Prn Johor Stabilkan Politik Langkah Sheraton Pun Untuk Stabilkan Politik Syukri




 
Alasan pemimpin Umno Johor membubarkan Dewan Undangan Negeri untuk menstabilkan politik merupakan dalih basi yang diulang ulang sejak Langkah Sheraton, Februari 2020 lalu.

Menurut Setiausaha Angkatan Muda KEADILAN Malaysia, Syukri Razab, alasan kestabilan politik itu digunakan oleh Umno yang bersekongkol dengan Bersatu dan Pas merampas kerajaan dari Pakatan Harapan 2 tahun lalu.
Namun, katanya, sejak itu Malaysia memasuki era gelap dengan politik yang tidak pernah stabil sehingga hari ini.
"Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor sebagai solusi membentuk pentadbiran aman damai bukan alasan baru, malah telah digunakan sejak Langkah Sheraton lagi.
"Alasan mereka sebab di bawah PH tak stabil. Mereka berhimpun dan buat pengkhianatan untuk wujudkan kerajaan lebih stabil. Kemudian (hal sama) berlaku di Sabah, Melaka dan Johor. Apakah kestabilan untuk rakyat, atau Umno yang mahu stabil? Umno mencari kepuasan dan ingin melampias nafsu politik mereka.
"Kalau lepas pengalaman Langkah Sheraton itu pentadbiran kerajaan cemerlang, kita boleh kata ok. Tetapi sejarah menunjukkan indeks rasuah merosot, harga barang melambung dan paling teruk pengurusan bencana (banjir huru hara).
"Saya rasa rakyat dah cukup bosan sebab ahli politik mengunggang mereka secara melampau ini. Sebab itu rakyat menjauhi ahli politik, mereka dah letih," katanya dalam forum terbitan Studio KEADILAN, malam tadi.
Tambah Syukri, rakyat Johor perlu disedarkan bahawa siri pilihan raya yang diwujudkan oleh Umno BN ini menyebabkan negara terpaksa berbelanja ratusan juta ringgit yang sepatutnya boleh dijimatkan jika PRN disekalikan dengan Pilihan Raya Umum.
"Berapa juta bajet untuk PRN Sabah RM160 juta, PRN Melaka RM40 juta, kalau kita tengok bajet Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk bantuan pasca banjir, kosnya RM60 juta sahaja. Kerajaan Muhyidin Yassin tahun lepas kata belanja RM170 juta untuk bakul makanan bagi 9.2 juta rakyat. Kalau dicampur semua bajet PRN ini maka boleh tampung banyak bantuan rakyat.
"Kalau Umno melihat kestabilan rakyat mereka tak ada masa nak fikir PRN. Kalau kita pergi Johor kita tengok banyak deretan kedai tutup. Ini yang sepatutnya dilihat kerajaan sebelum nak 'menunggang rakyat'," katanya.
Namun bagi pencacai Umno yang memperdaya rakyat kononnya ketika pentadbiran BN negara lebih baik, Syukri berkata mereka perlu membuktikannya, terutama berkenaan ekonomi orang Melayu.
Kata beliau, faktanya negeri termiskin di Semenanjung masih Kelantan dan Perak yang majorti Melayu. Kadar kemiskinan Melayu terus buruk sewaktu pentadbiran BN.
"Melayu selalu ditunggang oleh Umno untuk mereka berkuasa. Sedangkan apa yang berlaku, Melayu masih lagi merekodkan kadar kemiskinan tertinggi. Negeri teruk kadar kemiskinan masih lagi Kelantan dan Perak. Tak boleh bohong. Kemiskinan 2019 dah lain, garis kemiskinan (pendapatan isi rumah) naik kepada RM2,200.
"Kalaulah kita ini masih menganggap apa yang dibuat (termasuk PRN) oleh Umno untuk orang Melayu maka saya rasa kita sangat tersasar jauh," katanya lagi.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/02/prn-johor-stabilkan-politik-langkah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rm95 Juta Kos Prn Johor Boleh Stabilkan Harga Ayam

Rm95 Juta Kos Prn Johor Boleh Stabilkan Harga Ayam

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 165 hits
Pengumuman Suruhanjaya Pilihan Raya semalam bahawa kos melaksanakan Pilihan Raya Negeri Johor pada Mac ini sebanyak RM96 juta amat mengejutkan Bagi Ahli Parlimen Johor Bahru Akmal Nasir kos sebanyak itu tidak seharusnya dibazirkan sekiranya...
Langkah Pkr Guna Logo Sendiri Dalam Prn Johor Berisiko

Langkah Pkr Guna Logo Sendiri Dalam Prn Johor Berisiko

papar berkaitan - pada 29/1/2022 - jumlah : 285 hits
K ParkaranPETALING JAYA Kekalahan PKR dalam pilihan raya negeri Melaka dan Sarawak baru baru ini boleh menjadi faktor parti itu memutuskan untuk menggunakan logonya dan bukannya logo Pakatan Harapan dalam PRN Johor akan datang Namun pengana...
Prn Johor Amk Jangan Ikut Rentak Politik Lawan

Prn Johor Amk Jangan Ikut Rentak Politik Lawan

papar berkaitan - pada 6/2/2022 - jumlah : 150 hits
Ketua Angkatan Muda KEADILAN Malaysia Akmal Nasir menegaskan pergerakan itu tidak akan mengikut rentak politik BN atau PN dalam Pilihan Raya Negeri Johor Bila sebut lawan jangan kita terikut rentak politik sebelah sana AMK memilih untuk men...
Prn Johor Ahli Politik Diminta Ambil Ujian Personaliti

Prn Johor Ahli Politik Diminta Ambil Ujian Personaliti

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 133 hits
Sinar HarianHalim berkata ujian RBTag bukanlah untuk mencari salah individu tersebut sebaliknya demi kebaikan bakal calon sendiri Gambar Sinar Harian SHAH ALAM Ahli politik negara termasuk calon Pilihan Raya Negeri Johor digesa mengambil uj...
Prn Johor Survival Hidup Mati Politik Muhyiddin Dan Ppbm

Prn Johor Survival Hidup Mati Politik Muhyiddin Dan Ppbm

papar berkaitan - pada 31/1/2022 - jumlah : 184 hits
Oleh Sirajuddin AhmadPerkembangan terkini berkenaan PRN Johor menyaksikan betapa tertekan dan gusarnya Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Haji Hadi Akibat dari ini kedua pemimpin PPBM dan PAS berpakat memberi ugutan terhadap UMNO Baca sini
Prn Johor Landskap Politik Berbeza Bn Tak Ikut Acuan Melaka Sepenuhnya Kata Zahid

Prn Johor Landskap Politik Berbeza Bn Tak Ikut Acuan Melaka Sepenuhnya Kata Zahid

papar berkaitan - pada 3/2/2022 - jumlah : 144 hits
freemalaysiatoday com February 2 2022 8 15 PMAhmad Zahid Hamidi berkata BN yang akan bertanding di semua 56 kerusi DUN akan menampilkan calon boleh menang disukai dan diterima pengundi di kawasan ditandingi pada PRN Johor BAGAN DATUK Barisa...
Prn Johor Raptai Pru15

Prn Johor Raptai Pru15

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 103 hits
Pilihanraya Negeri Johor amat meriah Tiga gabungan politik besar akan bertanding iaitu Barisan Nasional Pakatan Harapan dan Perikatan Nasional Turut akan meramaikan ialah Parti MUDA Pejuang Warisan Parti Bangsa Malaysia Mungkin Parti Putra ...
Prn Johor Umno Dedahkan Ketamakan Pas

Prn Johor Umno Dedahkan Ketamakan Pas

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 131 hits
KAH KAH KAH LA HANGPA BARU KENAL KA PAS KAMI LAMA DAH KENAL PADAN MUKA HANGPA
Prn Johor Kerusi Dun Gambir Tidak Akan Dipertahankan Muhyiddin

Prn Johor Kerusi Dun Gambir Tidak Akan Dipertahankan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 142 hits
Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin YassinSHAH ALAM Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin memaklumkan beliau mungkin tidak mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri Gambir yang dimenanginya pada Pilihan Raya Umum ke 14 lalu pada Piliha...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura