Cara Semak Kelayakan Rebat Elektrik Rm40


Cara Semak Kelayakan Rebat Elektrik RM40 | Korang tau tak kalau sebelum ni bil elektrik korang bawah RM20, kerajaan bagi subsidi dan korang tak perlu bayar pun bil elektrik korang?
Mula Januari 2019, kerajaan tambah baik program rebat elektrik ni dari nilak RM20 kepada RM40. Nak tau korang layak ke tidak dapat rebat elektrik RM40 ni? Korang boleh semak dekat sini.
Cara Semak Kelayakan Rebat Elektrik RM40Cara semak kelayakan rebat elektrik RM40 ni senang je. Korang pergi ke wensite https://semakanrebat.mestecc.gov.my/public/ dan isikan korang punya nombor IC untuk tengok korang dapat ke tidak.
Ini page untuk korang masukkan nombor IC korang. Make sure masukkan nombor IC tu tak ada dash dash atau palang palang okay. Bila dah masukkan nombor IC, korang klik button CARI.   
Kalau korang tak layak, korang akan dapat message macam dekat atas ni. Fadzi tak layak sebab dia ada kriteria yang tertentu untuk dapat rebat ni. Kriteria tu nanti Fadzi share dekat bawah.

Kalau korang layak, korang akan dapat message macam dekat atas ni. Nama dan nombor IC korang akan terpapar dan status kelayakan akan jadi layak. 
Nanti korang ikutlah arahan dia suruh buat apa. Dekat sini dieorang akan suruh korang bawak kad pengenalan dan kemas kini nombor akaun bil elektrik korang.
Okay, sekarang Fadzi nak cerita pasal Program Rebat Bil Elektrik RM40 ni pulak. Sebenarnya Fadzi baru je tau 3 hari lepas pasal program ni. Tu pun Fadzi nampak ada page dekat Facebook yang share. 


Program Rebat Bil Elektrik RM40Program Rebat Bil Elektrik RM40 ni dinaiktaraf dari program rebat RM20 yang sebelum ni. Untuk program RM20 tu, Fadzi baca-baca diaorang dah stop kan pada Disember 2018 yang lepas. Jadi maksudnya, rebat RM20 tu dah tak ada.

Kiranya, kalau korang ada satu rumah lain yang korang tak duduk dan bil elektrik bawah RM20 tapi korang tak layak untuk program rebat ni, maksudnya korang masih kena bayar bil elektrik tu. Walaupun bil tu cuma bernilai RM1.00. 
Untuk program baru ni, kerajaan buat untuk bagi bantuan kepada golongan yang lebih layak. Siapa yang layak untuk program ni?

Kelayakan Asas Program Rebat Bil Elektrik RM40Golongang-golongan yang layak untuk dapat kemudahan program ini adalah:Ketua Isi Rumah (IKR) di bawah kategori miskin tegar dan miskin yang tersenarai dan disahkan dalam Sistem e-Kasih
Pendapatan bulanan bagi isi rumah mengikut kategori adalah seperti berikut:
Miskin tegar: Kurang daripada RM619Miskin: Kurang daripada RM980


Rebat bil elektrik RM40 buat masa ni akan diterima oleh korang yang layak sepanjang tahun 2019. Tapi program ni cuma layak untuk bil elektrik domestik saja. Kalau yang komersial tak dapat.
Kalau korang ada lebih dari satu rumah, korang cuma layak untuk dapat rebat ni untuk satu rumah je. Tak kisahlah sama ada rumah sendiri atau rumah yang korang tengah sewa.
Rebat bil elektrik RM40 ni terpakai untuk semua jenis caj termasuklah penalti lewat bayar. Tapi, kalau korang ada tunggakan bil pada tahun 2018, itu korang kena bayar sendiri sebab rebat ni tak terpakai untuk bil tunggakan pada tahun 2018. 
Program ni konsep dia kalau bil bulanan elektrik korang kurang daripada RM40, baki rebat yang tak terpakai tu tidak akan dibawa ke bulan hadapannya. Dan kalau bil bulanan elektrik korang lebih daripada RM40, nilai baki bil lepas tolak RM40 tu korang kena bayar sendiri. 

Bagus kan bila ada program rebat bil elektrik RM40 macam ni. Barulah golongan yang betul betul layak dapat manfaat. Kalau korang nak tau lebih lanjut pasal Program Rebat Bil Elektrik RM40 ni, korang boleh hubungi nombor-nombor dekat atas ni. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.fadzirazak.com/2019/02/cara-semak-kelayakan-rebat-elektrik-rm40.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Semakan Bil Elektrik Rm40 Cara Semakan Serta Soalan Lazim

Semakan Bil Elektrik Rm40 Cara Semakan Serta Soalan Lazim

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 579 hits
Semakan Bil Elektrik RM40 Bil Elektrik RM40 adalah program khusus kepada kumpulan sasar miskin tegar dan miskin selaras dengan hasrat Kerajaan untuk mengurangkan beban kewangan rakyat Penerima yang layak adalah Ketua Isi Rumah yang tersenar...
Program Rebat Bil Elektrik Rm40 Lebih 140 Ribu Isi Rumah Masih Belum Daftar

Program Rebat Bil Elektrik Rm40 Lebih 140 Ribu Isi Rumah Masih Belum Daftar

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 597 hits
Dalam Belanjawan 2019 kerajaan mengumumkan rebat elektrik RM40 membabitkan peruntukan RM140 juta kepada lebih 200 000 pengguna Program Rebat Bil Elektrik RM40 ini bermula pada 1 Januari sehingga 31 Disember 2019 Menerusi Kosmo Online hari i...
Semakan Rebat Bil Elektrik Rm40 Untuk B40 Tahun 2019

Semakan Rebat Bil Elektrik Rm40 Untuk B40 Tahun 2019

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 678 hits
Cara Semakan Rebat Bil Elektrik RM40 Untuk B40 Untuk makluman korang bermula bulan Januari 2019 ini seramai 185 000 rakyat Malaysia akan menikmati rebat bil elektrik sebanyak RM40 sebulan Walaubagaimanapun hanya mereka yang berdaftar dalam ...
Cara Semak Baki Tunggakan Ptptn Secara Online

Cara Semak Baki Tunggakan Ptptn Secara Online

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 2887 hits
Semalam lepas aku rasa macam ragu ragu nak bayar Haritu dah settle bayar tunggakan then aku start bayar macam biasa Langsung tak miss sebulan pun Tapi tahun ni aku ada skip few months atas sebab tertentu Dah call pihak PTPTN and dorang caka...
Bantuan Sara Hidup Sebanyak Rm300 Mula Dibayar Hari Ini Jom Semak Kelayakan Kita Sekarang

Bantuan Sara Hidup Sebanyak Rm300 Mula Dibayar Hari Ini Jom Semak Kelayakan Kita Sekarang

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 622 hits
GEORGE TOWN Kira kira 4 1 juta isi rumah yang layak di seluruh negara bakal menerima bayaran fasa pertama bagi Bantuan Sara Hidup bermula hari ini Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata wang berkenaan akan dimasukkan terus ke dalam akaun ban...
Najib Serang Lim Guan Eng Lagi Kadar Makanan Di Sbp Dan Tarif Elektrik Yang Dinaikkan Serta Rebat Yang Dimansuhkan

Najib Serang Lim Guan Eng Lagi Kadar Makanan Di Sbp Dan Tarif Elektrik Yang Dinaikkan Serta Rebat Yang Dimansuhkan

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 489 hits
Antara yang menjadi kepantangan besar kepada para pemimpin Pakatan khususnya Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang adalah Najib Abdul Razak Setiap kali Najib menulis di media sosialnya sama ada di Twitter apatah lagi di Facebook tulisannya seakan ...
Cara Semak Baki Loan Aeon Kredit Secara Sms

Cara Semak Baki Loan Aeon Kredit Secara Sms

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 1299 hits
Cara Semak Baki Loan AEON Kredit Secara SMS Kebetulan ada rakan saya baru saja membeli motosikal Beli bukan cash tapi melalui pinjaman loan AEON Kredit Melalui AEON Kredit hanya deposit serendah RM300 pun boleh buat loan motosikal dah So bi...
Cerek Elektrik Ada Kesan Karat Air Jom Ikut Cara Ni Rileks Media

Cerek Elektrik Ada Kesan Karat Air Jom Ikut Cara Ni Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 568 hits
Cerek adalah antara kelengkapan di dapur yang kita wajib guna setiap hari Namun ada kalanya cerek elektrik yang terlalu lama digunakan mempunyai kesan karat air yang tidak menyenangkan Walaupun dibasuh menggunakan span kesan tersebut masih ...
Cara Semak Xiaomi Original

Cara Semak Xiaomi Original

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 565 hits
Cara Semak Xiaomi Original Jenama telefon pintar Xiaomi semakin popular dan diterima ramai Ini kerana Xiaomi menghasilkan peranti berspesifikasi menarik pada harga mampu milik Faktor ini secara tidak langsung menarik perhatian penggemar And...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi