Rupanya Hukum Harus Siram Air Atas Kubur Tetapi Dengan Tiga Syarat Ini Ikuti Penjelasan Uai
Setiap kali pengebumian, kita akan lihat ahli keluarga menyiram kubur si mati. Bila ditanya, tak semua orang tahu motif sebenar siraman itu dilakukan melainkan ikut-ikutan semata.
Justeru, pendakwah bebas, Ustaz Azhar Idrus (UAI) dalam satu ceramahnya telah menjawab soalan tersebut. Katanya, hukum menyiram kubur adalah harus dengan tiga syarat iaitu;
Untuk mengemaskan struktur tanah selepas pengebumian
Untuk menyuburkan tumbuhan, “Setiap yang hidup bertasbih kepada Allah. Tumpang rahmat kepada si mati jika Allah izin,” kata UAI.
Supaya tidak berdebu
“Kalau buat dalam keadaan tak tahu pun, ulama larang sebab kita buat secara membabi buta,” katanya.
Sementara itu, hukum menyiram air mawar pula sedikit berbeza menurut Mufti Wilayah Persekutuan, Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri seperti berikut,
“Memang pada asalnya yang wajib hanya dikebumikan sahaja tanpa menjirus sebarang air. Walaupun begitu bila melihat kepada sejarah salafus soleh termasuk Baginda SAW sendiri, maka masalah ini telah dibahaskan oleh ulama secara panjang lebar. Ada riwayat menunjukkan bahawa Rasulullah SAW menyiram air atas kubur anakandanya Ibrahim. Lihat Musnad Imam al-Syafie (1/215).
“Secara umumnya, ramai ulama Syafie berpendapat hukumnya harus bahkan ada pendapat menyatakan sunat kerana perbuatan Rasulullah SAW itu. Tetapi penggunaan air mawar pula dianggap sebagai makruh kerana dengan sebab pembelian dan pembaziran.
“Kami nukilkan daripada kitab I’anah al-Talibin (2/135-136). Antara lain menyebut: “Dan (disunatkan) menyiram (menjirus) kubur dengan air agar debu-debu tanah tidak ditiup angin dan kerana bahawasanya Nabi SAW melakukan sedemikian pada kubur anakanda Baginda SAW, Saidina Ibrahim sebagaimana diriwayatkan oleh Imam Syafie dan juga pada kubur Saad bin Muaz sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Ibn Majah.
Dan Nabi SAW telah memerintahkan dengannya (iaitu dengan menjirus air) pada kubur Saidina Uthman bin Mazh’un sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi. Dan yang mustahab adalah air tersebut suci lagi menyucikan dan sejuk (air mutlak) sebagai tafa’ul mudah-mudahan Allah menyejukkan kubur si mati. Dan makruh menyiram atau menjirus air dengan air mawar atau seumpamanya kerana perbuatan tersebut adalah satu pembaziran dan mensia-siakan harta.”
“Justeru, bagi mereka yang ingin melakukan dibolehkan dan lebih penting daripada itu adalah untuk berdoa kepada si mati kerana sabit dalam nas yang sahih.”
Sumber: Ustaz Azhar Idrus Official, Mufti Wilayah Persekutuan
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
https://siakapkeli.my/2019/09/13/videorupanya-hukum-harus-siram-air-atas-kubur-tetapi-dengan-tiga-syarat-ini-penjelasan-uai/