Saksi Laporan Audit 1mdb Tak Dicetak Hingga Dapat Persetujuan Najib


Seorang bekas pengarah audit di Jabatan Audit Negara (JAN) memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini bahawa beliau dimaklumkan supaya tidak mencetak laporan audit akhir 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sehingga mendapat arahan dan persetujuan daripada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Saadatul Nafisah Bashir Ahmad, 65, berkata perkara itu dimaklumkan oleh Tan Sri Dr Ali Hamsa ketika beliau menyerahkan draf laporan audit itu yang telah dikemaskini kepada bekas ketua setiausaha negara itu di pejabatnya pada 29 Feb, 2016.
Loading… “Seingat saya, Tan Sri Ali Hamsa memberitahu saya ‘don’t print the report until his greenlight’. Beliau menyatakan ianya akan menyebabkan impak dari segi politik kepada negara.
“Saya kemudiannya memaklumkan perkara itu kepada Tan Sri Ambrin Buang (bekas ketua audit negara) dan beliau ambil maklum mengenai perkara tersebut,” katanya ketika membacakan pernyataan saksinya pada pemeriksaan utama oleh timbalan pendakwa raya Rozaliana Zakaria.
Saadatul Nafisah yang telah bersara pada 16 Mei 2016 memberi keterangan pada hari ketujuh perbicaraan kes Najib dan Arul Kanda Kandasamy berhubung dakwaan meminda laporan akhir audit 1MDB.
Terdahulu, saksi pendakwaan ketujuh itu berkata beliau menyerahkan draf laporan audit akhir tersebut kepada bekas Ketua Setiausaha Sulit Najib, Tan Sri Shukry Mohd Salleh di rumah beliau di Presint 10, Putrajaya pada 20 Feb2016, atas permintaannya (Shukry).
Saadatul Nafisah berkata beliau sendiri telah ke rumah Shukry dan menyerahkan dokumen itu kepada beliau di pintu pagar rumahnya.
Jelas Saadatul Nafisah yang mula berkhidmat di JAN pada 2 Feb, 1979, mengikut prosedur pengauditan jabatan itu, sebelum pencetakan draf laporan audit akhir dilakukan pihak JAN akan menghantar satu salinan draf itu yang hendak dicetak kepada audit, pemegang taruh dan kepada menteri yang bertanggungjawab untuk penyemakan terakhir serta pengesahan.
“Jika terdapat pembetulan atau hendak melakukan penambahan atau pengguguran, ianya boleh dilaksanakan dengan memberi bukti dan sokongan yang sahih. Selain itu, mengikut Standard Operating Procedure (SOP) JAN, satu salinan draf audit kepada menteri yang bertanggungjawab dan dalam hal ini ialah Menteri Kewangan iaitu Datuk Seri Najib Razak.
“Dalam hal ini juga, saya bersetuju untuk menyerahkan draf itu kepada Tan Sri Shukry atas arahan Tan Sri Ambrin kerana saya beranggapan beliau hendak membaca dan membentangkan kepada Datuk Seri Najib selaku Menteri Kewangan pada masa itu,” katanya.
Najib, 67, didakwa menggunakan kedudukannya untuk mengarahkan pindaan pada Laporan Akhir Pengauditan 1MDB sebelum ia dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) untuk mengelakkan sebarang tindakan terhadapnya manakala Arul Kanda, 44, dituduh bersubahat dengan Najib berhubung kesalahan sama.
Mereka dituduh melakukan kesalahan itu di Kompleks Jabatan Perdana Menteri, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Wilayah Persekutuan Putrajaya antara 22 dengan 26 Feb, 2016.
Pertuduhan mengikut Seksyen 23(1) dan Seksyen 28(1) (c) dibaca bersama Seksyen 23 (1) & 24(1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009, yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali nilai suapan atau RM10,000, mengikut mana-mana yang lebih tinggi, jika sabit kesalahan.
Perbicaraan di hadapan Hakim Mohamed Zaini Mazlan bersambung esok.
– Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.my/2020/01/saksi-laporan-audit-1mdb-tak-dicetak-hingga-dapat-persetujuan-najib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perbicaraan Kes 1mdb Najib Disambung 18 Februari 13 Hingga 16 Jan Bagi Bicara Kes Pinda Laporan Akhir Audit 1mdb

Perbicaraan Kes 1mdb Najib Disambung 18 Februari 13 Hingga 16 Jan Bagi Bicara Kes Pinda Laporan Akhir Audit 1mdb

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 231 hits
Perbicaraan kes bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh suapan berjumlah RM2 3 bilion dalam dana 1Malaysia Development Berhad dan 21 pertuduhan pengubahan wang ...
I Was Told Not To Publish 1mdb Audit Without Najib S Green Light Former Audit Director Tells Court

I Was Told Not To Publish 1mdb Audit Without Najib S Green Light Former Audit Director Tells Court

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 257 hits
KUALA LUMPUR A former audit director told the High Court that she could not print the final audit report on 1Malaysia Development Bhd until given the green light to do so by Datuk Seri Najib Razak Saadatul Nafisah Bashir Ahmad 65 said forme...
Guan Eng Did Not Mention 1mdb S Assets And Investments Says Najib

Guan Eng Did Not Mention 1mdb S Assets And Investments Says Najib

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 276 hits
Former prime minister Najib Razak has criticised Finance Minister Lim Guan Eng for blaming the Pakatan Harapan government s inability to abolish tolls on the 1MDB scandal In a Facebook post Najib zeroed in on Lim s failure to mention billio...
Audit Report Not Given To 1mdb Due To Secrecy Laws Says Witness

Audit Report Not Given To 1mdb Due To Secrecy Laws Says Witness

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 234 hits
Former National Audit Department director Saadatul Nafisah Ahmad Bashir says 1MDB knew what would be in the audit report KUALA LUMPUR A former government auditor told the High Court in Najib Razak s 1MDB audit tampering trial that the Natio...
Bpk Mulai Laksanakan Pemeriksaan Laporan Keuangan Kementerian Hingga 20 Mei

Bpk Mulai Laksanakan Pemeriksaan Laporan Keuangan Kementerian Hingga 20 Mei

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 141 hits
BPK mulai melakukan audit keuangan 2019 beberapa kementerian yang berada di bawah Anggota IV Audit akan dilakukan mulai 6 Januari hingga 20 Mei mendatang ada beberapa kriteria dalam audit tersebut Diantaranya adalah kesesuaian penyajian ang...
Hutang 1mdb Hanya Alasan Ph Gagal Hapus Tol Najib Bidas Guan Eng

Hutang 1mdb Hanya Alasan Ph Gagal Hapus Tol Najib Bidas Guan Eng

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 336 hits
Najib Razak membidas Menteri Kewangan Lim Guan Eng kerana menjadikan hutang 1MDB sebagai alasan kegagalan kerajaan Pakatan Harapan menghaouskan tol Dalam satu kenyataan di Facebook Najib merujuk kepada kegagalan Guan Eng menyebut tentang be...
Najib Benefited From Tampered 1mdb Report Court Told

Najib Benefited From Tampered 1mdb Report Court Told

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 266 hits
A witness says former prime minister Najib Razak was not happy with certain items in the original audit report KUALA LUMPUR The High Court heard today that former prime minister Najib Razak benefited from changes made to the 1MDB audit repo...
Ph Baru Lanjut Tol Plus Hingga 2058 Kata Najib

Ph Baru Lanjut Tol Plus Hingga 2058 Kata Najib

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 345 hits
Pada 2017 PLUS dilaporkan berkata berdasarkan perjanjian konsesi yang disemak semula pada 2011 kutipan tol dijadualkan berakhir pada 31 Dis 2038 PETALING JAYA Najib Razak berkata kerajaan Pakatan Harapan baru melanjutkan konsesi PLUS Malays...
Najib Seeks Stay Of Proceedings In Misfeasance Suit Until Completion Of 1mdb Case

Najib Seeks Stay Of Proceedings In Misfeasance Suit Until Completion Of 1mdb Case

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 163 hits
Former prime minister Najib Abdul Razak has applied for a stay of proceedings of the suit filed by Damansara MP Tony Pua Kiam Wee for alleged misfeasance in public office related to the 1Malaysia Development Berhad case Lawyer Tan Cheng Leo...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur