Satu Surah Yang Pendek Ini Senang Bibaca Dan Diamalkan Untuk Menjadi Penawar Hati Dan Penenang Jiwa Rileks Media


Dimanakah hati kita tatkala kita membaca Al Quran? Pernahkah kita merasa keliru dan tidak dapat menghayati makna dalam Al Quran? Atau pernahkah kita terasa seolah-olah lidah sukar untuk menyebut bacaan Al Quran dengan tajwid dan makhraj yang betul walhal kebiasaanya kita dapat membacanya dengan lancar. Pernahkah kita terasa seolah amaran-amaran Allah dari kalamullah Al Quran tidak melahirkan rasa gentar dalam hati? Dimanakah ketenangan yang dicari? Apakah silapnya?
Sedikit perkongsian ilmu tentang surah Al-Insyirah, satu surah yang pendek, senang dibaca dan diamalkan untuk menjadi penawar hati dan penenang Jiwa dan betapa keindahan Al-Qur’an seharusnya dihayati dan meresap dalam diri.
Seseorang yang membaca Al-Quran bererti juga sedang melakukan sesuatu yang bermanfaat, iaitu memanjatkan doa dengan menyebut kalam Allah. Allah Azza Wa Jalla mendengar dan sungguh memperhatikan bacaan-bacaan Al-Qur’annya. Mari kita pelajarinya melalui surah ini ;
Maksudnya:
Dengan nama Allah yang maha pengasih dan penyayang.
Bukankah Kami (Allah) telah melapangkan dadamu ( ya Muhammad), Dan telah Kami ringankan bebanmu yang berat. Yang memberati punggungmu, Dan Kami tinggikan (muliakan) namamu?. Sesungguhnya disamping kesukaran ada kemudahan. Sesungguhnya disamping kesukaran ada kemudahan. Apabila engkau telah selesai, (mengerjakan suatu pekerjaan), maka bersusah payahlah ( mengerjakan yang lain). Dan kepada Tuhanmu, berserahlah.
Keterangan Surah al Insyirah
Erti terbuka dada Muhammad ialah senang hatinya, dan tenteran jiwanya, kerana telah memperoleh ilmu pengetahuan (wahyu) yang dianugerahkan Allah kepadanya. Sebetulnya nama nabi Muhammad itu telah ditinggikan Allah, iaitu namanya mahsyur di mana-mana. Tiap-tiap azan terdengar nama Muhammad. Di mana-mana pun di seluruh dunia mengenali Nabi Muhammad.
Orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian, jika ditimpa musibah, ia teringat akan firman Allah ini, iaitu, “Di samping kesusahan ada kesenangan, di samping kesempitan ada kelapangan. Sesudah bala menggoda, di belakangnya nikmat berlipat ganda. Sebab itu ia tidak berduka cita atau berkeluh kesah atas cubaan dari Allah itu. Kerana ia mempunyai kepercayaan, bahawa Allah akan mengganti kesusahan itu dengan kesenangan, jika tidak hari ini mungkin esok hari.
Inilah orang yang berhati sabar, yang tidak berputus asa kerana ditimpa satu cubaan melainkan ia terus berusaha untuk mencapai hajatnya. Adapun orang yang tidak beriman kepada Allah, maka ia sangat berkeluh kesah dan berduka cita kerana ditimpa sesuatu ba la, kadang-kadang ia membina sakan dirinya sendiri. Inilah baha yanya jika tidak beriman kepada Allah. Dan kepada Allah, berharaplah!
Inilah khasiat-khasiat dari surah Al-Insyirah berkaitan rezeki:
1- Barang siapa yang membaca surah Al-Insyirah 9X (sembilan kali) setiap selesai solat fardhu, maka Allah akan memudahkan urusan rezekinya.
2- Barang siapa yang membaca surah Al-Insyirah setiap selesai solat fardhu sebanyak 40X (empat puluh kali) selama tujuh hari berturut-turut Insya Allah ia akan mendapatkan rezeki yang banyak sekali.
3- Barang siapa yang membaca surah Al-Insyirah diwaktu dhuha (pagi) sebanyak 700X (tujuh ratus kali) atau 1000 (seribu kali) jika ingin dimudahkan rezekinya Insya Allah akan tercapai maksudnya.
Kelebihan Lain Surah Al Insyirah
1. Nabi Muhammad S.A.W bersabda : “Barangsiapa membaca Surah Al-Insyiraah, seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi suatu kelapangan daripadaku”.
2. Barangsiapa membiasakan membaca Surah Al-Insyiraah selesai mengerjakan solat fardhu, nescaya Allah permudahkan urusannya serta dimudahkan segala keperluannya dan dimudahkan rezekinya.
3. Sesiapa yang membaca Surah Al-Insyiraah nescaya Allah turut melapangkan dadanya serta dijauhkan daripada segala kesukaran dalam segala urusannya. Dihilangkan segala sifat kesal dan jemu, serta mendatangkan rajin dalam mengerjakan ibadat.
4. Barangsiapa membaca Surah Al-Insyiraah sembilan kali sesudah solat fardhu nescaya Allah akan menjauhkan daripada kesempitan hidup dan dimudahkan rezeki dalam segala urusan.
5. Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah jadi wirid pada tiap-tiap lepas sembahyang fardhu, nescaya hilang dukacita nya dan mengurniailah oleh Allah s.w.t. akan rezekinya dengan beberapa banyak.
6. Siapa-siapa sentiasa banyak membaca Surah Al-Insyiraah nescaya mudah mendapat rezekinya dan luas fikirannya, senang membuat sesuatu pekerjaan dan hilang daripadanya sifat malas.
7. Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah 7 (tujuh) kali pada tiap-tiap lepas sembahyang, nescaya terlepas daripadanya kesusahan dan mudah oleh Allah s.w.t. akan rezekinya.
8. Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah 40 (empat puluh) kali pada tiap-tiap lepas sembahyang fardhu selama tujuh hari berturut-turut, nescaya mengurnia Allah s.w.t. kepadanya kekayaan.
Kelebihan membaca surah al Insyirah ketika susah:
Siapa-siapa susah pada suatu pekerjaan, hendaklah sembahyang dengan cara yang tersebut di bawah ini, nescaya sampai maksudnya, iaitu:
1. Sembahyang sunat dua rakaat.
2. Pada tiap-tiap rakaat baca Surah Al-Fatihah dan surah (mana-mana surah)
3. Lepas sembahyang, duduk menghadap kiblat dengan tetap bersungguh-sungguh ingatlah akan Allah s.w.t., dan baca Surah Al-Insyiraah sebanyak bilangan hurufnya.
4. Sesudah membaca Surah Al-Insyiraah, pohonkanlah apa-apa yang di hajati daripada Allah s.w.t.
a) Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah 200 (dua ratus) kali pada tiap-tiap hari ketika matahari naik (waktu dhuha), nescaya memperlihat oleh Allah s.w.t. kepadanya perkara-perkara yang ajaib.
b) Siapa-siapa berhajat sesuatu perkara, bacalah Surah Al-Insyiraah 700 (tujuh ratus) kali atau 1000 (seribu) kali pada tiap-tiap hari selama ia mengusahakannya, nescaya beroleh apa-apa yang di hajati.
c) Siapa-siapa menulis Surah Al-Insyiraah pada suatu bekas dan menghapuskannya dengan air mawar kemudian minum, nescaya hilang dukacitanya dan terpelihara daripada terkejut.
Insya Allah, semoga perkongsian ilmu yang sedikit di atas dapat memberikan manfaat dan kebaikan kepada kita semua.
Source link
The post Satu Surah Yang Pendek Ini, Senang Bibaca Dan Diamalkan Untuk Menjadi Penawar Hati Dan Penenang Jiwa – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/satu-surah-yang-pendek-ini-senang-bibaca-dan-diamalkan-untuk-menjadi-penawar-hati-dan-penenang-jiwa-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerja Ayah Hanya Driver Lori Tapi Hanya Dengan Amalkan Satu Surah Tu Rezeki Jadi Murah Rileks Media

Kerja Ayah Hanya Driver Lori Tapi Hanya Dengan Amalkan Satu Surah Tu Rezeki Jadi Murah Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 526 hits
Dah selalu sangat kita tengok viral testimoni nak putih nak kurus Mai sini kita baca rahsia apabila mengamalkan surah Al Waqiah dalam kehidupan seharian Semoga kita semua boleh jadi istiqomah macam confessor ni jugak InsyaAllah BUKAN DARI L...
Hati Hati Dengan 7 Anggota Sujud Yang Boleh Menyebabkan Solat Tidak Sah Ustaz Dato Abu Hassan Din Rileks Media

Hati Hati Dengan 7 Anggota Sujud Yang Boleh Menyebabkan Solat Tidak Sah Ustaz Dato Abu Hassan Din Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 426 hits
SYARAT SUJUD ADA 7 1 Harus sujud dengan 7 anggota badan 2 Harus dengan dahi yang terbuka 3 Kepala harus ditekan 4 Tidak boleh ada hawa lainnya 5 Tidak boleh sujud diatas sesuatu yang bisa bergerak ketika bergerak untuk sujud 6 Kepalanya har...
Tahukah Anda Betapa Hebatnya Ayat Ini Jika Diamalkan Rileks Media

Tahukah Anda Betapa Hebatnya Ayat Ini Jika Diamalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 462 hits
Dikatakan bahawa barang siapa yang membaca ayat ini sebanyak 7 kali setiap kali selesai solat fardhu dengan izin Allah ini manfaatnya Masyallah saya tidak tahu Betul betul saya tidak tahu Umur saya telah hampir separuh abad namun baru sekar...
Doa Mohon Hidayah Allah Swt Agar Hati Lembut Untuk Solat Dan Taat Perentah Allah Rileks Media

Doa Mohon Hidayah Allah Swt Agar Hati Lembut Untuk Solat Dan Taat Perentah Allah Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 582 hits
JOM TONTON VIDEO CERAMAH TERKINI Bagaimana Nak Dapat Hidayah Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid Setiap kali selepas solat Sentiasa berdoalah supaya Allah SWT memberi hidayah kpd kita Jangan kagum dgn amal ibadah yg kita lakukan selama ini ker...
Sampai Hati Anak Buat Mcmtu Emak Tua Ni Kongsi Cerita Dia Terasa Hati Dgn Anak Rileks Media

Sampai Hati Anak Buat Mcmtu Emak Tua Ni Kongsi Cerita Dia Terasa Hati Dgn Anak Rileks Media

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 411 hits
Ahad 30 Disember 2018 2 45 petang Nak boleh tak tukar seat bas dengan makcik makcik tak boleh duduk dekat seat 1B ni nampak jalan Nanti makcik sakit dada sepanjang jalan Boleh makcik aku balas dengan senyuman Bas transnasional bergerak menu...
Cara Ambil Hati Isteri Yang Suami Jarang Buat Rileks Media

Cara Ambil Hati Isteri Yang Suami Jarang Buat Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 568 hits
1 Selalu menghargai usaha dan penat lelah isteri terutama isteri yg berkerja dan sama2 terpaksa menanggung hutang suami 2 Bila isteri bercakap pandanglah mukanya dan buka telinga luas2 Biar apa yg dikatakannya masuk telinga kanan tapi tak k...
Kesalahan Dalam Membaca Al Fatihah Perlu Kita Hati Hati Kerana Ramai Yang Silap Rileks Media

Kesalahan Dalam Membaca Al Fatihah Perlu Kita Hati Hati Kerana Ramai Yang Silap Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 246 hits
Kesempurnaan membaca surah al Fatihah dalam sembahyang sangatlah dituntut kerana ianya adalah salah satu daripada rukun yang wajib dalam sembahyang Surah ini sangat mulia sehingga dikatakan bahawa seluruh ilmu ilmu al Qur an iaitu tauhid ib...
3 Fadhilat Dan Khasiat Surah Al Hasyr Rugi Kalau Tak Hafal Dan Amalkan Rileks Media

3 Fadhilat Dan Khasiat Surah Al Hasyr Rugi Kalau Tak Hafal Dan Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 990 hits
Tiga ayat terakhir Surah Al Hasyr mengandungi fadhilat dan khasiatnya yang tersendiri Ianya mempunyai Asma ul Husna yang paling agung pada enam aat terkhir dari surah Al Hasyr Penyebutan nama nama Allah yang paling indah yang mengkisahkan s...
Amalan Semasa Pindah Rumah Baru Rileks Media

Amalan Semasa Pindah Rumah Baru Rileks Media

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 276 hits
Samada rumah sewa yg dh lama di tinggalkan kosong atau rumah baru siap Moga sharing ini memberi manfaat 1 Azan Melaungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru Ia juga baik bagi bangunan yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni ole...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote