Rockers Terkenal Guna Gaji Pertama Untuk Biaya Umrah Pengasuh Yang Menjaganya Selama 24 Tahun


Sebab itulah pepatah melayu ada mengatakan, ‘Jangan menilai buku dari kulitnya’. Tak semestinya seseorang tu kalau dia bertatu atau rambut berwarna, kita boleh cop dia sebagai orang jahat dan lain-lain.
Samalah seperti seorang gitaris terkenal di Indonesia ini, dari gayanya nampak macam rock sikit tapi rupanya dia mempunyai hati yang lebih mulia daripada orang lain. Menerusi perkongsian Wine Fallensky di Facebook, dia dengan seikhlas hati telah menaja pengasuhnya untuk mengerjakan umrah baru-baru ni.
“ Saya menggunakan gaji pertama saya untuk memberangkatkan beliau ke Tanah Suci”
Menurut Wine, pada 11 November lepas pengasuh/babysitter gitaris ini telah berlepas untuk menunaikan ibadah umrah selama 20 hari.

“ Selama 24 tahun ini, tidak pernah sekalipun saya dengar keluhan keluar dari mulutnya.
“ Beliau adalah seorang pekerja keras, sudah tua dan beberapa kali ingin pencen tapi, masih harus mengirimkan wang untuk anak cucu kerana keluarganya cukup besar. Beliau juga orang yang sangat taat dengan agama dan sudah lama sekali bermimpi untuk pergi ke Tanah Suci.

“ Namun wang tabungannya selalu terpakai untuk keperluan keluarga. Di usianya yang sudah senja, tubuhnya sudah tidak sekuat dulu lagi saat menemani saya bermain dan berlari-lari.
” Beliau mulai obesiti, metabolisme tubuhnya makin menurun. Masalah urat dan kolesterol sudah mulai mengganggu aktivitinya.
“ Saya jadi yakin akan menggunakan gaji pertama saya untuk menghantar beliau ke Tanah Suci. Adik saya juga setuju. Saya kemudian minta restu dari orang tua saya.”

“ Saya ambil pakej yang PALING LENGKAP! Supaya di sana, beliau tak terlalu penat, banyak kemudahan dan hotel tak jauh”
Pada mulanya pengasuh Wine macam tak percaya yang anak asuhannya ini ingin membiaya kos umrahnya. Tapi bila dia nampak Wine bersungguh-sungguh dalam mengotakan janji, pengasuhnya bawa brochure untuk ditunjukkan kepada gitaris tersebut.
“ Saat pertama kali saya beritahu, beliau hanya tertawa saja.
“ Sis, cuba cari travel buat umrah ya. Secepatnya Sis berangkat.”
Dia fikir saya hanya bergurau.
“ Setiap hari saya tanyakan hingga seminggu kemudian, beliau bertanya kepada pembantu rumah lain mengapa saya berkata demikian. Kemudian beliau menemui saya dan bertanya, “Benar nak bawa saya pergi umrah?”
“ Saya jawab, “Ya, cari dulu saja (agen) travel yang baik, biar tak kena tipu. Kalau boleh yang kita kenal. Cari yang bagus, yang tak jauh tempatnya biar tak penat nanti di sana.”
“ Beberapa hari kemudian, beliau membawa sebuah brosur dari anak saudaranya. Ada pakej promo umrah di agen tempat anak saudara beliau bekerja.
“ Sus, mau ambil yang mana?”
“ Saya terserah. Berangkat saja sudah alhamdulilah.”
“ Saya langsung ambilkan pakej yang PALING LENGKAP! Supaya di sana, beliau tidak terlalu penat, banyak kemudahan dan lokasi hotelnya juga tidak jauh.
“ Saya paling ingat saat beliau memeluk saya dengan mata berkaca-kaca.
Saya tidak akan pernah lupa.
“ Saya doakan, kamu sekeluarga banyak rezeki berlimpah-limpah. Nanti di sana kamu saya doakan.”
“ Ini salah satu alasan kenapa saya ambil pakej yang paling mahal. Biar yang memerli itu makin sakit. Orang nak beribadah diperli-perli pula!”
Biasalah bila ada perkara baik yang berlaku kepada kita, pasti ada orang-orang di sekeliling yang jealous dan tidak puas hati. Tapi perlian makcik bawang terhadap pengasuh Wine tu akhirnya terhenti bila Wine biaya pengasuhnya ke umrah dengan pakej yang paling mahal. Haa terdiam kau!
“ Sempat ada masalah kerana sijil lahir dimakan ulat, sehingga terpaksa ke sana ke mari untuk mengurus passport. Beliau tidak pernah terfikir bahawa suatu saat nanti akan memerlukan dokumen-dokumen tersebut. Jadi ya, dibiarkan saja dimakan ulat~
“ Berkali-kali beliau bercerita pada saya bahawa tetangga-tetangga dan kenalan banyak yang tidak percaya. Banyak yang nyinyir (perli) kalau beliau akan pergi umrah.
“ Berangkat, hari ini! Silakan memerli sepuasnya!!! Ini salah satu alasan kenapa saya ambilkan pakej yang paling mahal. Biar yang memerli itu makin sakit. Orang mahu ibadah tapi diperli-perli! Kurang kerjaan!
“ So, guys. Jangan pernah meremehkan sebuah pekerjaan. Jika dilakukan dengan tulus, ikhlas, setia, pasti akan membawa kebahagiaan dan berkat.
“ Teman-teman juga boleh bawa kebahagiaan dan menjadi berkat untuk orang-orang di sekeliling. Mulakan dari perkara yang kecil. Waktu, perhatian, dan kasih sayang yang tulus adalah harta yang tak ternilai, tak dapat dibeli dengan wang.”
“ Semoga Allah membalas kebaikanmu”

Rata-rata netizen yang membaca kisah ini terharu dan mendoakan kebaikan buat gitaris tersebut serta pengasuhnya. Susah nak dapat orang mulia dan berhati ikhlas macam ni. Semoga jadi inspirasi buat semua.
Sesungguhnya kisah ini sangat menyentuh perasaan dan memberi inspirasi kepada kita semua untuk melakukan perkara sama!
VIDEO :

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!
Sumber : lobakmerah
The post Rockers Terkenal Guna Gaji Pertama Untuk Biaya Umrah Pengasuh Yang Menjaganya Selama 24 Tahun appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/2018/11/15/rockers-terkenal-guna-gaji-pertama-untuk-biaya-umrah-pengasuh-yang-menjaganya-selama-24-tahun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Elak Kejadian Buruk Kepada Anak Ketika Dalam Jagaan Pengasuh 10 Tips Pemilihan Ini Mama Papa Mesti Guna

Elak Kejadian Buruk Kepada Anak Ketika Dalam Jagaan Pengasuh 10 Tips Pemilihan Ini Mama Papa Mesti Guna

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 446 hits
Kejadian tidak diingini kepada bayi memang banyak terjadi akhir akhir ini Saranan yang diutarakan oleh bapa ini elok dijadikan panduan untuk mama papa yang bercadang mencarikan pengasuh untuk anak Akhir akhir ini pelbagai kes dera bayi yang...
Jendela Perpindahan Pertama Liga Malaysia Berlangsung Selama 12 Minggu

Jendela Perpindahan Pertama Liga Malaysia Berlangsung Selama 12 Minggu

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 285 hits
Artikel lain KUALA LUMPUR Liga Bola Sepak Malaysia telah menetapkan tarikh bagi Tempoh Pendaftaran Pertama pemain dan pegawai Liga Malaysia 2019 akan dibuka selama 12 minggu bermula dari 29 November 2018 sehingga 20 Februari 2019 MFL memakl...
Pencapaian Nasdem Selama 7 Tahun Berdiri

Pencapaian Nasdem Selama 7 Tahun Berdiri

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 185 hits
Pencapaian NasDem Selama 7 Tahun Berdiri Paloh menegaskan NasDem tak ingin berpuas diri dengan hasil yang dicapai Masih ada target target lainnya yang harus diwujudkan dalam Pemilu 2019
Nenek Tua Ini Bikin Al Qur An Dengan Jahitan Tangan Selama 32 Tahun

Nenek Tua Ini Bikin Al Qur An Dengan Jahitan Tangan Selama 32 Tahun

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 210 hits
Berbagai cara dilakukan orang untuk menunjukkan rasa cinta dan bangganya kepada Islam Tak terkecuali seorang nenek asal Pakistan yang telah mendedikasikan usianya untuk membanggakan Islam Naseem Akhtar seorang wanita Pakistan berusia 62 tah...
Mendagri Sebut Selama 4 Tahun Bnpp Mampu Ubah Wajah Perbatasan Indonesia

Mendagri Sebut Selama 4 Tahun Bnpp Mampu Ubah Wajah Perbatasan Indonesia

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 203 hits
Di akhir masa pemerintahan Bapak Jokowi dan Bapak Jusuf Kalla masih banyak hal yang harus dicapai Masih ada beberapa PLBN di perbatasan Timor Leste Papua Nugini dan Malaysia yang harus segera diselesaikan kata Tjahjo
Bajet Pertama Akan Dibentangkan Kerajaan Baharu Selepas 61 Tahun

Bajet Pertama Akan Dibentangkan Kerajaan Baharu Selepas 61 Tahun

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 349 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Hari ini akan mencatat sejarah apabila bajet persekutuan pertama dibentangkan di Parlimen oleh sebuah kerajaan baharu sejak negara mencapai kemerdekaan pada 1957 Bajet 2019 oleh kerajaan yang diterajui Pakat...
Selepas 61 Tahun Petang Ini Terciptanya Sejarah Bajet Pertama Akan Dibentangkan Oleh Kerajaan Baharu

Selepas 61 Tahun Petang Ini Terciptanya Sejarah Bajet Pertama Akan Dibentangkan Oleh Kerajaan Baharu

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 264 hits
Selepas 61 Tahun Petang Ini Terciptanya Sejarah Bajet Pertama Akan Dibentangkan Oleh Kerajaan Baharu Selepas 61 Tahun Petang Ini Terciptanya Sejarah Bajet Pertama Akan Dibentangkan Oleh Kerajaan Baharu
Anak Pengasuh Liwat Kanak Kanak Berusia 5 Tahun

Anak Pengasuh Liwat Kanak Kanak Berusia 5 Tahun

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 342 hits
Anak pengasuh liwat kanak kanak berusia 5 tahunSeorang remaja lelaki berusia 13 tahun ditahan selepas disyaki meliwat kanak kanak berusia lima tahun yang dijaga oleh ibunya yang juga merupakan pengasuh mangsa lapor Dalam kejadian di Taman S...
Budak 2 Tahun Mati Kebuluran Sebab Ibu Habiskan Gaji Untuk Boyfriend Berfoya

Budak 2 Tahun Mati Kebuluran Sebab Ibu Habiskan Gaji Untuk Boyfriend Berfoya

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 456 hits
Ini gila namanya Ada ke patut lupa anak Sepatutnya sebagai seorang ibu kenalah jaga kebajikan anak terutamanya bagi makan yang cukup setiap hari Tapi ibu berusia 20 tahun ini menjadi penyebab kematian anak dia sendiri disebabkan kecuaian Su...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil