Najib Kenali Jho Low Lama Dulu Sebelum Saya Kenalinya


Seorang saksi memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bahawa Low Taek Jho, atau Jho Low, sudah mengenali Najib Razak dan keluarganya, lama sebelum dia mengenali ahli perniagaan yang menjadi buruan itu.
Bekas pegawai khas Najib iaitu Amhari Efendi Nazaruddin, 43, berkata Jho Low menceritakan tentang persahabatannaya dengan Najib dan keluarga dalam pertemuan pertama mereka di Pulau Pinang pada 2007, sebelum beliau berkhidmat dengan bekas perdana menteri itu.
“Kali pertama saya bertemu Jho Low, beliau menceritakan secara aktif mengenai Najib dan keluarganya.
“Ia menunjukkan bahawa Jho Low telah mengenali Najib sejak sekian lama,” katanya semasa pemeriksaan balas oleh peguam Muhammad Shafee Abdullah yang mewakili Najib pada hari keenam perbicaraan bekas perdana menteri itu yang menghadapi pertuduhan berkaitan 1MDB.Iklan
Bagaimanapun, Amhari Efendi, yang merupakan salah seorang saksi utama pendakwaan bersetuju dengan cadangan Muhammad Shafee bahawa dia tidak mempunyai bukti secara bebas untuk menunjukkan bahawa Jho Low mengenali Najib lebih awal dan bergantung kepada apa yang Jho Low memberitahunya.
Muhammad Shafee: Antara kamu dan Ketua Setiausaha Sulit Najib ketika itu iaitu allahyarham Datuk Azlin Alias, kamu terlebih dahulu mengenali Jho Low?
Amhari Efendi: Ya.
Mengenai isu lain, saksi kelapan pendakwaan itu memberitahu mahkamah bahawa dia tidak mengetahui sepenuhnya mengenai isu hutang 1MDB dengan International Petroleum Investment Company (IPIC) ketika dia dihantar ke Abu Dhabi untuk rundingan pada 2016.
“Secara jujur, Yang Arif, saya tidak faham mengenai skala penuh isu IPIC dan saya hanya menurut arahan, saya tidak mempunyai maklumat penuh mengenai IPIC,” katanya.
Kepada soalan oleh Muhammad Shafee, Amhari Efendi berkata dia tidak mengetahui bahawa dana kekayaan negara Abu Dhabi Mubadala Investment Company telah melabur sebanyak AS$1.2 bilion dalam projek Iskandar Malaysia pada 2018.
“Saya hanya tahu terdapat kta Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar 2007, tetapi saya tidak banyak mengetahui tentang projek itu,” katanya sambil menambah bahawa tugasnya pada masa itu ialah mengiringi bosnya ketika, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mohd Effendi Norwawi.
“Saya mengikut bos saya (Mohd Effendi) masuk ke bilik mesyuarat itu, memegang fail-fail tentang apa sahaja perkara yang dibincangkan, dan memastikan jika ada arahan daripadanya,” kata Amhari Efendi.
Sementara itu, Amhari Efendi memberitahu mahkamah bahawa dia tidak mengisytiharkan kepada kerajaan pinjaman AS$200,000 yang diberikan kepadanya oleh Jho Low.
Muhammad Shafee: Adakah anda membayar faedah bagi pinjaman AS$200,000 itu?
Amhari Efendi: Tiada faedah.
Muhammad Shafee: Adakah anda menyedari bahawa ia menjadikesalahan (tidak mengisytiharkan AS$200,000 itu?
Amhari Efendi: Saya tidak menyedari, tahu atau jelas bahawa ia adalah satu kesalahan.
Apabila ditanya oleh Muhammad Shafee bilakah tarikh dia memperoleh AS$200,000 daripada Jho Low, Amhari Efendi menjawab: “Dokumen saya (akaun Maybank) telah dirampas oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Muhammad Shafee: Bolehkah anda mengesannya dari akaun anda dan Amhari Efendi menjawab “Saya akan cuba”.
Semasa prosiding terdahulu, Amhari Efendi memberitahu mahkamah bahawa Jho Low meminjamkan AS$200,000 kepadanya tanpa sebarang perjanjian pinjaman untuk membeli sebuah rumah bernilai RM1.85 juta di Kota Damansara pada 2010.
Saksi juga menafikan bahawa Jho Low telah mencadangkan beliau untuk menjadi pegawai khas kepada Najib, yang merupakan Timbalan Perdana Menteri (DPM) ketika itu.
Najib, 66, menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh suapan berjumlah RM2.3 bilion dalam dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah wang sama sama.
Ahli Parlimen Pekan itu diidakwa melakukan keempat-empat kesalahan tersebut di Cawangan AmIslamic Bank Berhad, Jalan Raja Chulan, Bukit Ceylon di Kuala Lumpur anatara 24 Feb, 2011 dan 19 Dis, 2014, dan 21 pertuduhan itu, antara 22 Mac, 2013 dan 30 Ogos, 2013, di tempat yang sama.
Perbicaraan di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah bersambung. – Bernama

Loading…

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.my/2019/09/najib-kenali-jho-low-lama-dulu-sebelum-saya-kenalinya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
1mdb Bukan Najib Tetapi Jho Low Beri Ancaman Kepada Saya Amhari

1mdb Bukan Najib Tetapi Jho Low Beri Ancaman Kepada Saya Amhari

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 375 hits
Datuk Amhari Efendi Nazaruddin saksi kelapan kes 1MDB yang membabitkan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur foto HAZROL ZAINAL KUALA LUMPUR Dua hari memberi keterangan Datuk Amhari Efendi Nazaru...
1mdb Trial Najib S Ex Aide Says Rosmah Called Jho Low Regularly Invited Him To Very Very Exclusive Events

1mdb Trial Najib S Ex Aide Says Rosmah Called Jho Low Regularly Invited Him To Very Very Exclusive Events

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 264 hits
Datin Seri Rosmah Mansor telephoned fugitive financier Low Taek Jho frequently and often hosted him at private events at her and Datuk Seri Najib Razak s family home here the High Court was told today Datuk Amhari Efendi Nazaruddin a former...
Umno Hasut Isu Perkauman Najib Serah Semua Pada Jho Low

Umno Hasut Isu Perkauman Najib Serah Semua Pada Jho Low

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 224 hits
Kebelakangan ini UMNO semakin galak meniupkan api perkauman UMNO dan PAS sangat yakin mereka boleh merampas tampuk pemerintahan negara dengan helah membuatkan orang Melayu membenci kaum lain terutamanya Cina UMNO tidak perlu menjawab mengen...
1mdb Trial Jho Low Flooded Najib S Ex Aides With Emails In Bid To Contain Fallout Deny Role In Scandal

1mdb Trial Jho Low Flooded Najib S Ex Aides With Emails In Bid To Contain Fallout Deny Role In Scandal

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 345 hits
In this document in paragraph seven it stresses how Jho Low played no role in 1MDB even though he happens to be the main planner concerning confidential 1MDB dealings Fugitive financier Low Taek Jho sent hundreds of emails to Datuk Seri Naj...
Jho Low Antara Pencatur Politik Najib

Jho Low Antara Pencatur Politik Najib

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 245 hits
Bekas pegawai khas kepada Datuk Seri Najib Tun Razak memberitahu Mahkamah Tinggi ahli perniagaan yang menjadi buruan Low Taek Jho atau Jho Low adalah antara pencatur politik Najib dan penglibatannya tidak terbatas kepada 1Malaysia Developme...
Jho Low Amat Rapat Dengan Keluarga Najib

Jho Low Amat Rapat Dengan Keluarga Najib

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 492 hits
Mahkamah Tinggi yang mendengar perbicaraan kes Datuk Seri Najib Razak membabitkan 1Malaysia Development Berhad hari ini diberitahu bahawa ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho yang dikenali sebagai Jho Low amat rapat dengan keluarga bek...
Hanya Najib Dan Jho Low Ada Gambaran Penuh Percaturan 1mdb

Hanya Najib Dan Jho Low Ada Gambaran Penuh Percaturan 1mdb

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 282 hits
KES 1MDB NAJIB Hanya Najib Razak dan Low Taek Jho yang ada gambaran penuh percaturan berhubung urus niaga 1MDB pada masa itu kata bekas pegawai khas Najib di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini Memberi keterangan dalam perbicaraan jenayah...
Najib Knew Jho Low Long Before I Did Says Accused S Ex Aide

Najib Knew Jho Low Long Before I Did Says Accused S Ex Aide

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 187 hits
KUALA LUMPUR A witness told the High Court here yesterday that Low Taek Jho or Jho Low was already familiar with Datuk Seri Najib Tun Razak and his family long before he himself came to know the fugitive businessman Najib s former special o...
Pertemuan Sulit Berlangsung Antara Najib Dan Jho Low

Pertemuan Sulit Berlangsung Antara Najib Dan Jho Low

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 220 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu terdapat kemungkinan berlangsung pertemuan sulit antara bekas perdana menteri Najib Razak dan Low Taek Jho ahli perniagaan dalam buruan yang juga dikenali sebagai Jho Low Amhari Efendi Nazaruddin 43 b...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya