Saya Terkejut Ada Arahan Musnahkan Laporan Audit 1mdb Saksi


malaysiakini.com
Hidir Reduan Abdul Rashid
Diterbitkan: Mar 30, 2022 3:27 PM
Madinah Mohamad memberi keterangan bahawa dia terkejut apabila mendapati terdapat arahan untuk meminda laporan audit asal mengenai 1MDB

Bekas ketua audit negara itu juga memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa dia terkejut bahawa terdapat perintah untuk memusnahkan salinan asal laporan audit itu.

Saksi pendakwaan ke-12 itu memberi keterangan lisannya semasa perbicaraan laporan audit 1MDB hari ini terhadap bekas perdana menteri Najib Abdul Razak dan bekas ketua pegawai eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy.

Semasa pemeriksaan balas oleh peguam bela utama Muhammad Shafee Abdullah, dia berkata dia terkejut apabila pegawai Jabatan Audit Negara (JAN) Nor Salwani Muhammad memaklumkannya mengenai arahan itu semasa mesyuarat pada Mac 2017.

Semasa prosiding sebelum ini di hadapan hakim perbicaraan Mohamed Zaini Mazlan pada 22 Dis tahun lepas, Madinah (gambar di atas) memberi keterangan bahawa dia membuat keputusan untuk tidak memusnahkan laporan audit 1MDB dengan tanda “09”, selepas pertemuannya dengan Nor Salwani.

Madinah telah memberi keterangan ketika itu bahawa Nor Salwani memberitahunya terdapat dua versi laporan audit 1MDB, dengan dokumen bertanda "09" adalah versi asal yang tidak diubah.

Saksi itu berkata Nor Salwani memberitahunya dia menyimpan versi asal supaya ia boleh diserahkan kepadanya untuk memutuskan sama ada ia perlu dimusnahkan atau tidak kerana ia mengandungi maklumat dan bukti material mengenai 1MDB.

Semasa prosiding hari ini, ketika disoal siasat oleh Shafee, Madinah menjelaskan reaksinya terhadap apa yang diberitahu kepadanya oleh Nor Salwani.

“Saya terkejut kerana tidak tahu ada dua salinan. Saya terkejut bahawa dia (Nor Salwani) berkata bahawa Ambrin (Buang, ketua audit sebelum Madinah) dapat arahan untuk meminda (laporan audit asal 1MDB) dan bahawa dia (Nor Salwani) mempunyai arahan untuk memusnahkan salinan bercetak (asal) , tetapi dia menyimpan satu (laporan audit asal 1MDB) di bawah kerusinya.

"Saya terkejut Ambrin diarah meminda salinan asal dan Nor Salwani diarahkan untuk memusnahkan salinan yang sepatutnya dibentangkan kepada PAC (Jawatankuasa Kira-kira Awam pada 2016)," kata saksi itu.
Ketua peguam bela Muhammad Shafee AbdullahApabila Shafee bertanya sama ada dia tahu siapa yang memberi arahan, Madinah berkata dia tidak bertanya kepada Nor Salwani kerana dia juga akan bertemu dengan kumpulan pegawai berasingan di bawahnya.

Madinah juga memberi keterangan bahawa dia kemudiannya berpendapat bahawa kesalahan telah dilakukan melalui perintah untuk meminda laporan audit asal 1MDB serta memusnahkan salinan asal.

Shafee: Adakah anda fikir kesalahan telah dilakukan?

Madinah: Ya.

Shafee: Salah dari segi jenayah, seseorang "membetulkan" laporan itu. Perbuatan jenayah?

Madinah: Saya cuma tahu adalah salah untuk ketua audit negara (Ambrin) didesak untuk meminda salinan laporan ketua audit negara yang telah dimuktamadkan, dan untuk Nor Salwani diarahkan untuk memusnahkan semua (laporan asal ).

Pada 2019 semasa perbicaraan kes itu, saksi pendakwaan kelima Nor Salwani memberi keterangan bahawa dia secara rahsia menyimpan salah satu salinan asal laporan audit 1DMB, yang disediakan oleh JAN pada 2016.

Dia memberi keterangan bahawa bosnya pada masa itu - Ambrin - telah mengarahkan supaya semua salinan dimusnahkan untuk mengelakkan kebocoran. Hanya salinan yang diubah suai telah diserahkan kepada PAC.

Salinan laporan audit Nor Salwani mengandungi tanda "09". Dokumen ini telah dikemukakan sebagai bukti dalam perbicaraan ini.
Pegawai JAN Nor Salwani MuhammadBagaimanapun, Madinah hari ini bersetuju dengan Shafee bahawa selain menyimpan salinan asal laporan itu, dia tidak mengambil tindakan lain berhubung perkara itu sehingga Mei 2018.

Saksi itu berkata bahawa dia mendedahkan salinan asal itu, berikutan perdana menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad memberitahu media pada 12 Mei tahun itu, bahawa polis harus menarik balik klasifikasi Akta Rahsia Rasmi (OSA) ke atas laporan itu.

Ketika itu, Mahathir berkata penyahklasifikasian perlu dilakukan supaya dia boleh mengkaji laporan audit asal 1MDB.

Madinah juga bersetuju dengan Shafee bahawa sepanjang berada di bawah pentadbiran Najib selama setahun empat bulan, dia tidak cuba mendapatkan penjelasan daripada perdana menteri ketika itu mengenai isu itu.

Perbicaraan di hadapan Zaini dijangka disambung semula sekitar jam 2.30 petang ini.

[Baca berita penuh]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/03/saya-terkejut-ada-arahan-musnahkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
I Was Shocked At Order To Destroy 1mdb Audit Report Witness

I Was Shocked At Order To Destroy 1mdb Audit Report Witness

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 139 hits
1MDB AUDIT TRIAL Madinah Mohamad testified that she was shocked on finding out there were orders to amend the original audit report on 1MDB The former auditor general also told the Kuala Lumpur High Court that she was shocked that there was...
Accountant Wins Bid To Challenge Mia S Decision Over 1mdb Audit

Accountant Wins Bid To Challenge Mia S Decision Over 1mdb Audit

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 196 hits
High Court judge Wan Ahmad Farid Wan Salleh said the Malaysian Institute of Accountants disciplinary committee s decision was tainted with procedural impropriety KUALA LUMPUR The High Court has allowed a judicial review application by Deloi...
Ambrin Reluctant To Discuss 1mdb Audit Ex Ag Madinah

Ambrin Reluctant To Discuss 1mdb Audit Ex Ag Madinah

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 136 hits
1MDB AUDIT TRIAL Former auditor general Madinah Mohamad testified that her predecessor Ambrin Buang was reluctant to share with her his opinions on the 1MDB issue The 12th prosecution witness today told the Kuala Lumpur High Court that this...
1mdb Saksi Di Singapura Setuju Beri Kerjasama Siasat Kes Suami Zeti Polis Sinar Harian Mac 24 2022

1mdb Saksi Di Singapura Setuju Beri Kerjasama Siasat Kes Suami Zeti Polis Sinar Harian Mac 24 2022

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 149 hits
KUALA LUMPUR Beberapa saksi di Singapura sudah bersetuju untuk diambil keterangan bagi membantu siasatan kes Datuk Dr Tawfiq Ayman berkaitan dakwaan beliau menerima dana 1Malaysia Development Berhad Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersi...
Nama Nama Yang Terlibat Dan Mendapat Laba Dari Penipuan 1mdb

Nama Nama Yang Terlibat Dan Mendapat Laba Dari Penipuan 1mdb

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 107 hits
ABU MISKAT Nama nama yang tersebut dan angka wang yang diterima dari skim kaya cepat Negara lain melihatnya sebagai laknat tetapi negara kita rileks sahaja seperti tiada akibat
1mdb Rosmah Didakwa Beli Kalung Berlian Bernilai Rm97 2 Juta Agensi Mac 24 2022

1mdb Rosmah Didakwa Beli Kalung Berlian Bernilai Rm97 2 Juta Agensi Mac 24 2022

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 140 hits
Menurut Schwartz Rosmah telah meminta berlian 18 karat namun dia hanya mempunyai berlian merah jambu 22 karat dan urus niaga akhirnya dicapai untuk pembelian batu permata bersaiz lebih besar Foto Astro AWANI SHAHIR OMAR NEW YORK Juri dalam ...
Fibs Tales And Creative Thinking In 1mdb Scandal

Fibs Tales And Creative Thinking In 1mdb Scandal

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 154 hits
There were times when no one could say a thing about Najib Abdul Razak on matters related to 1Malaysia Development Berhad he did no wrong After all the spin that was being presented was that a generous Arab prince donated RM2 6 billion to h...
1mdb Peroleh Injunksi As 1 4 Bilion Terhadap Jho Low Dan Bapanya

1mdb Peroleh Injunksi As 1 4 Bilion Terhadap Jho Low Dan Bapanya

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 135 hits
Ia bagi menghalang ahli perniagaan dalam buruan itu daripada memindahkan atau melupuskan mana mana asetnya di Malaysia 1Malaysia Development Berhad dan sebuah anak syarikatnya memperoleh injunksi sementara dari Mahkamah Tinggi bagi menghala...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura