Saman Lhdn Mahkamah Rayuan Tolak Permohonan Peguam Najib Anak


AGENDA DAILY
Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Mahkamah Rayuan di sini hari ini menolak permohonan peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, yang mewakili Datuk Seri Najib Razak dan anaknya Datuk Mohd Nazifuddin, untuk merujuk isu perlembagaan melibatkan Seksyen 106 (3) Akta Cukai Pendapatan 1967 ke Mahkamah Persekutuan.
Panel tiga hakim diketuai Datuk Abdul Karim Abdul Jalil memutuskan untuk meneruskan mendengar rayuan bekas Perdana Menteri (Najib) dan anaknya berhubung saman yang dikemukakan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) bagi mendapatkan tunggakan cukai pendapatan terhadap mereka.
“Kami tidak menyebelahi anda dalam permohonan ini, untuk membawa perkara ini ke Mahkamah Persekutuan bagi menentukan isu perlembagaan melibatkan Seksyen 106 (3),” kata Hakim Abdul Karim kepada Muhammad Shafee.
Memetik Bernama, Hakim Mahkamah Rayuan, Hakim Abdul Karim berkata mahkamah lebih memihak untuk meneruskan rayuan tersebut yang turut merangkumi isu perlembagaan dan perkara lain.
Hakim Abdul Karim bersidang bersama Hakim Datuk Vazeer Alam Mydin Meera dan Hakim Datuk Supang Lian kemudiannya menetapkan 9 Sept untuk mendengar rayuan itu.
Muhammad Shafee memohon untuk penangguhan perintah Mahkamah Tinggi sementara menunggu perbicaraan rayuan tetapi Hakim Abdul Karim berkata mahkamah tidak dapat memberikan penangguhan itu.
Pada prosiding hari ini yang diadakan secara dalam talian, Muhammad Shafee meminta Mahkamah Rayuan merujuk lima persoalan undang-undang termasuk kesahihan Seksyen 106 (3) kerana beliau berkata ia adalah isu penting.
Muhammad Shafee berkata beliau akan memohon kepada Mahkamah Persekutuan untuk korum hakim seramai lima atau tujuh orang, memutuskan mengenai isu perlembagaan termasuk persoalan sama ada Seksyen 106 (3) adalah tidak berperlembagaan dan ultra vires kerana ia telah merampas kuasa kehakiman mahkamah yang dijamin oleh Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan.
Bagaimanapun, Peguam Kanan Hasil Dr Hazlina Husain tidak bersetuju, mengatakan tiada kekaburan mengenai tafsiran Sekyen 106 (3) sambil menambah bahawa tiada apa-apa yang tidak berperlembagaan dalam seksyen itu.
Seksyen 106 (3) menyatakan mana-mana prosiding di bawah seksyen itu, mahkamah tidak perlu melayan sebarang rayuan bahawa jumlah cukai yang ingin didapatkan kerajaan antaranya sebagai berlebihan, dinilai secara tidak tepat, di bawah rayuan atau dinaikkan secara tidak tepat.
Najib dan Nazifuddin merayu terhadap keputusan dua Mahkamah Tinggi berasingan yang membenarkan permohonan LHDN untuk penghakiman terus bagi mendapatkan semula tunggakan cukai sebanyak RM1.69 bilion daripada Najib dan RM37.6 juta (Nazifuddin).
Pada 22 Julai tahun lepas, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Ahmad Bache membenarkan permohonan LHDN mendapatkan penghakiman terus terhadap Najib dalam kes saman tunggakan cukai pendapatan berjumlah RM1.69 bilion daripada Najib bagi tempoh 2011 hingga 2017.
Najib gagal dalam rayuannya di Mahkamah Tinggi pada 14 Jun lalu untuk menggantung pelaksanaan perintah penghakiman terus itu.
LHDN pada 4 Feb tahun ini, mengeluarkan notis kebankrapan terhadap Najib berikutan Ahli Parlimen Pekan itu gagal membayar jumlah tersebut.
Mengikut Seksyen 103 (2) Akta Cukai Pendapatan 1967, seseorang yang diperintahkan membayar hutang itu perlu menjelaskan bayaran itu kepada LHDN walaupun beliau memfailkan rayuan.
Sementara itu, Nazifuddin pula pada 6 Julai tahun lepas, Hakim Mahkamah Tinggi Ahmad Zaidi Ibrahim memerintahkan beliau membayar tunggakan cukai berjumlah RM37.6 juta bagi tempoh 2011 dan 2017 selepas membenarkan permohonan LHDN untuk penghakiman terus.
Notis kebankrapan dikeluarkan kepadanya pada 30 April tahun ini selepas dia gagal membayar jumlah itu.
Penghakiman terus ialah apabila mahkamah memutuskan kes tertentu melalui hujahan tanpa mendengar keterangan saksi dalam perbicaraan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/08/saman-lhdn-mahkamah-rayuan-tolak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Persekutuan Tolak Rayuan Saman Fitnah Spsb Terhadap Bekas Timbalan Menteri Umno

Mahkamah Persekutuan Tolak Rayuan Saman Fitnah Spsb Terhadap Bekas Timbalan Menteri Umno

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 175 hits
Mahkamah Persekutuan tolak rayuan saman fitnah SPSB terhadap Bekas Timbalan Menteri UMNO Mahkamah Persekutuan hari ini menolak permohonan Synergy Promenade Sdn Bhd untuk kebenaran merayu berhubung saman fitnah RM100 juta oleh syarikat itu t...
Agong Bertindak Ikut Nasihat Kabinet Kata Mahkamah Persekutuan Tolak Saman Anwar

Agong Bertindak Ikut Nasihat Kabinet Kata Mahkamah Persekutuan Tolak Saman Anwar

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 173 hits
AGENDA DAILY Mahkamah Persekutuan menolak saman dikemukakan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Kerajaan Malaysia Mahkamah tertinggi negara ini hari ini menolak saman yang dikemukakan Presiden PKR Anwar Ibrahim yang menuntut perisytiharan Akt...
Sekolah Vernakular Mahkamah Tolak Permohonan 3 Pertubuhan

Sekolah Vernakular Mahkamah Tolak Permohonan 3 Pertubuhan

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 156 hits
Sekolah Vernakular Mahkamah tolak permohonan 3 pertubuhan Hakim Mahkamah Tinggi hari ini menolak permohonan defendan dalam kes saman mencabar kewujudan sekolah vernakular Cina dan India agar beberapa perenggan dalam penyata tuntutan plainti...
Najib Akan Saman Muhyiddin Dan Wan Saiful Kerana Menghina Mahkamah

Najib Akan Saman Muhyiddin Dan Wan Saiful Kerana Menghina Mahkamah

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 229 hits
FMT ReportersNajib Razak berkata Muhyiddin Yassin lupa bahawa kleptokrat juga yang memberikannya nyawa dan menaikkan beliau sebagai Perdana Menteri tahun lalu PETALING JAYA Najib Razak akan meminta peguamnya memfailkan saman fitnah serta me...
Rasa Down Sangat Saya Lupa Allah Mengaturkan Segalanya Anak Speech Delay Titik Tolak Penghijrahan Mia Ahmad

Rasa Down Sangat Saya Lupa Allah Mengaturkan Segalanya Anak Speech Delay Titik Tolak Penghijrahan Mia Ahmad

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 266 hits
Setiap yang berlaku dalam hidup kita pasti ada hikmahnya Itu rahsia dan aturan yang disusun cantik oleh Allah SWT untuk kita Pun begitu ujian bukan bermaksud untuk menyerah ia tanda untuk kita cuba berusaha sebaiknya Bagi pelakon Mia Ahmad ...
Mahkamah Boleh Bantu Tentukan Keabsahan Pm Peguam

Mahkamah Boleh Bantu Tentukan Keabsahan Pm Peguam

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 164 hits
Malaysiakini Seorang peguam berpendapat bahawa Mahkamah Persekutuan boleh membantu menghentikan krisis politik yang sedang berlangsung dengan menjawab pertanyaan mengenai keabsahan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri Dalam video Youtub...
Tolak Kluster Mahkamah Jadi Pm

Tolak Kluster Mahkamah Jadi Pm

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 217 hits
LIYANA MARZUKIRamai yang tidak tahu apa yang jadi semalam bukan pertembungan antara PN dan PH tetapi a war between PN and Kluster Mahkamah Kalau hendak difikirkan agak janggal YDPA mendapat nasihat daripada Tun M Anwar Ibrahim atau Lim Guan...
Hiburan Mia Ahmad Kongsi Perkembangan Positif Anak Perbanyak Sedekah Niat Tolak Mudarat

Hiburan Mia Ahmad Kongsi Perkembangan Positif Anak Perbanyak Sedekah Niat Tolak Mudarat

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 178 hits
Pelakon Mia Ahmad yang sebelum ini mengakui alpa dalam mengesan masalah lambat bercakap yang dialami anak sulungnya Sayf Issa ada berkongsikan perkembangan positif permata hati sulungnya itu ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementMenurut Mia anakny...
Hiburan Siti Nordiana Hantar Writ Saman Tuntut Rm2 5 Juta Serta Permohonan Maaf Secara Live

Hiburan Siti Nordiana Hantar Writ Saman Tuntut Rm2 5 Juta Serta Permohonan Maaf Secara Live

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 159 hits
Isu diantara Siti Nordiana bersama lima sahabatnya iaitu Lan Solo isteri Lan Syura Badron Sam Samin serta jurusolek Aida G masih berterusan dan telah masuk ke babak baharu ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementMenurut peguam lima sekawan Alan Raza...
Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Flexibility In Business Operations

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Sbdj Siri 201 Tak Dapat Kawal Perasaan

Panduan Pilih Ketam Segar

Perbanyakkan Niat Yang Baik

Sambut Birthday Maira

Declutter Your Life Minimalist Cabinetry Solutions

Zubir Khan Feat Ezra Kairo Omk Chord