Luluh Hati Doktor Beritahu 2 Minggu Saya Kendong Bayi Dah Meninggal


Setiap pasangan suami isteri pasti mengimpikan anak sebagai pelengkap rumah tangga. Namun apabila Allah uji di peringkat awalnya pasti ia sedikit terkesan apatah lagi kandungan itu adalah yang pertama.
Pengalaman menghadapi keguguran itu akan diingati sampai bila-bila. Berkongsi mengenai kisah tersebut, Nurul Aqmar Mohd Ismail, 29, menceritakan bagaimana dia terpaksa berdepan situasi terpaksa berpantang seperti selepas bersalin tetapi tiada bayi.
Menerusi rakaman video yang dikongsikan di media sosial, wanita yang menetap di Semenyih, Selangor ini, menceritakan pengalamannya sewaktu tempoh kehamilan yang dianggap sangat mudah dan tidak bermasalah.

Berkongsi perasaan itu kepada Mstar sebelum ini, rezekinya dapat mengandung masa Ramadan 2020. Saya puasa sebulan sebab mampu buat penuh. Ada je orang sekeliling nasihatkan saya masa tu, tak galakkan saya puasa sebab kandungan masih baru dan perlukan banyak khasiat untuk perkembangan bayi.
Wanita ini yakin untuk berpuasa kerana tidak memiliki simptom seperti kebiasaan ibu mengandung.
“Tapi saya rasa larat je jadi saya teruskan saja berpuasa. Lagi buat saya yakin nak puasa sebab tak ada morning sickness, tak ada rasa mual-mual, makan pun berselera je.
“Bila saya tak ada semua simptom tu saya ingat itu satu perkara baik, tapi rupanya tidak. Selepas keguguran baru saya tahu rupanya kandungan dan baby mungkin tak kuat dan tak sihat sebab tu saya tak alami semua simptom tu,” ujarnya.
Wanita yang mesra disapa Aqmar ini berkata dia kehilangan cahaya mata yang pertama itu ketika kandungan memasuki usia empat ke lima bulan.

Keluar setitik cecair seakan darah
Usahawan itu memberitahu, masalah mula timbul apabila dia pulang ke kampung di Ipoh, Perak untuk meraikan Aidiladha tetapi memutuskan untuk tidak memberitahu suaminya kerana tidak mahu lelaki itu bimbang.
“Masa tu suami tak dapat cuti raya. Jadi saya ikut mak ayah balik kampung beraya. Elok sampai dekat rumah opah, saya perasan macam ada setitik cecair seakan-akan darah tapi saya cuma abaikan saja. Lagipun cuma setitik kecil sahaja.
“Suami masa tu tak ada bersama. Bila jadi macam tu saya tak tahu macam mana nak beritahu dia. Saya tak nak dia bimbang. Sudahlah dia jauh, tengah kerja pula.
“Saya abaikan je pasal setitis darah tu dan sambut je raya macam biasa dengan keluarga dekat kampung. Memang tak ada rasa sak1t atau rasa pelik lepas darah menitik tu dan tak ada masalah lain pun,” ujar Aqmar.
Hampir 2 minggu bayi meninggal dalam perut 
Menurut wanita ini, perkara tersebut dibiarkan berlarutan sehingga dia pulang semula ke rumahnya di Semenyih dan ketika itulah dia memberitahu suami, Muhifuddin Mansur, 31, tentang perkara yang dianggap tidak serius itu.
Pasangan ini kemudian pergi ke klinik berdekatan untuk mendapatkan kepastian tentang apa yang berlaku dan tidak menyangka ia menjadi suatu titik hitam yang mengubah kehidupan mereka selepas itu.
“Lepas saya cerita, suami saya nak pengsan dengar. Terus esok tu dia bawa saya pergi ke klinik. Bila doktor buat pemeriksaan, dia cakap dah tak ada degupan jantung. Lagi sedih bila doktor maklumkan baby dah mengecut.
“Maksudnya bayi saya mungkin dah meninggal dalam kandungan lebih kurang dua minggu cuma saya je yang tak perasan dengan keadaan tu. Rupanya saya dah dua minggu kendong bayi yang dah meninggal.
“Hati saya luluh dengan apa yang doktor sampaikan. Masa tu saya harap sangat dapat tahu lebih awal dan lebih bersedia, jadi saya boleh ucap selamat tinggal dekat baby. Saya juga nak cakap terima kasih dekat dia sebab bagi peluang saya ‘merasa’ bawa dia dalam perut saya,” ujar wanita itu.
Dalam pada itu, kehilangan bayi ini tidak hanya memberi kesan terhadap dirinya yang asyik menyalahkan diri sendiri, malah suaminya turut bersedih.
Namun di sebalik ujian getir yang dilalui, Aqmar bersyukur kerana masih dikelilingi keluarga dan rakan-rakan yang sentiasa memberi semangat dan sokongan kepadanya sejak mereka mendirikan rumah tangga pada 12 Oktober 2019.
“Saya bersedih agak lama selepas alami keguguran tu. Rasa badan saya khianati diri saya. Saya banyak salahkan diri sebab tak jaga kandungan betul-betul.
“Keluarga suruh suami jaga saya betul-betul sebab risau dengan kesihatan mental lepas keguguran tu. Semua orang cuma risaukan tentang saya sebab terpaksa berpantang tanpa anak, tapi tak ada siapa tanya suami saya OK ke tak masa tu.
“Ada satu malam tu, suami bawa makanan ke bilik sebab saya tak rasa nak keluar makan. Masa tengah makan sambil berborak dengan suami, tiba-tiba dia menangis tanpa henti.
“Sedangkan masa tu kami tengah cakap pasal topik lain. Saya rasa dia dah pendam lama kesedihannya tapi tak boleh nak buat apa-apa sebab terpaksa tunjuk kuat depan saya. Masa tu baru sedar apa yang saya alami ni, suami alami juga,” tambah Aqmar.
Ujian berat ini cukup memberi impak yang mendalam kepada pasangan ini namun pepatah ada mengatakan selepas hujan pasti akan muncul pelangi kerana rezeki tetap ada untuk setiap hamba-Nya.
Jelas Aqmar, dia telah diberi peluang lagi sekali untuk hamil pada Januari 2021 setelah mendapatkan nasihat doktor dan bayi perempuan telah selamat dilahirkan walaupun dia terpaksa mengalami ‘morning sickness’.
@aqmarism The pain was traumatic but definitely worth it ❤️ #howmyseptemberwent ♬ original sound – zoe ✿
Wanita ini bersyukur kerana masih diberi peluang untuk mengandung buat kali kedua.
“Terasa macam dunia ni ada warna kembali. Doa kami yang tak putus-putus tu dah didengari Allah. Saya dapat peluang lagi sekali untuk mengandung. Kali ni saya happy bila kena morning sickness teruk sebab saya tahu maksudnya bayi saya sihat.

“Saya diberi peluang lagi sekali selepas keguguran. Sebab tu orang panggil bayi yang dilahirkan selepas keguguran sebagai ‘rainbow baby’. Memang terasa seperti diberi sinar baharu selepas peristiwa hitam tu,” katanya.
Kredit: TikTok aqmarism & Mstar

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
The post “Luluh Hati Doktor Beritahu 2 Minggu Saya Kendong Bayi Dah Meninggal.” appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/luluh-hati-doktor-beritahu-2-minggu-saya-kendong-bayi-dah-meninggal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Sebab Kenapa Doktor Bagi Suntikan Hepatitis B Untuk Bayi Sangat Penting

Ini Sebab Kenapa Doktor Bagi Suntikan Hepatitis B Untuk Bayi Sangat Penting

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 133 hits
Berdasarkan Program Imunisasi Kebangsaan suntikan vaksin hepatitis B akan diberikan kepada si manja sebelum berusia setahun Namun apakah kepentingan dan manfaatnya buat bayi Suntikan imunisasi Vaksin hepatitis B Di Malaysia suntikan hepatit...
Terperangkap Dalam Jammed Gara Gara Tak Dapat Kerjasama Pengguna Bayi Meninggal Dunia Dalam Ambulans

Terperangkap Dalam Jammed Gara Gara Tak Dapat Kerjasama Pengguna Bayi Meninggal Dunia Dalam Ambulans

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 162 hits
Sebuah ambulans yang membawa pesakit tidak sempat sampai ke hospital pada waktu yang sepatutnya akibat kesesakan lalu lintas yang teruk dan tiada kerjasama daripada pengguna jalan raya Menurut laporan Utusan pesakit yang merupakan seorang b...
Doktor Ingatkan Asap Vape Bahaya Pada Ibu Hamil Bayi Dalam Kandungan Berisiko

Doktor Ingatkan Asap Vape Bahaya Pada Ibu Hamil Bayi Dalam Kandungan Berisiko

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 208 hits
Kita sudah sedia maklum vaping adalah merbahaya kepada kesihatan Tapi apa kesan terhadap second atau third hand vaping Adakah golongan 2nd dengan 3rd hand vaping ini juga akan mendapat kesan yang sama dengan first hand vaping Apa itu 2nd da...
Positif C0vldl9 Sebelum Masuk Dewan Bersalin Wanita Harungi Kep3rit4n Masa Berp4ntang Bayi Tak Mandi 2 Minggu

Positif C0vldl9 Sebelum Masuk Dewan Bersalin Wanita Harungi Kep3rit4n Masa Berp4ntang Bayi Tak Mandi 2 Minggu

papar berkaitan - pada 3/2/2022 - jumlah : 152 hits
KELAHIRAN puteri sulung yang diberi nama Nur Fatima pada 6 Julai 2021 menjadi pelengkap dalam kehidupan rumah tangga pasangan ini Detik kelahiran tersebut turut memberi kesan yang mendalam buat Nor Hasikin Hamidon 27 serta suaminya Muhammad...
Setiap Kali Menyentuh Bayi Pasti Air Matanya Mengalir Kasih Ibu Buat Nufail

Setiap Kali Menyentuh Bayi Pasti Air Matanya Mengalir Kasih Ibu Buat Nufail

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 223 hits
Walaupun tangannya mengeras kami cuba bawa tangannya menyentuh bayi itu dan setiap kali melakukannya pasti air matanya akan mengalir kata adik kepada Jahidah Nordin wanita yang koma selepas dipukul suaminya dalam kejadian pada Mei tahun lal...
Warga Jember Temukan Bayi Dalam Kardus Saat Hujan Deras

Warga Jember Temukan Bayi Dalam Kardus Saat Hujan Deras

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 132 hits
Warga Desa Paseban Kecamatan Kencong Kabupaten Jember dikejutkan dengan penemuan bayi yang diduga dibuang Bayi berjenis kelamin pria itu ditemukan di halaman rumah Endang salah seorang warga setempat Kamis malam
Bayi Perempuan Belum Lahir Atta Halilintar Dah Beli Kereta Tesla Sebagai Hadiah

Bayi Perempuan Belum Lahir Atta Halilintar Dah Beli Kereta Tesla Sebagai Hadiah

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 150 hits
Youtuber terkenal dari Indonesia iaitu Atta Halilintar dan isteri Aurel Hermansyah sedang menghitung hari menyambut kelahiran anak sulung mereka Selain membuat persiapan dari segi mental dan barangan keperluan bayi pasangan ini sudah mempun...
Tak Sempat Sampai Hospital Ibu Bersalin Bayi Kembar Atas Bot Selang 5 Minit

Tak Sempat Sampai Hospital Ibu Bersalin Bayi Kembar Atas Bot Selang 5 Minit

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 133 hits
Menyambut kelahiran bayi kembar atas bot satu pengalaman baru buat seorang Jururawat Kesihatan Kebidanan Nur Shaffriza Mohd Shaffril Jika sebelum ini biasa buat pemeriksaan dan lawatan kepada ibu mengandung melibatkan komuniti masyarakat Or...
Bila Tali Pusat Dah Tertanggal Baru Boleh Mandikan Bayi Dalam Tab Mandi

Bila Tali Pusat Dah Tertanggal Baru Boleh Mandikan Bayi Dalam Tab Mandi

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 133 hits
Waktu mandi adalah antara bab yang paling merisaukan kebanyakan ibu bapa baharu Pelbagai perkara bermain di fikiran Tenang ini cara memandikan bayi langkah demi langkah barulah confident nak mandikan si kecil nanti Berapa kerap perlu memand...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu

Lelaki Diganggu Oleh Pemandu Selepas Mengekori Kenderaannya

Indonesia Kaji Semula Tadbir Urus Pekerja Asing