6 Tips Agar Bedak Tahan Lama Dan Nampak Rata Walaupun Kulit Muka Kita Berminyak


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم  (Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

6 TIPS AGAR BEDAK TAHAN LAMA DAN NAMPAK  RATA WALAUPUN KULIT MUKA KITA BERMINYAK | Orang yang kulit muka berminyak rasa delima nak pakai bedak muka kan. Tapi kalau tak pakai lagi lah Nampak shining macam cermin. Tapi bila dah pakai, Nampak bertompok dan lagi buruk bila berpeluh atau waktu tengah hari. Cair habis bedak muka tu.

Tapi, ada caranya, bagi yang hadapi masalah kulit wajah berminyak nih… jangan risau... tips mudah je...


6 TIPS AGAR BEDAK TAHAN LAMA DAN NAMPAK  RATA WALAUPUN KULIT MUKA KITA BERMINYAK

#Tips 1: BERSIHKAN SELURUH MUKA
Memandangkan kulit muka kita jenis berminyak, jadi supaya bedak tahan lama kita perlu membersihkan muka terlebih dahulu sebelum memakai bedak atau mekap.
Bilasan air selepas menggunakan pembersih muka akan melunturkan minyak dan kotoran yang melekat di muka. Lagipun jika kotoran tersebut tidak dibersihkan, hasil mekap akan jadi tidak sekata. Malahan boleh menyebabkan jerawat tumbuh di muka.


#Tips 2: GUNA AIS 
Muka yang berminyak mudah sangat nampak berminyak walaupun kita baru sahaja membersihkan muka. Cara terbaik untuk mengawal pengeluaran minyak buat sementara waktu adalah dengan menggunakan ais batu.

Sapukan ais batu pada seluruh muka secara perlahan-lahan. Rasa sejuknya akan menyegarkan dan menegangkan kelenjar minyak pada muka sehinga pengeluaran minyak dapat dikawal. Paling tidak ketika kita sedang sibuk bermekap.


#Tips 3: PAKAI PELEMBAB MUKA
Walaupun muka kita jenis berminyak, tapi jangan takut untuk pakai pelembab muka. Muka tak akan jadi lebih berminyak jika kita memilih pelembab muka yang sesuai untuk kulit berminyak.

Pakailah pelembab yang mempunyai kandungan yang ringan supaya dapat mengawal kadar minyak di muka. Pelembab ini juga akan membuat mekap atau bedak tahan lama sepanjang hari.


#Tips 4: PILIH BEDAK BERTEKSTUR RINGAN Untuk kulit berminyak, sebaiknya kita pakai bedak yang teksturnya lebih ringan seperti bedak jenis loose powder. Bedak ini mempunyai tekstur lebih lembut dan ringan sehingga lebih selesa di kulit muka serta tidak menyumbat liang pori-pori.

Di samping itu, ia juga dapat mengurangkan kadar minyak serta  dapat melekat dengan baik di kulit muka berminyak. Penggunaan bedak loose powder juga akan membuatkan kulit muka kita kelihatan lebih segar dan bebas minyak.


#Tips 5: BAWA KERTAS MINYAK Gunakan kertas minyak bagi mengurangkan kelebihan minyak di kulit muka. Jangan gosok kertas minyak ini dengan kuat di kulit muka kerana ia hanya akan merosakkan mekap atau bedak yang dipakai.

Cara pakai kertas minyak supaya mekap atau bedak tahan lama, memadai jika kita tekap-tekap kertas minyak ini secara perlahan-laan di kulit muka sehingga minyak tersebut hilang tanpa merosakkan solekan.


#Tips 6: HINDARI KEBIASAAN MENYENTUH KULIT MUKA Selalunya kita suka sangat menyentuh bahagian muka seperti menggaru-garu kawasan muka yang gatal, menutup mulut dengan tangan, pegang dagu dan sebagainya.

Kebiasaan ini akan membuat mekap atau bedak cepat luntur disebabkan kelebihan minyak di muka. Selain itu, kebiasaan ini juga akan memperluaskan penyebaran kuman dan bakteria dari tangan ke muka.

Itulah beberapa cara yang boleh dipraktik supaya bedak tahan lama dan nampak lebih rata di kulit muka kita yang berminyak. Orang yang ada masalah kulit muka berminyak, boleh cuba salah satu atau keenam-enam tips ini..

Semoga bermanfaat.

Kredit info: Telegram Channel Petua & Kesihatan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mariafirdz.com/2019/08/6-tips-agar-bedak-tahan-lama-dan-nampak-rata-untuk-kulit-berminyak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Menjadikan Bau Perfume Tahan Lama

Tips Menjadikan Bau Perfume Tahan Lama

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 792 hits
Tips Dan Cara Memakai Minyak Wangi Supaya Bau Tahan Lebih LamaRata rata setiap orang gemar menggunakan minyak wangi atau Perfume ke badan Tidak kira jenis mahal atau murah jenis sembur atau roll Untuk mereka yang jenis badan agak berbau Per...
Dua Hari Nak Majlis Bertunang Muka Breakout Ikuti Tips Gadis Ini Untuk Dapatkan Kulit Muka Flawless

Dua Hari Nak Majlis Bertunang Muka Breakout Ikuti Tips Gadis Ini Untuk Dapatkan Kulit Muka Flawless

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 338 hits
Setiap orang memiliki jenis kulit yang berlainan dan pada kebiasaannya untuk mendapatkan kulit wajah yang cantik bersih dan berseri memerlukan penjagaan asas The post appeared first on
Lipstik Tahan Lama

Lipstik Tahan Lama

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 246 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera credited to Lipstik Tahan Lama Aku terasa nak buat entri pasal ini ternampak dekat search keyword sebenarnya Sebelum ini aku pernah buat entri Tapi disini aku nak share lipstik yang aku guna yang aku rasa...
Tips Membeli Gps Tracker Pelacak Kendaraan Agar Aman Dari Maling

Tips Membeli Gps Tracker Pelacak Kendaraan Agar Aman Dari Maling

papar berkaitan - pada 26/8/2019 - jumlah : 167 hits
Keberadaan alat GPS Tracker atau pelacak bagi kendaraan bermotor saat ini hal lumrah karena menjadi kebutuhan masyarakat dan perusahaan Namun untuk memilih GPS Tracker ada beberapa hal yang perlu diperhatikan agar tidak salah membeli Beriku...
Tips Jitu Kelola Uang Agar Mampu Membeli Hewan Kurban Tiap Tahun

Tips Jitu Kelola Uang Agar Mampu Membeli Hewan Kurban Tiap Tahun

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 178 hits
Ketika sudah memiliki niat untuk membeli hewan kurban di tahun depan maka jadikan ini sebagai tujuan keuangan jangka pendek Buat sebagai pos keuangan tersendiri yang harus diisi hingga tercapai jumlahnya
Petua Simpan Santan Kelapa Supaya Tahan Lama Dan Kekal Segar

Petua Simpan Santan Kelapa Supaya Tahan Lama Dan Kekal Segar

papar berkaitan - pada 26/8/2019 - jumlah : 475 hits
Membeli santan yang siap diperah memang memudahkan kerja ibu ibu di dapur Masalahnya santan ini tidak tahan lama Jika lambat masak pasti rasanya sudah lain Jika digunakan boleh menyebabkan makanan tersebut cepat basi Ini Cara Simpan Santan ...
Pembersih Muka Untuk Kulit Berjerawat Dan Detoks Oleh Beautea By Safi

Pembersih Muka Untuk Kulit Berjerawat Dan Detoks Oleh Beautea By Safi

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 889 hits
Seiring peningkatan usia semakin banyak masalah yang akan kita hadapi berkaitan kulit wajah Bukan disebabkan oleh faktor usia dan pemakanan semata mata malah faktor persekitaran turut menyumbang kepada masalah kulit wajah Antaranya adalah k...
Bi Paparkan Tips Agar Uang Simpanan Tak Dimakan Rayap

Bi Paparkan Tips Agar Uang Simpanan Tak Dimakan Rayap

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 163 hits
Sesuai dengan ketentuan Bank Indonesia pihak bank sentral memang menyediakan layanan penukaran uang tidak layak edar dengan ketentuan kondisi keutuhan uang minimum sebesar 67 persen Kriteria uang tidak layak edar meliputi uang lusuh uang ca...
Nsj Pure Rose Essence Banyak Kelebihannya Bukan Hanya Untuk Rawat Kulit Muka Tapi Untuk Luka Dan Keradangan

Nsj Pure Rose Essence Banyak Kelebihannya Bukan Hanya Untuk Rawat Kulit Muka Tapi Untuk Luka Dan Keradangan

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 274 hits
AssalamualaikumRamai di antara kita semua ni mesti mengidamkan kulit yang cantik sihat gebu dan licin kan Tambah tambah lagi para wanita di luar sana termasuk lah Lyssa sendiri Walaupun kulit Lyssa tak berapa banyak masalah sangat tapi stre...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11