Rm95 Juta Kos Prn Johor Boleh Stabilkan Harga Ayam



Pengumuman Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semalam bahawa kos melaksanakan Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor pada Mac ini sebanyak RM96 juta amat mengejutkan.
Bagi Ahli Parlimen Johor Bahru, Akmal Nasir, kos sebanyak itu tidak seharusnya dibazirkan sekiranya PRN diadakan serentak dengan PRU dan malah sekiranya kos kesemua PRN sejak 2020 dicampurkan maka jumlahnya boleh menyelesaikan masalah kenaikan harga barang yang dihadapi rakyat ketika ini.
“Saya cukup ralat dan kesal dengan pengumuman anggaran kos PRN Johor yang menelan belanja sebanyak RM96 juta.
“Itu belum kira lagi kos PRN sebelum ini seperti di Sabah RM140 juta dan PRN Melaka RM40 juta. Kalau dicampur semua ini RM276 juta
“Tatkala rakyat dihimpit harga barang naik, mereka (BN) senang-senang nak guna ratus-ratus juta ringgit wang rakyat untuk ‘berpesta’ rebut kuasa pulak,” katanya.
Sebaliknya, Ketua Angkatan Muda KEADILAN Malaysia itu membandingkan kos yang diperlukan oleh kerajaan Selangor untuk memastikan harga ayam dijual RM8.00 sekilogram di negeri itu, yang berpuluh kali ganda lebih rendah daripada kos PRN.
Tambahnya, andai kos 4 PRN sebanyak RM276 juta itu dialihkan kepada program subsidi makanan kenaikan harga barang boleh diselesaikan dalam tempoh singkat.
“Duit rakyat ratusan juta ringgit ini boleh digunakan untuk bantu rakyat. Di Selangor, kerajaan negeri boleh bagi harga ayam murah kepada rakyat hanya dengan peruntukan RM1 juta sahaja, bayangkan kalau kos RM276 juta digunakan untuk bantu rakyat mendapatkan harga ayam yang lebih murah.
“Itu belum kira subsidi dedak untuk penternak kita. Kalau kerajaan punyai hati perut bantu penternak-penternak, dengan peruntukan juta juta ini maka tidaklah masalah kehabisan stok ayam dan telur seteruk sekarang,” katanya.
Malah mengikut kiraan Akmal tidak ada skim bantuan makanan kepada rakyat yang pernah mencapai kos penganjuran PRN sepanjang dua tahun ini.
“Kalau kita tengok bantuan-bantuan sebelum ini, kos bakul makanan zaman PM8 hanya RM170 juta, bajet Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk bantuan pasca banjir RM60 juta sahaja.
“Jumlah bantuan untuk rakyat teramai ini lebih kecil daripada jumlah keseluruhan pesta berebut kuasa mereka
“Banyak benda yang boleh dibuat dengan duit beratus ratus juta daripada digunakan untuk PRN. Oleh itu jangan biarkan lagi mereka ini sesuka hati gunakan wang milik kita,” katanya lagi.
Semalam, pengerusi SPR, Datuk Abdul Ghani Salleh berkata suruhanjaya itu menganggarkan kos mengendalikan PRN Johor mencecah RM96 juta.
Beliau berkata jumlah itu diperlukan untuk perbelanjaan logistik dan melantik seramai 49,290 petugas bagi mengendalikan proses PRN membabitkan 56 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN).


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/34052

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kos Prn Johor Rm96 Juta Lebih Baik Guna Untuk Turunkan Harga Ayam Akmal

Kos Prn Johor Rm96 Juta Lebih Baik Guna Untuk Turunkan Harga Ayam Akmal

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 197 hits
Pengumuman Suruhanjaya Pilihan Raya semalam bahawa kos melaksanakan Pilihan Raya Negeri Johor pada Mac ini sebanyak RM96 juta amat mengejutkan Bagi Ahli Parlimen Johor Bahru Akmal Nasir kos sebanyak itu tidak seharusnya dibazirkan sekiranya...
Prn Johor 2 57 Juta Pengundi Biasa Layak Mengundi

Prn Johor 2 57 Juta Pengundi Biasa Layak Mengundi

papar berkaitan - pada 31/1/2022 - jumlah : 134 hits
Catat 28 peratus dengan penambahan 749 731 pengundi 18 tahun ke atas JOHOR BAHRU Seramai 2 576 juta pengundi biasa daripada keseluruhan 2 599 juta pengundi berdaftar layak mengundi pada Pilihan Raya Negeri Johor yang akan diadakan tidak lam...
Hiburan Harga Boleh Kurang Sajat Lelong Banglo Rm9 5 Juta

Hiburan Harga Boleh Kurang Sajat Lelong Banglo Rm9 5 Juta

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 225 hits
Usahawan kosmetik yang kini menetap di Australia memaklumkan bahawa dia berhasrat untuk melelong banglo mewah miliknya yang terletak di Kota Damansara pada harga RM 9 5 juta Perkara tersebut dimaklumkan Sajat menerusi sebuah hantaran di Ins...
Prn Johor Stabilkan Politik Langkah Sheraton Pun Untuk Stabilkan Politik Syukri

Prn Johor Stabilkan Politik Langkah Sheraton Pun Untuk Stabilkan Politik Syukri

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 101 hits
Alasan pemimpin Umno Johor membubarkan Dewan Undangan Negeri untuk menstabilkan politik merupakan dalih basi yang diulang ulang sejak Langkah Sheraton Februari 2020 lalu Menurut Setiausaha Angkatan Muda KEADILAN Malaysia Syukri Razab alasan...
Parti Bangsa Malaysia Mahu Tanding Prn Johor Intai Kerusi Boleh Menang

Parti Bangsa Malaysia Mahu Tanding Prn Johor Intai Kerusi Boleh Menang

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 210 hits
AGENDA DAILY Satu lagi parti baharu Parti Bangsa Malaysia mahu masuk ke gelanggang Pilihan Raya Negeri Johor buat kali pertama Kerusi yang boleh menang dan dilihat mempunyai peluang cerah diintai PBM untuk masuk bertanding kata Timbalan Pre...
Kos Sara Hidup Kempen Utama Di Prn Johor

Kos Sara Hidup Kempen Utama Di Prn Johor

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 111 hits
Kos sara hidup yang melambung sejak kebelakangan ini tidak mengecualikan bangsa Johor Menurut Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim harga ayam di pasar yang mencecah RM9 sekilogram dan bekalan ayam di kebanyakan tempat di Johor yang...
Stabilkan Bekalan Ayam Elak Harga Naik Ppim Harian Metro 07 02 2022

Stabilkan Bekalan Ayam Elak Harga Naik Ppim Harian Metro 07 02 2022

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 142 hits
Kuala Lumpur Kekurangan bekalan ayam segar menyebabkan harga di pasaran meningkat dan membebankan pengguna kata Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan Nadzim berkata isu kenaikan harga ayam di pasaran kebelakanga...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku