Reformasi Pm Ismail Kitar Semula Idea Mahiaddin



Pembaharuan politik yang diumumkan Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob semalam tidak lengkap tanpa disekalikan dengan pembaharuan ekonomi dan penjagaan kesihatan.
Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, PM Ismail seharusnya memasukkan pelan moratorium pinjaman bank tanpa faedah dan mempercepatkan proses mendapatkan imuniti berkelompok dalam program pembaharuannya.
“Hanya pendekatan menyeluruh terhadap reformasi dalam politik, ekonomi dan penjagaan kesihatan awam membolehkan kita bersatu untuk memenangkan pertempuran melawan Covid-19 dan menyelamatkan ekonomi yang terkepung.
“Perlu ada Rancangan Pemulihan Ekonomi bernilai RM45 bilion dan pengecualian faedah dalam tempoh moratorium serta beralih dari “bantuan one off” ke bantuan kewangan berkala untuk menormalkan ekonomi yang telah mengalami RM500 bilion kerugian untuk sekali lagi menikmati pertumbuhan yang berterusan.
“Selanjutnya, Pelan Penetapan Semula (Reset Plan) Covid-19 Nasional diperlukan untuk beralih dari kebijakan pengekangan yang bertujuan untuk menghilangkan Covid-19 ke satu pelan mitigasi hidup dengan Covid-19,” katanya dalam satu kenyataan.
Guan Eng menegaskan pembukaan semula ekonomi sepenuhnya memerlukan kombinasi kedua-dua program vaksinasi dipercepat untuk mencapai imuniti kelompok dan pelaksanaan pemeriksaan ujian massa Find, Test, Trace, Isolate and Support plus vaksinasi (FTTIS + V) seperti yang disyorkan oleh Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO).
Selain itu, katanya, kerajaan juga perlu memastikan hospital dan perkhidmatan kesihatan dikendalikan secara lebih baik sama ada kesediaan katil, ICU, ubat-ubatan, dan kemudahan yang mencukupi untuk merawat pesakit.
Tambahnya, kadar kelangsungan hidup pesakit Covid-19 di hospital awam mestilah sama atau hampir dengan tahap di hospital swasta.
Berkenaan ekonomi pula, mantan Menteri Kewangan tersebut menegaskan, Kementerian Kewangan mesti segera menyuntik RM45 bilion tambahan dana Covid-19 yang mana dana RM65 bilion hampir habis setelah hanya berbaki RM8.6 bilion untuk dibelanjakan pada separuh kedua 2021 berbanding RM18.4 bilion yang telah dibelanjakan untuk separuh pertama tahun 2021.
“Dengan RM38 bilion yang digunakan pada tahun 2020, ini bermaksud jumlah yang dibelanjakan di bawah dana Covid-19 hingga separuh pertama tahun 2021 berjumlah RM56.4 bilion.
“Kini hanya tinggal RM8.6 bilion dari dana Covid-19 untuk baki enam bulan untuk 2021, kurang daripada 50% daripada RM18.4 bilion yang dibelanjakan untuk 6 bulan pertama tahun ini.
“RM8.6 bilion tidak mencukupi untuk bertempur dan memenangi Covid-19 atau menarik ekonomi dari kemelesetan pada separuh kedua tahun ini. Sekiranya RM38 bilion dapat dibelanjakan untuk memerangi Covid-19 dan untuk bantuan kewangan pada tahun 2020, RM27 bilion untuk tahun 2021 pasti tidak mencukupi. Apa yang diperlukan adalah suntikan segera sebanyak RM45 bilion untuk menyelamatkan nyawa dan kehidupan,” katanya lagi.
Menurut Ahli Parlimen Bagan itu lagi, tujuh pembaharuan politik yang digariskan oleh Ismail semalam bukanlah idea asli kerana didasarkan apa yang ditawarkan oleh mantan PM Mahiaddin Yassin yang gagal dalam usaha terakhir untuk menyelamatkan pemerintahannya, tetapi ditolak oleh pembangkang sebagai tidak boleh dipercayai.
Katanya, sebagai Perdana Menteri baharu dan untuk menunjukkan keikhlasan dan komitmennya bahawa beliau serius melaksanakan reformasi, Ismail harus melakukan jauh lebih baik daripada pendahulunya, terutama reformasi dalam ekonomi dan perawatan kesihatan masyarakat.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33041

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Tidak Mahu Kedudukannya Dipertikai Berpanjangan Ismail Sabri Jangan Ikut Perangai Mahiaddin

Jika Tidak Mahu Kedudukannya Dipertikai Berpanjangan Ismail Sabri Jangan Ikut Perangai Mahiaddin

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 191 hits
Di sebalik sidang Parlimen yang sepatutnya bermula 6 September telah ditangguhkan kepada 13 September berikutan Ismail Sabri Yaakob perlu menjalani kuarantin kendiri kerana menjadi kontak rapat dengan seseorang yang positif Covid19 keduduka...
Reformasi 7 Perkara Ismail Cuba Dapatkan Sokongan Rakyat

Reformasi 7 Perkara Ismail Cuba Dapatkan Sokongan Rakyat

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 215 hits
Pengumuman 7 pembaharuan yang dibuat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri semalam disifatkan sebagai cubaan mengalihkan isu selepas pemimpin Perikatan Nasional 2 0 tersebut terlepas peluang membentuk kerajaan pembaharuan dan mula me...
Ismail Sabri Perlekeh Mahiaddin

Ismail Sabri Perlekeh Mahiaddin

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 132 hits
Walaupun Mahiaddin Md Yasin nampaknya gembira dengan perlantikannya sebagai Pengerusi Majlis Pemulihan Negara atau MPN tetapi sebahagian mereka dalam Bersatu tidak begitu perasaannya yang mereka alami Beberapa pemimpin dalam Bersatu merasak...
Mangkuk Boleh Kitar Semula Azman Naim Reviu Kabinet

Mangkuk Boleh Kitar Semula Azman Naim Reviu Kabinet

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 288 hits
PETALING JAYA Lelaki yang tular menerusi nyanyian saduran lagu My Way dendangan asal Frank Sinatra iaitu Mohd Nur Azman Naim berkongsi satu video yang mencuit hati ramai dalam Instagram
Diamlah Anwar Kamu Sendiri Calon Pm Kitar Semula

Diamlah Anwar Kamu Sendiri Calon Pm Kitar Semula

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 128 hits
Hassan Sulaiman Warta Rakyat Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim baru baru ini memperlekehkan Kabinet baharu sebagai Kabinet kitar semula Mungkin Anwar tidak sedar bahawa sindiran kitar semula itu sebenar kena tepat ke batang hidungnya se...
Ismail Sabri Terbukti Tidak Lebih Baik Daripada Mahiaddin Umno Lebih Mudah Kena Tapau

Ismail Sabri Terbukti Tidak Lebih Baik Daripada Mahiaddin Umno Lebih Mudah Kena Tapau

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 244 hits
Hari ini adalah hari yang ke 17 Ismail Sabri Yaakob menjadi Perdana Menteri sejak mengangkat sumpah jawatan di Istana Negara pada 21 Ogos lalu Malangnya sehingga hari ini tiada sebarang perkara baru yang berjaya ditampilkan dalam kerajaan p...
Reformasi Ismail Sabri Tidak Ada Strategi Baru Tangani Covid

Reformasi Ismail Sabri Tidak Ada Strategi Baru Tangani Covid

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 191 hits
Pemabaharuan yang dicadangkan oleh pentadbiran Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob semalam tidak sepatutnya terhad kepada politik semata mata Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim sebaliknya berkata pembaharuan perlu ...
Ph Kerajaan Ismail Akan Meterai Mou Reformasi

Ph Kerajaan Ismail Akan Meterai Mou Reformasi

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 192 hits
PH kerajaan Ismail akan meterai MoU reformasi Pemimpin dari kerajaan pimpinan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dan Pakatan Harapan mencapai persetujuan untuk menjalin kerjasama politik antara kedua dua blok dan akan memeterai satu memora...
Mahiaddin Sokong Ismail Hanya Mahu Gelapkan Fakta Pn Gagal

Mahiaddin Sokong Ismail Hanya Mahu Gelapkan Fakta Pn Gagal

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 130 hits
MALAYSIA DATELINENaib Presiden Umno Mohamed Khaled Nordin berkata Tan Sri Mahiaddin Md Yassin menyokong Ismail Sabri Yaakob menjadi Perdana Menteri sekadar satu cubaan terdesak untuk menggelapkan fakta atau mengalihkan perhatian masyarakat ...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq