Sambutan Hari Lahir Ini Antara Amalan Yang Boleh Dilakukan Untuk Lebih Berkat


Sambutan Hari Lahir, Ini Antara Amalan Yang Boleh Dilakukan Untuk Lebih Diberkati. Itu antara ucapan yang sering dilontarkan buat birthday boy atau birthday girl tidak kira berapa angka yang telah anda cecah. Walau berapa pun umur anda, pasti perasaan seronok itu akan menjalar dalam diri untuk menyambut hari kelahiran sendiri.
BACA: 7 Zikir Pembuka Rezeki Amalan Rasulullah Yang Paling Mustajab
Sambutan Hari Lahir, Ini Antara Amalan Yang Boleh Dilakukan Untuk Lebih Diberkati
Buat mereka yang sentiasa mengadakan sambutan hari lahir sama ada dengan mengadakan jamuan atau berkumpul bersama yang tersayang, mungkin ia sebagai satu peluang untuk lebih mensyukuri kehidupan yang dilalui sepanjang hidup.
Namun, apa yang paling penting ialah amalan dan sambutan yang dilakukan tidak menuju ke arah haram atau yang melanggar syariat Islam seperti wujudnya pembaziran, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan atau yang melalaikan sehingga meninggalkan ibadat wajib.
Sambutan Hari Lahir
Para ulama’ dan juga golongan ilmuwan tidak menghalang untuk melakukan majlis sambutan hari lahir kerana ia salah satu bukti bahawa kita bersyukur dengan nafas yang telah diberikan sehingga ke hari ini.
Raikanlah hari lahir anda dengan tujuan untuk mensyukuri nikmat Allah, muhasabah diri dan bergembira bersama yang tersayang. Apa yang telah dilakukan sepanjang kehidupan anda dan bagaimana untuk menjadi hamba yang lebih baik dari sebelumnya.
Menyambut hari lahir bukan bererti umur anda makin panjang, namun perlu diingat akan semakin hampir dengan Allah. Jadi, dalam waktu inilah anda boleh mengambil ruang dan masa untuk berfikir ke arah yang lebih baik dan tidak mensia-siakan peluang yang diberikan.
Oleh itu, untuk lebih diberkati pada hari lahir dan sepanjang umur anda, terdapat beberapa amalan yang boleh dilakukan;
1 – Zahirkan Rasa Syukur وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
Mafhum: “Adapun nikmat tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.” (Surah Ad-Dhuha, 93:11)
Bersyukur dengan melalukan amalan-amalan sunat seperti solat sunat dua rakaat dan berdoa agar umur yang diberikan itu diberkati dan dijauhkan daripada amalan-amalan buruk.
2 – Memberi Makan Sekadar Mampu
Mengadakan jamuan hari lahir adalah dengan memberi makan kepada mereka yang hadir seperti keluarga dan rakan-rakan yang tersayang. Namun, buat mereka yang tidak ingin menyambut hari lahir, boleh juga memberi makan buat mereka yang memerlukan.
Ia dianggap sedekah dan amalan memberi ini aalah lebih mulia daripada si penerima. Tidak perlu tunggu rakan-rakan anda melakukan kejutan hari lahir, sebaliknya anda perlu memulakan dengan memberi makan tidak kira kepada siapa sahaja.
Ia diibaratkan sebagai satu nafas baru untuk memulakan tahun anda agar lebih mudah melakukan kebaikan dan memberi. Jika bukan pada hari-hari begini, bila lagi anda boleh memulakan?
3 – Memberi Hadiah Sebelum anda berfikir untuk meminta hadiah daripada orang tua anda, adalah lebih baik anda yang memberikan mereka hadiah. Mereka ialah orang yang selama ini mengandung, melahirkan dan membesarkan anda bagai menatang minyak yang penuh.
Jadi, mereka ialah orang yang paling layak untuk menerima ucapan terima kasih dan hadiah daripada anda sebagai tanda anda menghargai jasa mereka. Walau ia kecil dan tidak dapat disamakan dengan jasa besar mereka, namun sekurang-kurangnya ia dapat membahagiakan mereka sekali gus menambah keredaan kepada anda.
Tanpa mereka, mungkin anda tiada di dunia pada hari ini.
Kesimpulan Sambutan hari lahir tidak perlu diadakan secara meriah sehingga membazir, cukup dengan anda muhasabah diri dan menerima doa daripada orang-orang tersayang, itu sudah memadai.
Yang paling penting, tetapkan azam untuk menjadi lebih baik pada usia baru tersebut. Kerana kematangan bukan diukur berdasarkan usia tetapi sejauh mana anda mengubah diri menjadi lebih baik.
Wallahu a’lam.
Sumber: Tazkirah.net
The post Sambutan Hari Lahir, Ini Antara Amalan Yang Boleh Dilakukan Untuk Lebih Berkat appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/sambutan-hari-lahir-ini-yang-boleh-dilakukan-untuk-lebih-diberkati/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Damailah Anak Syurga Ibu Babah Lebih 3 Hari Suhu Badan Turun Naik Bayi Meninggal Dunia Kuman Dah Merebak Dalam Darah

Damailah Anak Syurga Ibu Babah Lebih 3 Hari Suhu Badan Turun Naik Bayi Meninggal Dunia Kuman Dah Merebak Dalam Darah

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 493 hits
Tular ni laman media sosial malam tadi satu hantaran yang dimuatnaik oleh seorang pengguna Facebook Dalila Yusof Dalila berkongsi tragedi duka kehilangan anak sulungnya yang baru mencapai usia 4 bulan Siapa sangka permata hati yang dinanti ...
Hadiah Handbag Charles Keith Sempena Hari Lahir

Hadiah Handbag Charles Keith Sempena Hari Lahir

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 769 hits
Tq shuben next year bagi lagi ya hahaha Sebenarnya banyak yang nak tulis kat blog ni Tapi kekadang mood ke laut so mulalah malas nak mengarang kat blog Ingat tak last month birthday saya Tak ingat Sila baca entry best ni hahaha BACA Suami s...
5 Hal Tidak Boleh Dilakukan Sebelum Memeriksakan Diri Ke Dokter

5 Hal Tidak Boleh Dilakukan Sebelum Memeriksakan Diri Ke Dokter

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 160 hits
Untuk mendapatkan hasil secara tepat ternyata terdapat sejumlah hal yang boleh dan tak boleh kamu lakukan Sejumlah hal ini bisa mengubah hasil pemeriksaan yang kamu jalani dan tak menggambarkan kondisi kesehatan secara keseluruhan
Ibu Hamil Bersihkan Najis Kucing Boleh Jejaskan Pendengaran Penglihatan Bayi Setelah Lahir

Ibu Hamil Bersihkan Najis Kucing Boleh Jejaskan Pendengaran Penglihatan Bayi Setelah Lahir

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 574 hits
Wanita hamil tidak digalakkan untuk berada berdekatan dengan kucing Bukanlah sehingga langsung tak boleh pegang atau bermanja tetapi sebaiknya berhati hatilah ketika mengendalikan najis kucing Di dalam najis kucing terdapat sejenis parasit ...
Terharu Ucapan Hari Lahir Untuk Ibu

Terharu Ucapan Hari Lahir Untuk Ibu

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 867 hits
Selamat Hari Lahir untuk Ibu ku yang tersayang Seorang wanita istimewa yang Allah SWT kurniakan buat saya sebagai ibu yang amat dikasihi Beruntungnya saya dikurniakan ibu yang hatinya sentiasa penuh dengan rasa kasih sayang rendah diri dan ...
Samsung Galaxy Note 10 Kini Boleh Didapati Dengan Diskaun Lebih Rm500

Samsung Galaxy Note 10 Kini Boleh Didapati Dengan Diskaun Lebih Rm500

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 316 hits
Samsung Galaxy Note 10 merupakan salah satu telefon pintar mercu terbaru daripada Samsung untuk tahun 2019 ini Ia hadir dengan sejumlah ciri ciri baru termasuk kamera berkuasa untuk rakaman gambar dan juga video Dari segi spesifikasi Galaxy...
Selamat Hari Lahir Anak Anak Mama

Selamat Hari Lahir Anak Anak Mama

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 398 hits
sidebar push Selamat Hari Lahir Anak anak Mama Allhamdulillah Sesungguhnya Allah Yang Maha Kuasa Terima kasih sempat beli kek birthday untuk kak ngah Zara Adelia ke 7 tahu pada 29 September 2019 minggu lepas Alang alang dah beli kek tu mama...
Rahsia Hari Lahir Wanita Mengikut Kitab Tajul Muluk

Rahsia Hari Lahir Wanita Mengikut Kitab Tajul Muluk

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 1226 hits
Original Content Tajul Muluk begitu sinonim dalam astrologi zaman silam khususnya di kalangan masyarakat Melayu dalam menafsirkan watak watak wanita mimpi hari yang baik dan terjemahan lain dalam kehidupan sehari hari Kini kitab Tajul Muluk...
Sambut Hari Lahir Ibu Yang Buat Ramai Netizen Nangis

Sambut Hari Lahir Ibu Yang Buat Ramai Netizen Nangis

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 456 hits
Tersentuh Hati Dan Menitis Air Mata Tonton Video Sambut Hari Lahir Ibu Netizen Ibu mana yang tidak risau melihat anaknya dalam keadaan yang tidak sihat Ramai netizen yang tersentuh hati dan menitis air mata menonton video ini Hari ini birth...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024

Piala Presiden 2024 Senarai Pasukan Format

Saff One Zaidie Shidee Izmir Zoul Dzikri Sor Maaf Raya Kosong Kosong Chord

Kebenaran Lain Di Luar Pengadilan By Dr Rakib Dosen Akademi Dakwah