Rosmah Cabar Lagi Pelantikan Sri Ram Mohon Perbicaraan Kes Rasuah Batal


 
Rosmah Mansor dituduh meminta RM187.5 juta dan dua pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM6.5 juta sebagai ganjaran membantu Jepak Holdings Sdn Bhd memperoleh projek bernilai RM1.25 bilion untuk menyediakan tenaga hibrid solar di 369 sekolah di luar bandar Sarawak. (Gambar Bernama)KUALA LUMPUR: Rosmah Mansor sekali lagi memfailkan permohonan mencabar pelantikan Gopal Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya kanan dalam kes rasuah RM1.25 bilion membabitkan projek hibrid solar dihadapinya dan memohon perbicaraan penuh kes itu yang berlangsung sejak 2018, terbatal dan tidak sah.
Rosmah, 70, memfailkan permohonan kebenaran semakan kehakiman pada 24 Jun lalu menerusi Tetuan Akberdin & Co di Mahkamah Tinggi (Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) dengan menamakan Peguam Negara/Pendakwa Raya, Kerajaan Malaysia dan Sri Ram sebagai responden.
Sebelum ini isteri bekas perdana menteri Najib Razak itu telah memfailkan permohonan sama, di Mahkamah Tinggi Jenayah di sini.
Bagaimanapun, permohonannya ditolak Mahkamah Tinggi dan rayuannya terhadap permohonan itu juga ditolak oleh Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.
-ADVERTISEMENT-Ads by 
Dalam permohonan terbaharunya, Rosmah memohon deklarasi bahawa pelantikan Sri Ram sebagai Timbalan Pendakwa Raya Kanan melalui tiga surat pelantikan (fiat), masing-masing bertarikh 8 Julai 2020, 11 Mei dan 21 Mei 2021 adalah salah di sisi undang-undang.
Beliau memohon pengisytiharan bahawa fiat versi pertama ditandatangani Peguam Negara Idrus Harun, pada 8 Julai 2020, yang sepatutnya ditandatangani peguam negara terdahulu, Tommy Thomas, pada atau sebelum 15 Nov 2018, iaitu tarikh pendakwaan ke atas pemohon adalah tidak sah di sisi undang-undang.
Pemohon memohon deklarasi bahawa fiat versi kedua bertarikh 11 Mei 2021 adalah tidak wujud memandangkan Thomas di dalam bukunya – ‘My Story: Justice in Wilderness’ yang diterbitkan pada 2021 menyatakan pelantikan Sri Ram adalah berkaitan dengan 1MDB dan bukannya kes solar, selain memohon deklarasi bahawa pelantikan bekas hakim Mahkamah Persekutuan itu melalui fiat versi ketiga adalah cacat.
Selain itu, Rosmah memohon deklarasi bahawa keseluruhan prosiding pendakwaan dan perbicaraan penuh bagi kes solar yang berlangsung sejak 15 Nov 2018 sehingga pembelaan menutup kesnya adalah tidak sah dan terbatal.
“Oleh itu, saya selaku Orang Kena Tuduh (OKT) hendaklah dilepaskan dibebaskan daripada semua pertuduhan dihadapi di bawah Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 di dalam kes solar itu,” kata Rosmah dalam permohonannya.
Sementara itu, peguam Akberdin Abdul Kader yang mewakili Rosmah ketika dihubungi, berkata permohonan anak guamnya itu akan didengar pada 30 Jun ini di hadapan Hakim Ahmad Kamal Md Shahid.
Rosmah dituduh meminta RM187.5 juta dan dua pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM6.5 juta daripada Pengarah Urusan Jepak Holdings Sdn Bhd Saidi Abang Samsudin melalui bekas pembantunya Rizal Mansor sebagai ganjaran membantu Jepak Holdings memperoleh projek bernilai RM1.25 bilion untuk menyediakan tenaga hibrid solar di 369 sekolah di luar bandar Sarawak.
Perbicaraan di Mahkamah Tinggi telah selesai dan Hakim Mohamed Zaini Mazlan menetapkan 7 Jul untuk menyampaikan keputusan sama ada Rosmah akan dibebaskan atau disabitkan dengan tiga pertuduhan rasuah itu. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/06/rosmah-cabar-lagi-pelantikan-sri-ram.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Tak Berani Cabar Pemimpin Umno Dipetik Dalam Kes Rasuah Zahid

Najib Tak Berani Cabar Pemimpin Umno Dipetik Dalam Kes Rasuah Zahid

papar berkaitan - pada 19/6/2022 - jumlah : 204 hits
agendaily com18 06 2022Bekas Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak Najib 68 berdepan empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh rasuah berjumlah RM2 3 bilion dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumla...
Berapa Lama Pejabat Peguam Negara Hendak Perap Kes Rasuah Zeti Dan Nazlan

Berapa Lama Pejabat Peguam Negara Hendak Perap Kes Rasuah Zeti Dan Nazlan

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 134 hits
Oleh Sirajuddin Ahmad Ramai tertanya apa sudah jadi kepada kertas siasatan oleh Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia yang sudah lengkap berkenaan Zeti Akhtar dan Nazlan Mohd Ghazali Ditahap mana sekarang kes kedua orang lantikan Mahathir se...
Anwar Najib Batal Sd Lepas Gagal Pastikan Kes Mahkamah Dihentikan

Anwar Najib Batal Sd Lepas Gagal Pastikan Kes Mahkamah Dihentikan

papar berkaitan - pada 1/7/2022 - jumlah : 151 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 30 2022 3 18 PMAhli Parlimen Port Dickson Anwar Ibrahim mendedahkan dia pernah mendapat sokongan 120 ahli parlimen untuk menjadi perdana menteri pada 2020 termasuk 15 daripada Umno Bagaimanapun kata Anwar jum...
Nama Anwar Tak Ada Dalam Rasuah Jadi Kes Liwat Direka Tu Saja

Nama Anwar Tak Ada Dalam Rasuah Jadi Kes Liwat Direka Tu Saja

papar berkaitan - pada 19/6/2022 - jumlah : 178 hits
Tak ada nama Anwar Ibrahim dalam skandal2 Nak tuduh nak pekenakan kes2 rasuah takde Maka ciptalah konon Anwar liwat Dan ramai lah percaya propaganda ni sampai susah PH nak bangkit Bila berjaya bangkit dia plan lagi khianat Supaya apa Supaya...
Hapuskan Rasuah Hingga Ke Akar Umbi Jika Negara Mahu Dipulihkan Patriot

Hapuskan Rasuah Hingga Ke Akar Umbi Jika Negara Mahu Dipulihkan Patriot

papar berkaitan - pada 1/7/2022 - jumlah : 165 hits
Keluhan rakyat adalah untuk negara diletakkan semula ke landasan yang benar1 Jul 2022Get ViewsYoung people march against corruption in Kuala Lumpur BENEDICT LOPEZJoin us on and for the latest Tidak dapat dinafikan bahawa pembabitan para pem...
Tuduh Rasuah Tetapi Pengarah Tak Jelas Rasuah Atau Tidak Wah Kacau Macam Nim

Tuduh Rasuah Tetapi Pengarah Tak Jelas Rasuah Atau Tidak Wah Kacau Macam Nim

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 108 hits
Bekas pengarah syarikat tak dapat sahkan jika rasuah dibayar kepada Guan Eng June 28 2022 Bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng didakwa terbabit rasuah dalam projek terowong dasar laut KUALA LUMPUR Seorang bekas pengarah syarikat me...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Pusing Bandar

Persiapan Dajjal Mengambil Alih Dunia

Sejarah Ringkas Siapa Yahudi Israel Dan Zionis

Aktiviti Undangan Menghadiri International Conference Of Religious Leaders 2024 Ppim 07 05 2024

Kecederaan Acl Gejala Diagnosis Dan Rawatan Pemulihan

Eli Eli Lama Sabactani Matius 27 Ayat 46 By Dr Haji Murariau Dosen A