Risiko Bayi Tanpa Tempurung Kepala Ibu Hamil Ada Gdm Jangan Buat Main Ini Pesanan Doktor


Benar kita tidak cukup ilmu mengenai kehamilan yang kita lalui. Namun bila mana setiap pemeriksaan bulanan atau apa jua rutin kehamilan yang diminta doktor jangan sekali kita abaikan. Setiap temujanji amatlah penting, lebih-lebih lagi bagi ibu hamil yang mempunyai masalah kencing manis atau Gestational diabetes mellitus (GDM).
Dr Muhammad Izzat Abdul Razak, berkongsi rutin penting ibu hamil yang mempunyai masalah DGM agar tidak berisiko kepada kecacatan bayi dalam kandungan. Ini yang dikongsikan oleh beliau.

Puas digodek-godek mesin scan. Puas cari angle yang terbaik untuk measure kepala baby. Patutlah Dr sebelum ni cakap dia susah nak measure saiz kepala baby.
Baru saya faham kenapa Dr tersebut mohon second opinion. Apa yang saya nampak hanyalah frog-eye sign (kalau dilihat kepala seekor katak dari atas, nampak mata saja terjojol keluar disebabkan tulang kepala tiada). Ada orang panggil Mickey mouse sign. Sama lah tu.
Lama saya tenung scan tu, nak betul-betul pasti.

Seakan-akan anencephaly ( baby tiada tempurung kepala). Panggil beberapa doktor yang lain untuk lihat bersama, untuk benar-benar pasti.
Semuanya bersependapat.
“Ibu ada kencing manis ke sebelum ni?”
“Kalau ikutkan masa tak mengandung takde kencing manis. Masa mengandung je baru ada kencing manis”
“Lepas 6 minggu pantang ada check, minum air gula semula tengok ada kencing manis lagi ke tak?”
“Oh yang tu saya tak pergi” Kurang pasti, ibu terlupa ataupun bagaimana.
“Ibu saya ada berita kurang baik nak bagitahu”

“Lama saya scan ni nak confirmkan betul-betul apa yang saya nampak. Berat saya nak cakap perkara ini. Tapi ibu kena tahu. Baby ni tak normal. Tempurung kepalanya tak terbentuk. Harap ibu bersabar dan tenang”
Remuk berkecai hati ibu, air matanya mengalir. “Ibu, saya tinggalkan dulu dengan husband. Kejap lagi dah okay sikit saya datang balik cerita lebih lanjut. Sabar ya ibu”.
Setelah ibu sudah bertenang, saya sambung semula perbualan.
“Kecacatan ni dinamakan anencephaly. Bayi dengan keadaan ni tulang kepala dan sebahagian otak tak terbentuk. Bayi seperti ni biasanya umurnya tak panjang, akan meninggal selepas dilahirkan.

Dalam rahim baby boleh idup lagi sebab ada tali pusat. Lepas dilahirkan, tali pusat dipotong, bahagian otak yang terlibat dalam penafasan tak ada, dia tak boleh bernafas sendiri, walaupun peparunya normal”
“Kite check dulu ibu ada kencing manis ke tak nanti. Saya suspect ibu ada kencing manis dari kehamilan terdahulu berlarutan sampai sekarang. Saya mungkin silap, tapi takpa, kite check dulu ya”
Check HbA1c = 13%. Ya Allah memang ibu ada kencing manis, tak terkawal rupanya. Ibu yang mengandung dengan kencing manis tak terkawal (sebelum mengandung) berpotensi tinggi bayinya mendapat kecacatan sebegini dan kecacatan lain – masalah jantung misalnya.

 
Penting.
1) Ibu yang ada GDM perlu check semula ada kencing manis ke tak lepas 6 minggu berpantang. Jangan lupa.
2) Kalau tak ada kencing manis lepas check tu, kena buat HbA1c setiap tahun, sebelum mengandung lagi. Sekurang-kurangnya, jumpa Dr, check ada kencing manis ke tak setiap tahun kalau HbA1c tak ada. Ni pun jangan lupa.
3) Ibu yang ada masalah neural tube defect seperti anencephaly di atas, perlukan 5mg asid folik, 3 bulan sebelum mengandung dan teruskan pengambilan untuk 3 bulan pertama kehamilan.

4) Ibu yang ada kencing manis sebelum hamil perlukan kawalan kencing manis yang optimum, HBA1c < 6.5% sebelum
mengandung lagi. Ibu ini juga perlukan asid folik 5mg, 3 bulan sebelum mengandung dan teruskan sehingga 3 bulan pertama kehamilan.
5) Wanita yang sihat, dan bercadang nak mengandung lagi, perlu amek asid folik (0.4mg) 3 bulan sebelum mengandung, dan sambung pengambilannya 3 bulan pertama semasa hamil.
Ini ikhtiar kita!
Menarik: Masa Ni Sampai-Sampai Dah 2cm, Neelofa Kongsi Pengalaman Indah Bersalinkan Muhammad Bilal

Selain Bahasa Melayu, mama papa mesti nak anak pandai Bahasa Inggeris juga kan? Bila dia pandai, dah tentu akan jadi lebih yakin nak bertutur dan menggunakan Bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian.
Jom, mama papa belajar macam mana nak didik anak untuk mahir bahasa ini di E-Workshop Panduan Ajar Anak Pandai English, Mudah Sangat! Dengan hanya RM20, bukan saja ilmu tapi mama papa berpeluang memenangis pelbagai hadiah istimewa dari Pa&Ma. Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/panduan-ajar-anak-pandai-english/

Dengar cerita ada yang tak nak balik sebab seronok sangat main air. Faiz Dickie sempat tunjuk bakat terjun sampai perut mengandung pun hilang. Nak tahu siapa juara challenge kali ini, kenalah tengok sampai habis.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Risiko Bayi Tanpa Tempurung Kepala, Ibu Hamil Ada GDM Jangan Buat Main, Ini Pesanan Doktor! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/risiko-bayi-tanpa-tempurung-kepala-ibu-hamil-ada-gdm-jangan-buat-main-ini-pesanan-doktor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perlu Ke Ibu Hamil Ambil Booster Risau Bayi Kesihatan Diri Ini Pencerahan Dari Doktor

Perlu Ke Ibu Hamil Ambil Booster Risau Bayi Kesihatan Diri Ini Pencerahan Dari Doktor

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 153 hits
Selepas mengambil vaksin kini ramai mula berasa takut untuk mengambil booster atau dos penggalak Semuanya kerana gara gara kesan terlebih yang sering diwar warkan di media sosial Hal ini turut memberi kesan kepada ibu hamil yang mula bimban...
Ibu Hamil Jangan Terlalu Ikutkan Mengidam Bahaya Bayi Meleleh Air Liur Mitos

Ibu Hamil Jangan Terlalu Ikutkan Mengidam Bahaya Bayi Meleleh Air Liur Mitos

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 167 hits
Bertuahlah ibu jika semasa hamil tidak ada keinginan yang melampau atau apa yang diidamkan itu mudah didapati Menurut Jururawat Noor Nabila Masfuzah atau lebih dikenali Bel Nawhen mengidam membawa maksud sebagai keinginan yang tinggi terhad...
Ibu Hamil Maut Rambut Tersangkut Pada Mesin Kilang Sehingga Kulit Kepala Tercabut

Ibu Hamil Maut Rambut Tersangkut Pada Mesin Kilang Sehingga Kulit Kepala Tercabut

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 140 hits
The ReporterSeorang wanita hamil berusia 21 tahun Umida Nazarova maut dalam kemalangan ngeri di mana sebahagian dari kulit kepalanya tercabut apabila rambutnya tersangkut pada mesin ketika temuduga kerja di sebuah kilang di Belarus Difahamk...
Luluh Hati Doktor Beritahu 2 Minggu Saya Kendong Bayi Dah Meninggal

Luluh Hati Doktor Beritahu 2 Minggu Saya Kendong Bayi Dah Meninggal

papar berkaitan - pada 31/1/2022 - jumlah : 143 hits
Setiap pasangan suami isteri pasti mengimpikan anak sebagai pelengkap rumah tangga Namun apabila Allah uji di peringkat awalnya pasti ia sedikit terkesan apatah lagi kandungan itu adalah yang pertama Pengalaman menghadapi keguguran itu akan...
Bayi Lelaki Yang Baru Dilahirkan Mati Ditikam Ibu Kandung

Bayi Lelaki Yang Baru Dilahirkan Mati Ditikam Ibu Kandung

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 228 hits
Seorang bayi lelaki yang baru beberapa minit dilahirkan meninggal dunia dipercayai ditikam oleh ibu kandungnya yang merupakan remaja berusia 15 tahun Ketua Polis Daerah Kemaman Superintendan Hanyan Ramlan berkata kejadian itu berlaku di seb...
Doktor Share Cara Jerlum Kepala Anak Bila Demam Tak Perlu Tuala Basah

Doktor Share Cara Jerlum Kepala Anak Bila Demam Tak Perlu Tuala Basah

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 208 hits
Sekarang ni musim anak anak demam susah hati dibuatnya Salah satu kaedah yang mama guna untuk turunkan suhu panas tu adalah jerlum dengan air Ada juga yang gunakan tuala basah kemudian diletakkan atas kepala anak Artikel Menarik Melalui per...
Cabaran Berniaga Makin Lama Makin Payah Jangan Main Main

Cabaran Berniaga Makin Lama Makin Payah Jangan Main Main

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 229 hits
Cabaran Berniaga Makin Lama Makin Payah Jangan Main Main Siapa siapa pun boleh berniaga Siapa siapa pun boleh buka perniagaan Siapa siapa pun boleh jadi usahawan Siapa siapa pun boleh jual itu dan jual ini Cabaran Berniaga Makin Lama Makin ...
Ibu S4rat Hamil Pulang Melopong Gigih Masak Kemudian Bawa 3 Anak Cod Tom Yam Tapi Pelanggan Gh4ib

Ibu S4rat Hamil Pulang Melopong Gigih Masak Kemudian Bawa 3 Anak Cod Tom Yam Tapi Pelanggan Gh4ib

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 115 hits
SIAPA sangka dvgaan menimpa seorang peniaga makanan apabila tempahan jualannya dibatalkan pelanggan pada saat akhir Kesed1han itu dilu4hkan menerusi video yang memaparkan lu4han wanita ini yang sedang memandu kereta sambil memelvk anak beru...
Bedung Bayi Diiktiraf Sains Jangan Abai Amalan Tradisi Ini

Bedung Bayi Diiktiraf Sains Jangan Abai Amalan Tradisi Ini

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 168 hits
Bedung bayi diiktiraf sains mempunyai kesan positif terhadap perkembangan bayi baru lahir Amalan tradisi yang sudah diamalkan sejak zaman nenek moyang ini rupanya mempunyai pelbagai manfaatnya kepada bayi Mungkin ada segelintir ibu moden ma...
Adapting To Consumer Behavior

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu

Gear Up With The New Bike Exif Merch Store