Resipi Pajeri Buah Gajus Khasiat Dan Bahaya Kacang Gajus


Tahu tak anda yang buah gajus adalah sumber lemak tak tepu tunggal dan lemak poly tak tepu yang menyihatkan jantung. Ia boleh membantu menurunkan paras kolesterol dan trigliserida yang seterusnya mengurangakn risiko penyakit jantung. Buah ini juga kaya dengan antioksidan, magnesium dan kalium yang menggalakkan kesihatan jantung. Siapa saja yang tidak kenal kacang gajus yang boleh didapati di pasaraya dan sedap dimakan dengan rasa lemak.  

Resipi Pajeri Buah Gajus
Alhamdulillah, rezeki umi dapat buah gajus fresh dari pokok sebab kali ni pokok gajus jiran tu berbuah sangat lebat. Rezeki dapat jiran yang baik berkongsi rezeki.


Semalam lagi Cik Mat nak bagi tapi kami keluar hantar CikCha untuk temuduga program TESL, jadi dia simpan dulu dan pagi tadi Cik Mat nampak kami, disuanya sebekas buah gajus yang masak ranum. Ingat nak masak esok tapi fikir balik, masak hari ni je lah bila balik dari menghantar Kak Cik Iman ke UiTM Puncak Alam.


Maka, hari ini kami lunch dengan Pajeri Buah Gajus dan umi sempat makan buah tu secara mentah. Manis dan sedap.


Kalau anda ada buah gajus segar, bolehlah cuba memasaknya macam resipi cara umi.


Bahan-bahannyaBuah Pajeri, diasingkan dari biji, dibersihkan dan dibelah dua
3 sudu rempah kari ikan
Rempah 4 sekawan
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
2 urat daun kari
1 mangkuk santan
1 ketul gula kabung
2 sudu kerisek
Garam secukup rasa


Cara Memasaknya
1. Panaskan minyak, tumis rempah empat sekawan hingga naik wangi. 
2. Masukkan bawang merah, bawang putih dan halia, tumis hingga naik wangi dan kekuningan


3. Masukkan daun kari, dan bila dah naik wangi, masukkan rempah kari ikan. Tumis hingga pecah minyak. Tambah air jika perlu, supaya rempah masak dengan sempurna


4. Masukkan santan. Umi guna santan segar yang dibekukan, dimasak hingga ia mencair dan sebati. 
Kalau tak suka santan segar, boleh guna santan kotak (terpulang pada selera masing-masing)


5. Masukkan gula kabung, masak sampai sebati dengan rempah, kemudian masukkan buah gajus yang dibelah dua. Kacau biar buah gajus mesra dengan rempah

6. Masukkan kerisik dan garam secukupnya. Kacau biar sebati dan renih hingga pecah minyak


7. Kuah akan jadi agak pekat dan pecah minyak. Dah siap dan boleh dihidangkan.



Khasiat Kacang Gajus10 khasiat kacang gajus untuk kesihatan tubuh badan


1. Kurangkan paras tekanan darah
Kajian telah dijalankan ke atas penghidap diabetes mellitus tentang kesan pengambilan kacang gajus sebanyak 30 g sehari selama 12 minggu. Hasil kajian itu menunjukkan paras tekanan darah sistolik dapat dikurangkan manakala paras HDL ditingkatkan (kolesterol baik)  dalam darah pesakit diabetes mellitus ini.


2. Lindungi mata
Terdapat satu komponen dalam kacang gajus yang dikenali sebagai zeaxanthin. Komponen ini menghasilkan perlindungan terhadap mata dari kesan-kesan bahaya sesetengah jenis cahaya jika ia dibawa ke bahagian mata.


3. Cegah anemia
Terdapat kandungan vitamin C yang tinggi dalam kacang gajus. Untuk pengetahuan anda, pengambilan vitamin C dapat membantu penyerapan zat besi untuk penghasilan hemoglobin yang membina sel darah merah. Elemen copper juga terkandung dalam buah ini untuk pembentukan sel darah merah sekaligus membantu penghidap anemia.


4. Cegah kerosakan sel
Terdapat polifenol dalam kacang gajus yang bertujuan untuk mencegak kerosakan sel yang berpunca daripada radikal bebas. Selain itu, kandungan vitamin C di dalam kacang ini, bersifat antioksida yang sama seperti polifenol di mana kedua-dua ini berupaya untuk menjaga kesihatan sel tubuh badan anda.


5. Kurangkan paras kolesterol LDL di dalam darah
Kesan pengambilan kacang gajus ke atas pesakit yang mempunyai risiko dan juga telah menghadapi paras LDL tinggi mendapati buah ini mengurangkan kadar jumlah kolesterol dan paras kolesterol LDL di dalam darah.


6. Mengandungi serat
Kacang gajus juga mengandungi kandungan serat yang tinggi. Serat penting untuk pelbagai tujuan kesihatan seperti dapat menurunkan kadar kolesterol di dalam darah dan melambatkan kenaikan gula dalam darah. Selain itu, serat juga mampu menghalang sembelit kerana ia merangsang proses peristalsis.


7. Mengandungi vitamin C
Untuk pengetahuan anda, setiap 100 g buah gajus boleh membekalkan sebanyak 140 mg vitamin C berdasarkan jadual komposisi mikronutrisi. Apa yang bagusnya, jumlah ini telah dapat memenuhi lebih dari separuh keperluan vitamin C harian anda.
Pengambilan vitamin C yang mencukupi boleh menghalang penyakit skurvi, meningkatkan sistem imunisasi badan dan menolong penyerapan zat besi.


8. Untuk kesihatan tulang dan sendi
Kerapuhan tulang dan kehilangan mineral dari tulang dapat dicegah dengan kandungan copper dalam kacang gajus. Di samping itu, copper juga penting dalam pembentukan kolagen dan tisu penghubung yang berupaya untuk menjaga kesihatan sendi.


9. Turunkan paras insulin
Hasil kajian terhadap pesakit diabetes yang mengambil kacang gajus dalam diet mereka selama lapan minggu mendapati bahawa paras nisbah LDL-HDL dan juga kadar serum insulin telah dikurangkan. Paras insulin yang terlampau tinggi akan mengakibatkan penyakit jantung dan juga obesiti.


10. Menurunkan nisbah kolesterol LDL-HDl
Satu kajian ke atas 50 orang pesakit diabetes telah dijalankan demi mengkaji keberkesanan kacang gajus dalam menurunkan paras nisbah kolesterol LDL-HDL Kajian ini telah berjalan selama 8 minggu dan hasilnya menunjukkan nisbah kolesterol LDL-HDL dalam pesakit yang mengambil kacang gajus lebih rendah berbeza dengan yang tidak memakan buah itu dalam pemakanan mereka.
Kesimpulannya, kacang gajus ini memberikan banyak manfaat kepada tubuh badan seseorang. Selain kelazatannya dalam masakan, ia juga memberi banyak kebaikan kepada kesihatan tubuh badan yang tak patut anda abaikan. Cuba makan lebih banyak kacang gajus melalui masakan yang melibatkan buah ini untuk meningkatkan tahap kesihatan anda.
sumber : root of scienceBahaya Kacang Gajus

Walau punya khasiat, buah  gajus tidak boleh dimakan secara mentah, kerana ia mengandungi racun berbahaya yang dipanggil sebagai urushiol.
Urushiol adalah sejenis zat yang terdapat di semua keluarga Anacardiaceae dari pokok termasuklah seperti kacang gajus, mangga, racun ivy, oak racun, sumac, lada peru, dan pistachio. 
Walaupun racun ini berada si semua bahagian tanaman seperti akar, batang daun. Tetapi ia juga banyak ditemukan di dalam minyak di antara buah gajus dan kacang di dalamnya.
Jika anda bersentuhan langsung dengan urushiol ia akan mengakibatkan dermatitis kontak alergik, ruam kulit yang hampir serupa simptom apabila terdedah kepada racun ivy.
Justeru, elak dari makan gajus secara mentah adalah digalakkan. Panggang atau kukus gajus pada suhu tinggi akan menghilangkan urushiol yang mungkin meresap melalui cengkerang dan masuk ke kacang, menjadikannya selamat untuk dimakan.  Oleh sebab itulah, gajus tidak dijual bersama kulit luarnya.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2024/05/resipi-pajeri-gajus-khasiat-dan-bahaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buah Gajus Penyebab Alergik Ini Khasiat Kesan Sampingannya

Buah Gajus Penyebab Alergik Ini Khasiat Kesan Sampingannya

papar berkaitan - pada 30/4/2024 - jumlah : 90 hits
Tahukah anda buah gajus adalah satu satunya kacang yang tumbuh melalui pokok Bukan itu sahaja gajus juga biasanya dijual di kedai tanpa kulit luarnya tidak seperti kekacang yang lain Apakah sebabnya Artikel pada kali ini kami akan berkongsi...
Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

papar berkaitan - pada 4/5/2024 - jumlah : 167 hits
Buah ciku sejenis buah yang enak dimakan segar dan amat berkhasiat la juga boleh diproses untuk jadikan beberapa jenis produk yang berpotensi untuk dikomersialkan Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasia...
Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

papar berkaitan - pada 2/5/2024 - jumlah : 124 hits
Mungkin tidak ramai yang tahu atau pernah rasa buah sukun goreng Buah yang kebanyakkan dari kita membiarkan sahaja ia busuk di atas pokok ini sebenarnya mengandungi pelbagai kandungan nutrisi di samping boleh dijadikan snek ringan Artikel p...
30 Buah Kereta Tersadai Terkena Paku Ditabur Atas Jalan Di Karak

30 Buah Kereta Tersadai Terkena Paku Ditabur Atas Jalan Di Karak

papar berkaitan - pada 30/4/2024 - jumlah : 78 hits
FATIN FILZATI BADRULTangkap layar menunjukan hampir 30 buah kereta tersadai disebabkan tayar pancit terkena paku yang bertaburan di atas jalan raya PETALING JAYA Kira kira 30 buah kereta tersadai kerana mengalami kebocoran pada tayar akibat...
Adi Putra Harap Kontroversi Aliff Aziz Tak Lagakan Dua Buah Negara

Adi Putra Harap Kontroversi Aliff Aziz Tak Lagakan Dua Buah Negara

papar berkaitan - pada 30/4/2024 - jumlah : 85 hits
Pelakon hebat Datuk Adi Putra harap kontroversi Aliff Aziz tidak ditunggang mana mana pihak sehingga melaga lagakan penggiat seni dari kedua dua buah negara Adi Putra harap sentimen kasta tidak ada Perkara tersebut dinyatakan Adi Putra susu...
Buah Zaitun 14 Kelebihan Menurut Pakar Pemakanan

Buah Zaitun 14 Kelebihan Menurut Pakar Pemakanan

papar berkaitan - pada 29/4/2024 - jumlah : 69 hits
Tahukah anda khasiat buah zaitun memberi manfaat yang sangat besar kepada kesihatan manusia Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan khasiat buah zaitun dan tips untuk memilih buah ini yang segar di pasar Baca ...
Top News Keras Sri Mulyani Tegur Anak Buah Di Bea Cukai Prabowo Ternyata Dipersiapkan Jokowi

Top News Keras Sri Mulyani Tegur Anak Buah Di Bea Cukai Prabowo Ternyata Dipersiapkan Jokowi

papar berkaitan - pada 30/4/2024 - jumlah : 76 hits
Menteri Keuangan Sri Mulyani blak blakan kasus barang kiriman impor dikenakanan pajak tinggi
Op Samseng Jalanan 28 Buah Motosikal Disita Di Nilai

Op Samseng Jalanan 28 Buah Motosikal Disita Di Nilai

papar berkaitan - pada 7/5/2024 - jumlah : 96 hits
SEREMBAN Sebanyak 28 buah motosikal disita dalam Op Samseng Jalanan yang dijalankan Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah Nilai di Jalan Persiaran Pusat Bandar berdekatan Dataran Nilai tengah malam semalam Ket...
Nd Lala Buah Hati Dikebas Orang Chord

Nd Lala Buah Hati Dikebas Orang Chord

papar berkaitan - pada 7/5/2024 - jumlah : 126 hits
Am Am Am G F E Am G Dm E Am Am Mulanya main mata G Lama lama jatuh cinta F Sama sama dah suka E Ku turutkan kehendaknya Am Semua nya yang dia mintak G Kasut baju gincu bedak F Sampai aku naik botak E Am Mintak tolong emak bapak Dm Am Buah h...
Bermalam Di Hotel Legend Inn Taiping

Feilina Feisol Mother Friend And Great Advocate Of Autism Rights

Muhyiddin Terlebih Perasan Di Sungai Bakap

Moxy Putrajaya Keselesaan Dan Keseronokkan Dalam Satu Tempat

How The Manly 150ah Lithium Battery Protects Against Overcharging And Short Circuits

Najib Kekal Dipenjara

Supplement Yang Nieyl Makan Sekarang

With China Producing Many Cars Should We Be Happy



Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya


Sentiasa Perbaharui

Spaghetti Bolognese

Kelantan Pengutip Sampah Maut Terpijak Serpihan Kaca

Najib Tun Razak Game Over

Harimau Belang Masuk Perangkap Perhilitan

Filipina Berterima Kasih Peranan Malaysia Dalam Proses Damai Di Mindanao