Ramai Yang Tak Tahu Berd0sa Besar Suami Beri Nafkah Begini Pada Isteri


Ramai Yang TAK TAHU! Berd0sa Besar Suami Beri Nafkah Begini Pada Isteri. AGAMAian nafkah kepada isteri adalah tanggungjawab suami seperti yang telah ditetapkan oleh Islam. Suami perlu menyediakan nafkah zahir dan batin secukupnya mengikut kemampuan suami.
TURUTAN NAFKAH SUAMI 1. Dalam pemberian nafkah, seorang suami hendaklah mendahulukan isteri dan anak-anak dari orang lain (termasuk ibu-bapa).
Turutan nafkah adalah seperti berikut; Diri sendiri, Isteri, Anak, Bapa, Ibu, Cucu, Datuk, Saudara, Ahli-ahli keluarga berikutnya.

Turutan ini adalah berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang menegaskan; “Mulailah dengan diri kamu, bersedekahlah kepada diri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk isteri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk ahli keluarga kamu. Jika ada lebihan lagi, maka untuk begini dan begini; yakni untuk orang di hadapan kamu, di kanan dan kiri kamu” (Riwayat Imam Muslim dan an-Nasai dari Jabir r.a.. al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 46).
Berkata Imam an-Nawawi mengulas hadis ini; di antara kesimpulan dari hadis ini ialah; hendaklah pemberian nafkah dimulakan mengikut tertib yang tersebut (dalam hadis). (Syarah Soheh Muslim, juz 7, Kitab az-Zakah, bab al-Ibtida’ Fi an-Nafaqah Bin-Nafsi Tsumma Ahlihi Tsumma al-Qarabah).
ISTERI KAYA DAN BERADA? INI SUAMI PERLU LAKUKAN. Perlu disebut juga di sini bahawa nafkah untuk isteri wajib diberikan oleh suami sekalipun isteri kaya dan berada. Suami yang gagal memberi nafkah sewajarnya kepada isterinya -mengikut kemampuannya- ia dianggap berhutang dengan isterinya kecualilah jika isteri menggugurkan haknya dengan kerelaannya sendiri. Begitu juga, isteri boleh menuntut fasakh di atas kegagalan suaminya memberi nafkah.

BERI NAFKAH PADA ORANG LAIN. Adapun nafkah kepada orang lain selain isteri, ia tidak wajib melainkan apabila memenuhi dua syarat;
a) Mereka adalah miskin, tidak memiliki harta dan tidak mempunyai sumber pendapatan. Jika mereka mempunyai harta atau memiliki sumber pendapatan sendiri, tidaklah wajib lagi ia menyara mereka. Namun digalakkan ia meneruskan pemberiannya kepada mereka untuk mengekal kasih sayang dan silaturrahim.
b) Ia mempunyai kemampuan untuk menanggung mereka; sama ada dengan hartanya atau dengan sumber pendapatannya. Kemampuan ini merangkumi kos saraan untuk diri sendiri dan isteri. Jika ada lebihan (setelah ditolak keperluan diri dan isteri), barulah ia wajib menyara ahli-ahli keluarga yang lain.
Merujuk kepada soalan di atas, tidak harus suami mengabaikan nafkah kepada isteri dan anak-anak dengan alasan ingin membantu ibu-bapa di kampung kerana menafkahi isteri dan anak-anak adalah wajib. Jika benar ibu-bapa memerlukan nafkah darinya, ia hendaklah menafkahi mereka tanpa mengabaikan isteri dan anak-anak. Itupun jika ia mampu menampung semua mereka. Jika tidak, hendaklah ia mendahulukan isteri dan anak-anak. Wallahu a’lam.
Sumber : Sahabat Mahkamah Syariah
Artikel Lain
Jangan Putus Asa! Allah Akan Beri Lebih Dari Kita Jangka Ia tentang perasaan yang lahir dari hati yang tiada siapa pun yang akan faham melainkan kamu sendiri. Sebab mengapa kita boleh jatuh cinta dan menyukai seseorang juga muncul dalam pelbagai sebab. Namun, percaya atau tidak sebab itu hanyalah mainan emosi yang kamu seorang sahaja rasainya.
Merupakan 1 Perkara Yang Pasti Sebagai REMAJA, jatuh cinta merupakan satu perkara yang pasti berlaku dalam hidup setiap orang. Itu perkara nomral, lumrah kita sebagai manusia yang ingin mencintai dan mencintai. Hati akan jatuh cinta dan terpaut pada siapa saja meskipun orang yang kamu sukai itu hatinya memilih orang lain. Inilah peritnya bila cinta bertepuk sebelah tangan. Bila sedar perkara ini berlaku, kamu move on cepat-cepat. Jangan hukum diri sendiri di atas satu perkara yang sia-sia seperti ini.
JANGAN BUANG MASA MENGEJARNYA Jika sudah jelas dia tidak suka pada kamu tak perlu lagi kamu beriya-iya mengejarnya. Sudah tiba masanya untuk kamu kuburkan sahaja perasaan itu dan buang jauh-jauh. Tumpukan perhatian kepada perkara lain dahulu. Ya, ia memeritkan namun perlahan-lahan kamu akan menerimanya.
JANGAN MERENDAHKAN MARUAH DIRI Si dia terang-terangan menyukai orang lain tetapi kawan-kawan kamu semua mengetahui kamu menggilainya. Janganlah merendahkan diri sendiri semata-mata orang yang langsung tak menyayangi kamu. Sedarlah bahawa masih ramai orang di luar sana yang sayang pada kamu.
The post Ramai Yang TAK TAHU! Berd0sa Besar Suami Beri Nafkah Begini Pada Isteri. appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/ramai-yang-tak-tahu-berd0sa-besar-suami-beri-nafkah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nafkah Yang Sepatutnya Suami Bagi Setiap Bulan Kalau Isteri Tak Halalkan Suami Berdosa Besar

Nafkah Yang Sepatutnya Suami Bagi Setiap Bulan Kalau Isteri Tak Halalkan Suami Berdosa Besar

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 910 hits
TURUTAN NAFKAH SUAMI1 Dalam pemberian nafkah seorang suami hendaklah mendahulukan isteri dan anak anak dari orang lain Turutan nafkah adalah seperti berikut a Diri sendirib Isteric Anakd Bapae Ibuf Cucug Datukh Saudarai Ahli ahli keluarga b...
Peluk Isteri 10 Saat Setiap Pagi Mampu Buat Suami Panjang Umur Lima Tahun

Peluk Isteri 10 Saat Setiap Pagi Mampu Buat Suami Panjang Umur Lima Tahun

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 454 hits
Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun Menarik fakta ini Menurut Pakar Motivasi Datuk Dr Mohd Fadzilah Kamsah berkata fakta ini berdasarkan kajian oleh seorang pakar...
Sakitnya Tangan Kena Cengkam Rupanya Contraction Isteri Dah Mula Inilah Pentingnya Kehadiran Suami Di Dewan Bersalin

Sakitnya Tangan Kena Cengkam Rupanya Contraction Isteri Dah Mula Inilah Pentingnya Kehadiran Suami Di Dewan Bersalin

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 485 hits
Sakitnya tangan kena cengkam rupanya contraction isteri dah mula Inilah pentingnya kehadiran suami di dewan bersalinAPA sebenarnya yang berlaku di dalam dewan bersalin dan peranan suami Suami kepada Cik Nora Azni sila daftar dan masuk labou...
Suami Isteri Meninggal Dunia Selang 2 Jam Kisah Sehidup Semati

Suami Isteri Meninggal Dunia Selang 2 Jam Kisah Sehidup Semati

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 417 hits
KLUANG Iman Masjid Jamek Simpang Renggam dan isterinya meninggal dunia dalam tempoh selang dua jam di rumah mereka di Kampung Simpang Renggam di sini awal pagi ini Pada mulanya Bera Madiran ditemui meninggal dunia oleh isterinya Maimunah Da...
Isteri Maut Dilempar Bom Ikan Oleh Suami Yang Enggan Bercerai

Isteri Maut Dilempar Bom Ikan Oleh Suami Yang Enggan Bercerai

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 321 hits
The ReporterPolis menahan seorang lelaki berusia 40 tahun yang didakwa membunuh isterinya dengan menggunakan bom ikan lapor Mohammad Ibnu 40 ditahan di rumah saudaranya di Kampung Ngempit Pekan Kraton Pasuruan Indonesia semalam Ketua Polis ...
Bapa Ini Kongsi 9 Tips Suami Nak Teman Isteri Di Labour Room Jangan Lupa Buat 6 Perkara Ini

Bapa Ini Kongsi 9 Tips Suami Nak Teman Isteri Di Labour Room Jangan Lupa Buat 6 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 609 hits
Kehadiran suami di dewan bersalin bukan sekadar memotong tali pusat anak sahaja Tip yang dikongsikan bapa ini boleh dijadikan panduan kepada bapa bapa lain Menghadapi saat kelahiran bayi memang ditunggu tunggu bagi mama papa Tapi bila memik...
Mula Mengorat Cikgu Sendiri Pada Usia 13 Tahun Selepas 7 Tahun Jadi Suami Isteri

Mula Mengorat Cikgu Sendiri Pada Usia 13 Tahun Selepas 7 Tahun Jadi Suami Isteri

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 605 hits
Viral di internet tentang kisah percintaan seorang murid bersama guru di sekolah selama 7 tahun hingga akhirnya ke jinjang pelamin Siapa sangka bermula dengan terpesona melihat guru sendiri akhirnya menjadi suami Jom baca kisah percintaan p...
Isteri Yang Boros Sebenarnya Akan Menjadikan Rezeki Suami Lebih Bertambah

Isteri Yang Boros Sebenarnya Akan Menjadikan Rezeki Suami Lebih Bertambah

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 1498 hits
Mengikut kajian lelaki yang memiliki isteri yang berperangai suka bermewah ini akan mendapat kesenangan dalam kehidupan yang akan datang Andai kata dapat isteri yang sikap borosnya melampau lampau bagaimana Sekiranya seorang suami itu berki...
Peritnya Bersalin Indius 22 Jam Sakit Suami Pun Serik Lihat Isteri Meraung Menjerit Kesakitan

Peritnya Bersalin Indius 22 Jam Sakit Suami Pun Serik Lihat Isteri Meraung Menjerit Kesakitan

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 827 hits
Bersalin secara indius memang diketahui akan mengakibatkan kesakitan yang lebih berbanding kelahiran biasa Seperti yang dikongsikan ini di mana proses bersalin memakan masa selama 22 jam Proses indius dilakukan dengan dua cara yang berlaina...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag