Rosmah Pengaruhi Najib Atau Najib Dipengaruhi Rosmah


Seorang pegawai kanan Kementerian Pendidikan memberitahu pada perbicaraan rasuah Rosmah Mansor bahawa isteri bekas perdana menteri itu adalah individu berpengaruh kerana beliau boleh mempengaruhi keputusan Najib Razak.

Madinah Mohamad, yang juga ketua setiausaha kementerian itu dari Jun 2013 hingga September 2016, berkata beliau mempunyai persepsi sedemikian terhadap Rosmah selepas Rosmah membuat permintaan kepada kementeriannya semasa majlis Permata supaya mempercepatkan proses pemberian projek panel solar untuk sekolah luar bandar Sarawak kepada Jepak Holdings Sdn Bhd.

Menggambarkan kejadian itu sebagai “luar biasa”, Madinah berkata ketika beliau dan VIP lain mengiringi Rosmah ke keretanya selepas majlis berakhir, Rosmah menurunkan cermin tingkap tempat duduk penumpang dan memanggilnya ke kereta.

“Dia berkata sesuatu seperti ‘you tengok sikit projek solar Jepak. Cepatkan sikit’ kepada saya. Saya hanya menjawab, ‘Insya Allah Datin Seri’ dan kemudian dia pergi,” kata Madinah.

Madinah menambah pembantu Rosmah, Rizal Mansor, juga mendekati beliau pada majlis Permata yang sama dan meminta beliau melihat projek solar untuk Jepak Holdings. Beliau memberitahu mahkamah bahawa beliau diberitahu secara ringkas apa yang dikatakan Rizal.

“Saya terkejut kenapa Datin Seri berminat dengan projek solar dan saya berfikir sendiri kenapa dia berminat dengan projek solar,” katanya, sambil menambah Rosmah sebelum ini pernah meminta kementeriannya menambah jumlah guru di Permata dan menyelesaikan gaji mereka.

Madinah berkata permintaan Rosmah kepadanya mewujudkan “rasa kesegeraan”, mendorongnya untuk mempercepatkan kelulusan projek itu kepada Jepak Holdings.

“Jika saya tidak menunjukkan apa-apa kebimbangan mengenai projek solar, Datin Seri mungkin mengadu kepada Datuk Seri Najib bahawa terdapat kelewatan dari pihak saya,” katanya.

Madinah berkata Najib adalah orang yang mengeluarkan arahan itu, melalui arahan bertulis untuk Jepak Holdings menjalankan projek solar.

Beliau juga berkata beliau ditekan Rayak Radzwill Abdullah dari Jepak Holdings yang menghantar mesej Whatsapp kepadanya, dalam cubaan supaya Kementerian Pendidikan segera mendapat kelulusan daripada Perbendaharaan supaya kementerian itu boleh berunding projek solar melalui rundingan terus dengan syarikat tersebut.

“Rayyan menghantar mesej yang memberitahu saya supaya segera bertindak atas arahan bertulis perdana menteri mengenai pemberian projek solar dan juga menamatkan kontrak sedia ada kementerian dalam pembekalan diesel genset,” kata Madinah.

Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Akram Gharib kemudian memberitahu mahkamah bahawa pihak pendakwaan ingin menayangkan paparan skrin perbualan Whatsapp antara Madinah dan Rayyan tetapi peguam Akberdin Abdul Kader membantahnya.

“IO (pegawai penyiasat) mesti menjelaskan mesej itu,” katanya.

Pendakwa ad hoc Gopal Sri Ram kemudian berkata pasukan pendakwa mengesahkan kandungan mesej Whatsapp melalui Madinah.

Hakim Mohamed Zaini Mazlan berkata mahkamah akan membenarkan imej itu ditayangkan sebagai bukti.

Perbicaraan itu disambung pada 17 Feb, dengan Madinah meneruskan kesaksiannya.

Rosmah berdepan tuduhan meminta RM187.5 juta dan 2 pertuduhan menerima suapan sebanyak RM6.5 juta daripada Saidi menerusi bekas pembantu Rosmah iaitu Rizal Mansor sebagai upah membantu syarikat berkenaan mendapatkan Projek Bersepadu Sistem Solar Photovoltaic (PV) Hibrid serta Penyelenggaraan dan Operasi Genset/Diesel bagi 369 sekolah luar bandar Sarawak bernilai RM1.25 bilion secara rundingan terus daripada Kementerian Pendidikan.

FMT

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2020/02/rosmah-pengaruhi-najib-atau-najib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Polis Mula Siasatan Pembunuhan Altantuya Klip Video Najib Rosmah

Polis Mula Siasatan Pembunuhan Altantuya Klip Video Najib Rosmah

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 382 hits
PETALING JAYA Polis memulakan siasatan ke atas 2 kes berprofil tinggi membabitkan bekas perdana menteri Najib Razak dengan pembunuhan seorang warga Mongolia dan klip audio berkait 1MDB dan SRC International Polis mula siasatan pembunuhan Al...
Dua Rakaman Suara Di Kenalpasti Milik Najib Dan Rosmah

Dua Rakaman Suara Di Kenalpasti Milik Najib Dan Rosmah

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 298 hits
BEKAS Menteri Pendidikan Datuk Mahdzir Khalid mengenal pasti dua suara dalam rakaman tular yang didedahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada Januari lalu Ketika memberi keterangan di mahkamah pada Isnin beliau memaklumkan suara it...
Najib Asked To Leave Courtroom For Rosmah S Bribery Trial

Najib Asked To Leave Courtroom For Rosmah S Bribery Trial

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 347 hits
KUALA LUMPUR Former prime minister Datuk Seri Najib Razak was asked to leave the courtroom where his wife was facing a graft trial after the prosecution objected to his presence at the High Court here High Court judge Justice Mohamed Zaini ...
Cops To Record Statements From Najib Rosmah Dzulkifli Soon

Cops To Record Statements From Najib Rosmah Dzulkifli Soon

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 205 hits
NAJIB TAPES The police will record statements from former prime minister Najib Abdul Razak his wife Rosmah Mansor and former MACC chief Dzulkifli Ahmad soon over the telephone conversation recordings released by the MACC In a statement toda...
Local Band Apologises For Najib Rosmah Dig During Ajl Performance

Local Band Apologises For Najib Rosmah Dig During Ajl Performance

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 387 hits
The vocalist for local rock group Drama Band has apologised for the band s Anugerah Juara Lagu performance which seemingly mocked Najib Abdul Razak and Rosmah Mansor According to lead singer Aepul Roza last night s performance was intended ...
Bicara Kes Rosmah Hakim Minta Najib Tinggalkan Mahkamah

Bicara Kes Rosmah Hakim Minta Najib Tinggalkan Mahkamah

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 311 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi pada Khamis meminta bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak meninggalkan mahkamah yang sedang mendengar perbicaraan berhubung kes rasuah melibatkan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor Najib 67 yang memak...
Dua Bag Berisi Wang Diletak Atas Sofa Di Rumah Najib Rosmah

Dua Bag Berisi Wang Diletak Atas Sofa Di Rumah Najib Rosmah

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 382 hits
Bekas pemandu kepada Pengarah Urusan Jepak Holdings Sdn Bhd hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur bahawa beliau telah meletakkan dua beg galas berisi bungkusan wang denominasi RM100 di atas sofa hijau di kediaman bekas Perdan...
Drama Band Mohon Maaf Kerana Menghina Najib Dan Rosmah

Drama Band Mohon Maaf Kerana Menghina Najib Dan Rosmah

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 584 hits
Vokalis Drama Band Aepul Roza tampil memohon maaf kepada pihak yang tersinggung susulan persembahan di Anugerah Juara Lagu ke 34 yang mencetus kontroversi dan kecaman netizen Jelasnya ia merupakan sebuah jalan cerita kehidupan yang ingin di...
Police May Compel Najib Rosmah To Give Statement On Wiretapped Calls

Police May Compel Najib Rosmah To Give Statement On Wiretapped Calls

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 247 hits
Inspector General of Police Abdul Hamid Bador would not rule out compelling former prime minister Najib Abdul Razak and his wife Rosmah Mansor to give a statement regarding a series of recorded phone calls released by the MACC last month Al...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang