Runtuhan Gereja St Paul Itu Asalnya Tapak Istana Kesultanan Melayu Dan Masjid Agung Melaka




Saya percaya bahawa kebanyakan kita yang pergi bercuti dan melancong ke Bandaraya Bersejarah Kota Melaka sekarang ini dan gah berselfie serta berposing sakan di atas runtuhan Gereja St.Paul dan persekitarannya TIDAK SEDAR bahawa ditempat kita berdiri itulah TAPAK ASAL ISTANA KESULTANAN MELAYU MELAKA dan MASJID AGUNG yang dihancur-musnahkan oleh para penjajah Portugis dahulu pada tahun 1511!




Kompleks Istana Kesultanan Melayu Melaka yang termasyhur itu di hancurkan oleh para penjajah Portugis termasuklah Masjid Agung Empayar Kesultanan Melayu Melaka dan batu batu Istana Melaka serta Masjid Agung tu di gunakan penjajah untuk membina Gereja St.Paul mereka di tempat bersejarah Empayar Kesultanan Melayu Melaka terdiri sebegitu lama dahulu!

Hari ini, berpusu pusu (sebelum terjadinya wabak Covid-19) kita rakyat Malaysia dan para pelancung dari seluruh dunia beriya-iya ke Melaka dan bergambar di hadapan bangunan Stadhuys [pusat pentadbiran Penjajah Belanda] dan juga di runtuhan Gereja St.Paul [peninggalan penjajah Portugis] tanpa sedar bahawa TIADA SATU PUN PENINGGALAN BANGUNAN BERSEJARAH KESULTANAN MELAYU MELAKA DI TINGGALKAN PENJAJAH KE HARI INI!!!

Mana dia para pejuang Bangsa Melayu serta Kerabat-kerabat Di-Raja Kesultanan Melayu yang mengaku sebagai pewaris Empayar Kesultanan Melayu Melaka dahulu?

Apa dia? Sudah tak ada? Kita kini di era zaman Sains dan Teknologi kurun ke 21???

Hello brader!

Janganlah ba alif ngang sangat sampai tidak tahu menghargai Warisan Melayu zaman berzaman!

Apa dia??? Malu mengaku sebagai Melayu???

Hello Syeh!

Tahu ke tidak bahawa Ketamadunan Melayu itu adalah yang tertua di rantau Asia Tenggara ini???



Tonton video di atas dan hadam ertikata bahawa Ketamadunan Melayu Kedah Tua di Sungai Batu adalah berusia 788 Tahun Sebelum Masehi!!!


Kita perlu sedar bahawa kita sedang berhadapan dengan realiti akan kewujudan Ketamadunan Melayu Kedah Tua yang kesan kesan peninggalan kerja kerja melebur besi tercanggih di zaman dahulu di jumpai pasukan arkaeologi dari Pusat Penyelidikan Arkaeologi Global [PPAG], Universiti Sains Malaysia yang diketuai Pengarah PPAG Professor Dato’ Dr. Mokhtar Saidin pada tahun 2009.


Relau peleburan besi yang di ketemui di tapak arkaeologi Sg Batu, Tamadun Kedah Tua


Professor Dato Dr Mokhtar Saidin di tapak arkaeologi Tamadun Kedah Tua Sg.Batu





Relau relau peleburan besi berteknologi tinggi
Pakar pakar arkaeologi dari serata dunia hadir ke tapak penggalian arkaeologi Sg Batu, Kedah untuk melihat sendiri dan mengesahkan bukti bukti penemuan relau-relau peleburan besi dari Ketamadunan Kedah Tua yang berusia lebih dari 788 tahun sebelum Masehi.

Segala bukti menunjukkan bahawa Ketamadunan Melayu itu adalah ketamadunan manusia yang tertua di Nusantara dan orang orang Melayu tidak perlu berasa malu berketurunan Melayu. Kemuncak ketamadunan Melayu boleh dikatakan berlaku semasa zaman kegemilangan Empayar Kesultanan Melayu Melaka namun bilamana berlakunya peristiwa penaklukan Kesultanan Melayu Melaka pada kurun ke 15 pada tahun 1511 oleh penjajah Portugis yang mempunyai misi menyekat kegemilangan Melaka sebagai pusat ketamadunan Islam di rantau Asia ini, sejarah kewujudan Istana Kesultanan Melayu Melaka dipadamkan dari lipatan sejarah oleh para penjajah Barat yang mahukan pengaruh Kristian mengambil alih identiti ketamadunan Melayu Melaka yang berteraskan Islam!

Lihatlah gambaran rupa sebenar Istana Kesultanan Melaka yang begitu gah gemilang sebelum di hancur luluhkan oleh penjajah Portugis!



Istana sebenar merupakan bangunan yang mempunyai 7 tingkat! Bukannya sebagaimana dibina replika Istana Kesultanan Melayu Melaka seperti yang ada di Melaka sekarang.



Ini terbukti dengan merujuk kepada illustrasi asal dari perkongsian orang orang Barat yang menulis tentang penaklukan Melaka oleh pejuang pejuang Salib Kristian Portugis di dalam penerbitan penerbitan mereka. Turut di gambarkan oleh para pengkaji sejarah menurut catatan para penulis Barat yang menggambarkan keadaan pelabuhan dan kota Melaka di zaman Kesultanan Melayu Melaka.







Soalan saya adalah, kenapa pihak Kerajaan Malaysia sejak Merdeka tidak pernah berusaha untuk membina semula Istana Kesultanan Melayu Melaka di tempat asalnya?

Kenapakah dibiarkan Melaka terus dijajah dengan kehadiran runtuhan Gereja St.Paul di bukit yang dinamakan Bukit St.Paul dan tidak dikembalikan nama asal bukit tersebut serta di biarkan sahaja segala kesan kesan penjajahan Portugis dan Belanda menjadi mercu tanda Bandaraya Melaka yang penuh bersejarah?

Bangga ya?

Apa maknanya berkerajaan Kesultanan Melayu sedangkan monumen monumen bekas penjajah Portugis dan Belanda yang terus di agung agungkan!



MR :  Satu pendedahan yang perlu diperluaskan lagi dengan kajian ilmiah yang berterusan


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt



............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/04/runtuhan-gereja-stpaul-itu-asalnya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Kuih Melayu Keria Keledek Ungu Gula Melaka

Resepi Kuih Melayu Keria Keledek Ungu Gula Melaka

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 640 hits
assalamualaikum dan salam sejahtera apa khabar semua hari ni moga semuanya sihat sihat belaka ye kalau la ada readers yg kurang sihat bertabahlah ye jgn putus harap utk kembali sihat makan ubat jaga pemakanan ramai ke yg berpuasa sunat hari...
Isunya Rohingya Punca Dan Sikapnya Melayu Itu Sendiri Pengurusan

Isunya Rohingya Punca Dan Sikapnya Melayu Itu Sendiri Pengurusan

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 506 hits
Bagaimana sikap bangsa lain kepada pelarian sebangsa atau sealiran dengan mereka Tingkatkanlah pengurusan adalah jawapan pasti bagi semua punca isu dan masalah
Sejarah Wabah Dan Kondisi Masjid Pada Saat Itu

Sejarah Wabah Dan Kondisi Masjid Pada Saat Itu

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 221 hits
Sejarah Wabah dan Kondisi Masjid Pada Saat Itu Penulis Ustadz Dr Muhammad Arifin Badri TAHUN 18 H Imam At Thabari mengisahkan bahwa pada saat terjadi Tha un Amwaas di negeri Syam wabah tersebut telah merenggut jiwa banyak orang termasuk gub...
Jemaah Tarawih Masjid Kemayoran Bubar Ada Pria Ambruk Tak Sadarkan Diri Usai Sholat

Jemaah Tarawih Masjid Kemayoran Bubar Ada Pria Ambruk Tak Sadarkan Diri Usai Sholat

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 325 hits
Jemaah yang akan salat tarawih di Masjid Kemayoran Jalan Indrapura Surabaya bubar usai salah satu jemaah masjid tersebut ambruk tak sadarkan diri Pria yang tidak diketahui namanya itu tiba tiba terjatuh dari motornya saat hendak keluar dari...
Zamihan Saran Solat Jumaat Minimum 4 Orang Di Masjid

Zamihan Saran Solat Jumaat Minimum 4 Orang Di Masjid

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 322 hits
Kerajaan melalui pihak berkuasa agama dicadang membenarkan pelaksanaan solat Jumaat minimum empat orang jemaah di masjid ketika pelaksanaan perintah kawalan pergerakan yang kini memasuki fasa ketiga Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaa...
Tanpa Jarak Ribuan Orang Tarawih Di Masjid Baiturrahman Aceh

Tanpa Jarak Ribuan Orang Tarawih Di Masjid Baiturrahman Aceh

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 186 hits
Ribuan orang memadati Masjid Raya Baiturrahman di Banda Aceh untuk melaksanakan salat tarawih pertama Ramadan tahun ini Kamis di tengah pandemi virus corona Pantauan CNNIndonesia com hujan yang mengguyur Banda Aceh sebelum Salat Isya tidak ...
Sayu Bacaan Imam Di Masjid Negara Hanya 5 Orang Tunai Solat Tarawih Di Malam Pertama Ramadan

Sayu Bacaan Imam Di Masjid Negara Hanya 5 Orang Tunai Solat Tarawih Di Malam Pertama Ramadan

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 384 hits
Dalam keadaan negara sedang berjuang untuk melawan wabak pandemik Covid 19 Imam jemputan Masjid Negara Ustaz Ahmad Mujahid Salleh Sani mengimamkan solat terawih bersama beberapa tenaga kerja masjid tersebut Walaubagaimanapun jelas menunjukk...
Tarawih Pertama Di Banda Aceh Masjid Dipenuhi Warga

Tarawih Pertama Di Banda Aceh Masjid Dipenuhi Warga

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 256 hits
Malam pertama pelaksanaan ibadah sahlat tarawih berlangsung seperti biasa di sejumlah masjid di Kota Banda Aceh Provinsi Aceh Kamis Masjid ramai oleh jemaah yang melaksanakan shalat tarawih Meski demikian di sejumlah masjid penceramah tidak...
Zaman Pn Ke Masjid Didenda Jumpa Menteri Tak Apa

Zaman Pn Ke Masjid Didenda Jumpa Menteri Tak Apa

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 186 hits
Semakin banyak netizen mengecam pengikut dan pembesar kerajaan ultra Melayu Perikatan Nasional yang menghukum denda rakyat bersolat di Masjid Tetapi dalam masa sama tidak mengambil tindakan ke atas menteri timbalan menteri atau penyokong me...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke