Saya Tidak Urus Pengosongan Barangan Peribadi Pm Keenam Muhyiddin


Oleh Mahani Ishak Foto hiasan KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan, beliau tidak menguruskan soal pengosongan barangan peribadi milik Perdana Menteri keenam di Kompleks Seri Perdana di Putrajaya.
Ini kerana, katanya, soal itu bukan tugas dan tanggungjawab Perdana Menteri berikutan ia diuruskan oleh penjaga kompleks kediaman terbabit.
"Saya tidak menguruskan soal itu kerana di sana ada penjaga. Saya kurang pasti sama ada ia ada daftar inventori perabot kerana itu bukan bidang tugas atau tanggungjawab saya.
"Saya juga tidak masuk ke sana (Kompleks Seri Perdana) bagi membolehkan kerja pembaikan dan pengubahsuaian dilakukan," katanya dalam sidang media di sini hari ini.
Muhyiddin berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataannya hari ini yang mengatakan Jabatan Perdana Menteri (JPM) mengesyorkannya menyatakan perolehan perabot bagi kerja pengubahsuaian Kompleks Seri Perdana.
Ia memandangkan kebanyakan perabot milik peribadi bekas perdana menteri keenam dibawa keluar daripada kediaman rasmi itu.
Beliau berkata, perolehan perabot itu bagi memastikan perabot mencukupi serta keperluan lain.
"Jadi perkara berbangkit itu antaranya adalah perabot, termasuk lampu hiasan candelier, barangan yang ada dalam kediaman itu dikatakan milik Perdana Menteri keenam.
"Ketika saya menjadi Perdana Menteri, saya mengatakan tidak kisah kalau itu hak beliau (seperti didakwa) dan terserah kepada JPM untuk memberikan kebenaran untuk beliau membawa keluar barangan itu.
"Untuk tujuan kita boleh memulakan penambahbaikan dan sebagainya itu, maka itulah langkah yang diambil.
"Jadi, ada perkara yang berbangkit adalah kerana iaitu perabot, termasuk candelier serta barangan lain dibawa keluar kerana ia milik peribadi," katanya.
Muhyiddin yang juga Pengerusi Perikatan Nasional (PN) berkata oleh yang demikian segala urusan membabitkan pemindahan itu bawah pengurusan JPM.
Media semalam melaporkan, kerajaan mengesahkan kerja-kerja baik pulih Kompleks Seri Perdana membabitkan kos RM38.5 juta.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-Tugas Khas) Datuk Dr Abd Latiff Ahmad dilaporkan berkata, projek itu diluluskan pada 19 Mac 2021 dan kerja-kerja bermula pada 29 Mac 2021.
Bagaimanapun, pembangkang mempersoalkan projek berkenaan yang didakwa dilakukan ketika negara berdepan dengan pandemik COVID-19.
Muhyiddin dilaporkan berkata, ketika mula menjawat jawatan itu pada Mac tahun lalu, beliau menerima laporan daripada JPM berhubung kerosakan fizikal Seri Perdana.
Beliau berkata, kerosakan itu membabitkan kebocoran, sistem pencahayaan yang sudah lama dan keadaan fizikal lantai serta bumbung yang sudah rosak atau usang.
Jelas beliau lagi, kebocoran bumbung Seri Perdana dan sistem paip menyebabkan kerosakan perabot 'built-in', lantai kayu, panel dinding dan siling bangunan.
Katanya, beliau juga dimaklumkan bahawa pendawaian elektrik, pencahayaan dan peralatan mekanikal seperti pendingin hawa perlu dibaik pulih kerana sudah terlalu usang dan menurut pakar, sistem pendawaian berusia lebih 20 tahun boleh menyebabkan risiko kebakaran jika tidak dibaik pulih segera.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/saya-tidak-urus-pengosongan-barangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Don T Use Me As Excuse For Seri Perdana Renovations Najib Tells Muhyiddin

Don T Use Me As Excuse For Seri Perdana Renovations Najib Tells Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 219 hits
Former prime minister Najib Abdul Razak this evening criticised Muhyiddin Yassin also a former premier for trying to blame him over renovations on Seri Perdana that cost the government RM38 5 million This comes after Muhyiddin today said th...
If Furniture Belonged To Najib He Had The Right To Take Them Says Muhyiddin

If Furniture Belonged To Najib He Had The Right To Take Them Says Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 204 hits
Muhyiddin Yassin said he was not sure if any inventory was taken as it was not his responsibility KUALA LUMPUR Former prime minister Muhyiddin Yassin said today that he had received a report from the prime minister s department that some of...
Muhyiddin Kami Keluarkan Barang Kami Sendiri

Muhyiddin Kami Keluarkan Barang Kami Sendiri

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 155 hits
Muhyiddin kami keluarkan barang kami sendiri Kami bawa keluar perabot bukan ikut suka hati Ahli Parlimen Pekan Najib Razak berkata hanya pihak yang tertipu dengan manifesto Pakatan Harapan percaya dia mengambil balik perabot dan barangan pe...
Much Of The Furniture Claimed To Be Najib S Carried Off From Seri Perdana Says Muhyiddin

Much Of The Furniture Claimed To Be Najib S Carried Off From Seri Perdana Says Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 213 hits
Former prime minister Muhyiddin Yassin today revealed he had been told that much of the furniture in Seri Perdana had been removed as it was claimed to be owned by Najib Razak Based on the report I received the Prime Minister s Department a...
I Okayed Seri Perdana Renovations After Pm S Dept Report On Damage Muhyiddin

I Okayed Seri Perdana Renovations After Pm S Dept Report On Damage Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 220 hits
Among findings is that decades old wiring system may pose fire risk if repairs not conducted immediately Tan Sri Muhyiddin Yassin said he approved the multimillion ringgit renovations on Seri Perdana after receiving a detailed report from t...
Fire Hazard In Old Wiring And Water Damage Muhyiddin Explains Rm38 5m Renovations

Fire Hazard In Old Wiring And Water Damage Muhyiddin Explains Rm38 5m Renovations

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 203 hits
Outdated wiring of more than 20 years at Seri Perdana could pose a fire hazard if left unchanged according to former premier Muhyiddin Yassin Muhyiddin said the matter was among expert advice given in relation to renovations at the prime mi...
Pm Gives Posts To 2 Umno Mps Who Backed Najib In Pulling Support For Muhyiddin

Pm Gives Posts To 2 Umno Mps Who Backed Najib In Pulling Support For Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 202 hits
Azalina Othman Said and Ahmad Jazlan Yaakub were among those who had heeded the call for Umno MPs to revoke their support for the former prime minister Two MPs from Umno who had backed former leader Najib Razak in revoking support for Muhyi...
Najib Jawab Dakwaan Angkut Perabut Oleh Muhyiddin

Najib Jawab Dakwaan Angkut Perabut Oleh Muhyiddin

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 429 hits
PETALING JAYA Dua bekas Perdana Menteri Najib Razak dan Muhyiddin Yassin bertelagah berkenaan ubah suai kediaman rasmi Perdana Menteri Seri Perdana berjumlah RM38 5 juta dengan Najib menyindir Pengerusi Perikatan Nasional itu membuat dakwaa...
Muhyiddin S Wife Chong Wei Among Recipients Of State Awards

Muhyiddin S Wife Chong Wei Among Recipients Of State Awards

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 246 hits
Muhyiddin Yassin s wife Noorainee Abdul Rahman national shuttler Lee Chong Wei state Umno chief Bung Moktar Radin and former chief minister Chong Kah Kiat are among those who will receive awards KOTA KINABALU Former prime minister Muhyiddin...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib