Saksikan Kedaifan Nelayan Melayu Berkunjunglah Ke Bagan Datuk Shamsul






 
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi pernah di puncak kerjayanya sebagai Timbalan Perdana Menteri sebelum Pilihan Raya Umum ke 14 lalu.





Dengan jawatan setinggi itu sesiapa yang akan berkunjung ke kubu kuatnya di parlimen Bagan Datuk pasti merasakan kaum Melayu di sana telah cukup dibela oleh parti Ketuanan Melayu.





Namun hakikatnya, kata calon KEADILAN P075 Bagan Datuk, Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin, keadaan kehidupan nelayan Melayu di kawasan Zahid jauh lebih buruk daripada rakan senasib di kawasan pembangkang.





"Sepanjang pengamatan saya hampir sebulan berada di Bagan Datuk, kehidupan orang Melayu di sini boleh disifatkan indah khabar dari rupa. Amat mendukacitakan, penduduk terutamanya di kawasan kampung majoritinya tidak tahu mengenai peruntukan RM 3.8 juta setiap tahun untuk kawasan parlimen yang sepatutnya disalurkan untuk pembangunan infrastruktur dan program rakyat.





"Antara persoalan yang ditimbulkan hari ini, benarkah bantuan bot nelayan tidak sampai terus kepada nelayan? Sebaliknya dirompak oleh orang tengah yang bukan nelayan dan kemudian menyewakan bot tersebut kepada nelayan dengan kadar sewa sehingga RM 200 sehari?





"Sekiranya benar maka ini teramat menyedihkan. Selama ini saudara Ahmad Zahid Hamidi dan penyokong boleh mendabik dada dengan bantuan RM300 setiap bulan diberikan kepada nelayan, tetapi apabila ditolak sewa yang tinggal hanya RM100. Nelayan nak makan apa, dan siapa yang kaya?" tanyanya dalam satu kenyataan.





Mantan Ahli Parlimen Hang Tuah Jaya itu juga tertanya tanya siapakah sebenarnya yang mengaut keuntungan sehingga nasib nelayan Melayu di Bagan Datuk sedemikian rupa.





"Siapa sebenarnya mengaut keuntungan atas angin memerah keringat nelayan yang terpaksa menyewa bot demi mencari sesuap nasi di lautan? Adakah benar bantuan yang diberi sekadar kosmetik dan kemudian dirompak kembali kroni ahli politik? Adakah pengurusan Pejabat Ahli Parlimen sebelum ini begitu culas sehingga penindasan sebegini dahsyat berlaku?





"Datanglah sendiri ke Bagan Datuk, lihat bagaimana daifnya keadaan jeti nelayan Melayu di sini berbanding jeti nelayan Cina yang serba lengkap dengan kelengkapan memproses hasil laut," katanya.





Shamsul mahu masyarakat nelayan Bagan Datuk sedar dan berusaha melakukan perubahan dalam PRU 15.





Katanya, tidak ada guna Zahid terus berkuasa tetapi kehidupan mereka tidak berubah dan bakal mewariskan kemiskinan kepada generasi akan datang.





"Saya menolak politik rasis namun apabila nama orang Melayu dijaja demi sokongan politik tetapi kenyataannya dihina dan ditindas sebegini rupa, saya tidak mampu berdiam diri. Pengagihan ekonomi perlu berlaku secara saksama mengikut peratusan rakyat dan bukan hanya tertumpu di sesetengah kawasan.





"Saudara saudari, tinjaulah keadaan di sekeliling Bagan Datuk, lihat sendiri keadaan jalan raya yang teruk, bergelap di waktu malam akibat tiada lampu. Berhati-hati kerana risiko kemalangan tinggi sekiranya terlanggar lubang atau termasuk ke dalam parit di kiri dan kanan akibat keadaan jalan yang sempit.





"Bangkitlah seluruh warga Bagan Datuk, 27 tahun dipimpin Ahli Parlimen yang sama sudah tiba masanya kita menebus maruah dan menghukum ahli politik yang gagal berkhidmat demi rakyat, sebaliknya hanya mengisi tembolok sendiri, keluarga dan kroni," katanya lagi.





Untuk rekod, Zahid Hamidi telah dilantik sebagai wakil rakyat Bagan Datuk sejak 1995. Terlalu lama untuk rakyat menilai dan melihat rekod beliau sama ada baik atau buruk.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/11/saksikan-kedaifan-nelayan-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Shamsul Facing Zahid In Bagan Datuk Is My Jihad For Malaysians

Shamsul Facing Zahid In Bagan Datuk Is My Jihad For Malaysians

papar berkaitan - pada 5/11/2022 - jumlah : 169 hits
GE15 Pakatan Harapan candidate Shamsul Iskandar Md Akin is all fired up to go against Ahmad Zahid Hamidi in Bagan Datuk the latter s stronghold I am fired up because I know that the voters are tired of the incumbent This is my jihad for Mal...
It Is Not That He Loves Yb Hang Tuah Jaya Less Maybe He Loves Yb Bagan Datuk More The Korban Ing Of Shamsul Iskandar

It Is Not That He Loves Yb Hang Tuah Jaya Less Maybe He Loves Yb Bagan Datuk More The Korban Ing Of Shamsul Iskandar

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 150 hits
Korban means sacrificing as in sacrificing a goat Well folks it is the nature of politics Survival at all cost But survival of whom and at whose cost Well certainly there is no need to ask the goat There is some discussion that the oppositi...
Tanding Di Bagan Datuk Shamsul Iskandar Mampu Jadi Giant Killer Sekali Lagi

Tanding Di Bagan Datuk Shamsul Iskandar Mampu Jadi Giant Killer Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 24/10/2022 - jumlah : 140 hits
Jika tiada perubahan dan semuanya berjalan seperti yang dirancang calon PH di kerusi Parlimen Bagan Datuk dalam PRU15 pada 19 November depan ialah Shamsul Iskandar Mohd Akin Beliau ketika ini adalah Ahli Parlimen Hang Tuah Jaya Melaka dan b...
Yang Penting Khidmat Calon Ph Bidas Sentimen Anak Tempatan Di Bagan Datuk

Yang Penting Khidmat Calon Ph Bidas Sentimen Anak Tempatan Di Bagan Datuk

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 142 hits
freemalaysiatoday com November 8 2022 6 24 PMShamsul Iskandar Md Akin berkata Ahmad Zahid Hamidi perlu membuka ruang kepada golongan muda untuk menerajui Bagan Datuk dan beliau perlu fokus kepada kes mahkamah dihadapinya BAGAN DATUK Calon P...
Ph Pn Batal 10 Projek Di Bagan Datuk Dakwa Zahid

Ph Pn Batal 10 Projek Di Bagan Datuk Dakwa Zahid

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 100 hits
malaysiakini comDiterbitkan Nov 9 2022 6 26 PMSebanyak sepuluh projek pembangunan di Parlimen Bagan Datuk telah dibatalkan manakala 25 lagi ditangguhkan semasa di bawah pentadbiran Pakatan Harapan dakwa Pengerusi BN Ahmad Zahid Hamidi Dalam...
Ten Bagan Datuk Projects Cancelled By Govt Of Bn S Enemies Zahid

Ten Bagan Datuk Projects Cancelled By Govt Of Bn S Enemies Zahid

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 92 hits
GE15 The Bagan Datuk parliamentary constituency saw 10 main development projects cancelled and 25 more postponed under the administration of Pakatan Harapan claimed BN chairperson Ahmad Zahid Hamidi In a Facebook posting today the candidate...
Zahid S Aide Denies Report He Won T Defend Bagan Datuk Seat

Zahid S Aide Denies Report He Won T Defend Bagan Datuk Seat

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 510 hits
A report that Ahmad Zahid Hamidi will not be contesting in GE15 to prevent the opposition from taking advantage of issues surrounding him is not true PETALING JAYA An aide to Umno president Ahmad Zahid Hamidi has dismissed a claim that Zahi...
Tawfik To Stand As Independent In Bagan Datuk After Ph Fields Own Man

Tawfik To Stand As Independent In Bagan Datuk After Ph Fields Own Man

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 106 hits
Gerak Independent co founder Tawfik Ismail says his sole purpose in running for the Bagan Datuk seat is to defeat Umno president Ahmad Zahid Hamidi PETALING JAYA Gerak Independent co founder Tawfik Ismail will be contesting for the Bagan Da...
Genetik Melayu Ke Semua Macam Anak Patung Foto Anak Nurul Syuhada Raih Perhatian

Genetik Melayu Ke Semua Macam Anak Patung Foto Anak Nurul Syuhada Raih Perhatian

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 155 hits
Siapa yang tak kenal dengan pengacara yang pernah popular suatu ketika dahulu iaitu Nurul Syuhada Nurul Ain kan Walaupun jarang berada di kaca televisyen kini namun Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd Zain masih lagi aktif di media sosial Ibu kepa...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024