Saintis Negara Cipta Kit Ujian Pantas Covid 19


M Update, 15/09/2019 – Sekumpulan saintis tempatan berjaya menghasilkan kit ujian pantas atau ‘rapid test kit’ pertama di dunia yang mempunyai ketepatan bacaan sama dengan ujian dilakukan di makmal.
Inovasi dihasilkan kumpulan saintis diketuai Prof Madya Dr Wan Wardatul Amani Wan Salim, iaitu rakyat Malaysia pertama yang melancarkan alat sensor deria agensi Aeronautik dan Angkasa Lepas Amerika Syarikat (NASA) bagi mengukur dan memantau organisma satu sel di angkasa.
Kumpulan saintis berkenaan turut tersenarai sebagai antara 15 finalis bagi Anugerah Komuniti anjuran universiti berprestij Amerika Syarikat (AS), Massachusetts Institute of Technology (MIT) – MIT Solve Challenge.
MIT Solve Challenge adalah platform pemasaran bagi inovasi impak sosial dari seluruh dunia serta peluang bagi usahawan teknologi mengembangkan potensi mereka.
Wan Wardatul Amani menjelaskan, kit ujian pantas dihasilkannya itu mampu mengesan COVID-19 menggunakan air liur berbanding teknologi sedia ada.
Anak kelahiran Pulau Pinang itu turut menjelaskan, inovasi dihasilkannya mampu mengesan COVID-19, walaupun air liur individu terbabit tidak mengandungi banyak virus lain pada kadar lebih murah dan cepat. Katanya, projek itu asalnya adalah cubaan untuk membangunkan alat bacaan glukos lebih baik yang mampu mengesan kandungan gula melalui air liur.
“Inovasi ini bermula apabila saya dengan usaha sama Malaysian Relief Agency (MRA) membangunkan sensor untuk mengesan bakteria berbahaya yang digunakan ketika kejadian banjir di Kuala Krai, Kelantan, pada 2014.
“Bagaimanapun, kumpulan saya mula memikirkan idea untuk bantu memerangi COVID-19, ketika wabak itu melanda seluruh negara. Daripada situ kita cuba kembangkan teknologi digunakan bagi saringan COVID-19,” katanya ketika dihubungi BH, malam ini.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif nanoSkunkWorkX Sdn Bhd, Iqbal Shamsul, berkata pihaknya sedang mencari dana untuk memasarkan alat berkenaan, selain mensasarkan Malaysia sebagai hab inovasi terbabit. Selain itu, beliau turut berharap dapat mengadakan pertemuan dengan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah bagi membentangkan hasil inovasi berkenaan.
“Kita masih menunggu maklum balas daripada National Technology & Innovation Sandbox (NTIS), selain mengemukakan rayuan kepada Kementerian Pengajian Tinggi yang menolak permohonan kami.
“Kita berharap Malaysia mampu menjadi hab penghasilan alat ini kerana ia adalah hasil inovasi anak tempatan, selain sensor strip bagi alat ini boleh dijual pada harga kurang RM4, jika ia dipasarkan secara meluas nanti,” katanya.
Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin Abu Bakar, di Facebooknya menjelaskan, pihaknya bangga dengan pencapaian kumpulan saintis tempatan berkenaan.
“Dr Wan Wardatul Amani dan pasukannya kini menerajui sebuah penyelesaian dengan menghasilkan Hybrid Rapid Test Kit dengan elemen teknologi nano bagi melakukan ujian saringan COVID-19 di mana saja dengan mudah dan berkesan.
“Sehingga hantaran ini ditulis, Dr Wan Wardatul Amani mendahului pasukan lain bagi memenangi anugerah ini. Bagaimanapun, mereka masih memerlukan undian anda semua bagi memastikan kejayaannya dengan baki beberapa hari lagi sebelum undian ditutup,” katanya.
Undian boleh dibuat dengan mendaftar masuk di https://solve.mit.edu/challenges/health-security-pandemics/solutions.
Sumber : BH Online
The post Saintis Negara Cipta Kit Ujian Pantas COVID-19 appeared first on M-Update.


source : M-Update

Booking Bilik Hotel Dengan Harga Yang 23% Lebih Rendah



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2020/09/saintis-negara-cipta-kit-ujian-pantas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cek Fakta Hoaks Indonesia Negara Nomor Satu Dengan Kasus Covid 19 Terbanyak

Cek Fakta Hoaks Indonesia Negara Nomor Satu Dengan Kasus Covid 19 Terbanyak

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 234 hits
Klaim Indonesia sebagai negara dengan jumlah penderita Covid 19 terbanyak adalah tidak benar Faktanya Amerika Serikat menjadi negara dengan jumlah penderita Covid 19 terbanyak di dunia mencapai 6 462 135 Indonesia sampai tanggal 16 Septembe...
Action Must Be Taken Against Those Who Violate Covid 19 Quarantine Sop Says Kit Siang

Action Must Be Taken Against Those Who Violate Covid 19 Quarantine Sop Says Kit Siang

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 215 hits
Veteran lawmaker Lim Kit Siang today continued to press Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin to publicly explain the delay in acting against a member of his Perikatan Nasional Cabinet who broke the mandatory Covid 19 quarantine in July T...
Malaysian Scientists Develop Next Level Antigen Test Kit For Covid 19

Malaysian Scientists Develop Next Level Antigen Test Kit For Covid 19

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 243 hits
COVID 19 A team of local scientists has developed a new Covid 19 antigen rapid test kit which claimed to have an accuracy at par with tests done in a laboratory The team led by Dr Wan Wardatul Amani Wan Salim who is the first Malaysian to l...
Ujian Covid 19 Perbicaraan Zahid Ditangguh

Ujian Covid 19 Perbicaraan Zahid Ditangguh

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 228 hits
Hakim Sequerah membenarkan permohonan penangguhan dan menetapkan 28 Sept untuk perbicaraan bersambung
Kes Zahid Ditangguh Bagi Tunggu Keputusan Ujian Covid 19

Kes Zahid Ditangguh Bagi Tunggu Keputusan Ujian Covid 19

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 206 hits
KES ZAHID Perbicaraan kes rasuah pengubahan wang haram dan pecah amanah terhadap Ahmad Zahid Hamidi berkaitan Yayasan Akalbudi ditangguhkan sementara menunggu keputusan ujian kedua Covid 19 bekas timbalan perdana menteri itu Penguam bela Ha...
Ahmad Zahid Jalani Ujian Covid 19 Bicara Esok Tangguh

Ahmad Zahid Jalani Ujian Covid 19 Bicara Esok Tangguh

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 225 hits
63 total views 63 views today KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini membenarkan permohonan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi untuk menangguhkan perbicaraan kes pecah amanah rasuah dan pengubahan wang haram yang dihadapinya pada petan...
Negara Lain Tanggap Atasi Covid Jokowi Dinilai Masih Gagap

Negara Lain Tanggap Atasi Covid Jokowi Dinilai Masih Gagap

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 266 hits
Pengamat Kebijakan Publik Agus Pambagio menilai pemerintahan Jokowi masih gagap dalam menangani pandemi Covid 19 di saat negara negara di dunia sudah tanggap mengatasi virus corona Agus mengaku kecewa dengan sikap Presiden Jokowi yang tak m...
Kedudukan Ahli Dewan Negara Tak Ikut Sop Covid 19

Kedudukan Ahli Dewan Negara Tak Ikut Sop Covid 19

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 227 hits
Yang Dipertua Dewan Negara ke 18 Tan Sri Rais Yatim berucap selepas mengangkat sumpah pada Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Parlimen Ke 14 Dewan Negara di Bangunan Parlimen Kuala Lumpur foto HAZROL ZAINAL KUALA LUMPUR Sesi persidangan Dewan N...
Covid 19 Malaysia Mengenakan Larangan Masuk Ke 23 Negara

Covid 19 Malaysia Mengenakan Larangan Masuk Ke 23 Negara

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 384 hits
PUTRAJAYA Pemegang pas jangka panjang dari 23 negara yang mencatatkan lebih daripada 150 000 kes Covid 19 dilarang memasuki Malaysia berkuat kuasa hari ini Menurut senarai yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen di akaun Facebook rasminya n...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp