Rm4 Billion Dana Tabung Haji Kekurangan



Tabung Haji (TH) kekurangan RM4 bilion wang pendeposit berbanding asetnya sejak tahun 2017, menurut laporan Sunday Times.

Angka tersebut dipetik media Singapura itu melalui penyata kewangan TH bagi tahun 2016. Laporan itu mendakwa, jurang kekurangan ini mungkin lebih besar bagi tahun 2017, dan 2018.

Untuk tahun 2016, aset TH dinyatakn berjumlah RM63.6 bilion berbanding wang pendepositnya sebanyak RM67.7 bilion.

Menurut TH, jumlah pendeposit mereka terdiri daripada sembilan juta rakyat Malaysia.

Akhbar mingguan Straits Times itu menyatakan, terdapat sumber dari kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang mendakwa barisan pengurusan TH sebelum ini "memalsukan penyata kewangan tahun 2017 untuk membolehkan TH membuat bayaran dividen sebanyak 6.25 peratus pada bulan Februari 2018, iaitu hanya tiga bulan sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14)."

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mujahid Yusof Rawa sebelum ini berkata kerajaan tidak akan berkompromi dengan isu penyelewangan, terutamanya jika ia melibatkan isu wang rakyat.

Sunday Times turut melaporkan bahawa disebabkan dakwaan penipuan ini, angka yang diumumkan sebagai untung bagi tahun 2017 adalah sebanyak RM2.7 bilion.

Namun kadar keuntungan bagi tahun 2017 kini diragui.

Sehingga kini, TH masih belum mengeluarkan penyata kewangan yang diaudit bagi tahun 2017, walaupun tinggal hanya tiga minggu lagi sebelum tahun 2019 menjelang.

Selain daripada itu, antara sebab lain kelewatan penyata kewangan tersebut diterbitkan adalah kerana barisan pengurusan tertinggi TH telah berubah susulan perubahan tampuk pemerintahan selepas PRU14.

Barisan lembaga pengarah TH sebelum ini, antaranya, terdiri daripada mereka yang rapat dengan kerajaan Barisan Nasional (BN), termasuk Tan Sri Apandi Ali, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah dan Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim.

Kesemua mereka telah meletak jawatan selepas PRU14.

Abdul Azeez, yang merupakan bekas pengerusi TH, kini sedang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan beberapa kes rasuah, termasuk berhubung TH.

Jumaat lalu, pihak pengurusan baharu TH yang diketuai oleh Datuk Seri Zukri Samat telah membuat laporan polis terhadap Abdul Azeez dan dua bekas ketua pegawai eksekutif TH, Tan Sri Ismee Ismail dan Datuk Seri Johan Abdullah.

Transparency International Malaysia tentang isu salah guna kuasa di Tabung Haji

Laporan polis itu turut menamakan empat lagi pengurus kanan TH, iaitu Ketua Pegawai Kewangan, Datuk Rozaida Omar; Ketua Pegawai Operasi, Datuk Adi Azuan, Penasihat Perundangan, Hazlina Mohd Khalid dan Pengurus Besar Kanan Bahagian Korporat dan Hartanah, Rifina Md Ariff.

Laporan polis itu melibatkan dua isu berbeza, iaitu satu kes berkenaan dengan Yayasan Tabung Haji yang melibatkan penggunaan RM22 juta untuk kegunaan politik, dan satu lagi kes berkenaan Ismee, Hazlina, dan Rafina yang didakwa menyembunyikan fakta penting tentang penjualan tanah oleh TH sebanyak 95 peratus di PT TH Indo Plantations pada tahun 2012 yang bernilai AS$910 juta (RM3.8 bilion).

Sebelum ini, bekas Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli pernah membuat kenyataan tentang salah urus tadbir di TH, tetapi beliau dikritik hebat dan dituduh membuat fitnah.

Laporan Sunday Times turut menyatakan terdapat beberapa langkah dan usaha untuk mengembalikan urus tadbir baik TH. Aset TH merangkumi lebih 150 hartanah seluruh dunia dan juga memegang saham dalam lebih 100 syarikat tersenarai, termasuk Bank Islam Malaysia Berhad.

Astro Awani

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2018/12/rm4-billion-dana-pendeposit-tabung-haji.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tabung Haji Kekurangan Rm4 Bilion Wang Pendeposit

Tabung Haji Kekurangan Rm4 Bilion Wang Pendeposit

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 477 hits
KUALA LUMPUR Tabung Haji kekurangan RM4 bilion wang pendeposit berbanding asetnya sejak tahun 2017 menurut laporan Sunday Times Angka tersebut dipetik media Singapura itu melalui penyata kewangan TH bagi tahun 2016 Laporan itu mendakwa jura...
Seleweng Dana Tabung Haji Asyraf Wajdi Pergi Mana Soal Armada Bersatu

Seleweng Dana Tabung Haji Asyraf Wajdi Pergi Mana Soal Armada Bersatu

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 795 hits
Menteri menteri yang bertanggung jawab terhadap Tabung Haji Dato Seri Jamil Khir Baharom dan Dato Dr Asyraf Wajdi Dusuki Foto MalaysiaDatelineAngkatan Bersatu Anak Muda Parti Pribumi Bersatu Malaysia mempersoalkan pendirian Ketua Pemuda UMN...
Gempar Lebih Rm22j Dana Tabung Haji Untuk Politik

Gempar Lebih Rm22j Dana Tabung Haji Untuk Politik

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 233 hits
SHAH ALAM Lembaga Tabung Haji mendedahkan dana lebih RM22 juta digunakan untuk tujuan politik pada tahun lalu Difahamkan perkara ini timbul hasil siasatan dalaman pertama pengurusan baharu yang dilantik Julai 2018 terhadap transaksi lalu Da...
Apa Yang Berlaku Kepada Tabung Haji

Apa Yang Berlaku Kepada Tabung Haji

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 336 hits
AppleMarkoleh Ab Jalil Backer Saya percaya sesiapa sahaja yang waras akan bersetuju bahawa jika ada penyelewengan dalam institusi berkaitan Islam maka tindakan tegas harus diambil Jangan kata Tabung Haji tabung masjid sekali pun harus diuru...
Apakah Pas Tidak Percaya Ada Penyelewengan Dalam Tabung Haji

Apakah Pas Tidak Percaya Ada Penyelewengan Dalam Tabung Haji

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 430 hits
Pas dilaporkan berharap beberapa pendedahan berkaitan isu Tabung Haji kebelakangan ini tidak merupakan satu lagi siri balas dendam oleh kerajaan PH terhadap BN Ketua Penerangannya Nasruddin Hassan berkata semua dakwaan yang terdedah setakat...
Dedah Isu Tabung Haji Untuk Tutup Kelemahan Pakatan Dakwa Najib

Dedah Isu Tabung Haji Untuk Tutup Kelemahan Pakatan Dakwa Najib

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 310 hits
Dedah isu Tabung Haji untuk tutup kelemahan Pakatan dakwa Najib Dikemas kini 36 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 3 De
Tabung Haji Failed To Report Rm227 Million Asset Impairment Says A G S Report

Tabung Haji Failed To Report Rm227 Million Asset Impairment Says A G S Report

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 301 hits
PETALING JAYA The 2017 Auditor General s Report today revealed that pilgrims fund board Tabung Haji failed to record an asset impairment of RM227 81 million in three subsidiary companies and three associate companies especially its investme...
Wang Pendeposit Tabung Haji Selamat

Wang Pendeposit Tabung Haji Selamat

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 263 hits
KUALA LUMPUR Pengarah Urusan Kumpulan Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Tabung Haji Datuk Seri Zukri Samat hari ini memberi jaminan kepada semua pendeposit bahawa simpanan mereka selamat Beliau berkata demikian bagi menjawab pertanyaan Bernam...
Isu Tabung Haji Dulu Orang Tak Percaya Sebab Pas Memberikan Cop Puas Hati

Isu Tabung Haji Dulu Orang Tak Percaya Sebab Pas Memberikan Cop Puas Hati

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 361 hits
Dalam banyak banyak pendedahan yang saya pernah terlibat antara sumpah seranah yang paling teruk saya terima adalah bila saya bangkit bercakap mengenai kepincangan kewangan Tabung Haji Saya mula mempersoalkan penglibatan dana Tabung Haji de...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm

Umno Pas Bersatu Amanah Mengail Dalam Kolam Yang Sama

Fella Aufiyya Pengalaman Kedua Bersalin Secara Normal