Saniah Dapat Rumah Tak Perlu Lagi Usung Anak Oku Cari Rezeki Annuar


Shawaliah Hadir Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa meluangkan masa menziarahi adik Siti Nurasyikin Johari yang juga Orang Kelainan Upaya (OKU) sambil diperhatikan ibunya, Saniah Taib (dua kiri) di Lorong Haji Taib 2, Chow Kit, Kuala Lumpur. Foto AFFAN FAUZI KUALA LUMPUR – Nasib yang membelenggu Saniah Taib yang terpaksa mencari rezeki sambil mengusung anak perempuannya yang  kategori Orang Kelainan Upaya (OKU) sejak 11 tahun lalu bakal berakhir.
Malah ekoran pendedahan MalaysiaGazette baru-baru ini, Saniah sekeluarga yang selama ini menyewa bilik di ibu kota akan mendapat rumah yang lebih selesa.
Jaminan itu diberikan oleh Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa sendiri semasa menziarahi Saniah dan keluarganya terutama anaknya yang OKU, Siti Nurasyikin Johar yang berusia 22 tahun di sini hari ini.
Annuar berkata, apa yang penting, Saniah selepas ini tidak perlu lagi mengusung anak perempuannya ke mana-mana dia pergi.
“Saya berpandangan anaknya yang OKU tidak sesuai dibawa, duduk di tepi jalan sambil mereka mencari makan tetapi mereka tidak ada pilihan nak tinggal tidak ada orang jaga, rumah pula macam begini keadaannya.
“Jadi saya datang untuk bincang saya tidak mahu paksa sebab tidak elok.
“Daripada perbincangan tadi dua, tiga tindakan perlu diambil pertama, mereka perlu pindah dan duduk di rumah yang elok. Saya akan cari rumah rumah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) atau apa sahaja supaya anaknya yang OKU dapat tinggal dalam persekitaran yang sihat. Jangan bawa ke hulu hilir, pastikan dapat rawatan.
“Mungkin kalau duduk di rumah bandaraya, RM100 hingga RM200 sahaja. RM1,000 lagi boleh diguna untuk perubatan, perbelanjaan dan sebagainya,” katanya selepas melawat Saniah yang tinggal di sebuah bilik di rumah kedai di Lorong Haji Taib petang tadi.
Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa meluangkan masa menziarahi adik Siti Nurasyikin Johari yang juga Orang Kelainan Upaya (OKU) sambil diperhatikan ibunya, Saniah Taib (dua kiri) di Lorong Haji Taib 2, Chow Kit, Kuala Lumpur. Foto AFFAN FAUZI, 15 FEBRUARI 2021.Saniah sekeluarga menyewa bilik dengan kadar RM40 sehari selepas dihalau keluar dari rumah sewa mereka di Kampung Baru pada tahun lalu.
Selain itu, Annuar berkata, suami Saniah, Johari dan dua anak lelakinya akan diberi peluang berniaga dengan lesen daripada DBKL.
“Saya juga faham rezekinya di situ (depan Sogo), jadi anak yang berniaga saya akan beri lesen dan tempat, teruslah berniaga cari tempat elok. Yang penting anak yang tidak sihat duduk di rumah.
“Mereka setuju untuk pindah tidak dibawa ke jalanan dan ayah, anak lelaki yang boleh berniaga akan berniaga di suatu tempat.Nak teruskan busking boleh teruskan cuma saya nak anak tidak sihat duduk di rumah,” tambahnya.
Annuar juga berharap, Saniah lima beranak akan dapat berpindah ke rumah baharu pada kadar segera.
“Serta merta, saya harap dalam masa seminggu dua akan dipindahkan, rumah ini pun saya lihat tidak sesuai lima orang duduk sekali,” tambahnya.
Dalam pada itu, Saniah ketika ditemui bersyukur kerana keperitan hidupnya sekeluarga mendapat perhatian seorang menteri.
Beliau juga bersedia untuk berpindah ke rumah baharu dan menjaga anaknya Nurasyikin yang memerlukan perhatian lebih selepas ini.
“Syukur alhamdulillah, terima kasih kerana menolong saya rezeki rumah dapat, berniaga pun dapat lepas ini. Saya bersedia, ini peluang terbaik untuk saya dan keluarga.
“Tan Sri (Annuar) kata tidak perlu saya bawa anak lagi, saya kalau boleh memang tidak boleh tidak sampai hati ,kasihan kepada dia bawa dia tetapi terpaksa juga bawa dia untuk cari makan untuk anak-anak,” katanya.
MalaysiaGazette baru-baru ini, melaporkan kisah penderitaan Saniah yang terpaksa mengusung anaknya yang OKU selama 11 tahun demi sesuap nasi di jalanan.
Laporan itu menyentuh hati ramai pembaca dan ada dalam kalangan mereka menyumbangkan bantuan kepada Saniah dan keluarganya.- MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/saniah-dapat-rumah-tak-perlu-lagi-usung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Best Tengok Orang Lain Duduk Rumah Gadis Cari Rezeki Berpanas Jual Air Kelapa

Best Tengok Orang Lain Duduk Rumah Gadis Cari Rezeki Berpanas Jual Air Kelapa

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 224 hits
Kegigihan dan kesusahan dalam mencari wang demi kelangsungan hidup pasti akan dirasai oleh segelintir insan tidak kira usia mahupun jantina Baru baru ini tular video di aplikasi TikTok mengenai perkongsian seorang gadis bernama Shaza yang m...
Musim Pkp Anak Selalu Gelisah Meragam Bagi Kerja Rumah Untuk Lepaskan Tenaganya

Musim Pkp Anak Selalu Gelisah Meragam Bagi Kerja Rumah Untuk Lepaskan Tenaganya

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 193 hits
Setiap pagi anak kita akan bangun dengan tenaga baru Bila anak asyik terperap dalam rumah tenaga atau energi tadi tak dapat dilepaskan Ini yang menyebabkan anak kita Gelisah sentiasa Asyik meragam Suka kacau ahli keluarga yang lain Mood ana...
Asyik Terperap Mood Anak Jadi Tak Menentu Bantu Lepaskan Tenaganya Dengan Buat Kerja Rumah

Asyik Terperap Mood Anak Jadi Tak Menentu Bantu Lepaskan Tenaganya Dengan Buat Kerja Rumah

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 150 hits
Bukan hanya kita yang dewasa anak anak pun sama boleh jadi buntu jika asyik terperap lama dalam rumah Inilah penyebab mood anak tidak menentu malah adakalanya memberontak dalam diam Di musim PKP ini ada baiknya mak ayah cuba cari sesuatu ya...
Hiburan Itukan Rezeki Sambut Birthday Anak Netizen Terkilan Amyra Rosli Membazir Kek

Hiburan Itukan Rezeki Sambut Birthday Anak Netizen Terkilan Amyra Rosli Membazir Kek

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 271 hits
Pelakon popular drama Nur Amyra Rosli mengundang kecaman ramai selepas dia memuat naik gambar meraikan hari jadi anak Ayra Aryssa yang sudah menginjak usia satu tahun Menerusi beberapa keping foto yang dimuat naik Amyra Rosli dan keluarga k...
Hiburan Kena Tipu Agensi Cari Pembantu Rumah Azza Elite Mengamuk Di Instagram

Hiburan Kena Tipu Agensi Cari Pembantu Rumah Azza Elite Mengamuk Di Instagram

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 232 hits
Pelakon Azza Elite menerusi ruangan Instagramnya telah menzahirkan perasaan berang apabila telah menjadi mangsa sindiket penipuan pembantu rumah Sumber Instagram Azza Elite Menurut Azza dia yang pada mulanya mencari pembantu rumah telah dit...
Zahid Ph Dah Tak Hirau Mahathir Cari Rumah Lain

Zahid Ph Dah Tak Hirau Mahathir Cari Rumah Lain

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 179 hits
Malaysiakini Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi membayangkan Dr Mahathir Mohamad sedang mencari perumah lain setelah tidak dihiraukan oleh rakan daripada Pakatan Harapan Mengulas kenyataan Mahathir yang sedia untuk kembali kepada Umno sekiran...
Masak Nasi Cepat Basi Dalam Rumah Tak Selesa Anak Kerap Menangis Bacalah Ayat 9 Surah Yasin

Masak Nasi Cepat Basi Dalam Rumah Tak Selesa Anak Kerap Menangis Bacalah Ayat 9 Surah Yasin

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 335 hits
Pernah tak bila kita duduk dalam rumah rasa macam tak selesa dan serba tak kena Jika ada anak kecil kerap menangis Lepas tu bila masak nasi atau makanan mudah basi Menurut Ustaz Mujahidin dari Pusat Perubatan Islam Al mujahidin mungkin ada ...
Sampai Tercabut Pintu Jamban Anak Pecahkan Pintu Cari Mak Nak Susu Time Tu Mak Pulak Tengah Darurat

Sampai Tercabut Pintu Jamban Anak Pecahkan Pintu Cari Mak Nak Susu Time Tu Mak Pulak Tengah Darurat

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 171 hits
Sepanjang mengasuh anak kecil kadang kadang memang rasa leceh bila mereka asyik mengempeng Pantang nampak ibu nak baring atau berehat saja confirm mula merengek nak susu kan Anak bangun 2 pagi melalak nak susu Baru baru ini seorang ibu dari...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City