In Dewan Rakyat Says Expert

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 241 hits
MPs may introduce any motion and it is left to the Speaker to allow it or not says Shad Saleem Faruqi PETALING JAYA A constitutional expert said it was not for the attorney general to decide on motions that could be tabled in the Dewan Raky...
Kecoh Muhyiddin Dimalukan Anwar Di Parlimen Jawapan Mudah Muhyiddin Terdesak Baru Panggil

Kecoh Muhyiddin Dimalukan Anwar Di Parlimen Jawapan Mudah Muhyiddin Terdesak Baru Panggil

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 180 hits
Anwar Ibrahim telah menerima tawaran MOU dari Ismail Sabri Yaakob yang didakwa terdesak untuk mendapatkan sokongan supaya boleh kekal berkuasa sebagai Perdana Menteri Tawaran yang sama diberikan oleh Muhyiddin Yassin tetapi tidak diterima o...
Pencalonan Timbalan Speaker Dewan Rakyat Bersatu Johor Tolak Ahmad Maslan

Pencalonan Timbalan Speaker Dewan Rakyat Bersatu Johor Tolak Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 181 hits
FAZLI RADZIParti Pribumi Bersatu Malaysia Johor sebulat suara menolak pencalonan Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan sebagai Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat yang baharu Ketua Penerangan Bersatu Johor Mohd Solihan Badri berkata...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil