Ismail Sabri Perlekeh Mahiaddin


 
Walaupun Mahiaddin Md Yasin nampaknya gembira dengan perlantikannya sebagai Pengerusi Majlis Pemulihan Negara atau MPN, tetapi sebahagian mereka dalam Bersatu tidak begitu perasaannya yang mereka alami.
Beberapa pemimpin dalam Bersatu merasakan Mahiaddin telah diperlekeh dan direndah-rendahkan di sebalik diberikan jawatan Pengerusi MPN bertaraf menteri oleh Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob.
Ini kerana, kata mereka, perlantikan Mahiaddin tidak diumumkan sendiri oleh Ismail Sabri Yaakob selaku Perdana Mentero atau Pejabat Perdana Menteri, tetapi hanya oleh Ketua Setiausaha Negara.
Apa kena-mengena KSN dalam perkara tersebut?
Kata beberapa pemimpin Bersatu itu, perlantikan menteri atau mereka yang bertaraf menteri adalah dalam bidang kuasa atau hak prerogatif Perdana Menteri, maka Perdana Menteri atau Pejabat Perdana Menteri yang harus mengumumkannya.
Sebab itu selama ini, sebagaimana perlantikan menteri atau jawatan lain yang bertaraf menteri, ia biasanya diumumkan oleh Perdana Menteri atau Pejabat Perdana Menteri, jelas pemimpin-pemimpin Bersatu itu dengan penuh semangat.
Kata mereka, perlantikan Ahmad Faizal Azumu sebagai penasihat khas bertaraf menteri kepada Perdana Menteri sebelum ini diumumkan sendiri oleh Mahiaddin mengenainya.
Begitu juga dengan perlantikan duta-duta khas Perdana Menteri bertaraf menteri sebelumnya oleh Mahiaddin iaitu Hadi Awang, Tiong King Seng dan Richard Riot, semuanya diumumkan melalui kenyataan media oleh Pejabat Perdana Menteri.
Bahkan ketika Ismail Sabri melantik semula ketiga-tiga mereka itu baru-baru ini, ia juga diumumkan melalui kenyataan media oleh Pejabat Perdana Menteri.
Tetapi, soal pemimpin-pemimpin Bersatu itu, mengapa apabila Mahiaddin dilantik sebagai Pengerusi MPN bertaraf, ia tidak diumumkan oleh Perdana Menteri atau Pejabat Perdana Menteri?
Mengapa KSN yang diminta mengumumkannya?
Kalau pelantikan semua Hadi Awang, Tiong King Seng dan Richard Riot boleh dilakukan melalui kenyataan media Pejabat Perdana Menteri, kenapa perlantikan Mahiaddin tidak boleh dilakukan oleh Pejabat Perdana Menteri juga?
Apakah Mahiaddin lebih rendah nilai dan tarafnya di mata Ismail Sabri berbanding Hadi Awang, Tiong King Seng dan Richard Riot?
Apakah juga semua komputer di Pejabat Perdana Menteri telah rosak sehingga untuk menaip sehelai kenyataan media berkaitan perlantikan Mahiaddin tidak dapat dilakukan?
Atau sebenarnya, tambah mereka lagi, tindakan itu dilakukan kerana Ismail Sabri ingin “main selamat” dan masih dibayangi ketakutan terhadap Najib Razak dan Zahid Hamidi atas perlantikan Mahiaddin itu?
Bagaimanapun kata mereka, jika itu gambarannya, ia bukan saja menunjukkan Ismail Sabri telah memperlekeh dan merendah-rendahkan Mahiaddin sebagai bekas Perdana Menteri dan perlantikannya sebagai Pengerusi MPN itu, malah ia lebih jelas memperlihatkan kegagalan Perdana Menteri sendiri dalam menyerlahkan kewibawaannya.
Bagaimana rakyat boleh berharap beliau mampu melakukan pembaharuan-pembaharuan lain yang lebih besar untuk negara kiranya dalam hal seperti ini pun masih dibayangi sindrom ketakutan yang masih tebal dalam dirinya? – 


ShahbudinHusin 07/09/2021.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/ismail-sabri-perlekeh-mahiaddin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Tidak Mahu Kedudukannya Dipertikai Berpanjangan Ismail Sabri Jangan Ikut Perangai Mahiaddin

Jika Tidak Mahu Kedudukannya Dipertikai Berpanjangan Ismail Sabri Jangan Ikut Perangai Mahiaddin

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 188 hits
Di sebalik sidang Parlimen yang sepatutnya bermula 6 September telah ditangguhkan kepada 13 September berikutan Ismail Sabri Yaakob perlu menjalani kuarantin kendiri kerana menjadi kontak rapat dengan seseorang yang positif Covid19 keduduka...
Ismail Sabri Terbukti Tidak Lebih Baik Daripada Mahiaddin Umno Lebih Mudah Kena Tapau

Ismail Sabri Terbukti Tidak Lebih Baik Daripada Mahiaddin Umno Lebih Mudah Kena Tapau

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 236 hits
Hari ini adalah hari yang ke 17 Ismail Sabri Yaakob menjadi Perdana Menteri sejak mengangkat sumpah jawatan di Istana Negara pada 21 Ogos lalu Malangnya sehingga hari ini tiada sebarang perkara baru yang berjaya ditampilkan dalam kerajaan p...
Ismail Sabri Warisan Langkah Sheraton Selepas Rebahnya Mahiaddin

Ismail Sabri Warisan Langkah Sheraton Selepas Rebahnya Mahiaddin

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 160 hits
Oleh DR KAMARUDIN MUSA August 27 2021Calon Majlis Kerja Tertinggi Umno yang dikatakan sebagai mendapat persetujuan sebulat suara Ismail Sabri Yaakob telah pun disahihkan sebagai Perdana Menteri kesembilan tentunya juga beliau merupakan calo...
Rasanya Ismail Sabri Akan Menerima Nasib Yang Lebih Buruk Dari Mahiaddin Yassin

Rasanya Ismail Sabri Akan Menerima Nasib Yang Lebih Buruk Dari Mahiaddin Yassin

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 140 hits
Setakat ini belum ternampak lagi ada mana mana suara yang memuji kabinet yang dibentuk semalam oleh Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob Rata rata melontarkan kritikan dan kecaman yang menampakkan ketidakyakinan dan rasa kecewa mereka kerana...
Dr M Disappointed Ismail Sabri Appointed Same Muhyiddin Cabinet

Dr M Disappointed Ismail Sabri Appointed Same Muhyiddin Cabinet

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 226 hits
Prime Minister Ismail Sabri Yaakob s new cabinet line up has not impressed ex premier Dr Mahathir Mohamad who panned the failure to break from the past Mahathir described the new cabinet as the same cabinet put together by Ismail Sabri s im...
Ismail Sabri S Motorcade To Flood Hit Kedah

Ismail Sabri S Motorcade To Flood Hit Kedah

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 264 hits
Prime Minister Ismail Sabri Yaakob s trip to accompanied by shows that he aims to continue as he started He could have told the MPs not to come with him The money spent accommodating these Putrajaya hangers on was a waste of resources and m...
Let S See How Events Turn Out Under Ismail Sabri

Let S See How Events Turn Out Under Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 201 hits
During the last 17 months after Perikatan Nasional took over the government from Pakatan Harapan I had several times discussed the idea of having a unity government or even a confidence and supply agreement It seemed to be the best way in a...
Saya Faham Kenapa Pm9 Dan Ydp Agong Membuat Keputusan Berikut Najib Bersuara Mengenai Kabinet Baru Ismail Sabri

Saya Faham Kenapa Pm9 Dan Ydp Agong Membuat Keputusan Berikut Najib Bersuara Mengenai Kabinet Baru Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 576 hits
SHAH ALAM Pembangkang menyifatkan anggota kabinet yang dilantik Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sama seperti lantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin
Pas Yakin Dengan Kepimpinan Ismail Sabri Dan Jemaah Menteri Baru

Pas Yakin Dengan Kepimpinan Ismail Sabri Dan Jemaah Menteri Baru

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 177 hits
PAS yakin dengan kepimpinan Ismail Sabri dan jemaah menteri baru PAS menyuarakan kepercayaan penuh kepada barisan kabinet baru yang diumumkan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob semalam bagi meneruskan usaha menangani wabak Covid 19 dan mem...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music