Sanggup Bermandi Darah Biar Badan Dirobek Peluru Kisah Man Bongek Wira Pdrm Buru Penjenayah


Kita sering kali mendengar nama-nama seperti Allahyarham Leftenan Adnan, Allahyarham Prebet Azman dan sebagainya apabila bercakap mengenai pengorbanan wira-wira dalam menjaga keselamatan negara.
Keberanian dan semangat juang mereka ini tidak dapat dinafikan lagi sehingga ada di antara kisah hidup mereka yang telah ditayangkan dalam bentuk filem.
Namun, sebenarnya masih ramai lagi perwira negara yang kisahnya tidak diketahui ramai, walaupun pengorbanan yang mereka lakukan tidak kurang hebatnya.
Antaranya ialah Sarjan Mejar Nor Azman Mohd Zain atau lebih dikenali dengan nama Man Bongek. Kisah pengorbanan beliau telah dikongsikan oleh saudara Syahril A. Kadir melalui kiriman di laman Facebook-nya baru-baru ini.
MAN BONGEK ENGGAN MENYERAH WALAU TUBUH DIROBEK PELURU DAN BADAN BERMANDI DARAH
TARIKH 30 Julai 1994.
Jam menunjukkan pukul 10.15 pagi. Man Bongek dan rakan-rakannya dari Cawangan D9 (Jenayah Berat) Kuala Lumpur sudah bersedia dengan senjata semi automatik di tangan masing-masing.
Sasaran mereka adalah penjenayah paling dikehendaki, Sunny Leong yang pulang ke rumahnya di Taman Cuepacs, Cheras, Kuala Lumpur.
Sebelum ini Sunny melarikan diri agak lama ke Thailand setelah terlibat dalam beberapa siri rompakan bersenjata api di sekitar Lembah Kelang.
Walaupun Man Bongek baru berusia 32 tahun ketika itu, namun pengalamannya bukan calang-calang, apatah lagi bekas anggota Unit Tindak Khas (UTK) itu sangat dikenali oleh rakan-rakannya sebagai seorang yang ‘berhati kering’, yang sanggup buat apa saja demi memastikan kejayaan setiap operasi yang mereka sertai.
Namun sebaik saja mereka berjaya memecah masuk ke rumah suspek, suasana menjadi agak hening. Kelibat Sunny langsung tidak kelihatan. Puas mereka mencari dari satu bilik ke satu bilik namun hampa.
Hati Man Bongek mula gelisah. Dia tahu bagai ada sesuatu yang tak kena. Ternyata telahannya benar. Tidak semena-mena tiba-tiba Sunny muncul dari arah dapur dan melepaskan tembakan membabi buta ke arah mereka.
Dua butir peluru dari senjata Sunny berjaya hinggap ke tubuh Man Bongek sebelum menembusi rusuk dan melekat di peparunya.
Darah membuak keluar dan membasahi tshirt serta jaket kalis peluru yang dipakainya. Malang sekali kerana peluru Sunny masuk di celah jaket tersebut yang tiada berpelindung.
Foto: FB Syahril A. Kadir Walaupun Sunny berjaya ditembak mati dalam operasi itu namun hampir seminggu Man Bongek koma di hospital dan lebih sebulan terpaksa berada di wad. Walaupun peluru tersebut berjaya dikeluarkan namun serpihannya masih ada di tubuh Man Bongek sehingga kini.
Yang pasti walau parah ditembak, ia langsung tidak mematahkan semangatnya. Sebaik saja sembuh, Man Bongek tidak menunggu lama untuk kembali ‘beraksi’.
Dalam operasi memburu seorang lagi penjenayah yang dikehendaki, Fei Loong di Balakong, Selangor, Man Bongek telah bertindak mengejar kereta yang dipandu suspek dengan sebuah motorsikal berkuasa tinggi sambil dibonceng rakan sepasukannya.
Ketika adegan kejar tersebut, Fei Loong bertindak melepaskan dua das tembakan ke arah Man Bongek namun beliau bernasib baik kerana ia terkena pada jaket kalis peluru yang dipakainya.
Sebaik saja berjaya memintas kereta yang dipandu Fei Loong, Man Bongek tidak menunggu lama untuk membalas tembakan sehingga memyebabkan suspek mati dan rebah terkulai di stering keretanya.
Itu hanya secebis kisah daripada 10 tahun perkhidmatannya di Cawangan Jenayah Berat. Selepas itu Man Bongek bertukar pula ke Cawangan Kongsi Gelap (D7) dan kini bertugas di bahagian trafik sementara menunggu tarikh persaraan wajibnya dua tahun lagi.
” Saya benci penjenayah. Kemarahan saya semakin memuncak bila saya sendiri menjadi mangsa mereka, sehingga sekarang serpihan peluru-peluru kecil masih melekat di tubuh saya dan ia terpaksa saya ‘tanggung’ hingga ke akhir hayat.
‘Man Bongek’ menunjukkan kesan tembakan di rusuknya(Foto: FB Syahril A. Kadir) ” Allah saja yang tahu betapa sengsaranya saya kerana paru-paru saya terpaksa ditebuk dan hampir 10 botol darah terpaksa dikeluarkan daripada organ saya itu.
” Itulah harga sebuah pengorbanan dan saya redha demi memastikan keamanan terus dikecapi masyarakat walaupun tanpa pingat kebesaran segala,” katanya.
Menurut Man Bongek, beliau sering menyapu darah suspek yang ditembak ke wajahnya sebagai tanda ‘kepuasan’ kerana berjaya menumpaskan penjenayah.
Sesungguhnya keberanian yang dimiliki Man Bongek cukup luar biasa. Sewajarnya sudah tiba masanya insan seperti Man Bongek diangkat kisah keperwiraannya dan diberi ganjaran setanding dengan pengorbanan yang telah dicurahkan pada tanah air yang tercinta ini.
Mereka adalah wira yang tidak didendang atau ‘unsung hero’ yang tak mungkin dapat kita balas jasa dan budi yang dicurahkan.
Bezanya mereka bukan ‘bertelur sebiji tetapi riuhnya sekampung’ .
Orang seperti Man Bongek telah menyempurnakan sumpah Sang Saka Biru yang mereka lafazkan.
Beliau kini bergelar Sarjan Mejar di bahagian trafik(Foto: FB Syahril A. Kadir) Salute buat Man Bongek@ Sarjan Mejar Nor Azman ‘Blade’ Mohd Zain.
Kita pula bagaimana?
Sumber: FB Syahril A. Kadir


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/07/20/sanggup-bermandi-darah-biar-badan-dirobek-peluru-kisah-man-bongek-wira-pdrm-buru-penjenayah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dilatih Dengan Pelbagai Ilmu Perang Ini Kisah Pasukan Polis Hutan Wanita Pdrm Buat Kita Semua Kagum

Dilatih Dengan Pelbagai Ilmu Perang Ini Kisah Pasukan Polis Hutan Wanita Pdrm Buat Kita Semua Kagum

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 416 hits
Pasukan Polis Hutan atau PPH adalah merupakan salah satu daripada cawangan unit di bawah Polis Diraja Malaysia Unit ini ditubuhkan hampir 70 tahun yang lalu dan kini ia dikenali sebagai Pasukan Gerakan Am Seperti kebanyakan pasukan berunifo...
Toreh Badan Ini Dalamnya Darah Daging Umno Kj

Toreh Badan Ini Dalamnya Darah Daging Umno Kj

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 358 hits
Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata pandangan yang dilontarkannya berhubung keputusan kepimpinan Umno adalah demi kebaikan parti Berucap merasmikan mesyuarat perwakilan Umno Bahagian Padang Rengas hari ini Khairy berkat...
Kisah Raya Apai Dan Sejarah Di Sebalik Wak Dan

Kisah Raya Apai Dan Sejarah Di Sebalik Wak Dan

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 345 hits
Assalamualaikum Sebelum Apai pressure I tanya bila nak keluar entry dia beraya baik aku masukkan sekarang Kang nanti abes semua gambar dalam FB yang takde kena mengena dia comment Maksu entry raya Apai bila nak masuk Hahahaha Aaaahhhh banya...
Kisah Sebenar Bruce Lee Mati Di Tangan Mahaguru Silat Melayu

Kisah Sebenar Bruce Lee Mati Di Tangan Mahaguru Silat Melayu

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 1174 hits
Pada tahun 1973 Mahaguru Dato Meor Abdul Rahman telah keluar negara untuk melawat saudaranya yang menetap di England Pemergian beliau ditemani oleh Dato Syed Ahmad Jamalullail seorang saudaranya Dalam perjalanan pulang ke tanahair pesawat y...
Kisah Sayu Luahkan Sebelum Ajal Tiba

Kisah Sayu Luahkan Sebelum Ajal Tiba

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 226 hits
INI mungkin ciuman dan pelukan terakhir saya entah ada rezeki lagi atau tidak untuk saya mencium tangan emak dan ayah di masa depan Itu luahan Pak Sodok 49 banduan Penjara Penor di Kuantan yang dilihat tidak berenggang daripada sisi orang t...
Gadis Yang Berambut Panjang Melepasi Bahu Kisah Dari Saleha Yang Telah Lama Meninggal Dunia

Gadis Yang Berambut Panjang Melepasi Bahu Kisah Dari Saleha Yang Telah Lama Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 495 hits
Kisah yang ditampilkan kali ini diceritakan oleh seorang rakan yang bekerja dalam industri media Namanya Razlan dan dia merupakan seorang jurugambar Pada suatu malam Razlan mengikuti majlis makan malam bersama sama rakan media yang diadakan...
Kisah Nenek Di Bogor Naik Haji Dari Hasil Memulung

Kisah Nenek Di Bogor Naik Haji Dari Hasil Memulung

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 239 hits
Mimpi Maryani nenek 64 tahun untuk berangkat ke tanah suci kini terwujud Dari hasil jerih payahnya memulung barang rongsokan ia kini bisa berangkat ke Tanah Suci untuk menunaikan ibadah haji Dia terbang bersama rombongan kloter 88 Kota Bogo...
Kisah Sedekah Yang Mesti Korang Baca Hayatilah

Kisah Sedekah Yang Mesti Korang Baca Hayatilah

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 1290 hits
Kisah sedekah yang mesti korang baca Hayatilah Assalamualaikum wbt Jom baca satu kisah yang sangat menyentuh perasaan dan sangat menginpirasikan Kisah sedekah yang mesti korang baca Hayatilah Kredit gambar carian Google Ada seorang lelaki t...
Kisah Pasha Anak Keluarga Miskin Ditolak Di Smp Negeri Terlanjur Beli Alat Sekolah Hingga Mengurung Diri Di Kamar

Kisah Pasha Anak Keluarga Miskin Ditolak Di Smp Negeri Terlanjur Beli Alat Sekolah Hingga Mengurung Diri Di Kamar

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 290 hits
Muhammad Pasha Pratama warga Padukuhan Bulu RT 05 RW 14 Desa Bejiharjo Kecamatan Karangmojo harus merasakan kekecewaan Kekecewaan harus dirasakannya lantaran Pasha tahu namanya tak tercantum di papan pengumuman SMPN 2 Karangmojo Gunungkidul...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi