Resepi Agar Agar Konnyaku Beri Goji Krisantimum Menyegarkan


Sejak belakangan ini, Malaysia mengalami cuaca tidak menentu. Jika hujan turun, cuaca pun sangat sejuk dan kalau panas pula, memang terasa bahangnya! Namun begitu, cuaca kini kian panas dek penangan jerebu yang membuatkan bahang matahari lebih panas daripada biasa.
Oleh itu, penting untuk kita kekal terhidrat dan segar supaya tidak berasa lesu serta malas untuk menjalankan aktiviti harian kita.
Saya tidak ada penyelesaian untuk masalah cuaca panas yang melanda tetapi apa yang saya boleh bantu adalah dengan berkongsi dengan anda resepi agar-agar konnyaku krisantimum beri goji kegemaran saya.
Sejuk dan Menyegarkan! Agar-agar konnyaku ini cukup sesuai untuk dijadikan pencuci mulut, khususnya selepas makan tengah hari atau makan malam, terutamanya jika anda makan sesuatu yang membuatkan anda lebih panas seperti sajian berdaging.
Hal ini demikian kerana agar-agar ini bukan sahaja sejuk dan menyegarkan malah mengandungi nilai khasiat yang bermanfaat untuk diri anda juga.

Kenapa saya begitu? Resepi agar-agar konnyaku saya ini kaya dengan nilai khasiat yang diperoleh daripada bahan-bahan yang saya gunakan seperti bunga krisantimum (ejen penenang dan mengurangkan keradangan), beri goji (mengawal kadar gula dalam darah dan sokongan sistem imunisasi) dan bunga telang (menggalakkan pertumbuhan rambut dan menambaik baik penglihatan).


Keunikan Agar-Agar Konnyaku Bagi yang tidak pernah mencuba agar-agar konnyaku, inilah masanya untuk merasainya. Saya menggemari agar-agar konnyaku ini kerana tidak seperti jeli atau agar-agar biasa, tekstur jeli konnyaku ini lebih padat dan anjal. Oleh itu, agar-agar ini berikan kepuasan kepada anda apabila anda mengigitnya.
Serbuk agar-agar konnyaku ini diperbuat daripada gelatin yang dihasilkan menggunakan akar konnyaku iaitu spesis tumbuhan batang berongga dan tumbuh meliar di kawasan subtropikal benua Asia seperti di Jepun, Selatan China dan Indonesia.
Akar konnyaku ini tidak mengandungi sebarang lemak, rendah kalori dan kaya dengan serat.
Jadi, apa yang anda tunggu lagi? Resepi ini berikan segala manfaat badan anda perlukan dan paling penting, hidangan agar-agar ini cukup mudah dan cepat untuk disediakan.
Bahan-Bahan:
250g serbuk agar-agar Konnyaku1250ml air100g gula batu3 sudu besar Bunga Krisantimum KeringSegenggam beri goji kering, direndam selama 5 minit dan ditapis20 kuntum bunga telang keringBeri segar, dihirissBunga Organik Segar Boleh Makan Cara-Cara:
Letakkan beri goji yang direndam, hirisan buah beri dan bunga boleh makan di dasar acuan agar-agar. Letakkan acuan di atas dulang untuk mengelakkan cecair agar-agar melimpah semasa proses memindahkan acuan ke dalam peti sejuk.Didihkan bunga krisantemum kering bersama air dan gula batu di dalam periuk sehingga gula batu larut sepenuhnya. Sekarang, anda dapat bau wangian bunga krisantimum kering daripada air renehan.Alihkan periuk dari api.Tapiskan air renehan bunga krisantimum untuk keluarkan bunga.Jika anda mahukan agar-agar anda berwarna biru, masukkan sekali bunga telang di dalam air renehan dan biarkan terendam selama 5 minit.Letakkan kembali periuk berisi air renehan di atas penunu dapur dan panaskan atas api kecil. Masukkan serbuk agar-agar Konnyaku hingga terlarut selama 5 minit.Perlahan-lahan, tuangkan cecair agar-agar ke dalam acuan yang disediakan.Biarkan agar-agar menyejuk dan mengeras selama 30 minit. Kemudian sejukkan dalam peti sejuk sehingga waktu menghidang.Untuk menghidang, terbalikkan acuan dan dengan hati-hati, keluarkan agar-agar lalu letakkan di atas pinggan. Nota:
Jika anda nak warna agar-agar yang berbeza, anda boleh rendam bunga telang bersama bunga krisantimum dalam renehan air.
Nak Resepi Lagi? Saya berharap resepi agar-agar ini dapat memberikan anda dan keluarga anda kesegaran yang badan anda perlukan.
Kalau anda nak lebih banyak lagi resepi-resepi daripada saya, ikutilah Butterkicap di semua laman media sosial mereka seperti di Instagram, Facebook dan Twitter untuk dapatkan lebih banyak lagi resepi-resepi menarik yang anda boleh cuba di rumah di hujung jari anda.

Jika anda ada soalan untuk resepi-resepi yang anda ingin cuba, baik resepi ini mahupun resepi kegemaran seperti resepi kuih lapis atau kuih angku nyonya atau kek lof cempedak saya, bolehlah diutarakan di profil Instagram saya terus, @justinescakesandkueh
The post Resepi Agar-Agar Konnyaku Beri Goji & Krisantimum Menyegarkan appeared first on Butterkicap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.butterkicap.com/kitchen-lab/recipes/resepi-agar-agar-konnyaku-beri-goji-krisantimum-menyegarkan

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Agar Agar Milo Pudding Milo Susu Confirm Jadi

Resepi Agar Agar Milo Pudding Milo Susu Confirm Jadi

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 327 hits
atau juga ni memang sedap kalau dimakan Lebih lebih lagi ketika sejuk Memang sedap ni pun mudah je Tak lah susah sangat nak tau cara buatnya Teruskan menonton video ini tau Resepi Agar agar Milo Pudding Milo SusuBahan bahan membuat agar aga...
Resepi Agar Agar Santan Pandan Paling Mudah

Resepi Agar Agar Santan Pandan Paling Mudah

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 768 hits
Resepi Agar Agar Santan Pandan Agar agar atau dipanggil lengkung dalam sesetengah tempat merupakan dessert yang paling digemari kerana mudah nak buat dan murah pulak tu Jikalau dulu bonda saya akan buat lengkung sirap bila ada majlis yasina...
Perludem Dorong Revisi Uu Pilkada Agar Eks Napi Koruptor Tak Ikut

Perludem Dorong Revisi Uu Pilkada Agar Eks Napi Koruptor Tak Ikut

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 109 hits
Perludem Dorong Revisi UU Pilkada Agar Eks Napi Koruptor Tak Ikut Titi menjelaskan minimal dilakukan pengaturan berdasarkan keputusan Mahkamah Konstitusi tahun 2009 Yaitu tentang pengaturan pemberlakuan masa jeda setelah eks napi koruptor k...
Agar Agar Coklat Pelangi Elok Aje Rupanya Mudah Sangat Buatnya

Agar Agar Coklat Pelangi Elok Aje Rupanya Mudah Sangat Buatnya

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 408 hits
Selesai juadah dapat makan agar agar dingin lemak berkrim memang terbaiklah Lagi pulak dapat makan agar agar berwarna warni yang kaya rasa coklat dan susu pekat manisnya Ni agar agar coklat pelangi dari Mama Syamil bahan bahannya cuma lima ...
Resepi Bihun Goreng Singapore Longan Lime Juice Menggunakan Produk Dari Segi Fresh Market

Resepi Bihun Goreng Singapore Longan Lime Juice Menggunakan Produk Dari Segi Fresh Market

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 403 hits
Sebelum bulan Ramadhan tiba mama dah memang buat persiapan awal untuk menyambut bulan yang penuh mulia ni Seperti semua ibu ibu yang lain mama akan masak juadah setiap hari dan berbuka bersama keluarga tersayang Tahun ini mama cuba masak se...
Bi Paparkan Tips Agar Uang Simpanan Tak Dimakan Rayap

Bi Paparkan Tips Agar Uang Simpanan Tak Dimakan Rayap

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 167 hits
Sesuai dengan ketentuan Bank Indonesia pihak bank sentral memang menyediakan layanan penukaran uang tidak layak edar dengan ketentuan kondisi keutuhan uang minimum sebesar 67 persen Kriteria uang tidak layak edar meliputi uang lusuh uang ca...
6 Tips Agar Bedak Tahan Lama Dan Nampak Rata Walaupun Kulit Muka Kita Berminyak

6 Tips Agar Bedak Tahan Lama Dan Nampak Rata Walaupun Kulit Muka Kita Berminyak

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 475 hits
6 TIPS AGAR BEDAK TAHAN LAMA DAN NAMPAK RATA WALAUPUN KULIT MUKA KITA BERMINYAK Orang yang kulit muka berminyak rasa delima nak pakai bedak muka kan Tapi kalau tak pakai lagi lah Nampak shining macam cermin Tapi bila dah pakai Nampak bertom...
Industri Manufaktur Didorong Lakukan Terobosan Inovasi Agar Mampu Bersaing

Industri Manufaktur Didorong Lakukan Terobosan Inovasi Agar Mampu Bersaing

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 179 hits
Selama dua tahun terakhir kontribusi sektor industri manufaktur terhadap PDB nasional memang terus menurun Data Badan Pusat Statistik menyebut di tahun 2018 sektor ini hanya berkontribusi 19 82 persen terhadap Produk Domestik Bruto sebesar ...
Doa Agar Lancar Saat Wawancara Kerja

Doa Agar Lancar Saat Wawancara Kerja

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 171 hits
Selain urusan jodoh urusan karir dan pekerjaan kadang sering membuat manusia pusing tak henti henti Mendapatkan pekerjaan tak semudah membalikkan tangan Kita harus melewati beberapa tahapan seleksi mulai dari tes tulis hingga wawancara Dan ...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Kidzania Goodday Charge Smoothie Gym Kanak Kanak Pertama Di Malaysia



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pantangnya Dicampur Belacan