Risiko Selalu Tahan Berak Najis Penuh Dalam Usus


Risiko selalu tahan berak, najis penuh dalam usus | Anak-anak ramai ni memang banyak ragam dan ceritanya. Kekadang sampai tahap penat nak layan kerenah diorang ni. Anak saya yang berlima ni pelbagai kerenahnya dari peringkat remaja, kanak-kanak dan bayi. Lengkap peringkat umurnya :). Walau Ammar dah setahun 11 bulan, ianya tetap bayi dihatiku hahaha.
Unit Pediatrik Hospital Avisena Shah Alam, si adam tu relax je nampak tapi sebenarnya sakit perut tahap mengerekot
Doktor suspek gastrik Satu hari si Adam mengadu sakit perut. Sakit sangat katanya sampai dia menangis-nangis. Kalau sakit perut biasa kita mesti tak panik dan paling tidak pun maybe masuk angin sebab lambat makan ke apa.
Ini tak, kalau dah tahap menangis, something wrong rasanya. Saya ni risau bawakla ke klinik swasta. Doktor kata perut Adam berangin, hmm padahal dia makan je, tang bila pulak masuk anginnya?.
So takpelah doktor pun bagi ubat angin. Saya masakkan bubur sebab risau gastrik ke apa kan. Orang gastrik kan tak boleh makan makanan pejal sebab tu saya masakkan bubur untuk Adam. Tak bagi minum susu.
Lepas beberapa hari, still lagi sakit perut memulas. Sampai mengerekot badannya tahan sakit, menangis-nangis. Tak boleh duduk tegak, mesti kene tunduk atau mengerekot badannya. Tengok anak macam tu, hati siapa tak sedih kan?
Aduyai pehal pulak ni. Then saya bawa gi klinik swasta lagi, then doktor kata maybe gastrik. Macam-macam pengalaman anak ramai, dulu kakaknya operate buang cagu.
Dr pakar Roliza ni bestlah, recommended kalau korang nak jumpa doc ni. sangat friendly dan pakar bab kerja itu usahlah dinafikan.
Suspek gastrik Yang kita ni memang ingatkan gastrik, still lagi bagi Adam makan ubat angin dan ubat gastrik tu. Tapi still takde perubahan nak baik ke apa. Still mengadu sakit perut menangis. Lemah sangat mukanya. Tapi doktor suggest bawa jumpa pakar dan bagi surat rujuk ke hospital swasta.
Dan bila kira-kira dah 8 hari Adam macam ni, so saya dan suami bawa jugalah Adam ke Avisena Hospital, Shah Alam. Masuk bilik doktor, macam biasa doktor akan tanya kenapa ni? So saya terangkan panjang lebar pada doktor bla bla bla bla.
Doktor Pakar kata ianya bukan gastrik Tapi doktor boleh senyum je dengar penerangan saya tu. Dan korang tau apa doktor cakap? Adam ni suka tahan berak. Risiko selalu tahan berak ni. Sebenarnya ramai yang macam ni puan. Hari ni saja dah beberapa patient kanak-kanak yang sakit macam ni.
Saya dah suami ternganga dengar doktor cakap macam tu. Bukan disebabkan virus atau sakit gastrik tapi perangai bebudak yang selalu tahan berak ni. Doktor tu kata selalunya budak perempuan yang ada masalah macam ni, sebab diorang penggeli nak ke toilet di sekolah. So suka tahan je dari buang air di sekolah. Aiyooo.
Menyibuk pulak nak tengok apa yang nurse key in dalam sistem tu. Hmm yang pasti dah lega lepas jumpa doktor. Hmm alhamdulillah
Diorang berdua ni pun menyibuk juga ya. Sebelum tu boleh diorang ni gurau-gurau
X-ray untuk kepastian Bila doktor tekan-tekan perut Adam, katanya penuh najis ni. Katanya kalau selalu tahan berak, najis akan jadi keras dan berketul. Jadi tu yang berhari-hari tak membuang. So untuk lebih kepastian, doktor minta Adam di X-ray dulu. So lepas tu jumpa doktor semula. Hmm anak bujang den sorang ni, memang kene bebel la dengan omak eaa.
X-ray done, sekejap je uols. Tak perlu tanggal baju pun. Yang masuk dalam bilik x-ray tu pun Adam seorang je. Kami tunggu di luar bilik. Bila dah settle x-ray, then kami ke bilik doktor semula. Hmmm sah memang doktor kata najis dah penuh dalam usus.
Semua taknak keluar sebab dah jadi macam sembelit. Kalau yang hujung tu lepas sure yang lain mengikut hahahaha. Sebab tu Adam ada bagitau, masa dia sakit perut hari tu, dia berak dua tiga ketul je. Tapi bukan hari-hari beraknya.
inilah budak yang selalu tahan berak ni, dah kena macam ni moga jangan ulang lagi ya
Masuk ubat di punggung Doktor bagi ubat air yang masuk di punggung tu. Ini kalau masuk sure berlari cari toilet hihii. Kita mak-mak ni sebelum bersalin pun memang diberi ubat ni kan?
Memang iye pun. Abahnya kata huisshhh kemain busuk tahi si Adam ni :). Mana taknya seminggu lebih punya stok hahahaha. Inilah antara ubat yang dibagi untuk Adam makan. Ya Allah lega sebab doktor kata Adan tak gastrik pun.
Yang kiri tu ubat air masuk di punggung, yang kanan tu glukose untuk dimakan
Hmmm Alhamdulillah ibu lega dengar anak ibu dah tak sakit perut lagi. Tak tahan tengok bila dia menangis tu, kesian ada, nak marah pun ada hahaha. Bila dah sihat ni, memang hari-hari kene bebel dengan ibu. Adam jangan tahan berak! jadi berani!
Doktor pun nasihat banyakkan makan sayuran hijau, banyak minum air. Hmm Adam, makan sayur pun sayur kobis masak lemak je, hmm apo nak dikato huhu. Rupanya banyak risiko selalu tahan berak ni.
Penakut nak ke tandas Adam ni memang jenis penakut nak ke toilet. Sure nak berteman doploh empat jam. Mangsanya kekadang si Dzar yang 3 tahun tu. Diajaknya adik teman dia ke toilet. Ntah apa yang ditakutnya pun tak taulah.
Toilet zaman sekarang semuanya dalam rumah. Lainlah zaman saya dulu, toilet belakang rumah. Dahla kat belakang, jauh plak tu. Dengan takde letriknya. Diorang ni lengkap dengan air paip, lampu bagai pun menggatai takutla apalah, hmmm tak taulah nak cakap apa kan.
Kesianlah kat diri Adam tu, kesian kat ibu abah jugak. Puaslah saya cerita bahaya selalu tahan berak ni. Hmm lepas dari insiden tu, nampaknya Adam sudah takde masalah nak ke toilet sendiri. Tapi time tu semua lampu di on nya. Takpelah nak, janji kau bahagia :).
The post Risiko selalu tahan berak, najis penuh dalam usus appeared first on Ajumohit.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ajumohit.com/2020/10/adam-sakit-perut-ingatkan-gastrik-rupanya-sebab-selalu-tahan-berak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Phone Selalu Hilang Jumpa Balik Penuh Galeri Penuh Gambar Lucu Anaqi Sampai Amyra Rosli Lupa Nak Reply Message

Phone Selalu Hilang Jumpa Balik Penuh Galeri Penuh Gambar Lucu Anaqi Sampai Amyra Rosli Lupa Nak Reply Message

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 270 hits
Anak anak memang suka main dengan telefon bimbit ibu atau ayah Kadang tak ada apa sangat yang digodeknya tak lain tak bukan untuk ambil gambar memenuhkan ruang galeri dengan gambar aksi aksi lucu mereka Ada juga yang dah pandai rekod video ...
Kalau Anak Selalu Sakit Ini Makanan Doktor Saran Nak Bantu Tingkatkan Daya Tahan Badan Si Kecil

Kalau Anak Selalu Sakit Ini Makanan Doktor Saran Nak Bantu Tingkatkan Daya Tahan Badan Si Kecil

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 490 hits
Dengan penularan pelbagai jenis penyakit yang melanda negara dan juga seluruh dunia baru baru ini pastinya merisaukan ibu ayah terutamanya yang mempunyai anak anak yang masih kecil selain mengambil langkah langkah pencegahan seperti yang di...
Tahan Sports Hijab Membantu Misi Saya Buang 10kg Lemak Degil

Tahan Sports Hijab Membantu Misi Saya Buang 10kg Lemak Degil

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 357 hits
Tahan Sports Hijab Membantu Misi Saya Buang 10kg Lemak Degil hi there sihat tak Mrs Pip unhappy sangat dengan berat badan yang bertambah selepas wean off Baby Nami Bayangkan dalam masa 3 bulan sahaja berat badan naik 12kg Woha Stress nak tu...
Realme Buds Wireless Pro Buds Air Pro Rasmi Sokong Pembatalan Hingar Aktif Bateri Tahan Lebih Lama

Realme Buds Wireless Pro Buds Air Pro Rasmi Sokong Pembatalan Hingar Aktif Bateri Tahan Lebih Lama

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 285 hits
Realme hari ini mengadakan sebuah acara khas Leap To Next Gen yang berlangsung di India untuk pengenalan sejumlah produk terkini mereka Ia termasuklah Realme Buds Wireless Pro dan Realme Buds Air Pro yang diumumkan ketika acara IFA tempoh h...
Hukum Menjual Najis Tinja Lele Yang Makan Tinja Dan Pupuk Kandang

Hukum Menjual Najis Tinja Lele Yang Makan Tinja Dan Pupuk Kandang

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 272 hits
Bagaimana hukum menjual najis tinja lele atau ikan yang makan najis hingga hukum pupuk kandang
Meski Najis Tanah Suci Makkah Juga Dipenuhi Anjing Liar

Meski Najis Tanah Suci Makkah Juga Dipenuhi Anjing Liar

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 313 hits
Islam mengingatkan kepada seluruh kaum muslimin untuk tidak terlalu berdekatan dan berinteraksi secara berlebihan dengan anjing Anjing juga menjadi salah satu hewan yang diharamkan dalam ajaran Islam Adalah Rasulullah sendiri yang memeintah...
Kami Bukan Najis Berpenyakit Nc Unisza

Kami Bukan Najis Berpenyakit Nc Unisza

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 170 hits
Oleh ROSALINDA MD SAID NOTIS yang ditampalkan di kaunter sebuah klinik di Kuala Terengganu Terengganu yang memaklumkan mulai 4 hingga 18 Oktober ini mana mana kakitangan dan keluarga Unisza diminta mendapatkan rawatan di klinik kerajaan sus...
Ulasan Huawei Freebuds Pro Boleh Tahan Wei

Ulasan Huawei Freebuds Pro Boleh Tahan Wei

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 222 hits
Pasaran kini dipenuhi dengan lambakan fon telinga TWS pada pelbagai tanda harga Ada yang boleh dimiliki pada harga serendah RM50 dan ada juga yang mencecah ribuan ringgit Jurang perbezaan harga ini menyukarkan pengguna untuk melakukan pemil...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Rumah Terbuka

Jangan Kahwin Pada Usia Terlalu Muda

Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord