Betapa Licik Ultra Kiasu Di Sebalik Isu Musang King Sjkc Pencemaran Air Selangor


Sifat Melayu, bila senang raikan orang lain. Bila susah, baru cari bangsa sendiri BERSATUNYA ultra kiasu dalam mempertahankan musang king, SJKC, dan pencemaran air Selangor
Kita bagaimana? Berpecah tak habis? Berikan satu contoh, semua politik Melayu (Islam) atau NGO bersatu bersepakat dalam sesuatu isu seperti ultra kiasu? Ada atau tidak? Sampai bila? Keadaan kita makin tenat.
Merajuk sikit, marah sikit, tubuh parti baharu. Pecah lagi…ultra kiasu terus menang. Kita terus kalah…
Lihatlah, betapa liciknya ultra kiasu di sebalik beberapa isu terkini yang ada kaitan secara langsung kepentingan mereka.
Bila sentuh sahaja isu pendidikan Cina (SJKC, UEC) dan tanah musang king, bukan main lagi garangnya lagak mereka. Lantang betul mereka bersuara, tidak kira ultra kiasu dalam kerajaan mahupun luar kerajaan. Walhal kesnya sangat jelas.
Dah berkali saya katakan, kita tidak mahu ambil pengajaran. Nak fahami penyatuan politik Cina, senang sahaja, fahami rukun politik Cina.
Terdapat tiga (ada kata empat) rukun politik Cina.
Pertama, pertahankan Pendidikan Cina (bahasa Cina)
Kedua, pertahankan media Cina kerana inilah saluran penting mereka untuk sampaikan maklumat untuk menyatukan Cina
Ketiga, pertahankan NGO Cina kerana NGO inilah yang menjadi kumpulan pendesak paling berkesan sehingga kerajaan terpaksa tunduk
Keempat, pertahankan ekonomi Cina kerana inilah sumber nadi utama bagi memastikan tiga di atas mendapat tempat yang istimewa. Ada duit semua jadi.
Isu Pendidikan Cina. Ternyata salah, bertentangan dengan sejarah dan Perlembagaan. Ultra kiasu pertahankan bermati-matian. Kerajaan (Melayu) merasa tertekan.
Apabila dah tertekan, maka keluarlah kata, itu hak bukan Melayu (Cina) yang termaktub dalam Perlembagaan. Sedangkan ia bukan hak.
Itulah sifat Melayu, bila senang, raikan orang lain. Bila susah, baru cari bangsa sendiri, seagama.
Sama seperti susah payah memperjuangkan kemerdekaan. Ketika susah, bermatian-matian Melayu Islam dan Bumiputera, mempertahankan tanah air sehingga nyawa menjadi gadaian.
Bila sudah senang dan merdeka, Melayu seagama sudah tidak ingat lagi, yang dia ingat Melayu, Cina, India.
Dalam kata lain, ketika susah (berjuang menentang penjajah) ingat saudara seagama. Bila senang atau merdeka, raikan orang lain, Melayu, Cina, India, walaupun bertentangan dengan undang-undang atau Perlembagaan.
Saya bukan rasis, hanya memperkatakan yang hak, walaupun itu amat pahit.
Ambil satu contoh di atas mengenai Pendidikan Cina. Pakar Perlembagaan, Prof Dr Shad Faruqi berkata, hak orang Cina adalah hak untuk belajar bahasa Cina, itu memang dijamin dalam Perlembagaan, tetapi bukan belajar dalam bahasa Cina. Dalam maksud, Perlembagaan memberi hak belajar ibunda tetapi bukan belajar dalam bahasa ibunda.
Hairannya, sekian lama pakar bercakap, tidak ada siapa yang mahu dengar. Tidak ada tindakan atau penambahbaikan dibuat oleh kerajaan. Kita terus berpolitik. Orang politik merasakan dia semua pakar dalam segala hal. Tak mahu rujuk pakar. Pakar dirujuk ketika susah da tersepit.
Pakar sejarah negara, mendiang Prof Khoo Kay Kim pernah berkata, apabila bercakap soal Pendidikan Cina. Kata Khoo, British hanya benarkan sekolah Cina beroperasi ketika zaman penjajah, jika mereka berhasrat untuk kembali ke negara asal iaitu negara China. Tidak mahu menetap di Tanah Melayu.
Namun, jika orang Cina mengambil keputusan untuk menetap di Tanah Melayu, maka sekolah Cina mesti dirobohkan. Orang Cina mesti belajar dalam aliran kebangsaan. Jelas kata-kata pakar sejarah.
Ternyata penjajah British sangat memahami dalam kehidupan bernegara. Memberikan hak kepada yang berhak. Malangnya, perkara ini tidak difahami sebegitu oleh ultra kiasu.
Mereka merasakan semua hak mereka. Sampai ke tahap hak yang diminta melampau-lampau. Menjadikan sekolah Cina beroperasi secina-cinanya. Lebih Cina daripada Cina di negara China.
Di negara komunis China, semua silibus dan kurikulum ditentukan oleh kerajaan. Tidak ada pilihan. Tetapi dalam konteks Malaysia, sekolah Cina yang dibantu sepenuhnya oleh kerajaan, silibus dan kurikulum, ditentukan oleh bangsa mereka sendiri. Lebih malang, tidak patuh kepada arahan kerajaan.
Sudahlah tidak patuh. Malah desak dan paksa kerajaan untuk iktiraf Sijil Pendidikan Menengah Cina iaitu UEC. Keempat rukun tadi bergabung, bersatu teguh, sehingga kerajaan terpaksa tunduk.
Sama juga isu pencerobohan tanah kerajaan bagi penanaman durian musang king. Beribu-ribu hektar tanah kerajaan di ceroboh, tiba-tiba apabila jadi isu, desak kerajaan untuk iktiraf dan beri tanah yang diceroboh kepada mereka. Ultra kiasu bersatu hati menentang kerajaan.
Terbaharu, dalam isu pencemaran air di Selangor, sehingga sebahagian besar warga Lembah Kelang tidak dapat bekalan air selama hampir seminggu akibat racun yang dilepaskan.
Heboh diperkatakan, bagaimana kilang tanpa lesen boleh beroperasi. Berjuta-juta buat keuntungan, cukai bayar atau tidak, kita tidak tahu. Tiba-tiba apabila dikenakan tindakan, kerana melepaskan racun ke dalam sungai, hanya dikenakan tindakan RM60,000.
Rakyat terus merana, sedangkan dalam sistem demokrasi, rakyat adalah raja.
Ultra kiasu tidak menyerang kilang haram koncoya seperti mana mereka menyerang isu YB Kuala Nerus, Khairuddin dalam isu kuarantin COVID-19. Isu Khairuddin senyap sekejap, apabila terkena kepada konco-konconya. Mereka tidak bersuara agar tindakan tegas dikenakan ke atas ultra kiasu yang melepaskan racun ke dalam sungai sehingga kolam tadahan tercemar, menyebabkan sebahagian besar penduduk Lembah Kelang menderita.
Lebih hina lagi membaca kenyataan pemimpin ultra kiasu Selangor berkata, kilang yang beroperasi haram tersebut, yang telah menyebabkan rakyat menderita, biarlah tuan punya yang roboh sendiri, bukannya pihak berkuasa (kerajaan). Takut sungguh dia kepada ultra kiasu.
Pelik sungguh, kilang haram beroperasi (ceroboh tanah haram) berpuluh-puluh tahun, tidak diambil tindakan. Malahan tindakan yang dikenakan begitu ringan. Takut sungguh dengan ultra kiasu yang begitu nyata melanggar undang-undang.
Inilah sifat Melayu, bila dapat kuasa dan hidup senang, mulutnya meratib Melayu, Cina, India.
Namun, bila hilang kuasa, baru nak cari sokongan Melayu, baru nak merayu kepada Melayu dan Bumiputera. Bila senang, Melayu, Cina, India. Rupanya kena susah dahulu, baru dia sedar dan insaf. Adakah cara ini betul? Sama-sama kita fikirkan.
Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah
The post Betapa licik ultra kiasu di sebalik isu musang king, SJKC, pencemaran air Selangor appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/09/08/betapa-licik-ultra-kiasu-di-sebalik-isu-musang-king-sjkc-pencemaran-air-selangor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sprm Mula Siasat Isu Pencemaran Air Di Sg Gong

Sprm Mula Siasat Isu Pencemaran Air Di Sg Gong

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 444 hits
2 hari lepas laman blog ini menulis mengenai Menteri Besar Selangor Amirudin Shari yang mendakwa kononnya pihak Peguam Negara tidak mengambil apa apa tindakan selepas kertas siasatan yang sudah lengkap dan diserahkan kepada Jabatan Peguam N...
Dap Penyebab Isu Air Selangor Dipolitikkan

Dap Penyebab Isu Air Selangor Dipolitikkan

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 232 hits
DR MOHD ZUHDI MARSUKI SEMEMANGNYA isu terputusnya bekalan air Selangor dan Kuala Lumpur menarik perhatian semua pihak termasuk mereka yang berada di luar kawasan yang terjejas Ia mendapat perhatian disebabkan punca terputusnya bekalan air a...
Robohkan Kilang Haram Titah Yang Paling Dinantikan Oleh Rakyat Bila Sultan Selangor Akhirnya Sudah Bersuara Isu Air

Robohkan Kilang Haram Titah Yang Paling Dinantikan Oleh Rakyat Bila Sultan Selangor Akhirnya Sudah Bersuara Isu Air

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 285 hits
news allmhi com Dengan beberapa hari lalu tentang kjadian pencemaran bau yang dikesan di Sungai Selangor telah menjejaskan bekalan air di tujuh wilayah di negeri Kuala Lumpur dan Selangor Difahamkan gangguan membabitkan negeri Kuala Lumpur ...
Mb Selangor Ph Menipu Kata Agc Pasal Kertas Siasatan Pencemaran Air Di Selangor

Mb Selangor Ph Menipu Kata Agc Pasal Kertas Siasatan Pencemaran Air Di Selangor

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 281 hits
Peguam Negara Idrus Harun menafikan dakwaan Menteri Besar Selangor Amirudin Shari bahawa pihaknya tidak mengambil tindakan berhubung pencemaran air di Selangor Dalam kenyataan media hari ini Idurs menyifatkan tuduhan Amirudin itu sebagai ti...
Dap Yang Politikkan Isu Gangguan Bekalan Air Selangor

Dap Yang Politikkan Isu Gangguan Bekalan Air Selangor

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 256 hits
DR MOHD ZUHDI MARSUKI EDISI 9 SEMEMANGNYA isu terputusnya bekalan air Selangor dan Kuala Lumpur menarik perhatian semua pihak termasuk mereka yang berada di luar kawasan yang terjejas Ia mendapat perhatian disebabkan punca terputusnya bekal...
Isu Musang King Raub Najib Dakwa Pengerusi Ngo Samka Ialah Ahli Dap

Isu Musang King Raub Najib Dakwa Pengerusi Ngo Samka Ialah Ahli Dap

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 342 hits
KUALA LUMPUR Pengerusi kumpulan Perikatan Selamatkan Musang King yang ditubuhkan untuk menentang kerajaan Pahang berhubung isu tanah Pahang diceroboh untuk kebun durian Wilson Chang Yee Chin ialah ahli DAP Demikian ditegaskan oleh mantan Pe...
Isu Ceroboh Tanah Tanam Durian Musang King Usah Taksub Salahkan Parti Politik

Isu Ceroboh Tanah Tanam Durian Musang King Usah Taksub Salahkan Parti Politik

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 429 hits
KUANTAN Isu pencerobohan tanah kerajaan untuk penanaman durian Musang King di Raub sepatutnya tidak dipolitikkan oleh mana mana pihak Demikian kenyataan aktivis masyarakat Mohd Shukri Mohd Ramli mengulas perkembangan terbaharu kes ini Jika ...
Isu Musang King Pekebun Melayu Rps Sungai Chalit Pun Turut Terpalit Apa Nasib Mereka

Isu Musang King Pekebun Melayu Rps Sungai Chalit Pun Turut Terpalit Apa Nasib Mereka

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 329 hits
Generasi peneroka di Kampung Sungai Chalit telah bertapak di sini seawal tahun 1979 lagi dan telah dijanjikan kerjasama pembukaan dan pengusahaan tanah lot ladang seluas lapan ekar da lot dusun dua ekar beserta tapak rumah kepada ahli peser...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid