Rambut Anak Digunting Ketika Tidur Pakaian Diconteng Digunting Ibu Dakwa Anaknya Menjadi Mangsa Khianat Di Mrsm Kuantan


The Reporter




Tular di media sosial, seorang wanita mendakwa anak perempuannya menjadi mangsa khianatdi Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Kuantan sejak Jun 2022 sehingga ke hari ini masih belum menemui jalan penyelesaian. 

Nazrah Mohamed mendakwa, kes yang menimpa anaknya menjadi semakin serius di mana beberapa pelajar lain turut menjadi mangsa perbuatan khianat dan gangsterism di pusat pendidikan itu. 


Menurut kronologi kes yang disertakan, pakaian seragam sekolah milik anaknya telah diconteng dan digunting oleh pelajar yang tidak bertanggungjawab. Mangsa membuat aduan dan cuba mencari pelakunya, tetapi gagal. 


Nazrah yang dimaklumkan mengenai kejadian itu kemudian menghubungi Ketua Warden untuk bertanya mengenai kes itu. Tetapi Ketua Warden berkata dia tidak mengetahui perkara itu dan setelah disemak, pelajar senior mengakui sedang cuba menyelesaikan masalah itu sendiri. 


Beberapa hari kemudian, Nazrah menghubungi individu yang sama untuk bertanya mengenai perkembangan kes yang hanya memberi jawapan mereka gagal mencari pelaku. 


Kegagalan pihak MRSM Kuantan menyelesaikan masalah itu menyebabkan baju anaknya sekali lagi diconteng dan perkara yang sama turut menimpa baju milik rakannya. 


Mangsa juga menemui dinding yang telah diconteng lalu memaklumkan kepada pelajar senior yang melaporkan hal itu kepada warden. Malangnya, mangsa telah dipaksa untuk mengakui bahawa kes baju diconteng, digunting dan dinding tandas diconteng adalah dilakukan olehnya. 


Tindakan warden MRSM Kuantan mengundang ketidakpuasan hati Nazrah yang menegaskan anaknya adalah mangsa kejadian dan tidak berpuas hati dengan tindakan MRSM Kuantan yang mengambil ringan terhadap aduan anaknya. 


"Anak saya telah dipanggil oleh lima warden dan mereka menekan anak saya dan dipaksa mengaku bahawa semua baju diconteng, digunting dan contengan di dinding tandas dilakukan oleh anak saya. Sedangkan anak saya adalah salah seorang mangsa dan telah melaporkan semua kejadian itu kepada senior dengan segera apabila kejadian itu berlaku kepadanya. 


"Sebaliknya pihak maktab mengambil ringan aduan anak saya dan tiada kenyatan bertulis diambil oleh pihak maktab apabila menerima aduan-aduan itu. Pihak maktab dan warden buntu tidak dapat mencari pelaku sehingga menekan anak saya sebagai pelaku," katanya. 


14 Julai 2022, MRSM Kuantan telah merujuk mangsa kepada kaunselor sekolah dan disahkan mengalami anxiety dan mempunyai stress level yang sangat tinggi serta menyarankan mangsa dirujuk kepada pakar psikiatri untuk rawatan lanjut. 


Keesokan harinya, mangsa pulang ke rumah dan memberitahu Nazrah dia telah ditekan untuk mengaku melakukan semua perbuatan itu. 


Mangsa kemudian dibawa berjumpa dengan pakar psikaitri kanak-kanak bagi memastikan kesihatan mentalnya. Keputusan mendapati mangsa sihat dan tiada mempunyai ciri-ciri anxiety, depression dan stress seperti yang didakwa pihak MRSM Kuantan. 


Nazrah dan suaminya kemudian bertemu dengan Pengetua MRSM Kuantan di mana dalam perjumpaan itu pengetua mengakui memang ada kesilapan dari pihaknya dalam menjalankan siasatan sehingga menyebabkan mangsa dipersalahkan. 





Laporan polis dan aduan kepada SISPAA di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar telah dibuat memandangkan tiada jalan penyelesaian yang dapat dicapai dari pertemuan dengan pihak MRSM Kuantan. 

Namun Nazrah berkata, maklum balas yang diterim dari pihak MARA adalah mengecewakan dan menyifatkan keputusan siasatan MARA berat sebelah, lebih teruk lagi kenyataan pengetua MRSM Kuantan juga tidak konsisten di mana dia terdahulu mengakui ada kesilapan dari pihak mereka. 


Rentetan dari kes itu, Nazrah mendakwa anaknya menerima surat ugutan. Selain itu, rambut anaknya dan dua lagi rakan lain telah digunting pendek ketika mereka tidur di waktu malam. 







Pintu tandas yang diconteng
Baju anak saya yang diconteng
Rambut anak saya yang digunting ketika tidur
Nota-nota yang ditemui oleh pelajar Form 3 di dalam biliknya
Nota-nota yang ditemui oleh pelajar Form 3 di dalam biliknya dan baju anak saya yang digunting
Rambut anak saya yang digunting ketika dia sedang tidur
Nota-nota yang ditemui oleh pelajar Form 3 di dalam biliknya
Nota-nota yang ditemui oleh pelajar Form 3 di dalam biliknya
Baju anak saya dan rakan sebilik yang digunting ketika mereka sedang tidur
T-Shirt anak saya yang telah digunting
Dinding tandas yang telah diconteng
Selipar anak saya dan rakan sebiliknya ditemui disusun seperti ular

Nazrah kini masih menunggu perkembangan dan tindakan selanjutnya serta berharap agar pelakunya dapat ditahan dan dikenakan tindakan undang-undang. Pihaknya juga tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap MRSM Kuantan sekiranya tidak menyelesaikan masalah yang menimpa anak perempuannya itu. 

Sumber: Facebook Nazrah Mohamed


August 13, 2022 at 04:33AM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2022/08/rambut-anak-digunting-ketika-tidur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibubapa Mangsa Buli Kecewa Mrsm Kuantan Lambat Ambil Tindakan Terhadap Aduan Anak

Ibubapa Mangsa Buli Kecewa Mrsm Kuantan Lambat Ambil Tindakan Terhadap Aduan Anak

papar berkaitan - pada 14/8/2022 - jumlah : 184 hits
KUANTAN Ibu bapa kepada pelajar tingkatan dua yang menjadi mangsa buli pelajar senior di Maktab Rendah Sains MARA Kuantan menuntut institusi itu mengesan segera pelaku dan mengenakan tindakan tegas Nazrah Mohamed mendedahkan kes buli membab...
4 Waktu Efektif Menasihati Anak Yang Ibu Ayah Kena Praktis Insyaallah Menjadi

4 Waktu Efektif Menasihati Anak Yang Ibu Ayah Kena Praktis Insyaallah Menjadi

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 102 hits
Memberi nasihat adalah proses pengajaran yang berpanjangan dan tiada limitasi usia Apabila bergelar ibu bapa memberi nasihat adalah salah satu tugas rutin yang menjadi kewajipan utama pada anak anak Setiap ibu bapa sudah tentu mahu membesar...
Lembutkan Hati Anak Ibu Ini Kongsi Semasa Anak Hampir Tidur Amalkan Doa Ini

Lembutkan Hati Anak Ibu Ini Kongsi Semasa Anak Hampir Tidur Amalkan Doa Ini

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 142 hits
Apakah doa yang boleh diamalkan untuk lembutkan hati anak anak Ini antara soalan popular dalam kalangan ibu bapa Setiap ibu bapa sentiasa nak yang terbaik buat anak mereka Tambah lagi setelah seharian kita sibuk dengan tugasan dan mengurusk...
Ibu Sekolah Abang Tidur Ramai Geram Dengar Anak Kecil Layan Abang Rider Hantar Barang Jujur Sungguh

Ibu Sekolah Abang Tidur Ramai Geram Dengar Anak Kecil Layan Abang Rider Hantar Barang Jujur Sungguh

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 151 hits
Setiap kali belian barang secara atas talian sampai anak anak kitalah yang paling gembira Berlari lari ke muka pintu untuk mengambil barang Telatah lucu perbuatan anak kecil bersama abang rider J T Ekpress yang dikongsikan oleh satu akaun T...
Hiburan Fb Mak Dia Pun Dah Lesap Kes Buli Di Mrsm Kuantan Mangsa Didakwa Didera Keluarga Sendiri

Hiburan Fb Mak Dia Pun Dah Lesap Kes Buli Di Mrsm Kuantan Mangsa Didakwa Didera Keluarga Sendiri

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 177 hits
Tular di media sosial dalam minggu lalu apabila seorang wanita telah menulis panjang lebar mengenai kisah anak perempuannya yang didakwa telah dibuli oleh pelajar lain di sebuah sekolah berasrama penuh yang terletak di Kuantan Pahang Kronol...
Genap 40 Hari Berjuang Di Nicu Ibu Terkilan Anak Pergi Angkara Sikap Cuai Segelintir Misi

Genap 40 Hari Berjuang Di Nicu Ibu Terkilan Anak Pergi Angkara Sikap Cuai Segelintir Misi

papar berkaitan - pada 6/8/2022 - jumlah : 252 hits
Seorang ibu meluahkan rasa terkilan apabila bayi sulung mereka menerima layanan daripada segelintir jururawat yang tidak bertanggungjawab semasa menjalankan tugas di Neonatal Intensive Care Unit Menerusi perkongsian oleh wanita dikenali Nur...
Suami Ambil Cuti Setahun Sebab Menyusu Bapa 6 Anak Kongsi Pentingnya Peranan Suami Dalam Penyusuan Ibu

Suami Ambil Cuti Setahun Sebab Menyusu Bapa 6 Anak Kongsi Pentingnya Peranan Suami Dalam Penyusuan Ibu

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 226 hits
Proses penyusuan susu ibu memerlukan komitmen kesabaran dan disiplin yang tinggi dalam diri seseorang Bukan mudah nak menyusukan anak apatah lagi jika anak itu anak kembar Banyak tenaga yang diperlukan untuk menyusukan mereka Namun semuanya...
Ada Anak Oku Ibu Bapa Layak Mohon Road Tax Percuma Ketahui Cara Mohon

Ada Anak Oku Ibu Bapa Layak Mohon Road Tax Percuma Ketahui Cara Mohon

papar berkaitan - pada 6/8/2022 - jumlah : 149 hits
Rezeki kepada ibu bapa yang ada anak berstatus orang kelainan upaya kerana mereka layak mendapat caj cukai jalan percuma Ini merupakan berita baik dan keistimewaan yang diberikan kepada ibu bapa yang mempunyai anak istimewa Tentu tidak rama...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin