Perbicaraan Kes 1mdb Najib Disambung 18 Februari 13 Hingga 16 Jan Bagi Bicara Kes Pinda Laporan Akhir Audit 1mdb


Perbicaraan kes bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh suapan berjumlah RM2.3 bilion dalam dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah wang yang sama, akan disambung pada 18 Feb ini.
Hakim Mahkamah Tinggi Collin Lawrence Sequerah menetapkan 18 dan 21 Feb serta 2 hingga 13 dan 19 – 20, 23 – 27; 30 – 31 Mac; 1 – 30 April manakala 4 – 8; 11 – 22 Mei termasuk Jumaat.
Loading… Mahkamah juga menetapkan keseluruhan Jun, Julai, Ogos, September dan Oktober termasuk pada Jumaat untuk mendengar kes tersebut.
“Bagaimanapun perbicaraan pada hari Jumaat akan bermula pada sebelah pagi sehingga 12.30 tengah hari,” kata hakim semasa pengurusan kes berkenaan hari ini.
Mengenai tarikh perbicaraan pada 13 – 16 Jan yang ditetapkan sebelum ini, Sequerah berkata beliau memutuskan untuk melapangkan tarikh berkenaan bagi perbicaraan kes pindaan Laporan Akhir Pengauditan 1MDB yang dihadapi Najib, selepas perbincangannya dengan Hakim Mahkamah Tinggi Mohamed Zaini Mazlan yang mendengar kes tersebut.
Pada prosiding hari ini, Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Akram Gharib mewakili pendakwaan manakala peguam Rahmat Hazlan mewakili Najib.
Sebelum itu Rahmat memaklumkan mahkamah bahawa tarikh baru berkenaan akan bertembung dengan kes lain yang dikendalikan peguam utama Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah seperti perbicaraan kes bunuh Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Cradle Fund di Mahkamah Tinggi Shah Alam yang ditetapkan disambung semula pada Mei.
Beliau turut memaklumkan mahkamah bahawa perbicaraan kes bunuh CEO Cradle Fund itu telah ditetapkan lebih awal pada Disember lepas.
Hakim kemudiannya meminta peguam menulis kepada hakim Mahkamah Tinggi yang berkaitan memohon supaya tarikh perbicaraan itu dilapangkan untuk perbicaraan kes utama 1MDB yang dihadapi Najib.
Pembelaan akan meneruskan pemeriksaan balas saksi utama pendakwaan, bekas CEO 1MDB Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi.
Najib, 67, menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh suapan berjumlah RM2.3 bilion dalam dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah wang yang sama.
Ahli Parlimen Pekan itu didakwa melakukan perbuatan itu di Cawangan AmIslamic Bank Berhad, Jalan Raja Chulan, Bukit Ceylon di Kuala Lumpur di antara 24 Feb 2011 dengan 19 Dis 2014 manakala bagi semua pertuduhan pengubahan haram di antara 22 Mac 2013 dengan 30 Ogos 2013, di tempat sama.
Beliau didakwa mengikut Seksyen 23(1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan boleh dihukum mengikut Seksyen 24 (1) akta sama.
Bekas menteri kewangan itu berdepan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda sehingga lima kali jumlah atau nilai suapan atau RM10,000, yang mana lebih tinggi, jika didapati bersalah.
Bagi 21 pertuduhan pengubahan wang haram, Najib didakwa melakukan kesalahan itu di bank sama di antara 22 Mac 2013 dengan 30 Ogos 2013.
Kesemua pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan (AMLATFA), yang memperuntukkan denda maksimum RM5 juta dan penjara sehingga lima tahun, atau kedua-duanya sekali, jika disabitkan kesalahan.
– Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.my/2020/01/perbicaraan-kes-1mdb-najib-disambung-18-februari-13-hingga-16-jan-bagi-bicara-kes-pinda-laporan-akhir-audit-1mdb/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saksi Laporan Audit 1mdb Tak Dicetak Hingga Dapat Persetujuan Najib

Saksi Laporan Audit 1mdb Tak Dicetak Hingga Dapat Persetujuan Najib

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 220 hits
Seorang bekas pengarah audit di Jabatan Audit Negara memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini bahawa beliau dimaklumkan supaya tidak mencetak laporan audit akhir 1Malaysia Development Berhad sehingga mendapat arahan dan persetujuan daripada bek...
I Was Told Not To Publish 1mdb Audit Without Najib S Green Light Former Audit Director Tells Court

I Was Told Not To Publish 1mdb Audit Without Najib S Green Light Former Audit Director Tells Court

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 254 hits
KUALA LUMPUR A former audit director told the High Court that she could not print the final audit report on 1Malaysia Development Bhd until given the green light to do so by Datuk Seri Najib Razak Saadatul Nafisah Bashir Ahmad 65 said forme...
Jan 24 Hearing For Najib S Bid To Stay Irb Suit S Proceedings

Jan 24 Hearing For Najib S Bid To Stay Irb Suit S Proceedings

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 274 hits
The Kuala Lumpur High Court today set Jan 24 to hear former prime minister Najib Abdul Razak s application for a stay of proceedings on the Inland Revenue Board lawsuit seeking him to pay RM1 69 billion in income tax pending an appeal on th...
Bpk Mulai Laksanakan Pemeriksaan Laporan Keuangan Kementerian Hingga 20 Mei

Bpk Mulai Laksanakan Pemeriksaan Laporan Keuangan Kementerian Hingga 20 Mei

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 137 hits
BPK mulai melakukan audit keuangan 2019 beberapa kementerian yang berada di bawah Anggota IV Audit akan dilakukan mulai 6 Januari hingga 20 Mei mendatang ada beberapa kriteria dalam audit tersebut Diantaranya adalah kesesuaian penyajian ang...
Tunggakan Cukai Pendapatan Rm1 69 Bilion Mahkamah Dengar Permohonan Najib Tangguh Saman Lhdn 24 Jan

Tunggakan Cukai Pendapatan Rm1 69 Bilion Mahkamah Dengar Permohonan Najib Tangguh Saman Lhdn 24 Jan

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 347 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menetapkan 24 Jan untuk mendengar permohonan Najib Razak menangguhkan prosiding saman Lembaga Hasil Dalam Negeri terhadapnya untuk membayar cukai pendapatan berjumlah RM1 69 bilion Permohonan itu dikemu...
Adakah Rakaman Sprm Kena Dengan Garis Masa Kes 1mdb

Adakah Rakaman Sprm Kena Dengan Garis Masa Kes 1mdb

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 385 hits
SPRM semalam menyiarkan sembilan klip audio yang mendakwa terdapat konspirasi jenayah besar untuk mengganggu proses keadilan berhubung penyiasatan 1MDB Agensi itu menegaskan bahawa klip audio itu tulen dan turut memaklumkan tarikh rakaman t...
Permudah Audit Laporan Keuangan Kementerian Diminta Terbuka Ke Bpk

Permudah Audit Laporan Keuangan Kementerian Diminta Terbuka Ke Bpk

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 108 hits
Menteri Koordinator Bidang Kemaritiman dan Investasi Luhut Binsar Pandjaitan mengajak semua Menteri untuk terbuka kepada Badan Pemeriksa Keuangan Hal itu guna memudahkan proses audit laporan keuangan Kementerian
Najib Benefited From Tampered 1mdb Report Court Told

Najib Benefited From Tampered 1mdb Report Court Told

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 266 hits
A witness says former prime minister Najib Razak was not happy with certain items in the original audit report KUALA LUMPUR The High Court heard today that former prime minister Najib Razak benefited from changes made to the 1MDB audit repo...
Skandal 1mdb Kerabat Diraja Asing Anak Tiri Najib Antara 20 Nama Didedah Sprm

Skandal 1mdb Kerabat Diraja Asing Anak Tiri Najib Antara 20 Nama Didedah Sprm

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 412 hits
KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini mendedahkan nama 20 individu yang dirakam sama ada terbabit dalam perbualan atau disebut dalam rakaman perbualan berkaitan skandal dana 1Malaysia Development Berhad dan bekas anak...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis