Ribuan Pekerja Bangladesh Berdemo Depan Kementerian Luar Negeri Tuntut Dibenarkan Pulang Ke Malaysia




Ribuan pekerja Bangladesh yang pulang ke negaranya untuk bercuti dan terkandas akibat wabak Covid-19, berdemonstrasi di hadapan bangunan Kementerian Luar Negeri pada Isnin, 2 November 2020 bagi menuntut dibenarkan untuk pulang ke Malaysia. 


Menurut kumpulan penunjuk perasaan itu berkata, sebahagian besar visa mereka telah tamat tempoh dan tidak dapat kembali ke Malaysia. Pada waktu ini, terdapat kira-kira 25,000 pekerja warga asing yang terkandas di Bangladesh disebabkan pandemik Covid-19. 


Mereka menuntut campur tangan dari pihak kerajaan agar mereka dapat kembali ke tempat kerja masing-masing di beberapa bandar-bandar utama di Malaysia. 


Setiausaha Luar Negeri, Masud bin Momen memaklumkan kepada kumpulan itu bahawa kerajaan Bangladesh akan membincangkan perkara itu dengan pihak kerajaan Malaysia bagi mencapai kata sepakat dan seterusnya menyelesaikan masalah yang timbul.


Sementara itu, seorang pekerja migran, Md Mohiuddin berkata, dia pulang ke Bangladesh pada 28 Januari lalu dan dijadualkan kembali ke Malaysia pada 6 Mei. Tetapi perancangan itu tergendala disebabkan wabak Covid-19. 


Mohiuddin berkata, visanya telah tamat tempoh pada 6 Mei lalu dan kini dia tidak pasti sama ada dia dan 20 lagi rakan pekerja lain dari kampungnya di Taltali, Barguna akan dibenarkan kembali. 


Pekerja warga asing, Nazrul Kabiraj berkata, dia datang ke Malaysia sejak tiga tahun lalu menggunakan wang simpanan bapanya yang telah menjual tanah dan barang kemas ibunya. 


"Saya belum dapat membayar perbelanjaan tersebut. Saya akan mengalami kerugian jika tidak dapat pulang ke Malaysia," katanya. 


Kementerian Luar Negeri Bangladesh juga telah memohon kerajaan Malaysia mempertimbangkan isu-isu yang dibangkitkan diberi keutamaan apabila Covid-19 mulai reda dan membuat pengambilan baharu pekerja asing. 


Wakil kumpulan penunjuk perasaan itu berpuas hati dengan jaminan Kementerian Luar Negeri dan berharap masalah mereka diselesaikan segera. 


Dalam respon Malaysia berkata, pihaknya akan membenarkan pekerja warga Bangladesh masuk ke Malaysia setelah mendapat persetujuan daripada majikan walaupun visa mereka telah tamat. 


Malaysia merupakan salah satu destinasi popular bagi pekerja Bangladesh. Bangladesh merupakan rakan dagang kedua tersebar untuk Malaysia di Asia Selatan, selepas India. Seramai 1,057,056 pekerja Bangladesh dikesan bekerja di Malaysia antara tahun 1976 dan 2019, menurut Biro Tenaga Kerja, Pekerjaan dan Latihan (BMET).


Tahun lalu, warga Bangladesh sahaja telah membuat pengaliran wang ke luar negara (hantar gaji ke keluarga di kampung) sebanyak $1.28 bilion (RM5.32 bilion). 


Sumber : thereporter.my

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2020/11/ribuan-pekerja-bangladesh-berdemo-depan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ribuan Pekerja Bangladesh Tunjuk Perasaan Desak Mahu Kembali Ke Malaysia

Ribuan Pekerja Bangladesh Tunjuk Perasaan Desak Mahu Kembali Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 223 hits
M Update 3 11 2020 Ribuan pekerja warga Bangladesh dari Malaysia yang terkandas di negara asal akibat COVID 19 mengadakan tunjuk perasaan di hadapan Kementerian Luar di Dhaka menuntut bantuan kerajaan bagi kembali bekerja di MalaysiaDifaham...
Warga Bangladesh Berdemo Nak Balik Sini Malaysia Tetap Tutup Pintu Sempadan

Warga Bangladesh Berdemo Nak Balik Sini Malaysia Tetap Tutup Pintu Sempadan

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 276 hits
Baru baru ini ribuan rakyat Bangladesh berdemonstrasi di depan Kementerian Luar Negeri di negara itu yang menuntut kerajaan membantu mereka untuk kembali ke Malaysia selepas bercuti dan terkandas untuk tempoh yang lama sehingga visa mereka ...
Icw Catat Masih Ada 36 Buronan Koruptor Berkeliaran Di Luar Negeri

Icw Catat Masih Ada 36 Buronan Koruptor Berkeliaran Di Luar Negeri

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 234 hits
Kurnia pun memberikan contoh kasus yang sampai saat ini belum ditangkapnya buronan yakni kasus BLBI yang disebutnya merugikan negara yang mencapai Rp 4 58 triliun
Bangladesh Workers Still Not Allowed To Return To Malaysia Ismail Sabri

Bangladesh Workers Still Not Allowed To Return To Malaysia Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 354 hits
Bangladesh workers who are stranded in their country are still not allowed to enter Malaysia said Senior Minister Ismail Sabri Yaakob He was responding to the protest in Dhaka by hundreds of workers on Monday seeking help from their governm...
Suasana Hari Pertama Masjidil Haram Dibuka Untuk Jemaah Umrah Luar Negeri

Suasana Hari Pertama Masjidil Haram Dibuka Untuk Jemaah Umrah Luar Negeri

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 664 hits
Suasana Hari Pertama Masjidil Haram Dibuka untuk Jemaah Umrah Luar Negeri Arab Saudi semakin memperlonggar pembatasan yang sebelumnya diterapkan di Mekkah dan Madinah sebagai upaya mencegah penyebaran Covid 19 Kini umat Islam dari luar nege...
Kena Tahu Apa Sop Pkpb Di Semua Negeri Di Malaysia

Kena Tahu Apa Sop Pkpb Di Semua Negeri Di Malaysia

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 615 hits
Hai semua Nampaknya disebabkan trend Covid yang semakin meningkat naik sekali lagi Malaysia kena hadapi PKPB Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat atau CMCO untuk semua Negeri kecuali Perlis Pahang dan Kelantan dari 9 November Hingga 6 Dise...
Cabaran Terbesar Politik Malaysia Masa Depan Negara Bagai Telur Di Hujung Tanduk

Cabaran Terbesar Politik Malaysia Masa Depan Negara Bagai Telur Di Hujung Tanduk

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 376 hits
LIEW CHIN TONGMasa depan negara bagai telur di hujung tanduk dan cadangan pemerintahan darurat oleh pentadbiran Muhyiddin adalah bermulanya kehancuran yang entah bila penghujungnya Ada banyak cara lain yang lebih baik untuk menangani wabak ...
Dah Boleh Ke Luar Negara Ke Mytravelpass Permohonan Keluar Atau Masuk Malaysia

Dah Boleh Ke Luar Negara Ke Mytravelpass Permohonan Keluar Atau Masuk Malaysia

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 335 hits
Biar betul Dah boleh pergi ke luar negara dah ke Jika ya bagaimanakah caranya Jabatan Imigresen Malaysia telah mengeluarkan satu kenyataan bahawa bermula pada 7 Oktober 2020 ini semua permohonan kebenaran masuk dan keluar negara bagi wargan...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


10 Tempat Sarapan Terbaik Di Selangor

Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul