Resipi Roast Chicken Aroma Daun Herba Buat Ayam Jadi Super Sedap


Anak-anak dan ayam sememangnya tidak dapat dipisahkan. Sebut sahaja sajian ayam, anak-anak menjerit keriangan malah tidak sabar-sabar menikmatinya.
Apa kata sempena hujung minggu dan majlis yang istimewa, mama sediakan Roast Chicken hebat ini untuk anak-anak. Resipi sedap dan superb yang dikongsikan oleh Ainon Abdullah.

Saya pernah cuba beberapa resipi roast chicken termasuk resipi kenny rogers yang pernah viral tu. Tapi tak berapa jadi sebab bawang yang diblend dan lumur pada ayam kemudian dibakar dalam oven macam tak berapa sesuai. Dapat rasa pahit bawang yang kurang masak. Mungkin juga teknik saya salah.
Bolehla makan sekadar untuk kenyang. Roast chicken basic ni jugak yang family suka. Satu-satunya western menu saya yang arwah suami suka dan makan bertambah-tambah. Dia tekak Melayu susah sikit nak terima menu omputeh. Kecuali kalau makan di restoran.
Roast chicken ni makanan traditional orang sini. Kita makan rendang masa raya, depa makan nilah untuk christmas dinner. Kalau big family, roast turkey. Saya prefer ayam sebab isinya lebih manis & juicy. Macam beli ikan kembung, kalau ikan besar isi kurang sedap kan.
Saya share resipi kat gambar kalau ada ibu-ibu muda yang nak mencuba resipi sihat dan mudah ini. Resipi ni saya belajar dari youtube Laura Vitale lebih 5 tahun lalu. Sekarang dah jadi salah satu menu favorite keluarga.
Bahan-bahan:
Ayam
Bawang
Lemon
1 labu bawang putih
Daun Thyme
Daun rosemary
Butter
Garam dan lada sulah

Basic ingredients. Ayam, Onion , lemon, garlic 1 labu, thyme (nampak hitam sebab lama sangat berbulan-bulan dalam freezer), rosemary kalau tak ada fresh, dried pun ok, butter 1 full tbsp, salt & pepper.
Potong carot, celery & kentang. Campak dalam mangkuk baking, pour olive oil, sprinkle black pepper & secubit garam . Gaul dan ketepikan sayur-sayuran dan susun onion macam dalam gambar. Susun begini supaya nanti juice dari ayam jatuh dan bercampur dengan air dari sayur-sayuran menjadi kuah yang enak.

Cincang halus rosemary, ambil 1 ulas yang paling besar garlic dan sagat. Campurkan keduanya dengan butter, tambah sedikit garam (dalam 1/2 tsp) dan black pepper dan gaulkan. Kemudian sumbat di bawahh kulit ayam (rujuk gambar seterusnya) & tekan dari luar untuk ratakan.

Kalau ada lebih sapu je keliling ayam tu. Lemon & garlic di belah dua & sumbat ke dalam perut ayam. Sumbat juga thyme. Kalau ada garlic yang tertanggal campak aja ke dalam mangkuk bake.
Kemaskan dan letak atas susunan onion & sayur-sayur. Bakar pada 170-180 celcius (fan oven) jangan dibuka selama 1 jam setengah – 1 jam 45 minit bergantung kepada size ayam. Kalau kecil, sejam setengah dah boleh check dengan mencucuk pada pangkal. Kalau tak ada darah maknanya dah masak. Kalau besar sejam 45 minit.

Sebab ramai yang tanya, saya tambah resipi untuk gravy & mash potato.
Mash – rebus potato (letak garam siap-siap dalam air nanti tak perlu letak dah) hingga empuk, toskan, lenyek sambil dicampur butter (1 -2 tbsp), lada hitam & lada sulah. Tambah sedikit fresh milk (agak-agak jangan sampai lembik).

Gravy- tumis garlic atau onion atau both with butter (dalam 2 tbsp) sampai onion bertukar warna. Masukkan black pepper, tambah air sejuk sikit & blend untuk hancurkan onion (boleh skip kalau anak-anak tak kisah tergigit onion).
Masukkan air lagi, 1 kiub ayam dan tepung yang dibancuh dengan air untuk pekatkan kuah. Sukatan air & tepung agak-agaklah ya. Dalam 2 cawan air & 1 full tbsp tepung kot. Itu resipi asal, tapi saya tambah 1 tbsp black pepper sauce, sedikit susu segar dan kicap manis sikit untuk warna. Tak perlu garam sebab kiub ayam dah masin.
Artikel berkaitan: Resepi Blackpaper Roasted Salmon, Menu Pantang, Mudah & Rasa Padu

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Resipi Roast Chicken, Aroma Daun Herba Buat Ayam Jadi Super Sedap! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/resipi-roast-chicken-aroma-daun-herba-buat-ayam-jadi-super-sedap/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Share Sampai 10k Resipi Pepes Ayam Mudah Sedap Confirm Menjadi

Share Sampai 10k Resipi Pepes Ayam Mudah Sedap Confirm Menjadi

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 253 hits
Sesekali mencuba menu baru untuk keluarga pasti buat anak anak suka Apa kata kali ini kita cuba resipi Pepes Ayam mudah untuk anak anak persiapan dihujung minggu Resipi ringkas lagi sedap yang dikongsikan oleh ini memang istimewa Gabungan r...
Sekali Makan Mesti Teringat Resipi Tart Portugis Super Sedap Ringkas

Sekali Makan Mesti Teringat Resipi Tart Portugis Super Sedap Ringkas

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 230 hits
Bagi yang pernah merasai keenakkan Tart Portugis ini pasti tidak cukup makan hanya satu Pasti teringat ingat kelembutan inti dalamnya dan kerangupan kulit tart yang cukup sedap Apa kata hujung minggu ini kita sediakan sendiri untuk anak ana...
Resipi Naget Tempura Ayam Favourite Anak Anak Bentuk Comel Sedap Lagi Jimat

Resipi Naget Tempura Ayam Favourite Anak Anak Bentuk Comel Sedap Lagi Jimat

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 204 hits
Masa yang suntuk membuatkan deretan makanan yang mudah seperti nuget menjadi pilihan kita untuk anak anak Namun rasa khuatir dengan kandungan bahannya membuatkan ibu berfikir banyak kali sebelum menyediakan untuk anak Mahu lebih selamat apa...
Resipi Ayam Masak Kicap Mudah Dan Cepat

Resipi Ayam Masak Kicap Mudah Dan Cepat

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 393 hits
Hilang idea tak tahu ayam nak masak apa Ermm masak kicap lah Dah lama tak masak kicap Asyik makan ayam goreng dengan je Tukar selera lah Lagipun macam malas nak blend bahan bahan Jadinya masak ayam kicap pedas mudah dan cepat Bahan bahan si...
3 Resipi Mudah Dan Sedap Sesuai Untuk Berkelah

3 Resipi Mudah Dan Sedap Sesuai Untuk Berkelah

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 380 hits
Semakin hari semakin kita terkesan dengan keadaan yang berlaku Kadangkala timbul juga rasa tertekan akibat perubahan gaya hidup yang berubah secara mendadak Tapi jika difikirkan semula dari sudut positif sekurangnya kita masih bernafas tanp...
Resipi Perapan Sotong Bakar Paling Mudah Sos Thai Stail Danok Sedap

Resipi Perapan Sotong Bakar Paling Mudah Sos Thai Stail Danok Sedap

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 273 hits
Bagi penggemar menu sotong bakar resipi yang dikongsi dari saudari NurFazira Hanim Razmi ni antara yang terbaik untuk dicuba Ringkas dan tidak menggunakan banyak bahan menjadikan resipi ini begitu menarik sekali Dinikmati pula bersama Sos T...
Resipi Lepat Cendol Guna Acuan Lompang Sedap Lebih Mudah

Resipi Lepat Cendol Guna Acuan Lompang Sedap Lebih Mudah

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 330 hits
Sedapnya kalau dapat menikmati Lepat Cendol Rasanya yang lemak lemak manis emmang tak jemu dimakan Resipinya pun tak susah Menerusi perkongsian saudari Hanna Rahman beiau berkongsi satu resipi Lepat Cendol yang cukup mudah Tidak perlu guna ...
Aneka Resipi Puding Homemade Yang Mudah Sedap Dimakan Sejuk

Aneka Resipi Puding Homemade Yang Mudah Sedap Dimakan Sejuk

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 233 hits
Puding memang enak dimakan sejuk Pelbagai rasa dan rupa menjadikan manisan mudah ini menjadi pilihan ramai BAgi anda yang suka sangat makan pudding RASA kongsikan 12 jenis resipi puding dari instafamous tersohor Wan Zura Aishah yang boleh a...
Honey Chicken Wings Padu Resipi Campak Campak Berebut Anak Makan

Honey Chicken Wings Padu Resipi Campak Campak Berebut Anak Makan

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 204 hits
Sebut sahaja ayam goreng atau ayam panggang anak anak pastinya kegirangan malah ternanti nanti sajian ibu Selain ayam goreng ayam panggang madu pastinya mampu menarik perhatian anak Asal letak sahaja di atas meja habis licin Resipi mudah ya...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer

Only Challenge Is Ensuring Voters Return For Polls Says Pang