Apa Yang Berlaku Kepada Tabung Haji


AppleMarkoleh Ab Jalil Backer
Saya percaya sesiapa sahaja yang waras akan bersetuju bahawa jika ada penyelewengan dalam institusi berkaitan Islam maka tindakan tegas harus diambil.
Jangan kata Tabung Haji, tabung masjid sekali pun harus diurus dengan jujur dan amanah. Namun tindakan harus dibuat mencerminkan keadilan sebenar bukannya sekadar alat permusuhan politik antara parti Bersatu dan UMNO.
Tabung Haji (TH) adalah antara institusi orang Islam yang terbesar di negara ini. Jika siasatan mendapati ada keperluan pendakwaan maka buatlah pendakwaan.
Namun jika anda baca laporan-laporan mengenai TH sehari dua ini ia bukanlah sesuatu telah konklusif sebagai penyelewengan wang.
Pendedahan sensasi seperti laporan mengenai Yayasan Tabung Haji digunakan sebagai alat politik adalah sesuatu yang sangat melucukan dan bertujuan mengelirukan orang ramai.
Faktanya apa? Adakah ada penerima bantuan Yayasan TH dari kalangan orang kaya? Adakah kepada kalangan ahli parti politik tertentu sahaja? Jika bantuan sampai kepada mereka yang layak tanpa diskriminasi politik ia bukanlah masalah walaupun programnya diadakan bersama parti politik mana pun.
Terbaru kerajaan menggunakan media memetik sumber dalam melaporkan kononnya wang TH tidak sama dengan jumlah wang pendeposit.
Saya tidak pasti ia benar atau tidak. Namun jika benar sekalipun ia bukan bermakna penyelewengan.
Pendeposit TH ada dua kategori. Satu kumpulan menyimpan bagi tujuan membiayai kos menunaikan Haji. Satu kumpulan lagi menyimpan bagi tujuan pelaburan islamik.
Kedua-dua kumpulan ini memberi hak kepada TH menyimpan dan melabur wang mereka. Jika TH tidak boleh melabur langsung wang pendeposit, bagaiman hendak bayar dividen dan juga mensubsidi kos mengerjakan Haji?
Menggunakan media memberi maklumat yang bertujuan membina persepsi buruk masyarakat terhadap TH adalah satu kerja jahat manusia yang berpolitik.
Kerja-kerja memburukkan TH adalah bertujuan menimbulkan kebencian dan kemarahan orang Melayu dan Islam kepada UMNO.
Jika anda lihat ucapan Tun Mahathir sejak menjadi Perdana Menteri ke-7, naratifnya ialah UMNO perlu dibubarkan kerana sudah terlalu korup, jijik dan dibenci rakyat.
Beliau mahu UMNO dibenci rakyat dan dibubarkan bagi memperkuatkan Bersatu yang akan menobatkan anaknya sebagai Presiden dalam pemilihan akan datang.
Menyerang institusi seperti TH adalah sebahagian agenda memenuhi naratif Mahathir.
Selebihnya Kerajaan nyata bimbang dengan Himpunan Bantah ICERD terpaksa mencari jalan mengalih fokus orang Melayu dan Islam. Dengan memainkan sentimen emosi mengenai TH, mereka berharap ramai orang Islam menjauhi perhimpunan sabtu ini.
Masalah kejatuhan komoditi juga akan menyebabkan dividen TH tahun ini akan berkurangan. Lalu kerajaan perlu menyediakan alasan sebelum pengumuman nanti.
Demikian politik di Malaysia, ia boleh membantu meningkat syiar Islam, ia juga boleh memburukkan imej Islam. Semuanya terletak kepada niat dan nafsu manusia yang menjadi pemimpin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2018/12/03/apa-yang-berlaku-kepada-tabung-haji/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tabung Haji Kekurangan Rm4 Bilion Wang Pendeposit

Tabung Haji Kekurangan Rm4 Bilion Wang Pendeposit

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 475 hits
KUALA LUMPUR Tabung Haji kekurangan RM4 bilion wang pendeposit berbanding asetnya sejak tahun 2017 menurut laporan Sunday Times Angka tersebut dipetik media Singapura itu melalui penyata kewangan TH bagi tahun 2016 Laporan itu mendakwa jura...
Tabung Haji Oh Tabung Haji

Tabung Haji Oh Tabung Haji

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 360 hits
Satu lagi kecurangan yang tidak sepatutnya berlaku dalam Tabung Haji terdedah kepada kita semua Selepas dua laporan polis oleh Tabung Haji terhadap bekas Pengerusinya Abdul Azeez Rahim dan beberapa pengurusan kanannya pada Jumaat lalu sebua...
Isu Tabung Haji Umno Dan Pas Tak Nak Demo

Isu Tabung Haji Umno Dan Pas Tak Nak Demo

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 522 hits
Lembaga Tabung Haji didakwa memalsukan buku akaun untuk menunjukkan prestasi yang baik untuk mewajarkan pembayaran dividen 6 25 peratus yang diumumkan menjelang pilihan raya umum ke 14 sudah dibuat lapor Singapura Straits Times Laporan itu ...
Depositors Savings Safe Despite Police Reports Assures Tabung Haji

Depositors Savings Safe Despite Police Reports Assures Tabung Haji

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 301 hits
Lembaga Tabung Haji group managing director and CEO Zukri Samat today assured depositors that their savings are safe He said this in response to a Bernama query on the impact of recent police reports against former Tabung Haji chairperson i...
Audit Tabung Haji Bayar Dividen Guna Simpanan Pendeposit

Audit Tabung Haji Bayar Dividen Guna Simpanan Pendeposit

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 392 hits
MALAYSIAKINI Tabung Haji didapati membayar hibah menggunakan simpanan pendeposit menurut semakan kedudukan kewangannya pada 2017 oleh syarikat audit bebas PriceWaterhouseCoopers Bagaimanapun atas kertas TH membuat rundingan untuk memberikan...
Azeez Laporan Polis Isu Tabung Haji Berniat Jahat

Azeez Laporan Polis Isu Tabung Haji Berniat Jahat

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 391 hits
Diterbitkan 3 Dis 2018 1 09 petangAnggota Parlimen Baling Abdul Azeez Rahim menyifatkan laporan polis terhadapnya yang dibuat Lembaga Tabung Haji pada Jumaat lalu sebagai berniat jahat dan bertujuan mengaibkan dirinya serta institusi terseb...
Pas Harap Isu Tabung Haji Bukan Agenda Balas Dendam Ph

Pas Harap Isu Tabung Haji Bukan Agenda Balas Dendam Ph

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 317 hits
Diterbitkan 3 Dis 2018 9 59 pagi PAS menyatakan harapannya supaya pendedahan terhadap skandal dana Lembaga Tabung Haji tidak menjadi satu lagi siri balas dendam kerajaan terhadap BN Ketua Penerangan Pusat PAS Nasrudin Hassan berkata parti i...
Isu Tabung Haji Dulu Orang Tak Percaya Sebab Pas Memberikan Cop Puas Hati

Isu Tabung Haji Dulu Orang Tak Percaya Sebab Pas Memberikan Cop Puas Hati

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 360 hits
Dalam banyak banyak pendedahan yang saya pernah terlibat antara sumpah seranah yang paling teruk saya terima adalah bila saya bangkit bercakap mengenai kepincangan kewangan Tabung Haji Saya mula mempersoalkan penglibatan dana Tabung Haji de...
Wang Pendeposit Tabung Haji Selamat

Wang Pendeposit Tabung Haji Selamat

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 258 hits
KUALA LUMPUR Pengarah Urusan Kumpulan Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Tabung Haji Datuk Seri Zukri Samat hari ini memberi jaminan kepada semua pendeposit bahawa simpanan mereka selamat Beliau berkata demikian bagi menjawab pertanyaan Bernam...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya