Rimas Waktu Tidur Badan Kerap Berpeluh 10 Perkara Ini Termasuk Penyakit Tumor Mungkin Jadi Puncanya


Ramai saja diluar sana yang mengalami masalah berpeluh ketika tidur. Masalah ini sedikit sebanyak telah mengganggu tidur seseorang kerana tidak selesa dengan peluh yang banyak sehingga kerap terjaga dari tidur. Gangguan tidur seperti ini akan membuatkan tubuh badan tidak cukup rehat.
Masalah tidur berpeluh ini berlaku bukanlah disebabkan cuaca yang panas. Namun, masalah ini berlaku daripada pelbagai punca dan boleh dielakkan sekiranya tahu mengapa berlakunya tidur berpeluh ini. Ikuti perkongsian Hello Doktor di bawah.
Pernah ‘tak’ bangun dari tidur malam dan anda rasa baju basah? Adakalanya sampai cadar pun lencun. ‘Padahal’ semalam aircond on ‘aje kot’. ‘Dah’ tua-tua ‘ni’ takkanlah terkencing atas katil lagi, bukan? Haa..kalau ‘nak’ tahu sebabnya mengapa tidur berpeluh, bacalah artikel ini.
Keadaan sebenar
Tidur berpeluh yang menjadi topik perbincangan artikel kali ini bukanlah mengenai keadaan berpeluh yang disebabkan oleh suhu bilik panas atau memakai terlalu banyak lapisan selimut. Tetapi ia adalah mengenai night sweats atau berpeluh malam yang biasanya didasari oleh beberapa masalah kesihatan.
Situasi berpeluh malam yang dialami ini sering kali terjadi secara berulang-ulang sehingga menyebabkan anda terbangun dan mungkin memerlukan anda menukar cadar. Boleh bayangkan tahap ‘kebasahan’ yang dilalui?
Beberapa keadaan berikut boleh berlaku disebabkan beberapa masalah kesihatan seperti:
Tiroid  Berpeluh secara keterlaluan dan menjadi sensitif terhadap haba adalah merupakan antara gejala hyperthyroidism. Kelenjar tiroid berfungsi untuk mengawal metabolisme badan. Namun apabila terlalu banyak hormon, menjadikan ia berlebihan di dalam badan. Keadaan ini akan menyebabkan suhu badan meningkat.
Gula dalam darah Jika anda mempunyai diabetes, ia juga boleh menjadi punca mengapa anda tidur berpeluh. Glukosa dalam darah mungkin pada tahap yang baik sewaktu anda masuk tidur. Walau bagaimanapun, ia mungkin akan menurun semasa anda tidur.
Keadaan ini mungkin disebabkan anda mempunyai hari yang sangat aktif atau melakukan aktiviti fizikal pada waktu petang. Jika anda mengambil ubatan seperti insulin atau ubat jenis sulfonylurea untuk mengawal diabetes, ia mungkin penyebab hipoglikemia pada waktu malam yang anda alami.
Tidur apnea Berpeluh malam yang dialami mungkin disebabkan tidur apnea. Keadaan ini membuatkan pernafasan anda terhenti berulang kali ketika tidur. Apabila badan tidak mendapat oksigen, ia mungkin berada dalam mod ‘fight or flight’. Ia cenderung menyebabkan berpeluh.
Asid refluks Walaupun tidak banyak kajian menyatakan masalah ini menyebabkan berpeluh malam, tetapi terdapat pakar yang mencadangakn ia mungkin ada kaitan. Keadaan ini boleh dirawat dengan menghindari perkara-perkara yang boleh mencetuskan asid refluks seperti makan dalam saiz hidangan yang kecil dan elakkan makan sebelum tidur.
Kanser Kebanyakan kanser boleh menyebabkan anda berpeluh pada waktu malam. Tetapi kanser limfoma antara penyebab paling biasa. Satu perempat individu dengan limfoma Hodgkin akan mengalami keadaan berpeluh sewaktu tidur bersama demam sederhana.
Ubat-ubatan Terdapat ubatan boleh menyebabkan tidur berpeluh antaranya seperti cetaminophen dan NSAIDs seperti aspirin dan ibuprofen. Sesetengah ubatan untuk glaukoma dan mulut kering juga boleh merangsang kelenjar peluh anda.
Tuberkulosis Hampir separuh individu dengan masalah kesihatan ini akan mengalami night sweats. Selain berpeluh anda mungkin akan alami batuk yang serius bersama darah dan kahak.
Kebimbangan Anxiety atau kebimbangan biasanya disebabkan rasa risau, tekanan dan panik dan boleh menyebabkan anda berpeluh pada waktu siang. Keadaan ini juga boleh berlaku pada waktu malam. Mimpi ngeri dan ketakutan ketika tidur boleh menyebabkan individu yang mengalaminya tidur berpeluh dan jantung berdebar.
HIV Antara gejala biasa yang dihidapi oleh individu dengan HIV adalah kelenjar limfa bengkak dan kesakitan pada sendi. Namun, seorang daripada 10 individu dengan HIV dipercayai akan mengalami keadaan berpeluh pada waktu malam.
Tumor Ketumbuhan pada prostat, buah pinggang serta ketumbuhan pada ovari atau zakar, sama ada kanser atau tidak, boleh menyebabkan anda berpeluh malam. Night sweats adalah antara simptom klasik bagi sindrom carcinoid, kesan kanser yang jarang berlaku yang terdapat dalam sistem pencernaan atau paru-paru.
Keadaan lain:
Menopaus  – ‘Hot flashes’ satu keadaan yang berlaku sebelum dan selepas tempoh akhir haid juga boleh menyebabkan berpeluh malam. Jangkitan – jangkitan bakteria juga boleh menyebabkan tidur berpeluh pada waktu malam. Adakalanya ia turut mengakibatkan demam. Pheochromocytoma – tumor yang jarang berlaku ini akan tumbuh di kelenjar adrenal tetapi tidak menyebabkan kanser. Cuma ia mengakibatkan badan anda mempunyai terlalu banyak hormon serta meningkatkan tekanan darah. Ia menyebabkan berpeluh malam selain sakit kepala dan peningkatan kadar denyutan jantung. Dapatkan bantuan Menggunakan suhu aircond yang lebih rendah dan kipas untuk membantu kitaran udara dalam bilik pastinya dapat memberikan anda tidur yang lebih selesa. Gunakan cadar yang cepat kering dan hindari memakai pakaian daripada material yang menyukarkan badan untuk ‘bernafas’ seperti fabrik sintetik.
Jika anda masih tidak pasti punca penyebab berpeluh pada waktu tidur yang anda alami, sebaiknya dapatkan pemeriksaan dan rawatan lanjut dengan doktor dan pakar perubatan yang bertauliah.
Sumber: Hello Doktor


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/10/22/rimas-waktu-tidur-badan-kerap-berpeluh-10-perkara-ini-termasuk-penyakit-tumor-mungkin-jadi-puncanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Karies Gigi Terbentuk Seawal Usia 3 Tahun Elak Botol Dan Puting Waktu Tidur

Karies Gigi Terbentuk Seawal Usia 3 Tahun Elak Botol Dan Puting Waktu Tidur

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 686 hits
Seringkali kita melihat permasalahan gigi yang berlaku pada kanak kanak seawal usia tiga tahun Hal ini disebakan kurangkan penjagaan gigi terutama sekali penjagaan gigi yang jarang diberikan perhatian juga penggunaan botol susu ketika merek...
4 Penyakit Yang Boleh Membunuh Akibat Tabiat Suka Tidur Lewat Bangun Lambat

4 Penyakit Yang Boleh Membunuh Akibat Tabiat Suka Tidur Lewat Bangun Lambat

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 309 hits
Di antara kebiasaan Rasulullah shallallahu alaihi wasallam adalah tidur awal selepas solat Isyak jika tidak ada urusan penting berkaitan dakwah ataupun jihad Dan baginda s a w akan bangun sepertiga malam untuk qiyamullail menghidupkan malam...
Amalkan Makan Pucuk Paku Mampu Rawat Penyakit Gout Amp Kolestrol Dalam Badan

Amalkan Makan Pucuk Paku Mampu Rawat Penyakit Gout Amp Kolestrol Dalam Badan

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 328 hits
Pucuk paku adalah sejenis tumbuhan yang tidak asing lagi dikalangan manusia Sebut saja sayur pucuk paku pasti tahu nak dimasak dengan apa atau rebus saja untuk dijadikan ulam ulaman Terdapat pelbagai jenis resepi masakan yang menggunakan pu...
Waktu Anak Dara Kulit Licin Mengandung Je Badan Terus Naik Jerawat Down Betul

Waktu Anak Dara Kulit Licin Mengandung Je Badan Terus Naik Jerawat Down Betul

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 322 hits
Hormon ibu hamil atau yang menyusukan anak ada masanya tidak stabil Kesannya bukan sahaja boleh dilihat pada kulit wajah yang kusam tetapi juga masalah jerawat pada badan Jerawat terjadi apabila kelenjar sebum di kulit tersumbat dengan sebu...
Jadual Waktu Badan Manusia Bekerja Nak Sihat Anda Wajib Tahu

Jadual Waktu Badan Manusia Bekerja Nak Sihat Anda Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 561 hits
Jadual Waktu Badan Manusia Bekerja Waktu Pagi 3 00 am 5 00 am Paru paru Ini adalah waktu terbaik untuk bangun dari tidur Ketika ini terdapat lebih banyak kandungan ozon di udara Ini akan memberi satu sumber tenaga yang baru jika The post ap...
Kerap Betul Si Kecil Ni Demam Mama Kena Cari Punca Untuk Elak Penyakit Berulang

Kerap Betul Si Kecil Ni Demam Mama Kena Cari Punca Untuk Elak Penyakit Berulang

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 377 hits
Sistem pertahanan badan bagi bayi dan kanak kanak adalah masih belum matang dan ia akan berkembang selari dengan tumbesaran mereka Jadi sekiranya kanak kanak kecil mengalami jangkitan demam selsema sungguhpun mencapai sehingga 5 6 kali seta...
Kerap Keluar Malam Antara Punca Anak Mudah Sakit Dan Ada Masalah Tidur

Kerap Keluar Malam Antara Punca Anak Mudah Sakit Dan Ada Masalah Tidur

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 287 hits
Umur berapa sesuai bawa anak keluar malam Ada segelintir ibu bapa yang tidak ambil hirau tentang hal ini Mereka bawa bayi keluar hingga larut malam seolah olah sudah tidak ada siang lagi esoknya Ada juga ibu bapa yang tak kisah dan turut me...
Protes Di London 1300 Orang Ditahan Termasuk Seorang Brokoli

Protes Di London 1300 Orang Ditahan Termasuk Seorang Brokoli

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 235 hits
Seorang lelaki pelik berpakaian seperti sayuran Brokoli gergasi pada kepalanya ditahan polis semasa terlibat dalam satu pemberontakan di London pada Ahad lalu Lelaki tersebut memakai cat muka berwarna hijau dan memakai topi bergaya brokoli ...
Pelbagai Perhiasan Dalaman Termasuk Langsir Yang Berkualiti Hanya Di Seri Djendela

Pelbagai Perhiasan Dalaman Termasuk Langsir Yang Berkualiti Hanya Di Seri Djendela

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 246 hits
KEDAI LANGSIR SERI DJENDELA Menjual produk hiasan dalaman seperti langsir tempahan dengan tawaran ansuran di sekitar Melaka Langsir pasang siap dengan harga serendah RM30 00 sekeping Kertas dinding siap gam pelbagai gred dengan harga serend...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah