Resepi Coklat Cili Panas Untuk Naikkan Semangat Anda



Musim cuti sekolah sudah tiba!
Inilah masa untuk anak-anak lupakan tentang sekolah sementara orang dewasa pula dapat meluangkan masa untuk menjauhkan diri daripada kesibukan dan tekanan kerja. Tambahan pula, kita dapat qada’ tidur setelah sekian lama! Memang rasa lega tak perlu kunci jam loceng atau risau tidak dapat bangun pagi keesokan hari.
Namun begitu, perkara terbaik tentang musim cuti semestinya ialah makanan, khususnya apabila hari cuti jatuh pada musim perayaan juga. Misalnya, pada bulan ini, sambutan Hari Natal baru berlalu, tetapi sambutan perayaan ini masih belum tamat lagi khususnya jamuan makan yang akan terus berlarutan hingga sambutan Tahun Baru.
Daripada hidangan panggang, ke pai hinggalah puding dan pencuci mulut lain, anda pasti rambang mata mahu memilih hidangan mana anda mahu ‘baham’ dahulu. Tak perlu fikir banyak! Pakai sahaja baju dan seluar paling longgar yang anda miliki dan anda sudah bersedia untuk menikmati semua hidangan ini. Makan pun dapat, lemak-lemak baru yang mula terbentuk juga anda dapat sembunyikan.
Diet dan senaman boleh tunggu selepas sambutan Tahun Baru berakhir, betul tak?
Terbaik Dari Yang Terbaik Dalam banyak-banyak pilihan pencuci mulut yang ada, semestinya sajian kegemaran kami adalah pencuci mulut yang berasaskan coklat! Tiada yang lebih menyelesakan daripada secawan coklat panas. Apa perkara negatif yang kita boleh cakap tentang minuman ini? Tiada yang teruk tentang coklat. Tambahan pula, anda boleh berikan sentuhan peribadi anda pada minuman klasik ini.
Kami, sebagai rakyat Malaysia, memilih untuk menyediakan versi minuman ini yang lebih ‘panas’. Nak tahu apa bahan tambahan yang kami masukkan? Semestinya cili padi!
Cili & Coklat Kombinasi Paling Cocok Rakyat Malaysia dan pedas memang tak dapat dipisahkan. Walaupun ada masanya, sajian yang kita jadikan pedas itu, ada kalanya, tidak menjadi tetapi dalam kes resipi coklat cili panas ini, tiada penyesalan langsung dengan keputusan kami untuk menambah cili. Minuman yang enak dijadikan lebih meletup dengan sedikit hirisan cili. Sumpah!
Minuman cili coklat panas ini bukanlah satu ciptaan yang baru. Sejak tahun 460 Masihi lagi, minuman cili coklat panas ini sudah disediakan oleh masyarakat Tamadun Mayan di Guatamala. Mereka menyediakan minuman pedas ini dengan menggunakan pes halus yang mengandungi biji koko ditumbuk lumat bersama mil jagung dan cili.
Selain daripada keenakan minuman ini, terdapat beberapa manfaat kesihatan yang anda dapat perolehi daripada setiap hirup minuman coklat mewah ini. Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Universiti Nottingham, didapati cili dan coklat baik untuk meningkatkan aliran darah ke otak. Kami sahkan kesahihan kenyataan ini kerana setelah kami cuba minuman ini, memang terasa kembang kepala!
Masyarakat Mayan melakukan sesuatu yang betul dengan menambah cili ke dalam coklat panas mereka.
 
Berhenti Baca dan Cuba Sahaja Ooh, bercakap pasal coklat sudah cukup untuk buatkan kami terliur. Daripada kami terus membosankan anda dengan lebih banyak fakta dan penjelasan untuk meyakinkan anda tentang kebaikan minuman istimewa ini, lebih baik anda cuba sendiri.
Jadi, ayuh kita ambil coklat di peti sejuk dan panaskan periuk di atas dapur!
Coklat panas dengan 4 bahan sahaja- cukup mudah!  
Bahan-Bahan
240ml (1 cawan) susu 8g (1/2 cawan) cip coklat import 6g (1 sudu teh) gula Melaka 1/2 batang cili api hijau (dibuang biji dan dihiris halus. Kira-kira 15 hirisan)  
Cara-Cara 1. Tuang susu ke dalam periuk kecil dan letakkan di atas penunu dapur pada suhu sederhana panas. Benarkan susu untuk dipanaskan kira-kira 1 minit atau sehingga susu mula mereneh.
2. Apabila susu mula membuih, masukkan cip coklat dan gula Melaka.
Buih-buih kecil di permukaan susu 3. Terus mengacau cecair agair cip coklat tidak berketul di dasar periuk.
4. Apabila susu dan cip coklat sudah bercampur sebati dan menghasilkan cecair bercoklat pekat, masukkan cili padi (Tip: Jika anda tak nak minuman coklat anda terlalu pedas, masukkan separuh hirisan dahulu dan rasa. Jika anda nak desing lebih, masukkan kesemua hirisan atau tambah menurut citarasa anda!)
Cukup kaya, cukup bercoklat! 5. Masukkan 1/8 sudu teh garam untuk hasilkan minuman coklat panas yang lebih berlemak.
 
Nikmati Ikut Cara Anda Terdapat banyak cara untuk anda nikmati minuman ini. Di bawah kami berikan beberapa cadangan untuk anda:
Jika anda peminat tegar kopi, jangan rasa segan untuk menabah 1/2 sudu teh serbuk kopi untuk jadikan minuman anda lebih berkafein! Coklat cili kopi panas. Bunyi memang menarik! Sediakan coklat cili berais! Masukkan ais dan hias dengan krim putar. Hasilnya memang unik kerana anda akan alami rasa panas dan sejuk pada masa yang sama.  
Pedas dan Enak Kami rasa teruja untuk lihat anda cuba resipi coklat cili panas ini!
Minuman ini memang ajaib kerana dapat menaikkan mood anda khususnya apabila anda berasa sendu memikirkan nasib anda perlu bekerja pada beberapa hari terakhir sebelum tahun 2018 tamat dan menantikan hujung minggu yang lambat betul nak tiba.
Sekarang kan musim cuti, cubalah tenangkan diri, relaks dan sambut Tahun Baru dengan secawan coklat cili panas. Hilang sendu, muncul semangat. Tak percaya, buatlah secawan sekarang!
 
The post Resepi Coklat Cili Panas Untuk Naikkan Semangat Anda appeared first on Butterkicap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.butterkicap.com/feature-article/feature-recipe/resepi-coklat-cili-panas-untuk-naikkan-semangat-anda

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sedikit Rumit Tapi Berbaloi Resepi Kek Coklat Ala Kek Chocolate Secret Recipe

Sedikit Rumit Tapi Berbaloi Resepi Kek Coklat Ala Kek Chocolate Secret Recipe

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 1363 hits
Sedikit Rumit Tapi Berbaloi Resepi Kek Coklat Ala Kek Chocolate Secret RecipeJika anda seorang penggemar kek adalah mustahil jika anda tidak pernah mencuba kek chocolate indulgence yang dijual di Secret Recipe Meskipun harganya agak mahal s...
Resepi Kastad Coklat Sejuk Sedap Dan Senang Je Nak Buat

Resepi Kastad Coklat Sejuk Sedap Dan Senang Je Nak Buat

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 728 hits
Resepi kastad coklat sejuk Sedap dan senang je nak buat Assalamualaikum wbt Sebenarnya resepi asal guna biskut marie perisa kopi Tapi disebabkan cikla tak jumpa pun biskut tu dekat kedai yang ada pun biskut marie perisa coklat So cikla onzz...
Aneka Resepi Apam Mudah Dan Sedap Apam Nasi Coklat Cheese Pandan Polkadot

Aneka Resepi Apam Mudah Dan Sedap Apam Nasi Coklat Cheese Pandan Polkadot

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 2295 hits
ANEKA RESEPI APAM MUDAH DAN SEDAP Tudiaa malam malam muncul pula resepi apam mudah dan sedap ha Nak goda ke hahaha Tak tak bukan apa Saya nak bagi idea pada mak mak untuk buat kuih muih pada hujung minggu ni Yela kan weekend je lah masa yan...
Yang Melatah Isu Panas Rusuhan Kuil Pula Ditangkap Dalang Tak Kena Lagi

Yang Melatah Isu Panas Rusuhan Kuil Pula Ditangkap Dalang Tak Kena Lagi

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 314 hits
Secara peribadi aku kasihan dengan nasib Presiden Jaringan Melayu Malaysia Datuk Azwanddin Hamzah kerana membuat ucapan yang berbaur ugutan semalam dalam Perhimpunan Aman Keadilan Untukmu Adib Desakan Pecat P Waytha Moorthy Menurut pihak Po...
Panas Tun Dr Mahathir Sindir Siapa Kalau Terperangkap Dengan Sifat Mereka Kita Tersingkir

Panas Tun Dr Mahathir Sindir Siapa Kalau Terperangkap Dengan Sifat Mereka Kita Tersingkir

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 379 hits
Panas Tun Dr Mahathir Sindir Siapa Kalau Terperangkap Dengan Sifat Mereka Kita Tersingkir
7 Perisa Kiub Ais Untuk Anda Sejukkan Diri Musim Panas Ini

7 Perisa Kiub Ais Untuk Anda Sejukkan Diri Musim Panas Ini

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 635 hits
Kredit asiatatler com Perisa perisa kiub ais yang kami kongsi dalam artikel ini pasti membuatkan tekak anda sejuk dan menjadikan musim panas ini lebih menggembirakan untuk diri anda Panasnya Cuaca Kini Malaysia sedang mengalami cuaca panas ...
Heboh Lumpur Panas Muncul Di Tangerang Begini Faktanya

Heboh Lumpur Panas Muncul Di Tangerang Begini Faktanya

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 256 hits
Viral video berdurasi 39 detik yang menyebut lumpur panas keluar dari jalan di Tangerang Polisi menegaskan apa yang terlihat di video tersebut bukan lumpur panas Itu proyek PLN itu Bukan lumpur panas kata Kabag Humas Polres Metro Tangerang ...
Harga Tiket Masuk Ke Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong Baling Kedah

Harga Tiket Masuk Ke Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong Baling Kedah

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 835 hits
Tengah mengosongkan dompet dengan segala macam jenis resit harini Resit beli roti air keropok segala kat Caltex Resit isi minyak Resit beli Topup Celcom RM10 sebab takut kena terminate nombor tu dengan Celcom sebab dah dekat 2 bulan tak top...
Rakaman Aliran Lava Panas Gunung Berapi Anak Krakatau Sebelum Gelombang Tsunami Angka Korb4n Cecah 222 Orang

Rakaman Aliran Lava Panas Gunung Berapi Anak Krakatau Sebelum Gelombang Tsunami Angka Korb4n Cecah 222 Orang

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 666 hits
Rakaman Aliran Lava Panas Gunung Berapi Anak Krakatau Sebelum Gelombang Tsunami Angka Korb4n Cecah 222 Orang Setakat jam 11 11 malam tadi angka terkorb4n meningkat seramai 222 orang manakala 843 ceder4 dan 20 lagi masih hilang akibat ombak ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara