Rina Tidak Takut Jika Ada Pihak Mahu Semak Latarbelakang Pendidikan


Kasthuri JeevendranMenteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Rina Mohd Harun (tengah) bersama Presiden ANSARA, Datuk Kamarul Redzuan Muhamed bergambar kenangan dengan penerima-penerima watikah Chef De Mission (CDM) cawangan pada Majlis Pelancaran Karnival Sukan ANSARA Malaysia ke-19 (KSA19) di Fakulti Pertanian Universiti Pertanian Malaysia (UPM), Serdang, Selangor. foto FAREEZ FADZIL 
KUALA LUMPUR – Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Rina Harun tidak gerun seandainya ada pihak atau warganet yang berminat untuk menyemak latarbelakang pendidikannya kerana yakin tidak ada apa-apa disembunyikan.

Kata Rina, beliau tidak bimbang langsung kerana kelulusan serta pendidikan dirinya bukan sesuatu yang perlu dipertikaikan seperti yang berlaku kepada segelintir pemimpin Pakatan Harapan (PH) ketika ini.

“Saya tidak gusar dengan mana-mana pihak yang mahu semak latarbelakang pendidikan saya. Saya tidak ada sebarang masalah langsung. Malah wajah saya jelas terpampang dalam majalah universiti saya sebelum ini.

“Sebenarnya, dunia kini lebih terbuka apatah lagi dengan adanya teknologi seperti media sosial. Masing-masing boleh bersuara, boleh suarakan pendapat dan harapan mereka.

“Saya sendiri pernah dikritik di media sosial secara negatif tapi apabila bertemu dengan saya, positif pula. Itulah hakikatnya,” katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Karnival Sukan ANSARA  Malaysia ke-19 di Fakulti Pertanian Universiti Pertanian Malaysia (UPM).

Rina Harun memiliki Diploma dalam Pengajian Perbankan dari Universiti Teknologi MARA sebelum melanjutkan pengajian ijazah pertamanya di Universiti Northwood di Michigan, Amerika Syarikat (AS) dalam bidang Perbankan dan Pengurusan Kewangan (BBA).

Menurut Rina lagi, selain daripada latarbelakang sesebuah pendidikan, rakyat juga perlu menilai bagaimana seseorang yang telah diberikan tanggungjawab ssebagai menteri mengemudi satu-satu kementerian tersebut.
Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Rina Mohd Harun bercakap kepada media pada Majlis Pelancaran Karnival SukanANSARA Malaysia ke-19 (KSA19) di Fakulti Pertanian Universiti Pertanian Malaysia (UPM), Serdang, Selangor. foto FAREEZ FADZIL“Ya, nilai integriti seseorang itu berdasarkan hasil kerja di kementerian juga.

“Saya harap semua dapat lihat juga bagaimana pimpinan kerajaan PH sedang bertungkus lumus meneraju negara setelah diambil daripada kerajaan terdahulu sejak lebih 60 tahun berkuasa.

“Benar, sudah sembilan bulan bak kata ‘due date’, tapi pada masa yang sama kerajaan sedang berusaha sejak sembilan bulan ini dalam menyelesaikan hutang serta permasalahan rakyat ditinggalkan oleh kerajaan sebelum ini,” ujarnya.

Menurut Setiausaha Akhbar Rina, Raja Noor Azlinda Raja Bahari Shah ketika ditemui MalaysiaGazette, Rina juga pernah dijemput oleh universiti Northwood ketika dilantik menjadi menteri beberapa bulan lepas bagi meraikan kejayaan beliau itu.

Baru-baru ini, beberapa pemimpin dalam Pakatan Harapan (PH) menjadi kritikan warganet apabila didakwa memiliki sijil pendidikan ‘palsu’ terutamanya dari universiti terkemuka dunia.

Antaranya, Timbalan Menteri Luar, Datuk Marzuki Yahya yang pada awalnya mengakui dirinya dari Universiti Cambridge (London) sebelum menukarnya kepada sebuah universiti di AS pula.

Selain Marzuki, ada juga nama pemimpin seperti Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu serta Menteri Besar Johor, Datuk Osman Sapian.

Orang ramai meragui kelayakan Osman yang mendakwa mempunyai ijazah dan diploma Perakaunan dari Universiti Pertanian Malaysia yang kini dikenali sebagai Universiti Putra Malaysia (UPM).

Rata-rata warganet juga mula mencari latarbelakang pendidikan serta universiti pemimpin khasnya yang berada dalam Kabinet. –MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/02/rina-tidak-takut-jika-ada-pihak-mahu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mendikbud Ajak Semua Pihak Bahu Membahu Tingkatkan Kualitas Pendidikan Kebudayaan

Mendikbud Ajak Semua Pihak Bahu Membahu Tingkatkan Kualitas Pendidikan Kebudayaan

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 258 hits
Rembuk Nasional Pendidikan dan Kebudayaan 2019 mengambil tema Menguatkan Pendidikan Memajukan Kebudayaan Presiden Jokowi dan Mendagri tampak hadir
Pihak Sekolah Tidak Paksa Murid Belajar Pendidikan Islam

Pihak Sekolah Tidak Paksa Murid Belajar Pendidikan Islam

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 309 hits
Imej via Malaysiakini Berhubung laporan Malaysiakini di bawah tajuk KPM ingin menjelaskan bahawa pihak sekolah tidak pernah memaksa murid yang terbabit mengikuti Pendidikan Islan sebagaimana dilaporkan portal Malaysiakini dan beberapa media...
Diduga Korban Pemerkosaan Mahasiswi Ditemukan Tewas Di Semak Semak

Diduga Korban Pemerkosaan Mahasiswi Ditemukan Tewas Di Semak Semak

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 256 hits
Seorang mahasiswi perguruan tinggi negeri di Palembang berinisial FR ditemukan tewas di semak semak Sebelum dibunuh FR diduga menjadi korban perkosaan lantaran ditemukan dalam keadaan tanpa busana
Cara Semak Baki Tunggakan Ptptn Secara Online

Cara Semak Baki Tunggakan Ptptn Secara Online

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 2880 hits
Semalam lepas aku rasa macam ragu ragu nak bayar Haritu dah settle bayar tunggakan then aku start bayar macam biasa Langsung tak miss sebulan pun Tapi tahun ni aku ada skip few months atas sebab tertentu Dah call pihak PTPTN and dorang caka...
Cara Semak Kelayakan Rebat Elektrik Rm40

Cara Semak Kelayakan Rebat Elektrik Rm40

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 704 hits
Cara Semak Kelayakan Rebat Elektrik RM40 Korang tau tak kalau sebelum ni bil elektrik korang bawah RM20 kerajaan bagi subsidi dan korang tak perlu bayar pun bil elektrik korang Mula Januari 2019 kerajaan tambah baik program rebat elektrik n...
Cara Semak Xiaomi Original

Cara Semak Xiaomi Original

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 560 hits
Cara Semak Xiaomi Original Jenama telefon pintar Xiaomi semakin popular dan diterima ramai Ini kerana Xiaomi menghasilkan peranti berspesifikasi menarik pada harga mampu milik Faktor ini secara tidak langsung menarik perhatian penggemar And...
Sejoli Mahasiswa Samarinda Menangis Menyesal Buang Bayi Di Semak Belukar

Sejoli Mahasiswa Samarinda Menangis Menyesal Buang Bayi Di Semak Belukar

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 221 hits
Beruntung warga yang melintas saat buang air kecil berjarak hanya sekitar 5 meter dari lokasi pembuangan bayi itu mendengar tangis bayi malang itu Warga itu lantas memberitahukan warga lainnya
Karakter Istimewa Wanita Mengikut Tarik Lahir Jom Semak

Karakter Istimewa Wanita Mengikut Tarik Lahir Jom Semak

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 448 hits
Karakter Istimewa Wanita Mengikut Tarik Lahir Jom Semak Mengikut kata lelaki perempuan adalah kompleks dan susah untuk difahami Tahukah ada pelbagai karakter perempuan dapat dilihat dari tarikh lahir dari pelupa setia marah berhemat dan seb...
Dskp Kssr Tahun 4 Pendidikan Moral

Dskp Kssr Tahun 4 Pendidikan Moral

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 500 hits
DSKP KSSR Tahun 4 Pendidikan Moral Assalamualaikum dan selamat sejahtera Alhamdulillah perkongsian diteruskan lagi Kali ini admin berkongsi berkaitan salah satu dokumen yang paling penting dalam merancang objektif PdPc kita dan juga sebagai...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats