Resepi Masak Lemak Cili Api Udang Bersama Keladi Lambuk Menyelerakan Tuh


Masakan masak lemak cili api sentiasa menjadi kesukaan en. suami. Jadi aku kena selalu kreatif mempelbagaikan lauk gandingan masak lemak cili api itu. Kali ni aku buat masak lemak cili api udang bersama keladi lambuk.
Resepi Masak Lemak Cili Api Udang Bersama Keladi Lambuk, Menyelerakan Tuh!
Apa itu keladi lambuk? Tak sama dengan bubur lambuk tau. Dan juga bukan salah satu bahan untuk mebuat bubur lambuk tu. Keladi lambuk atau juga di panggil keladi kemumu  merupakan sejenis tumbuhan daripada keluarga arecaceae yang tumbuh dikawasan tanah subur yang agak lembab di negara kita.


Keladi lambuk ini agak berlainan kerana ia boleh dijadikan ulaman yang sedap dan juga boleh dimasak sebagai sayur. Antara lauk sayur yang boleh di masak dengan batang keladi lambuk ini adalah masak lemak cili api, asam pedas, goreng belacan. 
Sayur batang keladi lambuk ini juga paling sedap di buat ulam cicah dengan sambal tempoyak, sambal kelapa dan juga sambal budu.Pergh, bila tengah makan boleh tak perasan orang keliling tau. Oh ya, poko keladi lambuk ini aku tanam di laman kebun tepi rumah. Terasa nak masak dan makan atau buat ulam, petik saja.
Pokok Keladi Lambuk Di Laman Kebun
Untuk resepi kali ini aku buat resepi masak lemak cili api udang bersama keladi lambuk. Ia adalah satu gandingan yang serasi dan pastinya bertambah-tambah makan dek keenakannya yang menyelerakan. Jom kita kongsi resepinya ya!
Resepi Masak Lemak Cili Api Udang Bersama Keladi Lambuk, Menyelerakan Tuh! Bahan-bahan masakan masak lemak cili api udang bersama keladi lambuk: 15 ekor udang sederhana besar3 batang keladi lambuk2 cawan santan pekat17 biji cili api1 inci isi kunyit (besar ibu jari)2 biji bawang merah (kecil)1 batang seraiAir secukupnyaGaram dan gula secukup rasa
Cara-cara membuat masakan masak lemak cili api udang bersama keladi lambuk: Udang di buang kepala dan ekornya dan di bersihkan. Ketepikan. Keladi lambuk di siat kulitnya, di potong serong kecil, di cucu bersih dan di ramas sedikit untuk membuang air dari batangnya.
Cili api di tumbuk bersama isi kunyit hingga lumat. Setelah itu tumbuk lagi bersama bawang merah dan bawang putih sserta serai di titik hujungnya.
Selepas tu masukkan bahan tumbuk kedalam periuk bersama serai. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. Didihkan periuk bersama bahan-bahan tumbuk. Seterusnya masukkan keladi lambuk dan udang bersama.
Sentiasa kacau bahan di dalam periuk untuk mengelakkan santan berketul dan pecah minyak. Setelah mendidih masukkan secawan lagi santan serta perasakan dengan garam dan gula. Kalau nak lebih berkuah, boleh tambah lagi air.
Masukkan garam dan gula sedikit demi sedikit sambil merasa bahan masakan untuk memastikan mendapat rasa yang bersesuaian.
Lauk ini sedap di makan bersama nasi panas berserta sambal belacan, ulaman dan di tambah pula dengan ikan tenggiri masin jeruk. Huh, menyelerakan tuh!
Walau aku alergik dengan udang tapi di sebabkan lauk sedap, gagah juga makan seekor dua. Lebihnya aku banyak makan sayur keladi lambuk sajalah. Udang yang tergolek-golek dalam periuk tu biar anak-anak dengan en. suami habiskan... Gittuh!
Nak dapatkan pelbagai resepi masakan kampung yang menyelerakan boleh klik SINI yer!
p/s: Sayur keladi paling unik sebab boleh buat ulam adalah keladi lambuk. Jangan silap pokok keladi sudah, nanti gatal kerongkong tak tentu pasal... hihi!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.huhahuhajerr.com/2021/08/resepi-masak-lemak-cili-api-udang-bersama-keladi-lambuk-menyelerakan-tuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Pasal Pasal Jadi Lauk Udang Galah Sungai Masak Lemak Cili Api

Tak Pasal Pasal Jadi Lauk Udang Galah Sungai Masak Lemak Cili Api

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 640 hits
Macam biasa balik kampung mesti akan stok udang galah sungai untuk saya Mak abah memang akan beli untuk buat stok anak anak yang suka makan udang galah sungai Tak stok udang stok ikan sungai memenuhi peti ais sejuk beku Duduk kampung selain...
Masak Lemak Cili Api Ayam Kegemaran Anak Anak

Masak Lemak Cili Api Ayam Kegemaran Anak Anak

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 244 hits
Dalam keadaan pandemik seperti hari ini kita boleh tiba tiba ditimpa ujian Hatta ada yang menulis tak pernah keluar rumah pun memdapat jangkitan Covid 19 Sangat mudah Jadi pertahanan diri kita selain dari menjaga SOP dan mengambil vaksin ia...
Daging Salai Masak Lemak Cili Api Belimbing Buluh

Daging Salai Masak Lemak Cili Api Belimbing Buluh

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 350 hits
Setelah sekian lama berhajat nak makan daging salai akhirnya mendapat juga Itulah yang dikatakan rezeki tak salah alamat Alamatnya kat kampung baru mendapat Sejak raya puasa haritu teringin makan daging Tapi nak daging salai Kemain sangat s...
Lemak Cili Api Ketam Udang Bertambah Tambah Nasi

Lemak Cili Api Ketam Udang Bertambah Tambah Nasi

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 185 hits
LEMAK CILI API KETAM UDANG BERTAMBAH2 NASI Bahan2 ketam udang harimau 30 biji cili padi kampung hijau 2 inci kunyit hidup 5 ulas bwg putih 12 biji bwg merah kecil 1 inci belacan bakar 1 biji kelapa 3 helai daun kunyit garam secukup rasa 1sk...
Udang Galah Masak Lemak Kerang Rebus Ikan Pekasam Sayur Keledek

Udang Galah Masak Lemak Kerang Rebus Ikan Pekasam Sayur Keledek

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 506 hits
Hai pembaca kesayangan Assalamualaikum Hari ini Isnin 16 8 2021 Selamat minggu baru Harini nak kongsi dengan pembaca kesayangan menu Misz ella dan famili minggu lepas Haritu teman mama pergi Klinik Kesihatan Sg Buloh untuk cabut gigi Balik ...
Resepi Sayur Lemak Jambu Golok

Resepi Sayur Lemak Jambu Golok

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 603 hits
SAYUR LEMAK JAMBU GOLOKBahan 5 ke 7 biji buah jambu golok dipotong kecil kecil pastu ramas dengan 1 sudu garam buang air kelat buah dan ulang ramas dengan air paip 3 kali tos2 ekor Ikan selayang panggang atau rebus asingkan isi dan tulang r...
Resepi Nasi Ayam Sedap Dan Mudah Masak Guna Rice Cooker

Resepi Nasi Ayam Sedap Dan Mudah Masak Guna Rice Cooker

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 752 hits
Resepi Nasi Ayam Sedap Dan Mudah Masak Guna Rice Cooker Salam semua nasi ayam memang menu kegemaran kat rumah ni lagi lagi sis sendiri pun memang peminat nasi ayam Tak kisah kedai mana pergi asal sedap memang layan Yang tu kisah beli di ked...
Ayam Goreng Berlada Cili Api Tumis Serai Sedap

Ayam Goreng Berlada Cili Api Tumis Serai Sedap

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 277 hits
Dengar dengar hotel di Port Dickson fully booked Entah ye entah tidak Laju eh masing masing buat kerja bercuti dengan kadar segera Lepas umumkan fasa II berdesup semua orang book hotel agaknya Hidup kembali Port Dickson dengan ramai orang F...
Resepi Udang Goreng Butter Tanpa Susu

Resepi Udang Goreng Butter Tanpa Susu

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 157 hits
Resepi Udang Goreng Butter Tanpa Susu Resepi kali ini merupakan sebuah resepi yang biasa ditemui direstoran masakan barat Udang goreng butter dibuat menggunakan udang segar cili api bawang putih dan daun kari Ia dimasak menggunakan mentega ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered