Remaja Perempuan 15 Tahun Cetus Kluster Baharu Di Kelantan


Kluster Kampung Bechah Tembesu di Kota Bharu yang dilaporkan hari ini, dikesan dicetuskan seorang remaja perempuan berusia 15 tahun.
Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata kluster dalam kalangan komuniti itu dikesan hasil saringan individu bergejala yang dijalankan di kampung berkenaan.
Katanya, kes berkenaan dilaporkan positif COVID-19 pada Jumaat lalu selepas mengalami gejala bermula 28 Jun lalu.
“Nama kluster merujuk kepada lokaliti penularan kes dilaporkan berlaku iaitu di Kampung Bechah Tembesu, Kota Bharu. Sehingga kini seramai 22 individu sudah disaring dan daripada jumlah itu 10 individu dilaporkan positif COVID-19 termasuk sembilan kes baharu yang dikesan hari ini.
“Selain itu, satu lagi kluster dalam kalangan komuniti dikenali sebagai Kluster Kluster Kampung Bakong Gunung,” katanya dalam kenyataan, hari ini.
Dr Noor Hisham berkata, selain dua kluster komuniti itu, turut dikesan ialah 11 kluster tempat kerja yang dikenali sebagai Kluster Industri Tech Valley Sendayan, Kluster Industri TTJ 2; Kluster Jalan Harmoni Sembilan; Kluster Jalan Sri Sulong, Kluster Lorong Berjaya dan Kluster Jalan Kayu Madang.
Turut dikesan ialah Kluster Industri Bentong Sebelas 2; Kluster Industri Jerantut Feri; Kluster Industri 121 Kuala Baram, Kluster Dah Satu Industri Kulim dan Kluster Lintang Macallum Dua.
Sementara itu, mengenai kes baharu hari ini, Dr Noor Hisham berkata, kes penularan COVID-19 di negara ini melebihi 6,000 kes lima hari berturut-turut iaitu sebanyak 6,387 kes dilaporkan hari ini dengan 77 kematian.
Beliau berkata, pertambahan kes berkenaan sekaligus menjadikan jumlah kumulatif kes di negara ini meningkat kepada 785,039 kes.
“Daripada jumlah kes baharu yang dilaporkan hari ini sebanyak 2,610 kes dikesan di Selangor, diikuti Kuala Lumpur dengan 819 kes baharu, Negeri Sembilan (523); Sarawak (424); Johor (324); Pahang (312); Kedah (273); Sabah (263) dan Perak (249).
“Turut mencatatkan pertambahan kes hari ini ialah Melaka dengan 206 kes baharu, Pulau Pinang (157); Kelantan (114); Labuan (71); Putrajaya (25) dan Terengganu (17).
“Hanya Perlis tidak mencatatkan sebarang pertambahan kes baharu hari ini. Pertambahan kes hari ini menjadikan jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan COVID-19 sebanyak 69,447 kes,” katanya.
Dalam pada itu, Dr Noor Hisham berkata, seramai 923 kes sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) dengan 433 masih memerlukan alat bantuan pernafasan.
Mengenai kes kematian yang dilaporkan hari ini, 73 kes membabitkan warganegara manakala empat lagi adalah warga asing berusia antara 29 hingga 87 tahun.
Kes kematian tertinggi dilaporkan di Selangor iaitu 30 kes, masing-masing 10 kes di Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan, Melaka (lapan); Johor (tujuh); masing-masing empat kes di Kedah dan Pahang, tiga kes di Kelantan manakala satu kes di Labuan.
Dalam pada itu, Dr Noor Hisham turut memaklumkan sehingga jam 12 tengah hari ini terdapat 4,532 kes sembuh dilaporkan menjadikan jumlah keseluruhan kes pulih sepenuhnya daripada COVID-19 ialah 710,018 kes.
The post Remaja perempuan 15 tahun cetus kluster baharu di Kelantan appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/kluster-baharu-di-kelantan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Budak 4 Tahun Cetus Kluster Kayu Patikang Di Keningau

Budak 4 Tahun Cetus Kluster Kayu Patikang Di Keningau

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 265 hits
Kes indeks kanak kanak perempuan berusia empat tahun bukan warganegara yang dikesan melalui saringan bergejala di Hospital Keningau dengan keputusan positif KOTA KINABALU Seorang kanak kanak berusia empat tahun bukan warganegara yang dijang...
Pembantu Jualan Pasar Raya Di 1 Borneo Cetus Kluster Baharu Di Sabah

Pembantu Jualan Pasar Raya Di 1 Borneo Cetus Kluster Baharu Di Sabah

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 235 hits
Gambar Hiasan KOTA KINABALU Seorang pembantu jualan di sebuah pasar raya besar di kompleks beli belah 1 Borneo di sini mencetuskan kluster baharu COVID 19 yang menjangkiti rakan sekerja dan ahli keluarga Kluster Agora Borneo itu tercetus se...
Dua Remaja Perempuan 15 Tahun Antara Ditahan Sertai Parti Persendirian

Dua Remaja Perempuan 15 Tahun Antara Ditahan Sertai Parti Persendirian

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 166 hits
Dua remaja perempuan antara lapan individu yang ditahan polis kerana menyertai parti persendirian di sebuah unit soho di I City dekat sini awal pagi tadi Ketua Polis Daerah Shah Alam ACP Baharudin Mat Taib berkata mereka yang berusia 15 hin...
Burnout Mungkin Ancaman Kluster Baharu

Burnout Mungkin Ancaman Kluster Baharu

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 227 hits
Gambar Hiasan Burnout mungkin ancaman kluster baharu Ramai tidak mempedulikan keluhan warga perubatan terhadap individu melanggar peraturan dan Prosedur Operasi Standard yang sering diutarakan melalui media sosial Profesor Fakulti Komunikas...
Aktiviti Permainan Video Cetus Kluster Di Beaufort Kata Masidi

Aktiviti Permainan Video Cetus Kluster Di Beaufort Kata Masidi

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 259 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Masidi Manjun berkata kes indeks adalah seorang remaja lelaki berusia 19 tahun KOTA KINABALU Kegagalan mematuhi prosedur operasi standard dan penjarakan fizikal ketika aktiviti permainan video d...
Remaja 20 Tahun Menyamar Sebagai Doktor Ditahan

Remaja 20 Tahun Menyamar Sebagai Doktor Ditahan

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 169 hits
Patutlah doktor muda sangat menyamar rupanyaMohd Roji KawiKuching Selepas 16 hari menyamar sebagai doktor seorang lelaki berusia 20 tahun akhirnya ditahan polis awal bulan ini Pesuruhjaya Polis Sarawak Datuk Aidi Ismail yang mengesahkan kej...
Kes 3 Remaja Ditembak Mati Anggota Polis Pada Tahun 2010 Keluarga Dapat Pampasan Rm1 5 Juta

Kes 3 Remaja Ditembak Mati Anggota Polis Pada Tahun 2010 Keluarga Dapat Pampasan Rm1 5 Juta

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 355 hits
Kes 3 remaja ditembak mati anggota polis pada tahun 2010 keluarga dapat pampasan RM1 5 juta13 November 2010 tiga remaja iaitu Muhammad Shamil Hafiz Shapiei 15 Mohd Hairul Nizam Tuah 22 dan Muhammad Hanafi Omar 21 mati ditembak polis di Glen...
Tapak Bina Kl Cetus Kluster Covid 19 Kali Kedua

Tapak Bina Kl Cetus Kluster Covid 19 Kali Kedua

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 278 hits
Tapak bina KL cetus kluster Covid 19 kali kedua Dikemas kini 6 jam yang lalu Diterbitkan pada 6 Jul 2021 10 58PM
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist