Saya Diarahkan Cincang Dokumen Sebelum Pru14 Bekas Pembantu Najib


Bekas pegawai khas kepada Najib Razak memberitahu Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini bahawa beliau telah diarahkan untuk mencincang beberapa dokumen pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).
Amhari Efendi Nazaruddin, 43, yang merupakan saksi pendakwaan kelapan berkata beliau berbuat demikian selepas menerima arahan daripada ketua staf pejabat Pejabat Perdana Menteri (PMO).

Loading… Katanya beliau menyimpan semua dokumen penting di apartmen sepupunya di Persiaran Tropicana di Kuala Lumpur seperti yang diarahkan oleh ketua staf pejabatnya.
Beliau berkata demikian ketika pemeriksaan balas oleh peguam utama Najib,  Muhammad Shafee Abdullah pada hari ke-10 perbicaraan bekas perdana menteri itu berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Najib Razak Muhammad Shafee: Anda telah menyimpan semua dokumen penting ini di dalam rumahnya (sepupu) dan bukan di rumah anda sendiri. Kenapa begitu?
Amhari Efendi: Saya fikir ada … menjelang pilihan raya, arahan dari ketua staf adalah untuk mencincang semua doumen yang perlu dicincang, memfailkannya dengan sewajarnya.”Apabila perlu, berikannya kembali kepada ketua staf supaya dapat difailkan dengan sewajarnya. Itulah cara ia berfungsi. Ia adalah pejabat besar yang semua orang mempunyai kertas sendiri. Dan simpan yang sangat penting supaya selepas pilihan raya, sebahagiannya digunakan semula. Itu adalah arahan.
“Pada masa itu saya sangat sibuk. Saya juga terlibat dengan pilihan raya, kempen, kebanyakan kerja bukan berkaitan ekonomi. Jadi kerja-kerja pilihan raya yang saya lakukan kebanyakannya di rumah saya.” Melakukan kempen, mesej media sosial untuk Datuk Seri Najib dan sebagainya dan cara begitulah ia dibahagikan.
“Suatu hari, saya memerlukan bantuan dari sepupu saya, kerana semua orang sibuk dan dia membantu saya dan saya memberitahu dia saya akan mendapatkannya tetapi saya tidak .. Terdapat beberapa kotak sahaja. Kebanyakan bahan pilihan raya, bahan media sosial , berada di rumah saya, tidak relevan dengan serbuan, “katanya.
Antara dokumen yang dirampas oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ialah pelan rasionalisasi 1MDB, butiran percakapan mengenai 1MDB dan e-mel peguam Perbadanan Pelaburan Petroleum Antarabangsa (IPIC) Martin Edelman.Muhammad Shafee: Ini adalah cara anda menyembunyikan dokumen. Anda memutuskan untuk bekerja dengan SPRM supaya masalah anda akan diperlakukan dengan ringin, atas kesalahan yang jelas anda lakukan. Maksud saya, anda masih tidak didakwa. Ini adalah aksi pukul memukul (tit-for-tat), di mana anda memberikan beberapa maklumat untuk mereka yang akan menyalahkan klien saya.
Amhari Efendi: Saya tidak bersetuju.
Najib, 66, menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh suapan berjumlah RM2.3 bilion dalam dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah wang yang sama.
Ahli Parlimen Pekan itu didakwa melakukan empat kesalahan rasuah di Cawangan AmIslamic Bank Berhad, Jalan Raja Chulan, Bukit Ceylon di Kuala Lumpur antara 24 Feb 2011 dan 19 Dis 2014, dan juga 21 pertuduhan pengubahan haram antara 22 Mac 2013 dan 30 Ogos 2013, di tempat sama.
Perbicaraan di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah bersambung. – Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.my/2019/09/saya-diarahkan-cincang-dokumen-sebelum-pru14-bekas-pembantu-najib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pegawai Khas Najib Diarah Musnah Dokumen Sebelum Pru

Pegawai Khas Najib Diarah Musnah Dokumen Sebelum Pru

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 217 hits
Pegawai Khas Najib diarah musnah dokumen sebelum PRUOleh September 20 2019Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin menganggap ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low sebagai watak tidak menyenangkan Demikian didedahkan be...
Najib Kenapalah Ph Tak Beritahu 20 Perkara Ini Kepada Rakyat Sebelum Pru14

Najib Kenapalah Ph Tak Beritahu 20 Perkara Ini Kepada Rakyat Sebelum Pru14

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 305 hits
1 Manifesto bukanlah kitab suci 2 Rakyat dan penjawat awam adalah pemalas dan merupakan beban kepada negara 3 BR1M akan dikurangkan sehingga dimansuhkan 4 Rakyat boleh mimpi jika mereka mahu tol dihapuskan 5 PH akan mansuh GST tetapi digant...
Serbuan Ke Apartmen Jho Low Hasil Bantuan Bekas Pembantu Najib

Serbuan Ke Apartmen Jho Low Hasil Bantuan Bekas Pembantu Najib

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 274 hits
KES NAJIB 1MDB Amhari Efendi berkata beliau telah membawa SPRM ke unit apartmen milik Low pada 27 Jun 2018
Rentasan Berita 565 Gempar Bekas Ceo Tia Dedah Hubungan Jho Low Dan Najib

Rentasan Berita 565 Gempar Bekas Ceo Tia Dedah Hubungan Jho Low Dan Najib

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 245 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 565 1 SUKAR DIPERCAYAI JHO LOW TIADA KAITAN DENGAN 1MDB 2 BARISAN NASIONAL GAGAL BASMI KEMISKINAN KATA ANWAR 3 TAWARAN PAS KAMEK SIK MAOK KATA GPS 4 TUNAI MANIFESTO ILTIZAM KEPIMIMPINAN DIPERLUKAN Layari Facebook kami...
Kuatnya Naluri Seorang Wanita Pembantu Rumah Sempat Selamatkan Bayi Sebelum Siling Rumah Roboh

Kuatnya Naluri Seorang Wanita Pembantu Rumah Sempat Selamatkan Bayi Sebelum Siling Rumah Roboh

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 436 hits
Dua hari ini tular di media sosial mengenai satu rakaman CCTV yang memaparkan kejadian ajaib di mana seoarang wanita dipercayai pembantu rumah telah berjaya menyelamatkan anak majikannya dari ditimpa runtuhan siling rumah Gambar The Sun co ...
Najib Kenali Jho Low Lama Dulu Sebelum Saya Kenalinya

Najib Kenali Jho Low Lama Dulu Sebelum Saya Kenalinya

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 256 hits
Seorang saksi memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bahawa Low Taek Jho atau Jho Low sudah mengenali Najib Razak dan keluarganya lama sebelum dia mengenali ahli perniagaan yang menjadi buruan itu Bekas pegawai khas Najib iaitu A...
Saya Tertekan Masuk Masjid Dan Bekas Gengster Kongsi Kisah Bertemu Adam Sebelum Peluk Islam

Saya Tertekan Masuk Masjid Dan Bekas Gengster Kongsi Kisah Bertemu Adam Sebelum Peluk Islam

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 447 hits
Saya Tertekan Masuk Masjid Dan Bekas Gengster Kongsi Kisah bertemu Adam Sebelum Peluk Islam Seorang bekas ahli kumpulan kongsi gelap tidak menyangka pertemuannya dengan seorang individu bernama Adam di sebuah masjid di sini membuka jalan un...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Asan Lembu The Movie

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air