Robohkan Kilang Haram Titah Yang Paling Dinantikan Oleh Rakyat Bila Sultan Selangor Akhirnya Sudah Bersuara Isu Air


news.allmhi.com

Dengan beberapa hari lalu tentang kjadian pencemaran bau yang dikesan di Sungai Selangor telah menjejaskan bekalan air di tujuh wilayah di negeri Kuala Lumpur dan Selangor.
Difahamkan gangguan membabitkan negeri Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak dan Kuala Langat.
Pelbagai pihak telah tampil bersuara dengan meminta pihak bertanggungjawab yang menyebabkan jutaan pengguna terkesan diambil tindakan tegas.
Terbaru, Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj telah menzahirkan rasa dukacita terhadap impak yang terpaksa ditanggung rakyat di negeri itu dari susulan gangguan bekalan air beberapa hari lalu.
Menurut laman media sosial diFacebook Selangor Royal Office, Sultan Sharafuddin menzahirkan perkara itu melalui satu surat yang diutuskan kepada Menteri Besar, Datuk Seri Amirudin Shari baru-baru ini.
Antara intipati surat itu, baginda mahukan tindakan penguatkuasaan yang lebih tegas diambil bagi memastikan rumah-rumah, kilang-kilang, terutama sekali kilang-kilang haram berhampiran tebing sungai mesti dirobohkan kerana berpotensi mencemarkan anak-anak sungai dan sungai-sungai di Selangor.
“Baginda tidak berkenan dengan adanya unsur campur tangan politik dalam penguatkuasaan isu-isu berkaitan alam sekitar dan pencemaran air sungai.”
“Baginda sudah lama menitahkan supaya sebuah jawatankuasa khas ditubuhkan oleh Kerajaan Negeri Selangor untuk memantau dan memastikan air sungai tidak dicemari dengan bahan kimia atau sampah sarap boleh menjejaskan bekalan air mentah kepada loji-loji rawatan air,” menurut surat berkenaan.
Sultan Selangor mahu undang-undang lebih tegas
Sultan Sharafuddin juga mahukan undang-undang yg lebih tegas untuk dilaksanakan dengan segera kepada pelaku-pelaku yang menyebabkan pencemaran sungai itu.”
“Penalti yang lebih berat wajar dikenakan kepada mereka yang mencemarkan alam sekitar khususnya sumber air.”
“Mereka yang terbukti melakukan kesalahan hendaklah dijatuhkan hukvman pnjara mandat0ri serta dikenakan denda yang maksimum,” titah baginda.”
Surat itu juga ada menyebut, baginda juga berasa khuatir sekiranya masalah air ini berterusan, rakyat jelata akan memberontak dan boleh mengakibatkan ketegangan dan seterusnya akan menjejaskan keharmonian sosial.
Susulan dari utusan surat itu, Baginda telag berkenan untuk menerima menghadap Amirudin di Istana Bukit Kayangan di sini berhubung masalah bekalan air bersih di Selangor yang terus berulang.
Semalam, Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menzahirkan simpati kepada rakyat yang terpaksa beratur menunggu giliran dan bertungkus-lumus mengambil air setiap kali gangguan bekalan berlaku.
Menyifatkan pencemaran Sungai Gong di Rawang sebagai satu perbuatan yang tidak bertanggungjawab dan menyusahkan jutaan rakyat terjejas di Lembah Klang, baginda mahu tindakan tegas dikenakan terhadap pihak yang terlibat.
Sumber:asiakini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/09/robohkan-kilang-haram-titah-yang-paling.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gangguan Air Pbt Digesa Tarik Lesen Kilang Cemar Sungai Selangor

Gangguan Air Pbt Digesa Tarik Lesen Kilang Cemar Sungai Selangor

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 537 hits
Kakitangan Lembaga Urus Air Selangor mengambil sampel air Sungai Selangor untuk menjalankan ujian bau susulan pencemaran di 4 LRA sejak pagi semalam PETALING JAYA Jawatankuasa Pendidikan dan Perlindungan Pengguna di bawah Suruhanjaya Perkhi...
Peguam Negara Dedahkan Penipuan Mb Selangor Berkaitan Isu Air

Peguam Negara Dedahkan Penipuan Mb Selangor Berkaitan Isu Air

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 709 hits
Gangguan bekalan air di Selangor di Selangor bukanlah satu isu yang terpencil dan baharu Malah penduduk Selangor sendiri sudah merasa bosan dengan keadaan gangguan bekalan air yang terlalu kerap mengganggu kehidupan mereka Ia berlaku secara...
Kilang Haram Pemilik Enggan Buka Pintu Pagar Mps Kompaun Rm1000 Kalau Rumah Rakyat

Kilang Haram Pemilik Enggan Buka Pintu Pagar Mps Kompaun Rm1000 Kalau Rumah Rakyat

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 381 hits
RAWANG Majlis Perbandaran Selayang mendakwa pengusaha kilang penyelenggaraan jentera yang disyaki menyebabkan pencemaran Sungai Gong di sini tidak memberikan kerjasama sewaktu pemantauan dijalankan penguat kuasa sebelum ini Pengarah Jabatan...
Sultan Selangor Presiden Fam Bincang Isu Bola Sepak Negara

Sultan Selangor Presiden Fam Bincang Isu Bola Sepak Negara

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 292 hits
SHAH ALAM 2 SEPT Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj berkenan menerima menghadap presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia di Istana Bukit Kayangan Shah Alam hari ini Dalam pertemuan itu Datuk Hamidin Mohd ...
Betapa Licik Ultra Kiasu Di Sebalik Isu Musang King Sjkc Pencemaran Air Selangor

Betapa Licik Ultra Kiasu Di Sebalik Isu Musang King Sjkc Pencemaran Air Selangor

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 420 hits
Sifat Melayu bila senang raikan orang lain Bila susah baru cari bangsa sendiri BERSATUNYA ultra kiasu dalam mempertahankan musang king SJKC dan pencemaran air Selangor Kita bagaimana Berpecah tak habis Berikan satu contoh semua politik Mela...
Akhirnya Musa Bersuara Minta Rakyat Sabah Jaga Diri

Akhirnya Musa Bersuara Minta Rakyat Sabah Jaga Diri

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 213 hits
2 775 total views 2 775 views today Bekas Ketua Menteri Tan Sri Musa Aman meminta rakyat negeri itu supaya terus menjaga diri dalam keadaan selamat selepas hilang dari radar politik Sabah susulan tindakan tidak mempertahankan kerusi Dewan U...
Kerajaan Selangor Gagal Tangani Isu Air

Kerajaan Selangor Gagal Tangani Isu Air

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 257 hits
Pesuruhjaya Pas Selangor Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi mempersoalkan tindakan Kerajaan Selangor merobohkan rumah rakyat berpenghuni atas alasan tebatan banjir namun tidak mengambil tindakan sama terhadap kilang yang mencemar sungai sebagai sum...
Pemilik Kilang Haram Diberi Peluang Untuk Buat Proses Pemutihan Sehingga Hujung Tahun Mb Selangor

Pemilik Kilang Haram Diberi Peluang Untuk Buat Proses Pemutihan Sehingga Hujung Tahun Mb Selangor

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 258 hits
Kerajaan Negeri Selangor memberi peluang kepada pemilik tanah dan kilang yang beroperasi tanpa kebenaran untuk membuat proses pemutihan sehingga hujung tahun ini Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari berkata jika masih ada mereka...
Rakyat Berang Lori Tangki Air Dihantar Terus Ke Rumah Mb Selangor Dikala Rakyat Sengsara

Rakyat Berang Lori Tangki Air Dihantar Terus Ke Rumah Mb Selangor Dikala Rakyat Sengsara

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 454 hits
Ketika dihubungi Air Selangor mengesahkan bahawa pihaknya telah menghantar lori tangki ke kediaman Amirudin Ya Air Selangor ada hantar air ke rumah menteri besar kata ketua pegawai komunikasi Air Selangor Elina Baseri Ditanya adakah ia meru...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad